Drabant Sebestyén, az Urilcard alapítója I Kanapé Pitch vol. 83I I Tőkeportál Podcast
Kanapé podcast, 2024. március 05.
Tőkeportál saját tartalom
A Tőkeportál Kanapé Podcast sorozatának mostani epizódjában Drabant Sebestyénnel, az Urilcard alapítójával beszélgetünk a különleges vállalkozói útjáról, amit egészen idáig megtett, valamint a Cápák Közötti szerepléséről, a Brancson indított kampánya eredményéről és a jövőre mutató terveiről is mesél. Pár év múlva talán egy exit esélye is felmerülhet?
Honnan merítetted a terméked ötletét, majd azt hogyan valósítottad meg?
Az egyetemi tanulmányai során autodidakta módon elsajátította a weboldal és webshop fejlesztését, grafikák és kontentek készítését. Marketing szakon végzett, majd szinte azonnal elindította saját vállalkozását, ahol egyfajta egyszemélyes ügynökségként tevékenykedett.
Egyik legjobb barátja saját céget alapította, és felkérte Sebestyént a weboldal, névjegykártya és logó tervezésére. Ekkor döbbent rá, hogy neki is szüksége lenne saját névjegykártya, viszont nem a hagyományos formátumúra. Beleásta magát a témába és arra az elhatározásra jutott, hogy a legoptimálisabb megoldás az lenne, ha NFC-t alkalmazó típust használna. Magyarországon és a környező országokban akkor még senki nem foglalkozott ezzel így saját maga kezdett bele a tervezésbe és létrehozta az Urilcardot.
A termék validálása céljából lefejlesztett egy prototípust, amelyet feltelepített egy NFC kártyára. Ellátogatott egy expóra, ahol bemutatkozott minden jelenlévőnek és kikérte a véleményüket a startupja kapcsán. Egy ember kivételével mindenki lelkesedett az ötletért, így elérhetőséget cseréltek és 50-60 előrendelést sikerült összegyűjtenie a rendezvény végére. Ekkor kezdték el a termék fejlesztését, amely azóta is folyamatosan tart.
Hogyan jutottál el a Cápák között adásáig? Hogy érezted magad a színpadon?
A műsor előszűrése során kiválasztották, és lehetőséget kapott arra, hogy az élő műsorban is szereplejen és a Cápák előtt pitcheljen. Úgy emlékszik vissza, hogyha tehetné, akárhányszor visszamenne az adásba, mert hihetetlenül jó formátumnak tartja. Nagy segítséget is jelentett számára az adás, mert az első évben tudatosan nem alkalmazott online marketinget, hanem a termék tökéletesítésére fókuszált a célközönség igényei alapján. A műsorban való szereplése abszolút pozitívan, szinte „kilövésszerűen” sikerült, hiszen azóta hónapról hónapra növekszenek.
Nem volt csalódás, hogy végül mégse fektettek be?
Természetesen, akkor csalódásként érintette, viszont logikusnak tartja a döntésüket, hiszen akkor még nem érte volna meg egyik félnek sem, hogy bekerüljön az üzletbe.
A műsort követően sikerült az első évet a cápák utáni évben megtízszerezniük, majd idén sikerült megduplázniuk az előző évi eredményeiket, így bíznak benne, hogy jövőre is sikerül tartaniuk a növekedési tendenciát. Több nagy partnerük is van, valamint tervezik a külföldre lépést is, amelyhez hozzásegít, hogy közvetetten már most több rendelés is érkezik a határokon kívülről.
A Brancson indított támogatás célú kampányod mihez segített hozzá? Miért ajánlanád a Brancsot a más vállalkozóknak is?
A Brancs csakúgy, mint a Cápák között, egy kifejezetten jó formátuma az ökoszisztémának. A platformon indított kampánnyal a célja az volt, hogy validálja a termékét.
„Jelenleg is tervezzük, hogyha új terméket hozunk ki, akkor megpróbáljuk előtte a brancson megfuttatni és tesztelni. Egyrészt nagyon jó PR lehetőség is, másrészt egy új közönséghez jutunk el. Nekem is az volt a célom, amikor én voltam a brancson, hogy egy új közönségnek mutathassam meg a terméket is. Végül jól sikerült.”
Az Év Közösségi finanszírozási kampány kategória győztese lett a Brancsnál a szabad jelölésű Best of 2023 Gálán, ami a legnagyobb visszaigazolás a tekintetben, hogy a brancs közösségének, támogatói körének kifejezetten tetszett az ötlet.
