#TŐKEPORTÁL BLOG
A sikeres startupindítás aranyszabályai – ilyen volt a tizedik Kanapé Pitch epizód
*BESZÁMOLÓ
Szenes Gábor bemutatta a frissen elkészült legújabb startup-tankönyvet, a Start Up Guide-ot, amely jó ötletekkel, aktualitásokkal és vállalkozásfejlesztési tanácsokkal segíti a hazai mikro- és kisvállalkozásokat. A kezdetekben könyvformában megjelenő gyűjtemény ma már online formában segíti a startupokat a vállalkozásindítástól a tőkebevonás témáján át a marketing és kommunikáció kérdésééig. A program keretében több iparág képviselői számára készítettek már specifikus tudástárat és fogalomtárat is, melyeket minden évben frissítenek az aktualitásokkal.
Hogyan segíthetik startupperek és informatikai szakemberek az iskolákat és diákokat a járványhelyzetben? – tette fel a kérdést Moldován Csaba startupper, sorozatvállalkozó és egy barátja március közepén egy kávézás közben. Az online tanulást segítő vállalkozással, amit el is indítottak Amanóba néven: egy olyan modellt hoztak létre, amely összekötötte az iskolák online oktatással kapcsolatos problémáit az adott szolgáltatóval. A startup a klasszikus 3F (friends, family, fools) finanszírozásával indult el, de olyan jelentős szereplők is mögéjük álltak, mint a Prezi, miközben több mint 300 önkéntes is segítette a munkát. A nyári szünet kezdetéig több mint 1000 probléma megoldásában tudtak segíteni. Három dolgot véssetek az agyatokba, ha startupot indítotok, és nagyon rövid idő alatt akartok eljutni a piacra:
- Lépj a piacra minél hamarabb! Ne várjunk a termék tökéletesítésére! Az első működő funkciót adjuk oda az első ügyfeleknek, a használatnál nincs fontosabb, így kapsz valódi visszajelzéseket. Alkalmazzuk a Pareto elvet: azokkal az igényekkel foglalkozzunk, amik 20% ráfordítást, 80% sikert jelenthetnek. Azokkal pedig ne, amik fordított arányt jelentenének. Nem fogsz úgysem minden problémát megoldani. 3 hónap alatt működésbe tudod hozni az ötleted! Done is better than perfect.
- Építsd a tudástárat! A startup fő értéke a tudás amit összeraktok. Egy egyszerű tudásmenedzsment-koncepció megőrzi az összes jó ötletet.
- Építs roadmapet, jelölj ki mérföldköveket a célod irányába! Legyen egy backlogunk az üzleti és a szoftveres fejlesztésekre!
*PÉCSI ZOO
A Pécsi Állatkert történetébe a kampány kapcsán Andricz Bertold szakmai igazgatóhelyettes – aki maga 30 éve kapcsolódik az intézményhez – avatott be minket: a pécsiek több mint 120.000 önkéntes munkaórájának köszönhetően 1959-ben nyitotta meg kapuit. Azonban az állatkert történetében az első nagy fejlesztésre egészen 2016-ig kellett várni, amikorra a felújítás és modernizálás halaszthatatlanná vált. Ennek keretében új stratégiát is ki kellett alakítaniuk: kistestű, alacsony területigényű, de különleges állatoknak szeretnének otthont adni – így esett a választás a vörös pandára. A kampánnyal mindannyian részt vehetünk ennek a rendkívül aranyos, de veszélyeztett fajnak a megmentésében, hogy egy minőségi, a 21. századi igényeknek megfelelő kifutó várja őket hamarosan. Már a tőke 25%-a összegyűlt. Belépőt is nyerhetünk a támogatással!
*POTZAK
A Potzak kampányáról ismét dr. Bajzik Éva mesélt a résztvevőknek: a mozgásszervi terapeuta, a startup szakmai tanácsadója bemutatta a szétnyílt hasizom okozta problémákat. Hogyan küzdhetünk ellene? És miben más a Potzak a többi megoldástól? Az otthoni programmal az időhiánnyal küzdő anyukáknak segítenek: a rövid, a problémára koncentráltan fókuszáló gyakorlatok nem igényelnek sok időt. Egyszerre mindig csak egy gyakorlatsorral kell dolgozni, így mindenki elsajátíthatja azokat rövid idő alatt, egyszerű formában, a nap bármely szakában. Mindezek mellett fontos információkkal is ellátják a felhasználókat, hogy a testtudatot is pozitív irányba fejlesszék. A napokban induló kampánnyal égi befektetéssel gyűjtött 15 millió forinttal elsősorban az applikációt fogják fejleszteni majd.
*NATURAI-IDA
Mi az IDA víziója és missziója? És milyen egyéb motivációs csomagokkal várják a befektetőket? – foglalta össze a pitch fő kérdéseit Lapusnyik Nóra. Az IDA álma, hogy valódi és gyakorlatban használható információkkal segítsenek mindenkit étrend-kiegészítők vásárlásakor. Ehhez pedig nem csupán a fogyasztók, hanem a forgalmazók és a gyártók megfelelő információellátása is szükséges, amire az applikáció megoldást nyújt. A különböző támogatói csomagok közül kiemelkedik a személyre szabott analízisek lehetősége: az 5.000.000 Ft fölött befektetők egyéni mikrobiom és genetikai vizsgálaton is részt vehetnek, amelyhez személyre szabott étrend-kiegészítési tanácsadás is társul. Az első 100 befektető részt vehet egy tréningen, amellyel megtanulhatják, hogyan érdemes – az applikáció mellett – étrend-kiegészítőt választani. Aki pedig a hét végéig befektet, azt dm kupon is várja!
*TRIP
A TRIP hajón működő egykori karanténszínház immár webszínházként működik tovább. A legfrissebb támogatói csomagokról mesélt Mudri Lucia közösségi média menedzser. A magán és céges támogatók többek között örökös helyet nyernek a TRIP hajó támogatói falján, de nagyszerű rendezvényhelyszín-lehetőségek is várják őket. A webszínházban pedig időközben elindult Shakespeare összes drámájának feldolgozása is a karantén-drámaverseny győzteseivel: ezúttal a drámák mellékszereplői és egy-egy ikonikus jelenete kerül majd a középpontba. Aki kimondottan egy ilyen dráma megvalósulását szeretné támogatni, annak most két lehetősége is nyílik erre: aki finanszírozná meg egy dráma színrevitelét, az közreműködőként megjelenhet az élő videóban, aki pedig egy teljes drámához nyújtana anyagi támogatást, az társalkotóként jelenik majd meg. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint – a támogatás mellet – felvenni a kapcsolatot a TRIP csapatával a director@tripart.hu címen.
Várunk a következő Kanapé Pitch eseményen 2020. június 24-én!