#TŐKEPORTÁL
Crowdfunding Unikornisok
Mindenki hallott már az unikornisokról. Egyszarvú mitológia lények, melyek az utóbbi években leginkább kedves, színes formában ábrázolva, a gyerekek kedvencei közé tartoznak.
Miért is foglalkozik velük akkor egy közösségi finanszírozási portál? Mert az unikornisok a közösségi finanszírozásban is hódítanak.
Ma megnézzük az első crowdfunding egyszarvúakat. Ezek az unikornisok nem a mitikus teremtmények. Magántulajdonban lévő vállalatok, amelyek több mint 1 milliárd dolláros cégértéket értek el.
A kifejezést eredetileg a kockázati tőkebefektető Aileen Lee használta, a szóválasztás oka az volt, hogy ezeket a vállalatokat, pont mint az unikornisokat, nagyon nehéz megtalálni.
Mostanra azonban már több mint 250 felett van a számuk.
A leghíresebb egyszarvúak közül néhány az Uber, az AirBnB, és a SpaceX.
Aktualitás, hogy a napokban a svéd Fundedbyme is bejelentette az első közösségi finanszírozott unikornisát, a UNITI-t.
Az egyetemi projektként induló UNITI elektromos jármű első kampányában, 2016-ban, 36 óra alatt 1,230,000 eurót gyűjtött össze 570 befektetőtől , 29 különböző országból.
Csak a fundedbyme csatornáin keresztül közel 100 000 embert értek el.
A közösségi finanszírozási több mint finanszírozás. Nagy előnye, hogy lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy saját magukat és termékeiket már a piacra lépés előtt pozicionálják, felmérjék a keresletet és az igény volumenét. Persze a 100 000 elért ember közül nem mindenki fektet be, azonban jó eséllyel lesznek köztük olyanok, akik a termék iránt fognak érdeklődni.
Jelenleg a UNITI célja, hogy az UNITI One prototípusát „gyártásra kész, globálisan homológ járművé alakítja át, fokozott hangsúlyt fektetve a biztonságra és a környezetvédelemre.”
E célok elérése érdekében 2018-ban új közösségi finanszírozási kampányt indítottak, ezúttal a brit Crowdcube-on.
Ez a kampány is kiemelkedő sikerrel, 141%-os túljegyzéssel zárult, az eredetileg 1 millió fontos céltőke helyett több mint £1,409,090-ot gyűjtöttek össze, 2206 befektetőtől. És ez még csak a kezdet. A következő hónapokban további 30 millió eurós tőke gyűjtését tűzték ki célul.
Összességében kijelenthetjük, hogy a „crowd stratégia” egy vállalatot akár relatív rövid idő alatt egyszarvú státuszba vezethet, de ez jelen esetben is több kampányból állt össze.