Irányító hatóságok szerepe a közösségi finanszírozásban - esettanulmányok
2021.08.10. – Tőkeportál saját tartalom
Az Irányító Hatóság (továbbiakban: hatóság) támogatást biztosít a projektgazdának a közösségi finanszírozási kampány keretein kívül
A modell gyakorlati alkalmazását Milánó városa és az Eppela közösségi finanszírozási platform együttműködésének példája szemlélteti leginkább. Számos európai és tagállami hatóság nyújt támogatást jelenleg a crowdfunding kampányon kívüli projektgazdáknak, mivel ezen támogatási típus alkalmazása jogi szempontból egyszerűbb.
A modell működése
Forrás: Unlocking the crowdfunding potential for the European Structural and Investment Funds – Európai Bizottság (2021)
- Milánó város önkormányzata közbeszerzési eljárás lefolytatását követően szerződést kötött az Eppela közösségi finanszírozási platformmal annak érdekében, hogy a város önkormányzata számára érdekes projektekhez hozzáférést biztosítson a platform.
- Milánó város önkormányzata 22 projektet választott ki az előre meghatározott kritériumrendszer alapján az Eppela szakértőinek támogatásával.
- A kiválasztott 22 projekt közösségi finanszírozási kampányt indított az Eppela platformján, amellyel párhozamosan Milánó város önkormányzata kommunikációs kampányt indított a projektek támogatására.
- Amennyiben a közösségi finanszírozási kampány elérte a tőkecél minimum 50%, akkor a város önkormányzata ex-post biztosította az elérni kívánt tőkecél 50%-át. A 22 kiválasztott projektből 16 érte el sikeresen a kitűzött tőkecélt.
- A 16 projekt monitoring és jelentésszolgálati feladataiért az Eppela közösségi finanszírozási platform felelt.
Milánó önkormányzata pozitívnak értékelte a tapasztalatokat az együttműködés során, mivel sikerült innovatív megoldást találni a közérdekű projektek finanszírozására, amely közvetlenül vonja be a polgárokat a város befektetési döntéseibe. Továbbá az együttműködés hozzájárult az új forrásszerzési modellek elterjesztéséhez a nem kormányzati szervezetek szektorában valamint sikerült a magánbefektetők bevonzása a magas társadalmi értékkel bíró projektek finanszírozásában.
Eredmények
Pénzügyi előnyök
- Több mint 1300 befektető társfinanszírozta a projekteket az Eppela platformján, összesen 333.000 EUR értékben, társ-befektetőnként átlagosan 250 EUR-val. Ezt a beruházást megduplázta Milano városa, amely összesen 323.000 EUR-t fektetett be.
- Összesen 16 projektet crowdfundoltak, 72%-os sikeraránnyal. A projektgazdák 60%-a szociális vállalkozás volt, míg a fennmaradó 40% nem kormányzati szervezet volt.
Nem pénzügyi előnyök
- Fokozott elszámoltathatóság: A kedvezményezettek nemcsak az önkormányzatnak, hanem a crowd felé is elszámoltathatók.
- Szakmai támogatás: A kedvezményezettek részesültek az Eppela által nyújtott képzési és szakmai támogatásban.
- Hírnév és imázs: Milánó város innovatív voltának köszönhetően sikeresen vonzott 333.000 eurót azoktól az állampolgároktól, akik befektetésükkel jelentősen befolyásolták az állami támogatásban részesülő projektek kiválasztását. Az Eppela elkötelezett partnerként működött közre a közösségi finanszírozási kampányok teljes időszaka alatt bizonyítva ezzel, hogy megbízható szereplő a crowdfunding piacon.
A hatóság saját közösségi finanszírozási platformot működtet
Ez az esettanulmány elsősorban a WIR BEWEGEN.SH támogatás-célú platform létrehozásának példájára összpontosít. A Schleswig-Holstein regionális fejlesztési bankja (Investitionsbank Schleswig-Holstein) forrásokat kap a regionális költségvetésből, amelyet a WIR-BEWEGEN.SH elnevezésű támogatás-célú crowdfunding platform működtetésére fordíthat.
A modell működése
Forrás: Unlocking the crowdfunding potential for the European Structural and Investment Funds – Európai Bizottság (2021)
- Az Investitionsbank Schleswig-Holstein (IB.SH) ellenőrzi meghatározott szempontrendszer szerint a beérkező projekteket. Amennyiben az adott projektet elfogadhatónak ítélik meg, úgy továbbításra kerül a WIR BEWEGEN.SH platform részére, amely ún. matchfunding-ot indít el bevonva a szerződött partnereit.