Hogyan kerül hozzád egy nagyvállalati ügyfél, vagy Te, hogy kerülsz be egy nagyvállalathoz?
„Baráti vagy vállalkozói körökben is gyakran felmerül a kérdés, hogyan sikerült a Telekom, E.on, a Konica Minolta, Optime elérhetőségét megszerezni. Igazából erre nincsen kimondott recept, hogy hogyan tudok bejutni nagyvállalatokhoz. Általában próbálom megtalálni azokat közvetítőket, akik ügyesen tudják eljuttatni a dolgokat a megfelelő embereknek. Azt már megtanultam, hogy sosem a fő-főnökhöz kell menni, mert az úgysem fog tudni ezzel foglalkozni. Mostmár vannak olyan nagyobb céges megkeresések szerencsére, akiket nem mi indítványozunk direkt módon, hanem szájról szájra terjed a hírünk, és megkeresnek, hogy szeretnének ők is ilyen kártyát.”
Szépen lassan növekszik a vállalat, így egyre több felhasználóval rendelkeznek, egyre több helyen vannak jelen. Több cégnél megfigyelhető, hogy kezdetben 10-20 kártyát alkalmaztak, majd lassan, mint egy kísérleti fázisban, megfigyelték az eredményeket, és ezt követően rendelték meg a nagyobb mennyiséget.
Milyen új termékeket tervezel bevezetni?
A közeljövőben néhány új termékkel és új megoldásokkal, valamint nagy fejlesztésekkel jelennek meg. Az egyik fő célkitűzés egy külföldi ügyfél, vállalat megszerzése is, amely meghatározó lendületet adna a tevékenységüknek.
Első körben a webshop tökéletesítésére, külföldi nyitására, bevezetésérése fókuszálnak, mert már számos felhasználó alkalmazza a termékeiket, és egyre többen vannak, akik külföldi partnereiknek, cégeknek is ajánlják azokat. Vannak olyan cégek is itthon, akiken keresztül már meg lehet a külföldi egységeket találni.
Most már saját eszközparkot használnak, ők gyártják a kártyákat, kidolgoztak saját know-how-t. Ennek köszönhetően teljesen egyedi megoldást kínálnak ügyfeleik számára. Az egész folyamatot a rendeléstől kezdve egészen a szállításig ők irányítják, biztosítva a minőségi termékeket és a gördülékeny folyamatot.
Hogyan működik az Urilcard?
Az Urilcard egy forradalmi digitális megoldás, amelynek célja a hagyományos papíralapú névjegykártyák helyettesítése. A folyamat rendkívül egyszerű: az Urilcardot egyszerűen hozzáérintjük a másik fél telefonjához, majd a kapott digitális névjegyhez hozzáférhetünk NFC-vel vagy QR kóddal. Emellett lehetőség van arra is, hogy üzenetben vagy sms formájában, linkként küldjük el névjegyünket bárkinek, és a fogadó fél könnyedén tárolhatja azt a megnyomott „névjegymentés” gomb segítségével.
„A felhasználó felvihet keresőszavakat, kulcsszavakat, amelyekre szeretné, hogy az ügyfele megtalálja a telefonban. Például, hogyha egy ingatlanosnak van Urilcard kártyája, akkor megadja kulcsszóként, hogy ingatlan, vagy adásvétel és az ügyfélnek csak arra a kulcsszóra kell keresnie, és már ki is fogja dobni. Ezen kívül profilképet is fel lehet tölteni, amit szintén beszív a telefon. Onnantól kezdve a kép is ott lesz a névjegyeken, valamint az összes elérhetőség, amit szeretett volna.”
Hogy látod magadat öt év múlva? Mi lesz a siker? Meg leszel magaddal elégedve?
„Még nem teljesen döntöttem el. Körülbelül 5 év múlva, amikor az Urilcard 8 éves lesz, akkora tervezem az exitet a fejemben. Vannak ötletek, hogy milyen szektorokban tud ez működni, érkeznek az új fejlesztések, amelyek szintén ki fognak nyitni jó pár ajtót.
Az biztos, hogy sokat beszélgetünk baráti körben, hogy elégedett sajnos soha nem leszek, mert eléggé maximalista vagyok, és sosem érzem azt, hogy teljesen jól csinálok mindent. Mindig van hova fejlődni.”