#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch - ilyen volt a 44. epizód | Várdy Zoltán – The Launch Code, Toma Zoltán: A Syrius, Dengi Marcell - Hassan Khaled: Blundee by Enniakarok.hu, Molnár Máté: A DoBox
*BESZÁMOLÓ
Rögtön adásunk elején rendkívül izgalmas hírekről számoltunk be Nektek! Mint azt már korábban többször is beharangoztuk, a november 11-e fordulónapot jelent, mind a Tőkeportál, mind az európai közösségi finanszírozás számára, hiszen életbe lépett az EU tagállamokban hatályos közösségi finanszírozási szolgáltatókról szóló rendelet és megjelentek az ehhez kapcsolódó szabályozástechnikai előírások, így létrejött az első alulról jövő, szakmai alapokon nyugvó rendelet, ami a tőkepiaci unió (CMU) irányába mozdítja az európai gazdaságot. Célja annak a világszintű gazdasági problémának a versenyképes megoldása, hogy egyszerűbbé tegye a kezdő, még nem hitelképes vállalkozások számára a tőkéhez jutást, a piacralépést, egyúttal biztosítva a lakosságnak a befektetési lehetőségekhez való hozzáférést. A 2018 márciusa óta tervezet formájában ismertté vált jogszabály által nyújtott előnyök, így az egységes engedélyezési eljárás, az évi 5 millió euró tőkebevonási jog, a határon átnyúló szolgáltatás (azaz a székhelytől független platformszolgáltatás, kampányindítási lehetőség), a kölcsöncélú kampányok indítási joga és a másodlagos kereskedés támogatása (a billboard, azaz az árkijelző) kihasználása érdekében a Tőkeportál hamarosan saját crowdfunding kampányt indít! Ha Téged is érdekel a Tőkeportálba való befektetési lehetőség, és szeretnél velünk tartani a startup-finanszírozási piac erősítésében és a hazai gazdaság fejlesztésében, akkor regisztrálj elő most a Tőkeportál kampányára!
*Várdy Zoltán
Várdy Zoltán | The Launch Code
Várdy Zoltán, befektető és startup mentor, a The Launch Code alapítója, nemzetközi karriert futott be.20 évig volt nagyvállalati vezetői pozíciókban a nemzetközi médiapiacon, az elmúlt 10 évben pedig vállalkozóként, befektetőként és tanácsadóként tevékenykedett. Jelenleg pedig mentorként és előadóként az európai startup ökoszisztémát támogatja tudásával és szakmai tapasztalatával. Célja, hogy segítségével a vállalkozók maguk is megtapasztalhassák egy nemzetközi cég felépítésével járó személyes sikerélményt és ezzel járó előnyöket.
A startupok egy innovatív ötletből induló, erősen technológiailag vezérelt, a nemzetközi piacot megcélzó vállalkozások, akik végig mennek egy igen rögös fejlődési úton; Zoltán meglátása szerint nekik is szükséges átvenniük a nagyvállalati gondolkodás bizonyos elemeit. Ezért alkotta meg a ’The Launch Code’ 9 lépésből álló, üzletfejlesztési keretrendszerét, ami a nagyvállalatok tervezési, értékesítési és menedzsment módszereit adaptálja a vállalkozói környezetbe, így segítve a B2B tech startupokat bevételük dinamikus növelésében. Zoltán az USA-ban született és nőtt fel, ott járt egyetemre. Úgy látja, hogy abban a kultúrában aszerint nevelik az embereket, hogy bármire képesek lehetnek, és ez egy olyan hitet és pozitív gondolkodást adott neki is a magabiztosság mellett, ami végigkísérte az egész pályafutása során. Szerinte a megfelelő módon bármit el lehet adni, mert az ember képes rá, viszont nem mindegy, hogyan kommunikál. A kommunikációnak kulcsponti szerepe van abban, hogy a célszemély megértse, miért van az adott termékre vagy szolgáltatásra szüksége.
Zoltán a magyar TV2 Csoport vezérigazgatója, később pedig az NBCUniversal International globális médiavállalatának szenior alelnöke volt, ezáltal több, mint ezer alkalmazottért és több száz millió USD éves bevételért felelve. Egyedülálló rálátással rendelkezik a nemzetközi üzleti életre, melyet vezetői karrierje során szerzett New Yorkban, Budapesten, Londonban és Los Angelesben. Amit megtanult munkássága alatt, az az emberismeret és az, hogyha valaki elszánja magát egy cég felépítésére, az mennyire becsülendő.
