Áttekintés a Cristo kampányáról a befektetői találkozók tükrében, avagy 12 nyomós érv amellett, hogy miért jó befektetés az autós szuperapp? sőt.. akár irány a Tesla?!:)
Tőkeportál saját tartalom, 2023.01.29.
Mi az autósok fejével gondolkodva oldjuk meg a problémákat, hogy sokszor feszült, stresszes autózást a kényelem, a szabadság érzete váltsa fel.
B2C szolgáltatásaink a jövő autózásának szolgálatában, a hatékony, tudatos, fenntartható, autózás jegyében, sőt a P2P alapú autózást is lehetővé tevő funkciókkal egész Európára: 2027-ben 1 millió felhasználóval
A Cristo víziója, hogy az első számú autós applikáció legyen, ami aktívan segíti megkönnyíti, biztonságosabbá és olcsóbbá teszi az autózást. 2027-re egymillió felhasználónak szeretnének szolgáltatni 10 országban együttműködve autógyárakkal, autóforgalmazókkal és -finanszírozókkal is, és a jelenlegi ár többszörösén terveznek exitálni.
1. Fizetős szolgáltatásaink: A Cristo alkalmazásban jelenleg 5 féle fizetős szolgáltatás érhető el, és terveink szerint a ezek számának bővítése az elkövetkező években is évente legalább 2-3 új fizetős szolgáltatás integrálásával fog folytatódni.
2. Kényelmi, hatékonyságot segítő funkciók: Az elektromos autózást is segítve, a térképalkalmazásba bevezetjük az autótöltők állapotának kijelzését is, amivel azt a gyakran előforduló problémát oldjuk meg, hogy az autós hiába megy oda egy töltőhöz, az nem működik. Vidéki közlekedésnél ez kulcsfontosságú. És nem sok olyan alkalmazás van, amiből többféle töltő is indítható, mi arra törekszünk, hogy az egyik a Cristo legyen majd, így egyrészt a töltők megjelenítésén túl a mélyebb integrációt jelentő töltésindítás is minél több töltőoszlop esetében elérhető legyen. A térképen jelöljük a zöld rendszámos parkolási lehetőségeket, továbbá az útvonal menti szolgáltatásokat, szerviz-és egyéb szolgáltatókat. E funkciótól további kereskedelmi bevételt is várunk.
3. Az információs, a riasztási és a térképfunkciók eliminálják a stresszhelyzetet:
- az autó mozdulásának jelzése, amivel a parkolás leáll, és amivel az esetleges lopás is azonnal érzékelhető,
- az időjárási helyzet változása, pld. a jégeső közeledése is fontos információ,
- A CO2 kibocsátás kijelzése a fenntartható autózást segíti elő
- Vezetésjavítás: Visszajelzést adunk a vezetési szokásokról, ami javítja a vezetés hatékonyságát és biztonságát is.
4. Carsharing, peer-to-peer szolgáltatások: Az autópiaci, azaz az autóvásárlási és az autóhasználati változásokat figyelembe véve, lehetővé tesszük az autómegosztást is, amivel bevételt biztosítunk az autótulajdonosoknak, illetve igen hatékony lehetőséget az autóval nem rendelkezőknek a kényelmes autóhasználatra. Ez a szolgáltatás számos országban terjed, és itthon is voltak már próbálkozások. A Cristo segítségével biztonságossá tesszük a bérbeadást a telemetriai eszköz és a machine learning hátterű szemlefolyamat révén. S ha eközben még az applikációban is vásárol a bérbevevő, akkor a Cristo további bevételekhez jut. Emellett a Beat a telemetriai adatokkal segíti a biztonságérzetet, mert bár a bérlés idején nem látja a bérbeadó, hogy merre jár a bérlője, de esetleges probléma esetén lekérdezhető a gépjármű helyzete. A bérlés idejére az autóra érvényes lesz a casco biztosítás, valamint a bérbevevő ez alatt az idő alatt élvezheti az autóhoz kapcsolódó Cristo kényelmi szolgáltatásokat is.
5. B2C célpiacunk a többszázezer hazai és a sok tízmilliós európai autóvezető. Az elmúlt 10 évben 1 millióval bővült a hazai forgalomban lévő személygépjárművek száma, így mára már több, mint 4 millió személyautó fut az utakon, emellett Európa szerte az általunk megcélzott célországokban több, mint 100 millió személygépjármű van forgalomban, aminek a fele (több, mint 50 millió személygépjármű) 10 évnél fiatalabb. Jelenleg már közel 20 ezer felhasználónk van; és ősszel bevezettük az előfizetéses PRO modellt, havi 1500 Ft-os díjjal, amiért cserébe számos kényelmi funkció elérhető, így akár már egyetlen „túlparkolás” elkerülésével megtérül ez az összeg. Az összes felhasználó közül 5000-nél is többen vásárolnak az appon belül, aminek forgalma meghaladta a havi tízmillió forintot, és már szépen nő a Pro előfizetők száma is. Az alkalmazás fel van készítve a nemzetközi működésre (nyelvesítés, moduláris felépítés, ahol a modulok akár országonként ki/bekapcsolhatóak.)
