Beszélgetés a Smart Future LAb vezetőjével, Márton Istvánnal és kollégájával, Szarka Dorkával-Újra indul az MVM Edison program
2025. február 10.
Tőkeportál saját tartalom
Szeles Nóra: Gyönyörű szép délutánt kívánunk minden kedves hallgatónknak innen a Tőkeportál Kanapé Pitch sorozatából, amikor a képzeletbeli kanapénkon ülünk, és itt beszélgetünk a tőkepiac, illetve a startup ökoszisztémához kötődő szereplők jeles képviselőivel.
A mai adásban nagy örömmel látjuk vendégül az MVM kötelékébe tartozó Smart Future Lab vezetőjét, Márton Istvánt és kollégáját, Szarka Dorkát, akikkel legutoljára élőben a január 14-i Central European Ecosystem Summiton (CEES) találkozhattunk. István tartotta az egyik keynote-ot, a napindító előadást, és remekül sikerült hangulatba hozni a közönséget. Volt szerencsém találkozni Istvánékkal is korábban, úgyhogy nem először hallottam hasonló formátumban, de olyan lendülettel és meggyőződéssel tudta bemutatni azt, hogy egy nagyvállalati inkubátor milyen szerepet tud játszani egyrészt a startupok szempontjából is azok fejlődésében, és vica versa, hogy úgy gondoltuk, hogy egy podcastban is térjünk vissza az elhangzottakra. A CEES-en hallott előadást azóta publikáltuk is, vissza is nézhető.
Szervusztok, István, Dorka!
Akkor hadd kérjem meg először Istvánt, hogy egy picit tágabbról indítva mutassad be, hogy hogyan indult a Smart Future Lab, és a Te pályád hogyan közelített a Smart Future Lab-hoz?
Márton István: Végzettségemet tekintve közgazdász vagyok, így a gazdasági oldalról közelítettem a startup világhoz. Korábban tranzakciós tanácsadással is foglalkoztam, így a vállalatfelvásárlások és átalakulások, valamint a növekedés ezen formája különösen érdekes témakör volt számomra. A másik fontos momentum az volt, amikor 2013-ban csatlakoztam a magyar villamosenergia-tőzsde pénzügyi csapatához. Itt kezdtem el mélyebben megismerni az energetika világát.
2016 óta veszek részt a Smart Future Lab működésében, amely akkor alakult meg startup inkubátorként, elsősorban befektetésekre fókuszálva. Célunk, hogy az energetikai témában dolgozó ötletgazdáknak és startupoknak egyfajta kapcsolati pontot biztosítsunk az MVM Csoport felé, mint energetikai nagyvállalat, és lehetőséget teremtsünk közös projektek, ötletek és megoldások piacra vitelére. Már az indulás elején, 2016-ban a Lab közelébe kerültem, és azóta folyamatosan igazítjuk működésünket a piaci igényekhez, miközben az MVM Csoport erősségeire építünk, hogy valódi értéket nyújtsunk a startupok számára.
– Jövőre tízévesek lesztek, és az MVM Csoport egyre szorosabb kapcsolatot ápol a startupokkal. Te ott voltál az indulásnál. Hogyan alakult az SFL pályaíve? Mit emelnél ki a kezdeti stratégiai elképzelések és a jelenlegi működés közötti legfontosabb változások közül?
– Az SFL működését gyakran egy hídhoz hasonlítom, amely összeköti a nagyvállalatokat és a startupokat. Kezdetben úgy gondoltuk, hogy ezen a hídon elsősorban a startupok áramlanak az MVM felé, de hamar kiderült, hogy ez egy kétirányú folyamat. Nemcsak mi nyújtunk segítséget a startupoknak, hanem rengeteget tanulunk is tőlük. Kezdetben kis összegű magvetőtőke-befektetéseket biztosítottunk energetikai startupok számára, de idővel rájöttünk, hogy maga a működésmódjuk is értékes tanulságokat hordoz számunkra. Az MVM belső munkavállalói is profitálhatnak a startupok dinamikus és problémaközpontú gondolkodásmódjából. Egyre inkább beépítettük ezt a szemléletet a belső innovációs folyamatainkba is. Az úgynevezett intrapreneurship, vagyis a vállalaton belüli vállalkozói szemlélet egyre nagyobb teret nyert nálunk is, és ezáltal a startupok mentorálásába is bevontuk kollégáinkat.
Egyértelműen látszik, hogy a startupoknak az iparági és technológiai problémák validálásában és gyors megoldáskeresésben tanúsított hatékonysága inspirálóan hatott ránk. Ennek eredményeként az SFL ma már inkább innovációs ügynökségként működik, amely biztosítja az oda-vissza áramló tudást és együttműködést a startupok és az MVM Csoport között. Magyarországon a villamosenergia-iparágban egyedülálló infrastruktúrát üzemeltetünk, közel 19 ezer munkavállalóval. Ez olyan szakmai hátteret és erőforrásokat biztosít, amelyeket a releváns energetikai startupok kihasználhatnak. Gyorsan és hatékonyan tudunk válaszokat adni olyan kérdésekre, amelyek egy induló vállalkozás számára hosszú időt és rengeteg erőforrást igényelnének.