A nagyvállalati szenior pozíciókat otthagyva, ő is felépítette saját vállalkozását, így ő is végigjárta ezt az utat. Ezalatt arra lett figyelmes, hogy a startup körből a tervezés és az értékesítési szemlélet hiányzik leginkább, éppen ezért tűzte ki célul, hogy átadja nekik az azokhoz szükséges tudást, aminek segítségével gyorsabban fognak növekedni, fel tudják gyorsítani a terjeszkedésüket nemzetközi szinteken, ami elengedhetetlen, hiszen fő ismérvük, hogy globális piacra készülnek. Befektetői múltja 2010 végén indult el, amikor szeretett volna belelátni ebbe a világba, ezért megtanulta a befektetési alapokat, majd részt vett több sikeres vállalatban befektetőként, mint a Brainient és az Antavo. Mindennek köszönhetően komplexebben látja azt, hogy hogyan építkeznek fel a vállalatok 0-ról, ez mentorként neki hatalmas értéket jelent.
Ami a nemzetközi terjeszkedést illeti, több tényező is van, ami elengedhetetlen a sikerhez. Az egyik a szemléletmód. Hiába van egy ügyes vállalkozó, aki nyit egy nagyon jó pékséget, hiszen abból sosem lesz egy skálázható vállalat, mivel nehéz belőle nemzetközi vállalatot csinálni. Amikor egy startup elindul, akkor általában valamilyen technológiára épülő termékről vagy szolgáltatásról van szó, ami azt jelenti, hogy a világhálónak köszönhetően nemzetközivé válhat. Tehát, aki valódi startup szemléletmóddal rendelkezik, abban gondolkozik, hogy hogyan lehet más országokban is eladni azt, amit akár Budapesten, ezért a terméket úgy fejleszti, hogy az több nyelven és formában is elérhető legyen. Ennek elősegítése érdekében már az elején próbálnak bevonni különböző kultúrákat, nyelveket a cégbe, azaz olyan embereket, akik más szemléletet képviselnek, és olyan készségeket hoznak össze, amik nem csak a termékközpontú gondolkodást segítik elő, hanem a kereskedelmi központút is. Ugyanis hiába van egy jó termékünk, nem biztos, hogy el tudjuk adni. Zoltán pontosan ezt a kereskedelmi szemléletmódot próbálja átadni úgy, hogy e szemlélet hasson a teljes növekedés során.
Ennek megfelelően, a The Launch Code 3 pillérre épül:
- Az egyik pillér a fókusz, amivel számtalan kérdésre választ kaphatunk. Pontosan mi az, amit szeretnénk előtérbe helyezni, ami a kereskedelmi munkánkat illeti? Mi a mi igazi értékajánlatunk? Mitől fogják megvenni azt, amit mi értékesítünk? Hogyan fogalmazzuk meg az üzenetünket? És végső sorban, hogy milyen problémára nyújtunk megoldást? Ennek érdekében, sok mindenről le kell mondani.
- A másik pillér az értékesítés, a sales. Ez a rész az üzenetek megfogalmazását, az értékesítési lábak és partnerkapcsolatok kialakítását, valamint az inbound és outbound marketing elemeket takarja. Ezek a gyakorlatban többek között olyan anyagokban jelennek meg, mint például a one-pager vagy a weboldal.
- A harmadik pillér pedig a menedzsment, mely azt határozza meg, hogy hogyan tudjuk üzemeltetni ezt az egész kereskedelmi rendszert és magát a csapatot úgy, hogy hatékony legyen.
Zoltán gyakran tapasztalja azt, hogy sokan nem dolgoztak még strukturált szervezetben, emiatt nincs tudatosság a cégvezetésben. Pedig elengedhetetlen, hogy világos célokat tűzzünk ki, különböző KPI-mutatókat vezessünk be, amik alapján tudjuk mérni, hogy mi működik és mi nem, valamint, hogy adatalapú döntéseket hozzunk és ne érzésbeli döntéseket. Ezért nagyon fontos már a kezdetkor arra koncentrálni, hogy hogyan alakítjuk ki a belső működést, az információáramlást és a csapat dinamikáját.
