#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 18. epizód
*BESZÁMOLÓ
Vendégünk volt Jes Bailey crowdfunding specialista Angliából, Sándor Attila a Tekrama, a MeOut, illetve a EuroAsian Startup Awards alapítója és Fischer Bálint a Dorsum innovációs vezetője. Kampányaink közül pedig részt vett Polgár Tímea a NaturAI-tól, Pacher Tibor a Puli Space Technologies-től és a Potzak, Nagy Viktor képviseletében.
Jes Bailey
Jes Bailey, crowdfunding specialista
A Crowdfund 360 több mint 65 kampánynak segített az elindulásban, amelyek 83%-a érte el a megcélzott összeget, összesen több mint 1 milliárd forintot. Világszerte támogatnak kampányokat, nagyon széles spektrumon: a technológiai projektektől, a divaton át játékokat, könyveket, akár buszok továbbfejlesztésével foglalkozó kampányokat is segítenek, de Jes kedvence egy piramis projekt volt, amit Haribo gumicukorból építettek.
A legsikeresebb projekt a Crowdfund 360 történetében egy olyan elektromos bicikli volt, amely 3 kampányt is indított: először egy előfinanszírozás-célú, majd egy befektetés-célú, majd egy újabb előfinanszírozás-célú kampányt. Az első körben 154 millió forintot gyűjtöttek 1 787 támogatótól, a második körben 138 millió forintot 14 befektetőtől, a harmadikban pedig 348 millió forintot gyűjtöttek 2 097 támogatótól. A sikert több mint 18 000 követővel értek el hatalmas média segítséggel. Tették mindezt úgy, hogy a kampányindításról szóló döntésükkor még nem voltak jelen a médiában. Komoly munkával, jól kiválasztott célcsoporttal, jelentős social média kampánnyal tudtak ennyi követőt szerezni és azokat sikeresen konvertálni.
Befektetés-célú kampányok esetén az egyik legsikeresebb projekt a Field&flower, ami etikus és fenntartható gazdálkodással készült húskészítményeket és sajtokat értékesítő vállalkozás. A közösségi oldalak és email marketing segítségével, a célzott számokhoz képest 116%-ot ért el; 348 millió forintot gyűjtött 643 befektetőtől.
A stratégia, amelyet Jes minden kampánnyal követ, a következő 6 lépésből áll:
- Tervezés
- Storytelling
- A követőtábor felépítése
- A tökéletes kampányoldal elkészítése
- A kampány előkommunikációja
- és a kampány utókommunikációja.
A kampány előkészítéséhez minimum 8 hetes időszakot javasol Jes, hogy a terv kidolgozása tökéletes legyen. Ehhez segítséget ad a Crowdfund-360 többek között tréningekkel, napi crowdfunding tippekkel, teljes menedzsment segítséggel, workshopokkal, és tanácsadással.
Arra a kérdésre, hogy mekkora kiadásokkal számolhat egy startup, ha szeretne a Crowdfund-360 segítségével egy kampányt indítani, Jes azt válaszolta, hogy a legegyszerűbben ezt úgy lehet leírni, hogy az alapítóknak vagy nagyon sok időt kell feláldozni ahhoz, hogy hosszútávon organikusan tudják építeni a követőbázisukat, vagy egy nagyobb budget-tel, marketing segítségével gyorsabban eljuttatni a megfelelő célközönséghez az üzenetet. De a tudatos célcsoport-választás és célzás a kulcs bármilyen kampány hatékonyságához.
Fischer Bálint
Fischer Bálint a magyarországi fintech kultúráról és projektekről mesélt.
Bálint régóta fektet be külföldi crowd funding platformokon, az új hazai kampányokat is kipróbálja, követi a magyarországi crowdfunding eseményeket. Az, hogy pénzügyes lesz, már 6 éves korában eldőlt, amikor karácsonykor egy Monopolyt kapott. A Corvinusos tanulmányai után kereskedelmi bankokban és alapkezelőknél dolgozott, aztán rájött, hogy nem szeretne sokáig a tradicionális szereplők világban maradni. Ugyanebben az iparágban, egy sokkal inkább technológia vezérelt irányba haladt tovább, így került a Dorsumhoz.