- Az ellenőrzött és a platform által jóváhagyott projekt közösségi finanszírozási kampányt indít, amelyet az Investitionsbank Schleswig-Holstein támogat a kampányidőszak alatt.
- A sikeres közösségi finanszírozási kampányban résztvehet a „crowd” valamint a korábban bevont WIR BEWEGEN.SH szerződött partnerei.
- A projekt nyomon követéséért valamint a szükséges jelentések elkészítéséért aInvestitionsbank Schleswig-Holstein (IB.SH) felel.
A közösségi finanszírozás kampányait támogató regionális takarékbankok függetlenek a projektek kiválasztásában. Emellett fedezik a platformon lévő projektek tranzakciós költségeit is. A platform működését az Investitionsbank Schleswig-Holstein fedezi, így tud a platform ingyenes lenni a projektgazdák számára. Ez a modell lehetővé teszi az állami és a magánszektor együttműködésének továbbfejlesztését elsősorban a helyi közösségi projektek támogatásában.
Az Investitionsbank Schleswig-Holstein és a régió számára kiemelten fontos ez a modell, mivel így hatékonyan tudja támogatni a társadalmi fejlődést a régióban azáltal, hogy növeli a civil társadalmi kezdeményezések láthatóságát, és jótékonysági projekteket kínál az adománygyűjtés egyszerű módszerével. Továbbá tudatosítja és támogatja ezen polgári kezdeményezéseket.
Eredmények
Összesen 849.000 EUR támogatást gyűjtöttek a különböző kezdeményezések, összesen 383 projektet finanszírozva, 80%-os sikeraránnyal. Ugyanakkor számos nem pénzügyi hatást figyeltek meg, nevezetesen:
- Az Investitionsbank Schleswig-Holstein bevonódásával lehetővé vált a nem kormányzati szervezetek / szociális vállalkozások szegmensének professzionalizálódása.
- A képzések a projektgazdák számára új lehetőségeket kínáltak a tevékenységeik hatékonyabb finanszírozásában, ami növelte kommunikációs és adománygyűjtő lehetőségeiket.
A platform elősegítette a projektek láthatóságának biztosítását a városiasabb területeken fekvő vidéki területeken, összekapcsolva ezzel a schleswig-holsteini városi és vidéki területeket. A COVID-19 járvány motiválta a civil társadalmi kezdeményezéseket az online adománygyűjtési módszerek alkalmazására. Míg az adományozás előnyben részesített módja korábban a hagyományos módszer volt (például készpénz adomány személyes találkozókon vagy banki átutalásokon keresztül), a COVID-19 járvány szükségessé tette az adománygyűjtés digitális eszközeire való áttérést, és ezáltal a közösségi finanszírozás előtérbe kerülését.
A hatóság pénzügyi eszközt biztosít a projektgazdának a közösségi finanszírozás keretein belül
Ez az esettanulmány a brémai regionális fejlesztési bank (BAB) és a Startnext közösségi finanszírozási platform közötti együttműködést mutatja be. Pénzügyi eszközök (kölcsönök, tőke vagy garancia formájában) a crowdfunding kampány előtt vagy után biztosítottak, hogy támogassák azokat a projektgazdákat, akik hozzájárulnak a regionális célok megvalósulásához.
A BAB crowdfunding előtti képzést nyújt a projektgazdák számára a közösségi finanszírozási kampány sikerességének maximalizálása érdekében. A Startnext platformot ezután egy hagyományos crowdfunding kampányhoz használják, vagyis a projektek fogadására és a közösségi finanszírozás befektetőinek bevonzására. Miután egy vállalkozás sikeresen vont be tőkét a közösségi finanszírozási kampány során – a Startnext platformon keresztül – jogosulttá válik a BAB kedvezményes mikrohitelének igénylésére a 2018-ban létrehozott „Mikrocrowd” program keretében.
A modell működése
Forrás: Unlocking the crowdfunding potential for the European Structural and Investment Funds – Európai Bizottság (2021)
- A BAB szerződést kötött a Startnext platformmal, amely kiterjedhet Bréma régió igazgatásához tartozó szervezetekre.
- A Startnext platform facilitátorként működik ebben a modellben, amely a BAB-al együtt tekinti át a projekteket és biztosítja a szükséges képzést a projektgazdák számára.
- A jóváhagyott projektek elindítják a közösségi finanszírozási kampányukat a Startnext platformon.
- A sikeres célúközösségi finanszírozási kampányt követően a BAB közvetlenül biztosítja a projektgazda vállalkozás számára a kedvezményes hitelt.
- A projekt nyomon követéséért valamint a szükséges jelentések elkészítéséért a BAB felel.