Zoltán szerint, aki azt állítja, hogy van valamilyen titkos fegyvere, az félrevezeti a közönséget, ugyanis szerinte ez nem létezik. Úgy gondolja, hogy három fő tulajdonság van, ami minden sikeres startuppert jellemez. Ezeket a tulajdonságokat olyan emberek, mint Steve Jobs, Elon Musk és Mark Zuckerberg, akik világszintű cégeket alapítottak, is igazolják.
Az egyik tulajdonság, hogy nagyon tudatosak. Ezek az emberek nagyon fókuszáltan kezelik a cégjeiket, határozzák meg a célcsoportokat, az üzeneteket, és nem engedik, hogy felaprózódjon az erőforrásuk. Fókuszáltak. Jó példa erre, hogy Steve Jobs naponta megkérdezte a felsővezetőktől, hogy mire mondtak nemet ma? Figyelt arra, hogy milyen erőforrásokat szabadítottak fel azáltal, hogy nemet mondtak bizonyos nem hatékony feladatok megoldására.
A második tulajdonság az agilitás. Az üzleti életben ez a tulajdonság a gyors döntéshozatalt jelenti, tehát a probléma felismerését, az opciók kitalálását, majd a döntést és továbbhaladást. Elon Musk, aki most a világ leggazdagabb emberének számít, mikor 200 millió dollárt keresett a PayPal eladásán, azt befektette a Tesla-ba és a SpaceX-be. Viszont annyira túlvállalta magát, hogy szinte csődbe ment, kölcsön kellett kérnie a barátaitól. De ebben a helyzetben sem torpant meg, hanem hozott egy döntést, és áttárgyalta a NASA-val a korábban megkötött szerződését, és ennek köszönhetően el tudta kezdeni az egész cégét újjáépíteni.
A harmadik tulajdonság pedig a kitartás. A kitartás bár egy velünk született alapvető személyiségjegy, de vannak olyan vállalkozók, akik annyira hisznek abban, amit csinálnak, hogy bármi áron sikerre viszik azt, amit elterveztek. Mark Zuckerbergtől egy interjúban megkérdezték, hogy volt-e olyan élethelyzet, amikor ellent mondott arra, amire a többi tanácsadója igent mondott volna. A válasz erre az igen volt. Amikor a Yahoo 2008-ban felajánlotta, hogy 1 milliárd dollárért felvásárolnák a páréves Facebookot, akkor mindenki ösztönözte ennek elfogadását. Mark viszont tudta, hogy ebben sokkal több van, és ha az ajánlatot elfogadja, akkor nem valósul meg az álma, így elutasította az ajánlatot. Néhány évvel később, a tőzsdére lépéskor már 50 milliárd dollárt ért a cég, mára már elérte a közel 500 milliárd dolláros értéket.
A The Launch Code-nak egy jól kidolgozott rendszere van, ami egy 12 hetes folyamatot foglal magába, ahol eszközöket ad a mentoráltak kezébe: kérdéssorokat és konkrét lépéseket, melyek többek között azokra a kérdésekre nyújtanak választ, hogy milyen problémát oldasz meg, kinek és hogyan? A legnagyobb kiívást a leegyszerűsített gondolkodás jelenti, ugyanis komplikáltan sok mindent el lehet mondani, egyszerűen sokkal nehezebb. Úgy kell megfogalmazni az üzeneteket, hogy azt akár egy 12 éves gyerek is könnyen megértse. Ennek oka, hogy a szakmabeliek is emberek, akiknek szintén gyors és hatékony üzenetekre van szükségük a figyelmük fenntartására. A folyamat elején a vállalkozások még nem tudják, hogyan valósítsák meg a feladataikat, éppen ezért meghatározó, hogy az az út, amit végig kell járniuk, már az elején világossá váljon számukra.
Zoltán számára fontos az értékteremtés, így a mentorált cégei esetében is ezt szem előtt tartja. Emellett tudatosan meghatározva, olyan startupokkal dolgozik elsősorban, akik B2B alapú technológiai szolgáltatásokat nyújtanak, valamint nemzetközi piacokra akarnak lépni. Fontos az is, hogy legyen már kész termékük, piacuk és ügyfelük. Őket segíti a növekedésüket akadályozó valamilyen elakadásban, illetve a nemzetközi terjeszkedésben. 30 perces ingyenes konzultációi során ezt méri fel és ez alapján lehet elkezdeni vele dolgozni.