A Dorsum egy 300 fős, magyarországi cég, európában 80 nagy bankkal, alapkezelővel és brókercéggel dolgoznak. Alapvetően a vagyonkezeléshez és befektetésekhez kapcsolódó szoftver megoldásokat fejlesztenek, ezen belül is Bálint az innovációs területért felelős. A cél, hogy olyan szoftver megoldásokat ajánljanak – illetve tanácsadást -, ami modernebbé és egyszerűbbé teszi a bankok szoftvereit.
Szó esett az új szereplők belépésről is, az újonnan folyamatosan megjelenő fintech applikációkról, amely könnyebbé és egyszerűbbé teszi a felhasználók életét. Természetesen azt is látni kell, hogy ez nem zárja ki a tradicionális bankok működését, hiszen egy bank sokkal több szolgáltatást nyújt, mint a lakossági ügyfelek kiszolgálása (például Revolut, aki leginkább erre rendezkedett be), egy bank sokkal több mindennel foglalkozik, gondoljunk például csak a hitel szolgáltatásokra.
A fintech-bank “harccal” kapcsolatban, Bálint predikciója, hogy a jelenleg működő bankok 7-10 év múlva három kategóriába fognak esni:
- Akik tudnak alkalmazkodni és kiszolgálni az új piaci igényeket digitális szempontból
- Akik megmaradnak tömeg szolgáltatóknak, alacsony marzzsal
- és akik nem tudnak fejlődni, ezáltal elvéreznek.
Sándor Attila
Sándor Attila vállalkozó startupper pedig több projektében szerzett tapasztalatairól mesélt, amely akár a közösségi finanszírozásban résztvevő kampányok számára hasznos tanulság lehet.
Attila első tanácsa a nézők és az induló startupperek számára – amelyet a MeOut projekt indításánál tapasztalt 7 évvel ezelőtt -, hogy mindig érdemes többet mutatni magáról egy cégnek, mint amilyen a szervezeti működés belülről. Ennek két oka van: az egyik, hogy a MeOut indulásánál az alapítók is motiváltabbak voltak abban, hogy folyamatosan előre vigyék a projektet, másrészt a vállalkozás így más szereplők és partnerek szemében is sokkal hitelesebbnek tűnt. Így lett a kezdeti ötlet fázisban tartó még csak gondolkodó alapítókból egy naggyá nőtt szervezet, amely két pilléren alapszik: az oktatáson és az innováción.
Az innovációs területen belül a hackathonok és a startup verseny, az EASA szervezése emelkedik ki. A EuroAsian Startup Awards az Eurázsiai régió startup versenye, amely egyedülálló Európában, a keleti határon mindegyik országot bevonva. A tavalyi évben 3000 nomináció érkezett 20 kategóriából. Azóta is töretlenül dolgoznak azon, hogy az európai startup-ökoszisztémát fejlesszék, ezzel hozzájárulva a magyar ökoszisztéma fejlődéséhez is. Ezt pedig a folyamatosan növekvő, ma már 2900 cégből álló partneri körük segítségével valósítják meg. Az egyik nagyobb céljuk, hogy a legnagyobb kaukázusi fejlesztői versenyt Budapestről szervezzék. Ezen kívül most szervezik a legnagyobb hazai kiberbiztonsági versenyt is, ahol legalább 10 ország jelenik meg résztvevőként.
Attila másik projektje, a Tekrama, egy ingatlanos, proptech startup. Ezt az applikációt Attila most szünetelteti; mint mondja, emberileg és szakmailag hatalmas élmény és siker volt, de anyagilag nem, ezért újra fogják tervezni. Ebből a vállalkozásból a legnagyobb tanulság számukra az volt, hogy érdemes MVP helyett minimal loveable product-ot építeni, hiszen a core businesst követően a UX-re is nagy hangsúlyt kell fektetni.
