A Coinbase-sztori
„egy decentralizált ökoszisztéma központosított rámpája”
2021.05.18. – Tőkeportál saját tartalom
Mindennapjaink részévé válnak a kriptoeszközök. E virtuális (nem központi bank által kibocsátott) valuták nagyon izgalmas időszakot indítottak el és mára már több kriptoplatform, „kriptotőzsde” nőtt globális méretűre.
Az amerikai Coinbase szabályozott piacterével és innovatív szolgáltatásaival még pezsgőbbé varázsolta az egyébként sem unalmas kriptoeszköz iparágat. Az amerikai székhelyű Coinbase 2011 óta biztosítja a felhasználók számára, hogy kriptoeszközöket (például bitcoint és ethereumot) vásárolhassanak, eladhassanak és tárolhassanak. A platform népszerűsége folyamatosan emelkedik az olyan felhasználók körében, akik korábban elzárkóztak a kriptoeszközöktől, azért is, mert a platformot soha nem hekkelték meg, (ellentétben sok versenytársával); másrészt nagyszerű ügyfél-, és edukációs élményt nyújt, továbbá rendkívül nyereséges.. A felhasználók bizalmának elnyeréséhez hozzájárult az is, hogy a Coinbase elszántan törekszik a hatályos előírások betartására – ez hatalmas előny egy olyan szektorban, amelynek még mindig nagy szüksége van a szabályozási útmutatásokra és az átláthatóságra. A vállalatot most vezették be a tőzsdére, a befektetők egymást taposták a részvényeiért.
Többek között a törvényi és hatósági előírásoknak való megfelelés lehetővé tette a vállalkozásnak 2012-ben, hogy 217 millió dollár tőkefinanszírozást szerezzen a legnagyobb nevű VC-k részéről (USAA, Andreessen Horowitz, Union Square Ventures). Ezzel bebocsátást nyert az unikornisok klubjába. Bár a Coinbase leginkább a kriptoeszköz-kereskedési platformjáról ismert, tervei között szerepel, hogy egy nyitottabb, decentralizált pénzügyi rendszer (DeFi) létrejöttét segíti elő.
A Coinbase nagyon hasonlít egy hagyományos pénzügyi, illetve befektetői szolgáltatóra. A vállalkozás pénzt keres azzal, hogy díjakat számol fel közvetítésért (brokerage), kriptoeszköz kereskedésért és letétkezelői (Custody) szolgáltatásért.
Miért lett ekkora „hype” a Coinbase körül?
A Coinbase részvényeit 2021. április 14-én vezették be a NASDAQ-ra, amely az első kereskedési napon – a befektetői eufóriának köszönhetően – közel 32%-ot emelkedett megközelítve cégértékben a 86 milliárd dollárt. (Érdekességképpen a NASDAQ anyavállalata az Intercontinental Exchange értéke alig éri el a 25 milliárd dollárt.) A vállalat sikeres IPO-jához a kriptoeszközök népszerűségén túl hozzájárult a már több tízmillió felhasználó, aki aktívan használja kriptoeszköz kereskedésre a Coinbase APP-ját ami az egyik legtranszparensebben működő kripto-piactér az Egyesült Államokban.
Kevés az olyan tech-vállalkozás, amely komoly bevételi számukat tud felmutatni a tőzsdére lépéskor. A Coinbase a tavalyi évet 322 millió dolláros profittal zárta, viszont az idei első negyedév profitja már a 800 millió dollárt közelíti.
A népszerűség a felhasználói tapasztalatoknak is köszönhető, mivel a Coinbase platformja közelebb hozza a kriptoeszközök világát az átlag befektetőkhöz. Az edukációs tartalmakat tekintve a Coinbase érdekes megoldással támogatja a felhasználói tudósbővítést: Kripto-érméket lehet keresni a Coinbase edukációs felületén a meghatározott tartalmat elolvasása vagy megnézése által. A kripto-érmék közvetlenül a felhasználói számlákra kerülnek, amelyeket minden kötöttség nélkül el lehet adni.
32 országban három üzletággal
1. Coinbase & GDAX
A Coinbase egyszerre működtet egy kereskedési könyv alapú piacteret, az ún. Global Digital Asset Exchange-t és egy ügynököt, amelyet Coinbase Consumer-nek hívnak. A profi tréderek (beleértve az intézményi szereplőket, mint például a kriptoeszköz fedezeti alapokat és a családi vagyonkezelőket) a GDAX-on kereskednek, ahol meghatározzák a „mid-market” árat. A Coinbase emellett lehetővé teszi a lakossági (retail) befektetők számára, hogy kriptoeszközöket kereskedjenek „mid-market” áron, amelyért a Coinbase díjat számol fel.