Arra a kérdésre, hogy mit tudna üzenni a jövő startupperei számára, a válasza egyszerű volt: csináld azt, amiért szenvedélyesen rajongsz. Azért céget építeni, mert azt várod, hogy meggazdagodsz és híres leszel, az a legnehezebben járható út. Ha nem hiszel benne, és nem akarod megvalósítani minden erőddel, akkor ne kezdj bele. Fontos, hogy úgy építs céget, hogy konkrét problémára konkrét megoldást nyújtasz, tehát találd meg a probléma és a megoldás közötti kapcsolódási pontot. A többi idővel úgy is kiderül.
*DoBox
Molnár Máté | DoBox
Akik rendszeresen követik a Tőkeportált, azok már tudhatnak róla, amit a DoBox kampánygazdája, Molnár Máté immár a Kanapé Pitch adásában is bejelentette, hogy november 5-én nyílt szakaszba lépett a DoBox kampánya! Máté itt a Kanapén jelentette be, hogy a nyílt szakasz első 10 befektetője számára meghosszabbítja a cégérték-kedvezményt: aki min. 500 ezer forint értékű befektetési indikációt tesz a kampányban, annak így 550 ezer forint értékű részvény jár sikeres kampány esetén!
Épp a Kanapé adás előtt remek kritika született az Origon az előző generációs DoBox eszközről és használhatóságáról, amely a DoBox számára egy nagyon jó visszajelzést jelent. Cikkükben találóan ’svájci bicskának’ nevezték a terméket, hiszen rendkívül sokoldalú, és nem csak leegyszerűsíti, hanem sokkal kényelmesebbé is teszi az Apple eszközök használatát. Az új generációs DoBox Pro-val ráadásul már akár a laptopodat is félreteheted, hiszen az eszköz komplett laptopot képes varázsolni IPadedből a billentyűzet, a trackpad, a különböző beépített csatlakozók, a nagy kapacitású akkumulátor és a bővíthető tárhely segítségével.
Fektess be DoBox kampányába, ha Te is részese szeretnél lenni az Apple piacok technológiai forradalmasításának!
*Syrius
Toma Zoltán | Syrius
Bár a Syrius kampánya még csak a bemelegítési fázisban tart, folyamatosan zajlanak az előkészületek a kampányindítás kapcsán, és Toma Zoltán kampánygazda, a SYRIUS-Tech alapítója már most hosszasan be tudta nekünk mutatni azt, hogy miért is jelent különösen jó befektetési lehetőséget vállalkozásuk.
A Syrius nem újdonsult cég, tehát nem számít tipikusan startupnak, hiszen már 21 éves múlttal rendelkezik. Zoltán elmondása szerint eleinte csak kereskedelemmel foglalkoztak, majd nyugat-európai gyártók hegesztőgépeit kezdték értékesíteni Magyarországon. A partnerségeknek köszönhetően egyre jobban átlátták, hogy ezek a hegesztéstechnikai cégek milyen problémákkal küszködnek, ennek hatására döntöttek úgy 2010-ben, hogy megpróbálják előállítani saját gépeiket, saját fejlesztéseiket, elsősorban bérgyártás formájában. Maga a cég nem csak gyártással foglalkozik, komplex szolgáltatás csomagot kínálnak: egyedi fejlesztéseket folytatnak, gyártanak, szervizelnek, valamint biztonsági felülvizsgálatot, verifikálást és speciális hegesztési feladatokat is végeznek, nem utolsó sorban pedig termékeiknek és azok tartozékainak a kereskedelmét is ők bonyolítják le.
Értelemszerűen főként az ipari szektort szolgálják ki, Zoltán szerint elsődleges célcsoportjaik a vegyipar, a gépgyártás, az acélszerkezet-gyártás és az energetikaipar. Ezeken a területeken rendkívül fontos szerepe van a hegesztésnek, így elsősorban ezeket a szegmenseket próbálják meg minél hatékonyabban kiszolgálni. Külföldön is működött már a cég, pl. Romániában és Szlovákiában. Ezeket a piacokat újra meg szeretnék erősíteni, illetve új piacok felé is akarnak nyitni, mint pl. Németország a jövőben, ennek megkezdéséhez is a közösségi finanszírozási kampányuk általi tőkebevonás teremtené meg a lehetőséget.