*NATURAI-IDA
A NaturAI képviseletében dr. Polgár Tímea mutatta be az IDA applikáció működését. A hazai dm-üzletekben korábban már bemutatott applikáció lehetőséget biztosított több mint 4000 vásárlónak az okos fogyasztói döntéshozatalra. Emellett készült közel 500 interjú az üzletben, amiben azt kérdezték a fogyasztóktól, hogy hogyan használnák a rendszert, milyen problémákkal szembesülnek egy étrend kiegészítő vásárlása során. A fogyasztóknak csupán egy része tudja, hogy pontosan mit szeretne vásárolni, többségük azonban nem tudja a termék nevét, csak az összetevőit (pl. magnézium). Ebben az esetben más rendszerek, honlapok problematikusabbak lehetnek, főleg azok amelyek csak a névben keresnek. Nem biztos emiatt, hogy az összes termék megtalálható, amely magnéziumot tartalmaz. Az IDA abban segít, hogy az utóbbi esetben sokkal könnyebbé és egyszerűbbé tegye a vásárlók számára a keresési folyamatot. Az IDA emellett lehetőséget biztosít arra, hogy a fogyasztók hatóanyagok vagy akár gyártói információk alapján válogassanak az üzletekben elérhető temérdek étrend-kiegészítő termék közül. Emellett annak megállapításában is segít, hogy a termékek címkéjén található információk mennyire megbízhatóak, és a tudományos publikációk eredményei alátámasztják-e azokat a hatásokat, amelyeket a termék ígér.
Az IDA alkalmazás Timi számára egy tudományos kihívás volt, másrészt az applikáció elkészítésében hajtotta őt és csapatát az a küldetéstudat, hogy a vásárlók felé pontos információt közvetítsenek, amivel sokkal helyesebb döntéseket tudunk hozni. A következő körben már dietetikusok fogják tesztelni az applikációt, a velük történő együttműködést a NaturAI nagy izgalommal várja.
Szép Zoltán, az IDA projekt támogatója is megosztotta velünk véleményét, aki szerint azért fontos a projekt, mert egy olyan tudományos adatbázist állítottak össze, amely az összes étrend-kiegészítő között válogat, amely nagymértékben megkönnyebbíti az életünket. Az applikáció használatában érdekeltek lehetnek természetesen a végfelhasználók, fogyasztók, a kiskereskedelmi boltok és a gyártó cégek is, akik egy nagy tömegbázist érhetnek el az IDÁ-n keresztül.
*PULI SPACE
Pacher Tibor, fizikus és a Puli Space Technologies projekt vezetője mesélt arról, hogyan szállítják az Arany csapatot a Holdra.
Az Arany csapatot egykor a világ legjobb focistáinak tartották, nagyon sok szép eredményt értek el, ezért szeretne a Puli is megemlékezni róluk. A projekt a Téridő plakett kezdeményezésen keresztül valósulhat meg. Van egy 5 millió karakter tárolására képes, 20×20 cm-es kerámia tábla, amelynek a másolatát szeretnék elvinni a Holdra, a plaketten az Aranycsapat emlékezetével.
Az ötlet úgy indult, hogy a Puli Space csapata részt vett a világ legnagyobb technológiai versenyén, a Google Lunar Prize-on, aminek a feladata az volt, hogy egy olyan eszközt kell küldjenek holdra, amely képeket és videókat készít a Holdról, és azokat eljuttatja a Földre. A versenyen 21 csapat indult; a résztvevők között volt az amerikai Astrobotic társaság is, amivel a Puli megállapodott abban, hogy segítségükkel juttatják ki a plakettet a Holdra a jövő év második felében.
*POTZAK
Nagy Viktor, a Potzak ügyvezető igazgatója az édesanyák 50-70%-át érintő problémáról, a szétnyílt hasizomról mesélt. Hirtelen súlyváltozáskor az izmok mellett az ínszövet is megnyúlik, majd a megnyúlást követően az ínszövet nem húzódik össze, csak nagyon kis mértékben, így a hasizmok eltávolodnak egymástól. Ez az esztétikai kellemetlenségeken túl egészségügyi problémákat is előidéz: a hasfal a meglazult ínszövet miatt nem képes ellátni tartó funkcióját, ami emésztési- és vérnyomás problémákhoz, hátfájáshoz, visszérhez vezethet. A Potzak applikáció segítségével az érintettek egyszerű gyakorlatsorok elvégzésével tehetnek azért, hogy ismét egészséges legyen a hasfaluk. Viktor azt is elmondta, hogy a Potzak csapata jelenleg azon dolgozik, hogy a szétnyílt hasizom BNO kódot kapjon, és ennek kezelésében a Potzak legyen a bevett kezelések alapja.