Összességében elmondható, hogy az évek során egyre inkább az MVM Csoport erősségeire építve tudtuk támogatni a startupokat, és közben mi magunk is rengeteget tanultunk tőlük. Az SFL így egy olyan ökoszisztémává vált, amelyben a nagyvállalati és a startup szemlélet kölcsönösen formálják egymást.
– Számos kérdést fel is írtam rögtön, mert nagyon izgalmas dolgokat említettél, amikre szeretnék még egy-egy kérdés erejéig visszatérni, de hadd adjam át -Szarka Dorkának a szót.
– Szarka Dorka: Bár még csak két hónapja csatlakoztam a csapathoz, korábban is aktívan tevékenykedtem ebben az ökoszisztémában. Karrieremet szoftverfejlesztőként kezdtem, de viszonylag hamar elmozdultam a startupok mentorálása és inkubációja felé, különböző szerepkörökben. Lehetőségem volt tapasztalatot szerezni mind hazai, mind nemzetközi szinten. Körülbelül hat éve kezdtem el mélyebben foglalkozni a nagyvállalati innovációval, különös tekintettel a módszertanokra, így a design thinkingre is. Az elmúlt években főként service designerként dolgoztam, elsősorban banki innovációs és fintech területen. Az energetikai szektor számomra még új és izgalmas kihívás, amelyet most fedezek fel igazán.
A csapatban az innovációs programok szakmai tervezéséért és kivitelezéséért vagyok felelős, emellett a módszertani oktatásokat is támogatom, legyen szó egyéni projektekről vagy szakterületek támogatásáról. Célunk, hogy a módszertani megközelítéseket minél szélesebb körben alkalmazzuk és integráljuk a vállalat különböző folyamataiba.
– Ez nagyon izgalmasan hangzik! Felmerül a kérdés, hogy a design thinking és a service design mennyire kap hangsúlyt az MVM inkubációs programjában?
Szarka Dorka: Az MVM Edison inkubációs program teljes mértékben a design szemléletre épül. A program szakmai felépítése és módszertana is a design thinking és a startupok által használt folyamatokra alapoz. A módszertant nemcsak a startupokkal való munkában alkalmazzuk, hanem a belső innovációs programokban is, például a kollégáknak szóló ötletversenyeken, facilitációs folyamatokban vagy stratégiai tervezések során is. Folyamatosan kutatjuk és integráljuk az új eszközöket, hogy még hatékonyabban támogassuk mind a startupokat, mind a belső projekteket. A célunk, hogy a vállalati innováció és a startup gondolkodásmód között szorosabb kapcsolatot építsünk ki.
- Egy ilyen méretű nagyvállalatnál különösen érdekes, hogy milyen módszertani fejlődést lehet véghezvinni. Térjünk vissza a belső folyamatokra! Istvántól kérdezném: egy startup mire számíthat, amikor bekerül hozzátok?
Márton István: Az első pillanattól arra törekszünk, hogy ne öncélúan keressünk ötleteket az energetikai iparágban, hanem a valódi kihívásokból induljunk ki. Nem általános startupokat keresünk, hanem olyan csapatokat, amelyek releváns problémákra adnak megoldást. Az MVM Csoporton belül külön kihívásgazdák segítenek az érkező ötletek értékelésében és fejlesztésében.
Már a kiválasztási folyamat során bevonjuk a szakértőinket, akik segítenek felmérni, hogy egy adott ötlet mennyire életképes és releváns. Az együttműködés során heti vagy kétheti rendszerességgel tartunk mentorációs alkalmakat, ahol üzleti és technológiai támogatást is biztosítunk. Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy az energetikai mentoráció valóban érdemi segítséget nyújtson a startupok számára.
– Mekkora érdeklődés mutatkozott eddig az MVM Edison iránt?
Márton István: Az eddigi nyolc inkubációs program során több mint ezer ötlet érkezett be hozzánk, és évadonként 6-10 csapattal dolgoztunk együtt. Az évek során egyértelművé vált, hogy a mentoráció energetikai fókusza kiemelkedő értéket képvisel, és ez az egyik legnagyobb előnye a programunknak. A visszajelzések alapján sok startup számára meglepő, hogy mennyire releváns iparági tudást kapnak tőlünk, és milyen gyorsan formálhatják az ötleteiket a piac valódi igényeihez. Az inkubáció során az egyik legfontosabb célunk, hogy a startupok ne csak egy üzleti modellben gondolkodjanak, hanem már az első perctől kezdve egy valós ügyfél szempontjait figyelembe véve építsék a megoldásaikat.