Zoltán legnagyobb versenyelőnyüknek a termékeik elképesztően jó ár-érték arányát tekinti. Alapvetően egy erős középkategóriát akartak megcélozni minőségükkel és tudásukkal, mindazonáltal mások rendszeresen a csúcskategóriához sorolják a Syrius gépeit. Emellett megbízható és gyors szervizszolgáltatásuk van, és minőségi szaktanácsadást is biztosítanak, ami ezen a piacon nem sok vállalkozásra jellemző. A gazdaságos árak és a saját szerviz mellett nagy előnyük a versenytársakhoz képest, hogy széles termékkínálattal rendelkeznek egészen CNC gépekig, továbbá tartozékokkal, hegesztőanyagokkal is kereskednek többek között. Amellett, hogy kereskedői hálózatuk van, tehát kereskedőket is kiszolgálnak, direkt értékesítést is végeznek a piacon. Mindennek tetejében a Syrius-nak saját fejlesztése van, ami a közvetlen versenytársakról nem mondható el, mivel európai gyártók magyarországi kereskedelmi képviseletei.
A Syriusnak elsősorban azért van most tőkére szüksége, mert az elmúlt időszakban jelentősen megnövekedett a kereslet az irányukba, amit a jelenlegi állapotok szerint nem tudnak megfelelően kiszolgálni. Az ebből fakadó problémákkal napi szinten találkoznak, így pillanatnyilag ennek az orvosolását tartják elsődleges feladatuknak. Nagyrészt bérgyártásban gyártják gépeiket, így a gyártók lassúsága erősen befolyásolja őket, ennek is köszönhető, hogy a növekvő keresletet csak a készletek növelésével, nagyjából megduplázásával, tudnák kielégíteni. Továbbá néhány kivételével a korábban elindított fejlesztések is megrekedtek, a már kigondolt fejlesztések pedig Zoltán elmondása szerint a fiókban csücsülnek, tehát ezeknek a befejezéséhez is fontos lenne a tőkéhez jutás.
Értékesítői hálózatuk jelenleg 2 főből áll, aminek felerősítése és bővítése szintén különösen fontos, hiszen a vevők látogatási igényeit nem tudják kielégíteni. Az értékesítők által eladott termékek fedezésére is szüksége van a készletek növelésére. Bár, ahogy az érdeklődők nagy száma és a jó vevői állomány is mutatja, PR és marketing területén elég jól állnak, fontosnak tartják ezeknek a további erősítését is, online és offline módon egyaránt.
Zoltán az NC és CNC gépekben, a robotizálásban, valamint az egyedülálló hegesztés-felügyelő rendszerükben látja a cég jövőjét, így elsődlegesen ezekbe az irányokba haladnak. Továbbá nagy szükségük van a kézi lézerhegesztés továbbfejlesztésére, tökéletesítésére. Nagyon fontosnak tartják a vásárlói igények alapján kifejlesztett PROFICUT 1530 CNC finomsugaras plazmavágó asztalukat, ami már teljesen elkészült, és igazából csak a piacra dobásra vár. Ezenkívül hiánypótló szolgáltatásuk lesz a Weldometer hegesztés-felügyelő rendszer, ami terveik szerint egy havi díjas, előfizetéses rendszer keretein belül fog futni, és elsősorban cégek számára szeretnék majd szolgáltatni. Ezt a terméket jelenleg a Miskolci Egyetemmel karöltve fejlesztik, és különösen nagymértékű árbevételre számítanak belőle a jövőben.
A közösségi finanszírozási kampányon belüli tőkebevonási célt 50 és 150 millió Ft közé tervezik. Ennek legnagyobb része a már többször hangsúlyozott készletek növelésére lenne felhasználva, valamint a gépek és eszközök gyártására, fejlesztésére. Ezenkívül a Weldometer fejlesztésére és a marketingköltségekre is használnának fel erőforrást az összegyűlt tőkéből.
Zoltán azt is elmondta, hogy a megfelelő készlet felállítása esetén akár már azonnal képesek lennének növekedni. Terveik szerint, ha a tőkebevonás megvalósul, akkor 1 év alatt több mint kétszeresére fogják tudni növelni árbevételüket, tehát nagyjából 200 millió Ft-ról 454 millió Ft-ra, 2022 végére. Egy óvatosabb üzleti tervezés mellett is minden évben közel 50%-os növekedésre lehet majd számítani, és az adózott eredmény értékétől is folyamatos növekedést várnak, így 2026-ra már akár a 266 millió Ft-ot is elérheti nyereségük.