A Startnext crowdfunding platformmal való együttműködés pozitív tapasztalat volt, amelyet a közigazgatás számára lépcsőként használtak fel a crowd igényeinek további, hosszú távú pénzügyi eszközökkel történő támogatására.
Az ilyen mikrohitelek rendelkezésre bocsátása a crowdfunding kampányon kívül elegendő rugalmasságot biztosít a BAB számára, és jogi szempontból viszonylag egyszerű, mivel a mikrohiteleket nem a platformon keresztül, hanem közvetlenül a projekt tulajdonosainak nyújtják.
A képzési tevékenységek ugyanakkor elősegítették a vállalkozások felkészülését a tömeges finanszírozási kampányokra, maximalizálva a siker esélyeit. A képzést az ESIF finanszírozta.
Eredmények
A 204 projekt összesen 934.000 EUR forrást gyűjtött össze több, mint 11 600 támogatótól. A BAB Mikrocrowd programja legfeljebb 10.000 EUR hitelt nyújt, ugyanakkor a BAB azonban más programokat is bevezetett, például a mikrohitel-vonalat, amelyek felhasználhatók a mikrohitel sikeres visszafizetését követően.
A hatóság garanciát nyújt a befektetők számára
Ez az esettanulmány elsősorban a Holland Enterprise Agency (RVO) és a StartGreen Capital (private early stage investor) együttműködésének példája alapján mutatja be a garanciák biztosítását a közösségi finanszírozásban. A garanciák csökkentik az egyes befektetők pénzügyi kockázatát, növelve ezzel a platformon keresztüli befektetési kedvüket.
Az oneplanetcrowd egy 2012-ben létrehozott holland közösségi finanszírozással foglalkozó platform, amelyen keresztül nagyjából 150 projektet segítettek a befektetők megközelítőleg 63 millió euró értékben.
A modell működése
Forrás: Unlocking the crowdfunding potential for the European Structural and Investment Funds – Európai Bizottság (2021)
- Az RVO közbeszerzési felhívást tesz közzé a közösségi finanszírozási platformok számára. A szerződött közösségi finanszírozási platformok így hozzáférnek az RVO által működtetett sztenderd garancia konstrukciókhoz.
- A StartGreen Capital által kiválasztott projektekbe a Startgreen fund alapja befektet. A Startgreen Fund forrásainak egy része az RVO alapjából az Invest NL régiós fejlesztési bankból származik hitel formájában.
- A projekt kölcsön-célú közösségi finanszírozási kampányt indít az Oneplanetcrowd platformon.
- A crowd biztosítja a hitelcél 40%-át, míg a fennmaradó 60% a Startgreen fund által kerül befektetésre. Az RVO garanciavállalása mind a crowd mind a Stragreen fund befektetőire vonatkozik.
- A projekt nyomon követéséért valamint a szükséges jelentések elkészítéséért a Oneplanetcrowd felel.
Ha a projekt nem éri el a 40%-ot, az Alap automatikusan növeli befektetéseit a különbség fedezése érdekében. Ebben az összefüggésben a garanciát az Alapnak nyújtják, és egyenlően fedezi az összes befektetőt (függetlenül attól, hogy ki fektetett be az adott projetben: a crowd, a szakmai befektetők vagy az Invest-NL).
Eredmények
A struktúra 2021 tavaszán valósult meg, így még nem lehet konkrét eredményt említeni. Az a tény, hogy az Oneplanetcrowd-ot szabályozott befektetési alapkezelő hozta létre, és olyan kockázatkezelési sztenderdeket alkalmaz, amelyek magas szintű szakmai hozzáértést igényelnek, megkönnyítette a hatóságok és az Invest NL bevonását. Ez utóbbiak esetében az átvilágítás folyamata nem különbözött a hagyományos vállalkozásoktól, mivel nem a crowdfunding platformba, hanem a StartGreen által kezelt alapba fektettek be
A hatóság befektetőként vesz részt a kölcsön-célú közösségi finanszírozási platformon
A crowdfunding és az állami források ötvözésének egyik legvonzóbb modellje az állami részvétel befektetőként való bevonódása hitelezésen alapuló crowdfunding kampányban. Ebben a modellben a hatóság a kölcsön-célú crowdfunding platformon keresztül irányítja az állami forrásokat a kkv-projektek támogatására. Pontosabban, az állami források becsatornázódnak az October SME IV alapjába, amelyet az October platformon megjelenő egyedi projektekbe fektetnek be.
A 2014-ben létrehozott francia october.eu az egyik legnagyobb kölcsön-célú közösségi finanszírozási platform Európában, amelynek kampányai révén az elmúlt évben állami garanciavállalás mellett sikerült olasz, francia, holland és spanyol kkv-nak forrást bevonni. A platformon keresztül körülbelül 1700 projektet segítettek a befektetők 620 millió euró értékben.