B2B piaci szolgáltatás- és piacfejlesztés lehetőségek a használatalapú (pay-as-you go) biztosítással, a whitelabel lehetőségekkel és a telemetriai adatvagyonnal
6. A Cristo Casco: vezérügynök licenc, az MGA (Managing General Agent,) az egyik záloga egyrészt a misszónk, a hatékony autózás megvalósításának, másrészt a külföldi terjeszkedésének: Ez az engedély teszi lehetővé, hogy a külföldi országokban csak bejelentési kötelezettségünk van, nincs szükség a megjelenéshez további engedélyeztetési folyamatokra. A vezérügynöki engedély révén úgy működünk, mint egy biztosító, anélkül, hogy valóban azzá válnánk. A biztosító az, aki a kockázatot vállalja, viszont a termék teljes működtetését hozzánk szervezi ki. A relatív sok új autóval rendelkező Belgiumban, Hollandiában, majd pedig Lengyelországban tervezünk ezzel a piacra lépni. Az ez év eleji átállás nem volt zökkenőmentes: a korábbi, Roar casco korábbi díjkövetésének elmaradása esetén különösen jelentős áremelkedést jelentett az új casco a sokat autózók számára. Ezen ügyeket egyedileg kezelve, igyekeztünk a Roar-osoknak is megfelelő ajánlatot adni.
7. A B2B lehetőségek jelentősen bővülnek a whitelabel és a telemetriai adatfelhasználás lévén
- Elindult első két jelentős egyszeri és megújuló bevételt jelentő whitelabel együttműködésünk: az Insura Zrt-vel, amely az autósoknak nyújtható szolgáltatásai között a Cristot is értékesíti, és az Euroleasinggel, egyik legnagyobb hazai autófinanszírozóval (és legnagyobb hazai lízingcéggel), amely több nagy autómárka (pl.: Toyota-, Renault) hazai és regionális kizárólagos finanszírozója. Az Euroleasing brandre alakított verziója csak 2023-ban 60 millió Ft-os, folyamatos (ún. recurring) bevételt fog jelenteni, és kinyitja a kapukat több nagy flottával, autóimportőrrel, márkaképviselettel és kereskedéssel való egyeztetés előtt.
- Eszközfüggetlenek vagyunk, ez lehetővé tesz más telemetriai eszköz szállító és forgalmazó partnerekkel, vagy akár autógyártókkal való együttműködéseket is. (például hamarosan ennek kapcsán a Teslából származó adatokra épített casco terméket is tudunk majd kínálni, nem lesz szükség hozzá a Beatre)
8. A technológiák és az adatok amiket használunk, a jövő technológiái: a mesterséges intelligencia, amivel a képelemzést végezzük, illetve az anonimizált, de kereskedelmi szempontból értékes adatvagyon jelentős potenciál. Bár még nincs tervbe véve, de a blockchain technológiák alkalmazása a szerződéskötésben, és a metaversumbeli értékesítés lehetőségei is felmerültek. Az unikális adatbázis monetizálását további kereskedelmi, közlekedéstervezési felhasználásra, sőt felvásárlási potenciált épít.
Eredményeink, terveink
9. 2022-es eredményeink már a mutatják a növekedési pályát. Rendszeres bevételeink hatszorozódtak, és ebből a marginunk is az ötszörösére nőtt, miközben marketing (PPC) kiadásaink szinten maradtak. Az Euroleasing Drive indulása további, minimum havi 5 millió forint bevételnövekedést fog jelenteni azzal, hogy az Euroleasing több tízezer ügyfelének előfizetési díját átveszi.
10. E tendenciának és a leírt fejlődési lehetőségek megvalósítására számítva, 2027-re már a mostani évi 50 millió Ft árbevételt növelve, 2023-ban már éves szinten nyereségesek leszünk, és 5 év múlva több, mint másfél milliárdos árbevételre számítunk, illetve arra, hogy sikeresen exitálunk.