A végén arra is választ kaphattunk, hogy mikorra várható pontosan a Weldometer kifejlesztése, illetve hogy külföldön létezik-e már hasonló termék. Zoltánék úgy látják, hogy a gépek portfóliója nagyon megosztott a végfelhasználó cégeknél, tehát nem egyféle, hanem sokféle típusú géppel rendelkeznek. A Weldometer egyedülálló, hogy célzottan úgy fejlesztik, hogy bármilyen gépbe beépíthető legyen. Úgy kalkulálnak, hogy 2022 második felére fognak tudni ezzel előrehaladni, és a sikeres tőkebevonás esetén nagyjából akkorra fogják tudni elkezdeni értékesíteni ezt a szolgáltatásukat.
Ha Te is látod a fantáziát és a jövőt a Syrius-ban, akkor regisztrálj elő kampányukra, hogy minél hamarabb értesülj az aktualitásokról és a kedvezményekről!
*Blundee
Dengi Marcell és Khaled Hassan | Blundee (Enniakarok.hu)
Dengi Marcell és Khaled Hassan, az EnniAkarok alapítói és a Blundee kampánygazdái az étel házhozszállítás elterjedésével átalakult fogyasztói igényeket szeretnék átültetni az éttermi étkezésbe is. Khaled és Marci fő célja a házhozszállítás mellett az éttermi étkezésben és az éttermi menedzsment során megjelenő technológiák egyszerűsítése, hatékonyságuk növelése. Jelenleg viszont ez néhány problémába ütközik:
Az egyik probléma, hogy a vendéglátásban jelenlévő korszerűtlen technológiák alkalmazása meggátolja azt, hogy az éttermek a legújabb megoldásokat tudják integrálni a már meglévő rendszereikbe. A második a képzett munkaerő hiánya, aminek részeként egyre nő az éttermekben a várakozási idő, tehát csökken az asztalforgások gyakoriságának száma. A harmadik pedig, hogy a meglévő étteremkezelő rendszerek drágák és nagyobb hardverigénnyel rendelkeznek, valamint a különböző házhozszállító platformok rendszereit sem tudja egységesen kezelni és integrálni.
Erre a problémára jelenthet megoldást egy egyszerűen integrálható rendszer, amelyet bármelyik étterem képes használni, nagyobb hardveres és szakmai felkészültség nélkül, kedvező havidíj és jutalék alapú árkonstrukcióval.
Ezt sikerült megalkotni az EnniAkarok online platformján, ami a járvány második hullámában indult el 60+ szerződött étteremmel és további 55 pipeline-ban lévő partnerrel. Eleinte az Enniakarok fő profilja az étel házhozszállítás volt. Az indulásuk óta megközelítőleg 650 étteremmel vették fel a kapcsolatot, és a velük való együttműködés során egyértelműen kiderült, hogy nem csak az online becsatlakozásban szükséges a segítség, hanem magában az offline tér digitalizációjában is. Ahhoz, hogy ezt elérjék, két extra szolgáltatás létrehozására volt szükség a már működő EnniAkarok ökoszisztémán belül.
Az egyik az EnniAkarok POS; egy olyan étteremkezelő rendszer, amely lehetővé teszi az éttermek digitalizációját költséghatékony módon, és amire a másik szolgáltatás, az Enniakarok Blundee is épül. A Blundee (breakfast – lunch – dinner szavak kombinációja) lehetőséget ad a vendégeknek az online asztalfoglalásra, az applikáción keresztül való rendelésre, a saját nyelven történő étlap megtekintésre, valamint a csoportos fizetés lebonyolítására. Az étteremkezelő rendszer fontos része továbbá, hogy a pincérek munkáját körülbelül a kétharmadára tudja csökkenteni, valamint képes más platformok rendeléseit is kezelni, integrálni.
A KSH adatai szerint a 60 év alatti felnőtt lakosság 13%-a havonta legalább egyszer étteremben étkezik. Ha az Enniakarok a következő három évben eléri az említett lakosság körében a tervezett partnerek számát és naponta négy asztalt meg tudnak teríteni éttermenként, akkor három éven belül le tudják fedni a teljes célpiac 25%-át. Ezen felül ugyanúgy folytatják az EnniAkarok online étel házhozszállítási platform működtetését is, aminél, ha szintén elérik a kitűzött partnerek számát, és nekik napi négy rendelést tudnak biztosítani, akkor akár már a második évtől nyereségesen tudnak működni.