– Fantasztikus. Röviden említetted, hogy kéthetente, egy-kéthetente vannak mentorálási időszakok, vagy session-ök, hogy ez hogyan néz ki, be is járnak, bent ülnek nálatok egy erre dedikált helyiségben, vagy időről időre jönnek be a csapatok, hogyan működik ilyen szempontból a program?
– Ha az Edison programot nézzük, a program ideje alatt három fő találkozási pont van. Egyrészt vannak oktatási napok, amikor minden résztvevő jelen van, másrészt szakirányú mentorációs alkalmak, amelyek energetikai témákra fókuszálnak, és végül üzleti mentorációk, amelyek gazdasági, befektetési és üzletfejlesztési kérdéseket érintenek.
A program helyszíne az irodánk a Bartók Béla úton, amelyet kifejezetten workshopok és ötletfejlesztési tevékenységek számára alakítottunk ki. Nemcsak a startupok számára biztosítunk teret, hanem a cégcsoporton belüli kezdeményezések számára is. Az elmúlt években számos belső workshopnak és szakmai találkozónak adtunk otthont. Az iroda inspiráló környezet, amely támogatja a kreatív gondolkodást és az innovációs folyamatokat. Természetesen voltak időszakok, amikor személyesen nem tudtunk találkozni, de a programot sikerült rugalmasan alakítani, és továbbra is folyamatos kapcsolatban maradunk a résztvevő csapatokkal. Az irodánk a program lezárása után is nyitott a korábbi résztvevők számára, akik továbbra is használhatják megbeszélések, mentorációk és workshopok céljából.
– Az előzőekben említetted a belső kihívásgazdákat. Jól értem, hogy a startupok által hozott ötleteket összevetitek a cégcsoport által megfogalmazott kihívásokkal, és így választjátok ki a leginkább releváns csapatokat?
– Pontosan. Egy nagyvállalatnál számos területen jelentkezhetnek hasonló kihívások, ezért a kihívásgazdák nem egyetlen területhez kötődnek. Miután a cégcsoporton belül összegyűjtjük és strukturáljuk a kihívásokat, egy workshop keretében priorizáljuk őket. Ezt követően vizsgáljuk meg, hogy a startupok által benyújtott ötletek mennyire illeszkednek ezekhez a kihívásokhoz. A kiválasztott startupokat a releváns kihívásgazdákkal párosítjuk, akik a fejlesztési folyamat során mentorálják őket. A mentoráció nem egyetlen személyre korlátozódik, hanem több kollégát is bevonunk a megfelelő tudás és tapasztalat biztosítása érdekében. Ezzel a megközelítéssel célunk, hogy a lehető legjobb megoldások szülessenek.
– Ez egy jól szervezett és strukturált folyamatnak tűnik. A tudásmegosztás és a belső innováció mennyire kap szerepet ebben?
– A nagyvállalatoknál rengeteg tudás halmozódik fel, és az egyik legfontosabb feladatunk ennek a tudásnak a hatékony megosztása. Az innovációs csapatunk kiemelten foglalkozik azzal, hogy ezt a tudást minél szélesebb körben elérhetővé tegye a munkavállalók számára. Van egy dedikált tudásközpontunk, amely felelős a vállalaton belüli és kívüli tudás strukturálásáért és elérhetővé tételéért. A startupokkal való együttműködés során szerzett tapasztalatokat is rendszeresen megosztjuk a kollégákkal, hiszen ezek az információk új belső projektek vagy kezdeményezések alapjául is szolgálhatnak.
Ez egy nagyon átgondolt stratégia! Most pedig térjünk át az Edison program jelenlegi állására. Dorka, meg tudnád osztani, hol tart most a program, és mire számíthatnak a jelentkezők?
Szarka Dorka: Az MVM Edison egy hat hónapos szakmai inkubációs program, amely két szakaszból áll. Az első szakasz az ötletek validálására, az alapok lefektetésére és egy kezdeti prototípus fejlesztésére fókuszál. A második szakaszban a prototípus továbbfejlesztése, tesztelése és az üzleti modell finomítása történik. A jelentkezési időszak hamarosan elindul, és március 14-ig tart. A program áprilisban indul, és októberben zárul egy Demo Day-jel, ahol a csapatok bemutathatják a fejlesztéseiket. A program különösen nagy hangsúlyt fektet az iparági mentorációra és arra, hogy a startupok valódi üzleti együttműködést építhessenek ki az MVM-mel.
Fontos kiemelni, hogy nemcsak energetikai vagy fenntarthatósági megoldásokkal lehet pályázni. Olyan innovatív megoldásokat is várunk, amelyek egy nagyvállalat működését segíthetik, például HR, szervezetfejlesztés, smart city, digitális vállalatirányítás és vállalatfejlesztés területén.
– Nagyszerű hír! Biztos vagyok benne, hogy sok érdeklődőt fog vonzani a program. Köszönjük szépen a beszélgetést, és sok sikert kívánunk az Edison program következő szakaszához!