A cégérték és a 2027. exitérték kalkuláció
Adalékok a cégértékről (1,9Mrd Ft) a jövőbeli exit tükrében, amit 2027-re tervezünk:
- Jelenlét: Magyarország, Hollandia, Belgium, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Németország, Ausztria. Személygépjármű piac ezekben az országokban: 103 millió személygépjármű, ebből 10 évnél fiatalabb: 49,5 millió
- Felhasználószám: 1 millió felhasználó (a piac 2%-a)
- ARR (annual recurring revenue, éves megújuló bevétel): 9,3 milliárd Ft (nálunk maradó, átfolyó tételek nélkül). Ebből hazai bevétel 1,3 milliárd Ft, EU bevétel: 8 milliárd Ft.
- Árazás: 30 milliárd Ft (ARR szorzó: 3,22)
- M&A tanácsadó partnerünk összegyűjtötte az elmúlt évek dealjeit insurtech területen.
- A zego.com, ami 9 országban volt jelen, és a deal ugyan 126 millió EUR, de csak 13,63%-ot értékesítettek a cégből, így unikornisnak tekinthetők, hisz cégértékük bőven az 1 milliárd EUR felett van. Adatokra épített, elsősorban vállalatoknak értékesített gépjármű biztosításokkal van jelen számos országban.
- A Metromile szintén a használatalapú casco-t fejlesztette ki az USA piacán, és tavaly 819 millió dollár értékelésen vásárolta fel őket a Lemonade, elsősorban a rengeteg autózással kapcsolatos adatuk, és az ezekre felépített kockázatvállalási modelljük miatt.
- A ByMiles is, csak az angol piacon van jelen, és mindössze 2 év alatt exitáltak az alapítók 7 milliárd Ft-nak megfelelő értékelésen.
Csapatunk eltökéltsége, és a vezető befektetőnk személye
11. Több, mint 30 éves biztosítási és termékfejlesztési tapasztalat a Cristoban – a siker záloga lehet.
12. És végül, de szinte elsősorban írnánk, hogy óriási megtiszteltetés, hogy az Év Befektetőjének választott Szakacsits Szabolcs vállalta a vezető befektetői szerepet és 10 millió Ft összegben fektet be közösségi finanszírozási kampányunkon keresztül a Cristoba. Szakacsits Szabolcstól nem áll távol az autókkal kapcsolatos technológia: az általa alapított, s Finnországban is a leggyorsabban növekedő vállalkozások közé került Tuxera megoldásai működnek például autók fedélzeti rendszereként.
Korábbi befektetőink:
- BnL Start Partners: A BnL az ország egyik legtapasztaltabb akcelerátora, rendkívül erős alapító csapattal. Hátterét ugyanis az egyik legelső, és legnagyobb hazai fintech exitjét, az IND eladását jegyző Vinnai Balázs, Bálint Viktor, Nyíri József, valamint hozzájuk csatlakozva az egyik legsikeresebb hazai angyalbefektető, Szőke Márton adja.
- Nyíri József: a korábbi BnL alapító tag, jelenleg pedig a dinamikus nemzetközi terjeszkedésben lévő Finshape növekedési vezetője ráadásul mentorként is része a Cristo csapatának, és segíti a cég építkezését.
- Solus Capital: a Cristonak igazán nagy lökést adó, a csapat építését, és dinamikus növekedését megalapozó korábbi magvető befektetését a Solus Capital alapkezelő adta 2020 nyarán.
Milyen - valóban soha vissza nem térő - ajánlatunk van a befektetőinknek?
A kampány végéhez közeledve hoztunk egy kis biztatást/kedv csinálót azoknak, akik nagyobb befektetéssel köteleződnek el, és válnak tulajdonostársunkká. Értékajánlatunkat ráadásul visszamenőlegesen is érvényesítjük, tehát, ha már befektettél ekkora nagyságrendben, biztosítjuk számodra a kedvezményt:
- 100e/500e/1 M Ft felett Tiéd a Pro csomag és így a Beat is (különböző időtartamokra, lásd a részleteket a képen)
- 2 millió forint felett a Tőkeportál kuponnal másik kampányba is befektethetsz 50 ezer forintot, ami 2.5% kedvezményt jelent.
- 5 millió forint felett 10 % cégérték kedvezmény jár
- 10 millió forintot vagy ennél nagyobb összegnél 15% cégérték kedvezményt biztosítunk számodra.
Az alábbi videon megtekinthető a Cristo alapítójának, Szota Szabolcsnak a pitche az Év Startupja eseményen. További videokat a Cristo social media csatornáin lehet megtekinteni.
Az alábbi videon megtekinthető a Cristo alapítójának, Szota Szabolcsnak a pitche az Év Startupja eseményen. További videokat a Cristo social media csatornáin lehet megtekinteni.
Ha Te is rá akarsz lépni a gázra, akkor ne késlekedj!:)
Ha a befektetői találkozók felvételeit visszanéznéd, vagy más kérdésed van, írj a cristo@tokeportal.com címre.