A piacon jelenleg nincs olyan közvetlen vetélytársuk, amely a három említett éttermi szolgáltatást egy applikáció formájában kínálná. Az Enniakarokhoz hasonló, de nem teljes körű szolgáltatást nyújt például a Restoo, egy spanyol startup, amely csak online asztalbiztosítással foglalkozik. A OneMinOrder, egy magyar cég, amely az éttermi rendszerek digitalizációjával foglalkozik, és rendelkeznek már egy VC befektetéssel is. A versenytársak közül fontos megemlíteni még a Falatozz.hu-t ami egy – az Enniakarokhoz hasonlóan – alacsony jutalékkal operáló ételházhozszállítási platform, és az elmúlt 5 évben közel hússzorosára növelte az árbevételét. Az Enniakarok az említett három versenytárs szolgáltatásait egy csomagban fogja kínálni, amellyel jelentős előnyre tehet szert.
Az EnniAkarok ökoszisztémával az éttermek három legyet ütnek egy csapásra: egy platformon belül kapják meg az étteremirányító (Enniakarok POS), az asztalfoglaló (Enniakarok Blundee), valamint az étel házhozszállító szolgáltatást (Enniakarok).
A Blundee-val így egy teljesen új élményt fognak nyújtani a fogyasztóknak; digitalizálva lesz az asztalfoglalás, a fizetés és a rendelés módja, az éttermek pedig jutnak hozzá egy olyan weboldalhoz, aminek a szolgáltatásait verhetetlen piaci áron tudják majd használni.
A Blundee szoftverét könnyen lehet majd skálázni és lokalizálni, ennek eredményeképpen egy hónapon belül Dániában is elindulhat egy pilot program, amivel az ottani lokalizációs problémákat szeretnék megismerni.
Az üzleti modell tehát három szolgáltatást takar:
- EnniAkarok POS, havidíjas étteremkezelő rendszer
- EnniAkarok – online, ételrendelést elősegítő, jutalékalapú platform
- Enniakarok Blundee, asztalfoglaló, jutalékalapú rendszer
Az indulás utáni első évben 300 új partnerrel terveznek. Amennyiben partnerenként napi két rendelést tudnak generálni, az már évi 23 milliós forgalmat jelent. Ennek megvalósításához fordultak a Tőkeportálhoz. Az itt indított kampánnyal 20-40 millió forintos befektetést szeretnének elérni, amiért 2,5-5%-os részesedést ajánlanak fel.
A teljes rendszert Khaled alapította egy éve, majd januárban csatlakozott hozzá Marci, aki a sales tevékenységért és az üzletfejlesztésért is felel, ezen kívül pedig több értékesítővel, egy projekt menedzserrel, egy fejlesztővel és egy grafikussal dolgoznak együtt, a Valiant Networks marketing ügynökség mellett.
A 20-40 milliós tőkét főként az értékesítés és a marketing fejlesztésére fogják költeni, amikkel a magyarországi partnerek számát fogják növelni, és még skálázhatóbbá teszik a vállalatot. Éppen ezért az itthoni növekedéshez további tőkét már nem terveznek gyűjteni a jövőben, viszont a külföldi piacra lépéshez mindenképpen szükség lesz a nagyobb tőkebevonásra. A nemzetközi indulást két éven belül tervezik megvalósítani, amely a dán pilot verzió után már könnyen elérhetővé válik.
Összefoglalva, az EnniAkarok és a Blundee a restaurant tech iparágat képviseli, ami egyre nagyobb méreteket ölt. Az elkövetkező 5 éves távlatban elengedhetetlen lesz az éttermek digitális felzárkózása, ha versenyben akarnak maradni, hiszen ezek a megoldások olyan döntéstámogató statisztikákkal szolgálnak majd, amik segítik a hatékonyabb működést. Fontos viszont a hagyományos és az innovatív megoldások megfelelő mértékű ötvözése. Kényelmesebb lesz az éttermi szolgáltatások igénybevétele a fogyasztók számára, hiszen telefonon keresztül tudják intézni az asztalfoglalástól kezdve a csoportos fizetést is, de a hagyományos megoldások – beleértve a pincérek által nyújtott figyelmességet, odafigyelést, felszolgálást – megmaradnak.