A projektenkénti beruházás túl nehézkes lett volna a hatóság számára a vállalati szintű költséges átvilágítási követelmények miatt. Ehelyett a hatóság a döntéshozatali folyamatot átruházta az October Factory vállalkozásra – egy szabályozott eszközkezelő társaságra, amely az October SME IV-t (francia befektetési alap) kezeli.
A modell működése
Forrás: Unlocking the crowdfunding potential for the European Structural and Investment Funds – Európai Bizottság (2021)
- Az October Factory vállalkozás forrást gyűjt az SME IV befektetési alapjába. A Bpifrance (Francia export-hitel ügynökség) által elvégzett „due dilligence” után befektet az October SME IV alapjába.
- Az October kiválasztja azon projekteket, amelyek megfelelnek az SME IV alap követelményrendszerének és befektetési szabályainak.
- Az SME IV alap a projekt által kitűzött hitelösszeg 51%-át megfinanszírozza, a fennmaradó 49%-ot a crowd pótolja ki az october.eu platformon keresztül.
- A hitelt az October SME IV alap helyezi ki, amelyhez csatlakozik a crowd.
- A projekt nyomon követéséért valamint a szükséges jelentések elkészítéséért az October felel.
A Bpifrance által biztosított forrásokat kizárólag Franciaországban működő kkv-k finanszírozására lehet felhasználni. Az October alapjainak irányítását úgy alakították ki, hogy lehetővé tegye egy tanácsadó testület bevezetését, amely magában foglalja a főbb intézményi befektetőket, beleértve a Bpifrance-t is.
Eredmények
Az October SME IV alapjának eszközértéke meghaladja a 134 millió EUR-t, amely 236 projektből tevődik össze. A konstrukció sikerességére utal, hogy Hollandiában, Spanyolországban valamint Olaszországban is tervezik a modell bevezetését, amely jelentősen hozzájárulhat a hazai állami és magántőke átcsoportosításához a hazai kkv szektor irányába.
Ezt az esettanulmányt magas szintű kifinomultság jellemzi, és ezért releváns azoknak a hatóságoknak, amelyek hajlandóak ötvözni a finanszírozás és a pénzügyi eszközök nyújtását.
A hatóság projektgazdaként működik
Az „Un passo per San Luca” egy civil közösségi finanszírozási projekt volt, amelyet Bologna önkormányzata és a Portico di San Luca helyreállítási bizottsága (az önkormányzat és a helyi egyház képviselőit magába foglaló közjogi szervezet) támogatott.
A projekt a bolognai központú IdeaGinger nonprofit szervezet közreműködésével valósult meg, amely elsősorban művészeti és kulturális projektekre koncentrál. Az IdeaGinger a crowdfunding platform működtetésén kívül workshop-okat szervez, amely keretein belül a projektgazdáknak különböző oktatásokat tartanak annak érdekében, hogy sikeres közösségi finanszírozási kampányt tudjanak indítani.
A modell működése
Forrás: Unlocking the crowdfunding potential for the European Structural and Investment Funds – Európai Bizottság (2021)
- Bologna város önkormányzata szerződést kötött az IdeaGinger platformmal közösségi finanszírozási kampány indításáról.
- A kampányt Bologna város önkormányzata valamint a Portico di San Luca helyreállítási bizottsága alakította ki.
- A kampányt Portico di San Luca bizottság indította, amelybe 100.000 EUR adományozott Bologna város önkormányzata valamint több, mint 200.000 EUR a crowd-tól érkezett. (a crowd adományozók jutalmat kaptak adományukért, pl. nevüket az emlékmű íve mellett említik)
- A sikeres kampányzárást követően a Portico di San Luca (emlékmű) munkálatai elkezdődtek, amelyről folyamatosan tájékoztatták a crowd-ot.
- A projekt nyomon követéséért valamint a szükséges jelentések elkészítéséért a IdeaGinger felelt.
Olaszországban ez a közösségi finanszírozási kampány volt az első eset, amikor egy állami szerv a közösségi finanszírozást használta fel az olasz állampolgárok, vállalkozások és más intézmények magánbefektetéseinek bevonzására.
Eredmények
A projekt felhívta a polgárok figyelmét a San Luca Portico-ra, annak történetére és Bologna városában betöltött helyére. Ezzel közelebb hozta az állampolgárokat a városhoz és a történelmi emlékekhez. A helyiek összetartozásának ez az erős érzése hozzájárult a polgárok és városuk közötti kapcsolat kiépítéséhez valamint továbbfejlesztéséhez.