#TŐKEPORTÁL BLOG
A startup-ökoszisztéma fejlesztése #1
Kép forrása: Privátbankár.hu. Fotó: Bánkúti András.
A beszélgetés során a hazai startup-ökoszisztéma különböző szegmenseit képviselő szakértők osztották meg tapasztalataikat a közönséggel.
Mary Alcantara, az MKB Fintechlab igazgatóhelyettese a jó példák fontosságát hangsúlyozta. Fintechlab célja, hogy az MKB Bank digitális átalakulását és az ügyfélcentrikus szolgáltatások kialakítását segítse. Ezt teszik külső forrásból meríthető innovációval és startupok megszólításával, valamint a velük való együttműködéssel. A résztvevő csapatok – számos üzletfejlesztési készség mellett – a dizájnkompetenciájukat is fejleszthetik.
Gerencsér Balázs, az adjukossze.hu vezetője elmondta, hogy a platform jelentős tapasztalatot halmozott fel a civilek közösségi finanszírozási kampányainak előkészítése és legbonyolítása terén. Szerinte a sikeres platform egyik kulcsa, hogy a kampányok előkészítésével nemcsak a kampánygazdák, hanem az adjukossze.hu csapata is kiemelten foglalkozik. Ugyanakkor elsődleges a kampányt indító szervezetek részéről elvégzendő munka, az alapos felkészülés, a követőtábor építése – ez vonzza be a támogatókat.
Pongrácz Ferenc, a Tunsgram Csoport innovációért felelős ügyvezető igazgatója fontosnak tartja az open innovation megvalósítását – a cégcsoport ennek megvalósítására hozta létre az Innovation Hubot. Az innovációs programjuk egyik első sikeres gyártási és értékesítési együttműködésre alapuló résztvevője az INFTATRAINER, melynek közösségi finanszírozási kampányában is vezető befektetői szerepet terveznek.
„A szűken vett ökoszisztémát a startup, annak vásárlói és befektetőjének hármasa jelenti. Véleményem szerint a startup-ökoszisztéma tagja mindenki, aki valamilyen okból kapcsolódik akár rövid, akár hosszú időre a szűkebb vagy tágabb ökoszisztéma szereplőihez, és ezáltal hatással van annak fejlődésére, alakulására” – foglalta össze dr. Makara Zsuzsanna, a Microsoft for Startups program partnermenedzsere. E program célja, hogy nagyvállalati startup-kommunikáció eszközeivel ajtót nyissanak a nagyvállalatok felé a kezdő vállalkozások számára. Emellett hangsúlyozta a transzparens tanácsadási és inkubálási lehetőségek fontosságát, és persze az értő, támogató szabályozói rendelkezésreállást is. A nagyvállalat és startup közti kommunikáció hatékonysága, valamint a nagyvállalati szolgáltatások startupokra szabása a jelentősen növelheti az adott iparág innovációs képességét.
A Rocket Shepherd több mint 800 000 nemzetközi startupprofilt hasonlít össze, melyből 1 100 hazai startup nemzetközi összehasonlíthatóságát és felfedezhetőségét támogatja azzal, hogy minden vállalkozásnak megmutatja, hogy milyen további szolgáltatások igénybevételével javíthat a versenytársaikkal szemben lévő eltéréseken. Sebastian Tamas, a szolgáltatás CEO-ja és alapítója elmondta, hogy a startup ökoszisztéma nem abból áll, hogy befektetőket és startupokat kötnek össze, hanem abból, hogy valós problémákat tesznek felfedezhetővé startupok számára, és ehhez kapcsolódnak befektetők. Hatalmas adatbázisának köszönhetően a platform segítségével olyan következtetéseket is le lehet vonni, hogy a női startupok jövedelmezősége jóval magasabb, mint ahol nincs nő az alapítók között.
„A nők helyi üzleti angyalbefektetési tudása és hajlandósága kiemelkedően fontos az innovációs ökoszisztéma fejlesztésében. Egyesületünk és partnerei egy európai legjobb gyakorlatot hoz létre arra, hogy a befektetői oldal koedukálttá válhasson Magyarországon és a régiónkban. Itt, ahol csupán 29 éves a piacgazdaság. Gyorsan kell tanulnunk és cselekednünk tehát. Az üzletasszonyok növelhetik a befektetői oldal lehetőségeit, ami lehetővé teszi majd azt, hogy a másik oldalon az innovatív cégek alapítói között is több nő vállaljon szerepet” – hangsúlyozta Szabó Eszter, a Nők/Üzleti Angyalok Egyesület alapító elnöke. A nők angyalbefektetői részvétele az alvótőkén kívül növeli az alapítók számára hozzáférhető iparági ismereteket és kapcsolatokat – ezek és a tudásmegosztás gazdaságfejlesztő erő. Az egyesület Magyarországon egyedülálló módon már két éve képez leendő angyalbefektetőket. Szabó Eszter maga is regisztrált befektetője a most induló Tőkeportálnak is.
„Az ökoszisztéma-fejlesztés kulcsfontosságú kérdése, hogy biztosítsák az új résztvevők, startupok számára a bizalmat, az etikus hozzáállást és az alacsony belépési korlátot” – mondta el zárásként Szeles Nóra, a Tőkeportál üzletfejlesztési vezetője tartja. Szerinte ehhez a startup ökoszisztéma jelentőségét felismerő intézmények és szakemberek részéről is jelentős befektetésre és fejlesztésre van szükség.
A konferencián kiemelt szerepet kapott a közösségi finanszírozás (crowdfunding és crowdinvesting) témaköre is. Ennek keretében Olivér Gajda (társalapító elnök, European Crowdfounding Network) és Paul Pöltner (társalapító, CONDA Crowdinvesting) mutatta be a téma nemzetközi gyakorlatait. A konferencia végén pedig négy pitch-et hallhatott a közönség – az erről készült összefoglaló hamarosan elérhető lesz a Tőkeportál blogján.