Ha szeretnél részese lenni a Blundee történetének, regisztrálj elő a kampányra, hogy elsőként értesülhess a kampány zárt szakaszának indulásáról!
A Kanapé adás végén Szeles Nóra újabb meglepetés hírrel szolgált: hamarosan elindul a Tőkeportál podcast adása, amely már előkészület alatt van, és amelyben reményeink szerint további érdekességekkel szolgálhatunk majd Számodra is!
A Tőkeportál oldalára minden nap újabb és újabb felhasználók érkeznek, akiket folyamatosan on-boardingolunk, regisztrálók tekintetében pedig már a 3000 főt is meghaladtuk, ami nagyon jól mutatja a platform fejlődését! Nóra kiemelte, hogy a kampányok nem kannibalizálják egymást, hiszen mindig nagyon figyelünk arra, hogy azok teljesen más szegmensekre lőjenek.
Nemrégiben újabb statisztikák jöttek ki arról, hogy befektetések hiányában nagyjából mennyi vagyon halmozódik fel a magyar háztartásoknál: eszerint ma Magyarországon 150 ezer milliárd Ft a lakosság megtakarítása. Ennek a túlnyomó része ingatlanba fektetett tőke, viszont az ingatlanok árazása az elmúlt években olyan csillagászati nagyságrendeket ért el, hogy az ingatlanbefektetésekre irányuló őrület valószínűleg fokozatosan csillapodni fog. Emellett a fix hozamúnak mondott, biztonságosabb betéti és befektetési lehetőségekkel élnek sokan, ezeknek viszont az a hátulütője, hogy a hozam egyre inkább kezd elinflálódni.
Nóra szerint pont ezért van itt az ideje a hazai startupokba való befektetés felélénkítésére, amihez a közösségi finanszírozás megnyitja a kaput bárki számára. Az ilyen befektetéseknél különösen fontos a diverzifikáció, illetve kis tőkét érdemes betenni, semmiképp sem többet annál, mint ami esetében még el tudjuk viselni azt, hogy valószínűleg több évig nem fogunk hozzájutni hozamokhoz. Ez a startup befektetések legfőbb kockázata, hiszen sokáig tart, amíg ezek a cégek ténylegesen felépítik magukat, felértékelődnek és eladásra alkalmassá válnak. A startupok nem fizetnek rendes osztalékot sem, hiszen a nyereség nagy részét visszaforgatják a cég működésébe.
A startup befektetésből részvények keletkeznek, amelyek forgalomképessége jogilag adott, vagyis bárki eladhatja és megveheti őket. A másodlagos piac itthon viszont jelenleg még elég korlátolt, nem igazán van kiépülve. Bár örökérvényű, hogy a startupok likviditása alacsony, hiszen kezdő vállalkozásokról beszélünk, az adás elején is említett európai rendelet előrelendítheti a másodlagos piacot is, hiszen lehetővé fogja tenni a platformoknak, hogy előre kijelezhessék a vételi és eladási ajánlatokat is felületükön. Az Tőkeportál saját kampányának üzleti tervében többek között azt is bemutatjuk, hogy milyen forgalmat tervezünk ebből generálni az elkövetkezendő 5 évben
Nóra elmondta, hogy a közösségi finanszírozáson keresztül kettős célhoz járulhatunk hozzá. Egyrészt ahhoz, hogy egyre több és több vállalkozás indulhasson útjára, hiszen minél hamarabb tőkéhez tudnak jutni, annál gyorsabban tudnak majd növekedni a jövőben. Ezek a vállalkozások a későbbiekben képessé válhatnak hozzájárulni a gazdaság növekedéséhez, hiszen többek között új, izgalmas munkahelyeket teremtenek. Másrészt nekünk, mint magyar lakosoknak, lehetőségünk nyílik arra, hogy idejekorán be tudjunk fektetni ezekbe a helyi vállalkozásokba és részesedhessünk jövőbeli sikereikből, ne pedig csak 5-10 év múlva halljunk róluk, mikor épp egy nagy befektetési alap sikeresen exitál belőlük.
Mindezért arra bíztatunk, hogy válj Te is a magyar startup ökoszisztéma tagjává! Ismerkedj meg a Tőkeportállal, hozd létre befektetői profilodat, és böngéssz a befektetési lehetőségek között, hogy még ma befektethess a jövő nagy sztárjaiba!
Szeretettel várunk mindenkit a következő Kanapé epizódon, amely december elején kerül megrendezésre.