Az Európai Tanács elfogadta az új közösségi finanszírozási rendeletet
Az Európai Tanács a héten fogadta el az európai közösségi finanszírozási szolgáltatókról szóló új rendelet (ECSP) végleges szövegét, amelyeknek köszönhetően Unió-szerte egységesülnek és könnyebben tudnak fejlődni a közösségi finanszírozási platformok.
Az új szabályozás a Tőkepiaci Unió Akcióterv része, amelynek célja az új finanszírozási forrásokhoz való könnyebb hozzájutás elősegítése. Az új szabályok összehangolják azokat a minimumkövetelményeket, amelyeket a platformoknak a hazai piacon, illetve más uniós országok piacain teljesíteniük kell, és ezzel elgördítik az akadályokat a platformok határokon átnyúló működése elől is. A közös befektető- és fogyasztóvédelmi szabályoknak köszönhetően a jogbiztonság is megerősödik.
Az új szabályok a Prospektus rendelet által előírt 1 millió eurós felső küszöböt évi 5 millió euróra emelik, ami azt jelenti, hogy közösségi finanszírozásban tőkét emelő vállalkozásoknak e küszöb eléréséig nem kell tájékoztatót engedélyeztetnie a nemzeti felügyelettel. Az ennél nagyobb tőkét bevonni kívánó vállalkozásoknak a tőkebevonást továbbra is engedélyeztetni kell. A szabályok nem alkalmazandók az előfinanszírozás-vagy termékcélú- és a támogatáscélú közösségi finanszírozásra, mert ezek nem tekinthetők pénzügyi szolgáltatásnak.
A közösségi finanszírozási platformok működését a nemzeti hatóságok engedélyezik és felügyelik az ECSP előírásai alapján. Annak érdekében, hogy a platformok határokon átnyúló működését és így a projektek határokon átnyúló finanszírozását ne akadályozzák az eltérő nemzeti szabályok, a tagállamok nem szabhatnak addicionális követelményeket az ECSP hatálya alatt működő platformok számára. Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) kiemelt szerepet fog játszani a koordináció és az együttműködés megkönnyítésében azáltal, hogy kötelező vitarendezési mechanizmust fog működtetni, valamint kidolgozza a szakmai standardokat.
Az elfogadott szabályok a befektetők magas szintű védelmét biztosítják, ugyanakkor figyelembe veszik a szolgáltatók számára felmerülő megfelelési költségeket is: közös prudenciális, tájékoztatási és átláthatósági követelményeket határoztak meg.
A közösségi finanszírozási szolgáltatók minden közösségi finanszírozási ajánlatra vonatkozóan a kampánygazda által összeállított és a platform által jóváhagyott kiemelt befektetési információkat tartalmazó adatlapot bocsátanak a leendő befektetők rendelkezésére. A kiemelt befektetési információkat tartalmazó adatlap részletezi a kampánygazdára és a finanszírozási ajánlatra vonatkozó legfontosabb információkat, a befektetés fő kockázatait, díjait, valamint az értékpapírokhoz fűződő befektetői jogokat.
A rendelet megkülönbözteti a tapasztalt és a tapasztalatlan befektetőket, és e kategóriáknak megfelelő, különböző befektetővédelmi intézkedéseket irányoz elő. A tapasztalt és a tapasztalatlan befektetők közti megkülönböztetés a MiFID szakmai, illetve lakossági ügyfél minősítésén alapszik, de figyelembe veszi a leendő közösségi befektetők tapasztalatait és közösségi finanszírozással kapcsolatos tudását is, amit kétévente a platformnak felül kell vizsgálnia.
Ennek megfelelően a közösségi finanszírozási szolgáltatóknak, mielőtt a tapasztalatlan befektetőknek hozzáférést adnak a platformon közzétett befektetési lehetőségekhez, egy belépő teszttel fel kell mérniük, hogy a leendő befektetők számára megfelelőek-e a kínált közösségi finanszírozási ajánlatok, és ha igen, melyek, valamint felkínálják a leendő befektetőknek a lehetőséget veszteségviselő képességük szimulációjára. A tapasztalatlan befektetőknek, bár a szimuláció eredményeitől függetlenül is befektethetnek a közösségi finanszírozású kampányokba, ki kell jelenteniük, hogy a befektetés folyamatával és kockázataival tisztában vannak.
Továbbá, a közösségi finanszírozási szolgáltatóknak egy mérlegelési időszakot kell biztosítaniuk, amely során a tapasztalatlan befektetők bármikor, fizetési kötelezettség vagy indoklás nélkül visszavonhatják befektetési szándékukat. A mérlegelési időszak a közösségi finanszírozási ajánlat kezdetekor, illetve a befektetési szándék jelzésekor indul, ezt követően pedig 4 nap áll a tapasztalatlan befektetők rendelkezésére, befektetési szándékuk esetleges visszavonására.
A Tanács ma hivatalosan elfogadta az első olvasat során kialakított álláspontját. Most az Európai Parlamenten a sor, hogy második olvasatban várhatóan rövid időn belül elfogadja a rendeletet, amely ezt követően hatályba léphet.