#TŐKEPORTÁL PODCAST
Hogyan legyél jó startupper? | Kanapé Pitch vol 60 | Byssz Róbert | Tőkeportál Podcast
Hallgasd meg a teljes beszélgetést, amihez kis kedvcsinálót adunk a lenti áttekintéssel! 🙂
#Témák
Amiről biztosan hallhatsz az elkövetkezendő 50 percben:
0:00 Bevezető
2:12 Hogyan lépett be Robi a startupvilágba
7:16 Robi és a Philips, az első healthtech cég a tőzsdén
10:15 Mi a sikeres business titka?
14:09 A CEO coach
15:00 Mi az a scale up és miért fontos
17:50 A tőzsde előtti szakaszban mire van szüksége egy startupnak?
17: 55. Mi tesz jóvá egy ökoszisztémát?
20:20 Mi az a cap table
21:50 A startupok és a VC-k kapcsolata. Csak keményen!
34:48 Súlyos probléma a startupok hozzáállásával
37:49 Néhány VC kezd felébredni? Babzsákos iroda vagy fejlődés legyen a befektetésből?
40:14 A szlovéniai Outfit7 példa
42:40 Mi a jó startup mindset?
47:29 Zárógondolatok
#Összefoglaló
Adásunk tartalma:
2019-2020 környékén a Philiphs felvásárolt egy akvizíció utáni, korábban már általuk mentorált medtech céget, és tízszerezte a vállalat árbevételét 12 hónap alatt. Itt alakult ki a gondolat Róbertben, hogy szeretne segíteni a cégeknek a nagyvállalati felvásárlás előtt, hiszen óriási potenciált lát bennük. Ezután kezdte a scaleupok és a startupok asszertív mentorálását, támogatását.
A scaleupok olyan vállalat, amely már rendelkezik a megfelelő piaci validációval, ügyfélkörrel és bizonyított a terméke a célpiacon, valamint megtalálható benne a potenciál, ami által skálázható lesz akár más földrajzi egységbe, akár más piacokra. Bár a skálázhatóságnak nem feltétele, hogy a vállalat cash-flow pozitív legyen, de másképp nem érdemes működniük.
Mit is jelent a jó ökoszisztéma?
„Bár kevés időt töltöttem Magyarországon az utóbbi időben, azonban remek ötletekkel találkozokitthon, amelyek közül néhány már cash-flow pozitív is. A magyar startup ökoszisztéma egyik legnagyobb hibája az, amikor olyan befektetőt von be a vállalat, hogy az a captable, amit a VC rájuk terhel, gyakorlatilag megöli a startupokat.” – mondta Róbert. A captable egyrészt a tulajdonosi összetételt jelenti, de leginkább a hozzájuk kapcsolható jogokat. Gondolhatunk arra, hogy miben tudják támogatni, vagy rosszabb esetben gátolni a startupok fejlődését. A fejlődés megakadályozására sajnos hajlamosabbak a mi térségünkben lévő VC-k, mint a nálunk fejlettebb tőkepiaci régiókban.
Róbert ezt a megfogalmazást a saját munkásságából merített példával támasztotta alá, ami egy működő startup, akiknek jelenleg is segít, egy magyar VC befektetésével. A startup az ötlet tulajdonosa, amely már validálta a termékét a piacon, és megrendelései is érkeztek. Ezen felbuzdulva keresett fel egy VC-t támogatás és tőke igénnyel, annak reményében, hogy képzéseket és egyfajta mentorálást is kap. Segítségre volt szüksége abban, hogyan set-upolja a céget, milyen profilú vezetőkre van szüksége és milyen kihívásokkal fog találkozni, miközben épül a vállalat. A VC befektetett, Róbert pedig ekkor lépett be a cég működésébe és realizálta, hogy 49%-t adott a VC, tehát jelentős döntési jogot szerzett, viszont mentori segítséget, képzést és támogatást már nem. Ennek a kiküszöbölésére említette, hogy több esetben a VC bevonásánál a befektető egyik kötelezettsége biztosítani egy coachot, mentort a vállalatnak, aki majd segít és támogat tudásával, ezzel pedig garantálják, hogy felteszi azokat a kérdéseket a startupoknak, amelyek alapvetően nem merültek volna fel. Jó példaként hozta fel akár a Startup Hungary, akár az Ilab munkáját, akik már alkalmazzák a mentorálást is, és akár tárgyalási és tőkebevonási stratégiában is segítenek.