A lakossági befektetők nem GDAX-on, hanem a Coinbase brókercégén (Coinbase Consumer) keresztül vásárolhatnak és adhatnak el. A közvetítői díjak nagyjából 1,5% és 4,0% között mozognak, a felhasználó fizetési módjától függően, ugyanis a megnövekedett kockázat miatt a hitelkártyák magasabb díjakkal járnak, mint a banki átutalások. A GDAX-on a professzionális kereskedők lényegesen alacsonyabb díjakat fizetnek.
Forrás: thecryptocurrencyforums.com
A Coinbase, mint közvetítő ügynök kriptoeszközt vásárol a GDAX-tól, egy külső platform helyett, amely biztosítja a vállalat belső likviditásának rendelkezésre állását, így a Coinbase-nek nem kell külső szereplőre támaszkodnia a likviditás szempontjából.
2. Custody – a letétkezelői tevékenység
Az intézményi befektetők − fedezeti alapok, vagyonkezelők, nyugdíjalapok – jelentős érdeklődésüket fejezték ki a kriptoeszközök iránt (Elon Musk posztjairól nem is beszélve), mivel az általuk kezelt vagyon (AUM) emelkedett az elmúlt években. Ennek az intézményi pénznek a kiaknázása érdekében a Coinbase 2020. novemberben bejelentette a letétkezelési szolgáltatás elindítását. A letétkezelés pénzügyi-, adminisztrációs- és tárolási szolgáltatást nyújt az intézményi befektetők számára a kriptoeszköz készletek kereskedésére vonatkozóan. A szolgáltatás a Wall Street nagyobb szereplőinek szól, mivel a „setup” díja eléri a 100.000 dollárt, valamint a letétkezelt vagyon után 10 bázispontban meghatározott díjat kérnek a minimális 10 millió dolláros egyenleg után.
Forrás: custody.coinbase.com
Hasonló szolgáltatást több szereplő kínál a piacon, mint például a Genesis Trading vagy a 2015-ben alakult Gemini. Ezenkívül a hagyományos tőzsdék, mint például a Chicago Board Options Exchange (CBOE) határidős kereskedelmet kínál kriptoeszköz készletekhez, valamint nemrégiben bitcoin ETF-ekkel is lehetővé tette a kereskedést.
3. Coinbase Wallet – korábbi nevén: Toshi
Míg a Coinbase továbbra is az alapvető brókeri és tőzsdei tevékenységeire összpontosít, a vállalat egyik meghatározó üzletága a Coinbase Wallet, amely egy mobilalkalmazás decentralizált kriptoeszközök tárolására: valójában egy multi-kripto pénztárca erős biztonsági protokollokkal. A Wallet célja, hogy szélesebb körű hozzáférést biztosítson a felhasználók számára az egyszerűen kezelhető alkalmazáson keresztül. Ezáltal a Wallet a spekulációkon túl hozzá tud járulni az érték-alapú kriptoeszköz befektetésekhez is.
Forrás: Coinbase Wallet képernyő 2021, (coinzodiac.com)
Néhány aktuális példa a Coinbase Wallet-en túl a Leeroy, egy decentralizált közösségi média platform, ahol a felhasználók pénzt keresnek a like-okért, valamint a Cent, ahol a felhasználók kérdéseket tehetnek fel és pénzt ajánlhatnak fel jótékony célra a legjobb válaszokért. A Coinbase Wallet, Toshi néven 2017 áprilisában indult és több, mint 43 millió felhasználója van.
Mennyire biztonságos?
A kriptoeszközök önmagukban meglehetősen biztonságosak, viszont a kripto-piacterek hosszú múltra tekintenek vissza a feltöréseket, a csalásokat és az elvesztett eszközöket tekintve. A legismertebb ilyen eset az Mt. Gox-hoz kötődik, amely 2014 elején 850.000 bitcoint veszített el egy hackertámadásban, amely akkor 450 millió dollár értékű veszteséget jelentett. Ma (2021 május elején) ezek az „érmék” közel 43 milliárd dollárt érnének. Általánosságban elmondható, hogy ezek a tőzsdék nem rendelkeznek a hagyományos befektetők által megszokott biztonsággal.
