20 milliárd dolláros trónfosztás a válság ellenére | Az Adobe felvásárolja a Figma-t
Tőkeportál saját tartalom, 2022.10.04.
Szerző: Mátravölgyi Álmos
A tranzakció résztvevőiről röviden
A két vállalat hasonló profilú, hiszen az Adobe küldetése, hogy a digitális élményeken keresztül változtassa meg a világot, míg a Figma célja segíteni a csapatok vizuális együttműködését és mindenki számára elérhetővé tenni a közös tervezést.
A mai digitális gazdaság az Adobe eszközein és platformjain fut, és története során a vállalat innovációi világszerte milliárdok életére voltak nagy hatással. A képalkotás és a kreatív kifejezés forradalmasításától a Photoshop segítségével; az elektronikus dokumentumok PDF-en keresztüli úttörésétől; a digitális marketing kategória megteremtéséig az Adobe Experience Cloud segítségével az Adobe továbbra is fejleszti és alakítja át a digitális teret.
A Figma 2012-ben Dylan Field és Evan Wallace által alapított vállalat, mely úttörő szerepet játszott a terméktervezésben a weben. Ma már mindenki számára lehetővé teszi az együttműködést, aki interaktív mobil- és webes alkalmazásokat tervez. Ezt többszereplős munkafolyamatok, kifinomult tervezési rendszerek és egy gazdag, bővíthető fejlesztői ökoszisztéma segítségével teszi.
Series A-tól az exitig
A San Francisco-i székhelyű társaság korábban összesen több mint 330 millió dollárt gyűjtött a befektetőktől a Crunchbase adatai szerint. 2015-ben a Greylock Partners finanszírozta a vállalat Series A sorozatú befektetését, és olyan befektetők csatlakoztak hozzá, mint az Index Ventures. Ebben a körben, 7 éve még csak 48,4 millió dollárra értékelték a Figma-t. A Greylock és az Index egyaránt megtartotta a részesedését a vállalatból így a mostani felvásárlásból a körülbelül 13%-os részesedésüknek köszönhetően nagyjából 2,6 milliárd dolláros kifizetésre számíthatnak.
A 2018-as Series B körben már 115 millió dollárra értékelték céget, ekkor a Kleiner Perkins vezetésével 25 millió dollárnyi tőkét vontak be. Egy évvel később a vállalat egy 40 millió dolláros Series C-t hajtott végre a Sequoia vezetésével, immáron 440 millió dolláros értékelés mellett. Rá egy évre pedig az Andreessen Horowitz által vezetett 50 millió dolláros D-sorozatában már 2 milliárd dolláros értékelésnél jártak. A vállalatot legutóbb 2021 júniusában értékelték fel 10 milliárd dollárra a Durable Capital Partners által vezetett 200 millió dolláros Series E sorozatban.
Bár az idei évi előrejelzések szerint a Figma értékesítéseiből származó bevétele meg fogja haladni a 400 millió dollárt, vagyis 50x-es bevételi többszörösön fog megtörténni a felvásárlás, ami jóval meghaladja az jelenlegi 8,3x-as iparági átlagot. A 20 milliárd dolláros tranzakció a valaha volt legmagasabb összeg, amiért egy kockázati-tőke társaságok által finanszírozott startupot felvásárolnak, ezzel a Facebook 2014-es WhatsApp felvásárlási összegét döntik meg, ami több mint 17 milliárd dollár volt akkoriban.
A tőzsde is hevesen reagált a hír hallatán, de eséssel: az Adobe részvényei a bejelentés után 17%-os esésben zártak, és a jelenlegi 280 dolláros árfolyam már 25%-al olcsóbb a szeptember 15-i árfolyamhoz képest.
A terméktervezés fejlesztése
A digitális alkalmazások személyes és szakmai életünk középpontjában állnak, ami robbanásszerű növekedést eredményez a terméktervezés terén. Az Adobe és a Figma a terméktervezési folyamat valamennyi érdekeltjének – a tervezőktől a termékmenedzsereken át a fejlesztőkig – előnyére válik azáltal, hogy az Adobe képalkotási, fotó-, illusztrációs, videó-, 3D- és betűtípus-technológiájának hatékony képességeit a Figma platformjába integrálja.
Az egyesült cég víziója, hogy újraértelmezzék a kreativitást , fejlesszék a terméktervezést, és inspirálják az alkotók, a tervezők és a fejlesztők globális közösségeit. Az egyesült vállalat közölte, hogy hatalmas piaci lehetőséggel és képességekkel fog rendelkezni, amelyekkel jelentős értéket teremthetnek az ügyfelek, a részvényesek és az egész iparág számára.