Róbert szerint az oka annak, hogy nincs gyorsan növekvő üzlet a régióban az, hogy lett néhány remek kivétel, de alapvetően a hazai VC-k jelentős része befektetési bankár. Ezzel a problémával legutóbb bulgáriai együttműködése során találkozott, ahol a VC szintén befektetési bankár volt, aki korábban egy banknál jól dolgozott és menedzselt egy jól működő portfóliót, de nem tud egy nehéz, mozgalmas időszakot irányítani. Felmerül a kérdés, hogy miként menedzseled és építed fel azt a céget, aminek 1 év elteltével tízszeresére kell növekednie, ha nincs hozzá megfelelő tapasztalatod, onboardingod. A vállalt egy nagy sikerű amerikai cégnek lehetne az európai versenytársa, de nem kivitelezhető hozzáértés nélkül. Iparágtól, területtől, földrajzi egységtől függetlenül ugyanazokat a problémákat kell megoldania egy startupnak vagy scale-upnak, amikor növekedni szeretne.
Nóra egy kisebb párhuzamot húzott itt a crowdfunding és a VC-k között. Ami elméletben egyszerűen működtethető, ebben a helyzetben példaként, hogy a befektetési bankár megtanulja a startup mindsetet, az gyakorlatilag kivitelezhetetlen. Crowdfundingnál ugyanez a szituáció áll fenn, amikor valaki elsőre azt gondolja, hogy érti a közösségi finanszírozást, miközben soft és állandóan újra gondolandó szituációkkal találkozik. Egyrészt proaktív, másrészt reagáló attitűd szükséges hozzá, ami egy banki befektetési hátérrel rendelkező egyénnél nem feltétlenül adott, ugyanis más a munkakultúra és ez okozza az óriási akadályt.
Mi a különbség a privát vagy állami VC-k között?
Főleg Nyugat-európai és amerikai tapasztalata van Róbertnek, és lényeges különbségeket észlel. Azt a példát említette meg, amikor még nem tartott abban a fázisban egy cég, hogy a nyugat európai VC-től tőkét kapjon, ezzel szemben az állami VC már több száz millió forintot biztosított nekik, miközben még buisness modellel sem rendelkeztek.
Róbert ezután az egyik személyes kedvencét említette példának, ami a Szlovéniában található Outfit7. Egy olyan startup, ahol a 2 alapító vegán és hitvallásuk a Földet zöldebbé tenni, azonban realizálták, hogy ebből a gondolatmenetből nem tudnak elegendő pénzt előállítani. Egyikük programozó, a másik tulajdonos pedig projektmenedzser volt és applikációk fejlesztésébe kezdtek azzal a célkitűzéssel, hogy olyan szervezeteket hozzanak létre, amelyeket majd értékesíteni tudnak magas összegért, és az exitekből származó profitból pedig alapítványt tudnak létrehozni, ami zöld projektekkel foglalkozik. Sikeresen létrehozták az applikációjukat (pl.:Talking Tomot), amely egy unikornissá nőtte ki magát. Kezdetektől fogva arra összpontosítottak, hogy jó legyen náluk dolgozni és működjön a csapatkohézió, ugyanis, ha jól érzik magukat az emberek, akkor jól teljesítenek. Lehet egészségesen is céget építeni.
Milyen startuperrel jó együtt dolgozni?
Zárógondolatként azt konklúziót fogalmazta meg Róbert, hogy számára, ami igazán fontos az, hogy iteratív gondolkodással rendelkezzen egy startup és akarjon tenni, legyen alázatos és tanulékony. Kedveli a magyarországi ökoszisztéma szereplőit, kifejezetten szeret velük dolgozni, remek ötletek vannak, úgy érzi sok minden tudna innen skálázódni, azonban valami még hiányzik ebből az ökoszisztémából, amit ő maga is keres.