A Coinbase kivétel ez alól a szabály alól. A vállalat továbbra is a biztonságot tekinti elsődleges fontosságúnak, és ez láthatóan megtérült. A cég közel 10 éve működik, és soha nem hackelték meg, ami jelentős bizalmat keltett a felhasználókban és a befektetőkben (a szabályozókat nem is említve).
A befektetéseket és az alapokat a Coinbase tartja és biztosítja, a kriptoeszközök többségét offline állapotban tárolják hűtőházakban, a fennmaradó részeket pedig a londoni Lloyd’s biztosítja. A Coinbase USD pénztárcájában tartott pénzeszközöket az FDIC fedezi, és 250.000 dollárig biztosított.
Ennek ellenére az ügyfelek felelősek saját jelszavuk és bejelentkezési információik védelméért. Ha az ügyfélt kár éri a bejelentkezési adatok biztonságban tartásának megsértése miatt, akkor a Coinbase nem pótolja az elveszett eszközöket. A vállalat javasolja az ügyfeleknek, hogy kapcsolják be a kétfaktoros ügyfél-hitelesítést, és helyezzék el a kriptoeszközeiket a Coinbase hűtőházába a leendő hacker támadások megakadályozása érdekében.
Szabályozói kérdések
Azon felhasználók – akik fiat-kriptoeszköz párokkal (pl. BTC / USD, BTC / GBP) kereskednek – nagy valószínűséggel rendelkeznek kriptoeszközökkel a portfóliójukban. A kriptoeszközök feketepiacainak hosszú története van, amely a bitcoinnal kezdődött, most pedig a személyiségi adatot-védő eszközökkel, mint például a monero és a zcash folytatódnak. A kriptoeszköz meghatározása, a vonatkozó szabályozás kialakítása, valamint ezen eszközök adózása komoly kihívás elé állítja a szabályozói testületeket.
A Coinbase komoly erőforrásokat fordított az engedélyekre és a jogszabályoknak való megfelelésre, amely megkülönbözteti a vállalkozást a többi kriptoeszköz szolgáltatótól globálisan. Az Egyesült Államok kriptoeszközök fogadására és továbbítására vonatkozó szabályainak való megfeleléssel egyike azon kevés vállalatoknak, amelyek rendelkeznek new york-i virtuális valuta licenccel vagyis „BitLicense” -vel. A BitLicense-el szemben megfogalmazott általános kritika a túlzott költség, mivel csak 2015-ben több mint tíz vállalat költöztette székhelyét New Yorkból más államokba a licencre vonatkozó jogszabály kihirdetését követően.
A Coinbase által betartott egyéb előírások magukban foglalják a FinCEN-nél történő pénzátutalási és átváltási szolgáltatóként (Money Services Business) történő regisztrációt, valamint a banktitokról (Bank Secrecy Act) és a hazafiakról (Patriot Act) szóló törvényt. A Coinbase 32 országban működteti kripto piacterét, köztük az Egyesült Királyságban és Svájcban. Az EU-ban a Coinbase jelenleg Írországi leányvállalatán keresztül nyújtja a szolgáltatásait. Jelenleg a kriptoeszközöket magába foglaló szolgáltatásokra nincs egységes szabályozás az EU-ban, amely várhatóan idén változni fog külön tekintettel a Coinbase letétkezelési és kereskedési platform működtetési szolgáltatásaira.
Összességében, ez a nagyfokú megfelelésre való törekvés nem csak a fogyasztók felé sugározza a megbízhatóságot, hanem a szabályozókkal való együttműködést is elősegíti.
A Coinbase hatás
Mindezek a tényezők – biztonsági előírások-, a jogszabályok betartása, az egyszerű használat és a befektetésekre való összpontosítás – lehetővé tették a Coinbase-nek, hogy a befektetők számára kriptoeszköz szolgáltatóként központi helyet foglaljon el.
A kriptoeszközöket nehéz beszerezni (főleg a jelenlegi piaci körülmények között), ezért gyakran kérdés a befektetők körében, hogy hajlandóak-e a „hozzáférhetőségi prémiumot” megfizetni vagy sem. A Coinbase árazási módszertana lehetővé teszi a befektetők számára, hogy a prémium megfizetése mellett könnyen és biztonságos módon hozzáférjenek az általuk birtokolni kívánt kriptoeszközhöz, a jogszabályok betartása mellett.
A Coinbase platformjának egyszerűsége és használhatósága több, mint 56 millió felhasználót eredményezett a vállalat számára. A nagyobb hozzáférhetőség megnövekedett likviditást jelent mind a Coinbase, mind a GDAX számára, ami további újabb befektetőket vonz.