#TŐKEPORTÁL
A MKT, a WBAN és a Tőkeportál meghívására Budapestre látogatott két nemzetközi közösségi befektetési szakértő
A Magyar Közgazdasági Társaság és a Nők/Üzlet/Angyalok Egyesülete által 2019. május 22-én szervezett kerekasztal-beszélgetésen a magyar vállalkozások alternatív finanszírozási lehetőségeiről két külföldi szakértő is megosztotta tapasztalatait a közösségi finanszírozásról. A Magyar Közgazdasági Társaság által szervezett eseményt az Altfinator támogatásának és a Crowd-Fund-Port társszervezésének köszönhetően egy nyilvános rendezvény követte a KH inkubátorban.
A kerekasztal-beszélgetést a WBAN elnöke, Szabó Eszter nyitotta meg, aki kiemelte a közösségi finanszírozás jelentőségét a lakosság és az angyalbefektetők bevonására a helyi vállalkozások sikerre vitelében, finanszírozásában, és így az alvótőke-bevonásban is.
Daniel Horak – a Conda osztrák részvénycélú közösségi finanszírozási platform társalapítója és az osztrák pénzügyminiszter tanácsadója – bemutatójában áttekintést adott az európai közösségi finanszírozási piac fejlesztési lehetőségeiről. A szabályozással kapcsolatban elmondta, hogy az osztrák Alternatív Pénzügyi Törvény hatályba lépésének legnagyobb gazdasági hatása a tőkebevonások élénkülése volt: míg a törvény 2015 szeptemberi hatályosulása, aminek révén 5 millió EUR-ig vonhat be tőkét egyszerűen bármely osztrák vállalkozás a közösségi finanszírozás révén, nagyon gyors gazdaságélénkítő, helyi tőke bevonást elősegítő változást indukált, anélkül, hogy a kockázatokat növelte volna. A Conda hatékony kockázatkezelési rendszerének megfelelően indított több mint 110 sikeres kampány jó jel lehet a magyar piaci szereplőknek, hatóságoknak is.
Előadása során részletezte a Conda működését,: eddigi kampányaik 95%-a sikeresen zárult és a Conda-n sikeresen tőkét bevont vállalkozások 85%-a 5 éven túl is életképes.
„A közösségi finanszírozás fontos eszköze a helyi gazdasági ökoszisztéma fejlesztésének, mivel a tőkeemelés 85%-a a kampánygazda cég székhelyének 150 km-es körzetéből érkezik.” –Horak úr rávilágított arra is, hogy nem csak startupok számára, hanem a kis– és középvállalkozások számára is elérhető tőkebevonási lehetőség a közösségi finanszírozás. Akár energiaszolgáltatók, szállodaláncok, futballcsapatok is emelhetik így tőkéjüket, az italkampányok pedig különösen sikeresek. „Egy sörkampány mindig népszerű. A közösségi finanszírozás pedig tökéletes eszköz a közösségépítésre és további társbefektetők szerzésére. A támogatások, hitelek, kockázati tőke és a közösségi tőke kombinációja a leghatékonyabb tőkeszerkezetet eredményezheti.”
Madis Müür – akit nemrég a 2018-as év Vezető Befektetőjének választottak Észtországban, az ESTBAN, az Észt Angyalbefektetők Egyesületének igazgatósági tagja – tapasztalt vezető befektető a közösségi finanszírozási kampányokban. Sikerei közé tartozik az Ampler bikes és a Bikeep kampány is. Előadásában részletezte, miért és hogyan tudja egy angyalbefektető irányítani a kampányt, mi a feladata egy vezető befektetőnek, illetve beszélt a pozíció előnyeiről és jutalékairól. Előadta, hogy az észt angyalok annyira sikeresen tudtak vezető befektetőként kampányokat indítani, hogy sokan közülük mára már saját kockázati tőke-alapot hoztak létre. Bemutatta egy kampány előkészítését is. Müür megerősítette, amit már a Világbank is publikált, hogy saját tapasztalatai és a 4 éve sikeresen működő észt Funderbeam-en lezárult kampányok alapján is elmondható: „A visszaélések nagyon ritkák a közösségi finanszírozásban, a közösség „bölcsessége” nagyon hatékony eszköz egy vállalkozás validációjában.”
A két szakértő előadása után, a KH Inkubátor társszervezésében tartott workshopon, Vicze Gábor, az Innomine ügyvezetője tartott rövid bemutatót. A résztvevők megismerhették az Altfinator új közvetítő oldalát, majd Szeles Nóra, a Tőkeportál üzletfejlesztési vezetője, összefoglalta a közösségi finanszírozás várható gazdasági előnyeit, mint az átláthatóbb tőkebevonás, hozzáférés az alvó tőkéhez, a helyi startupok és vállalkozások támogatása.
Az előadásokat követően bemutatkozott két – nemsokára a Tőkeportálon kampányt indító- vállalkozás is. Mark Bollobas, az Sbrick társalapítója, leendő közösségi kampányukat mutatta be egy kiváló pitchen – az első teljesen kompatibilis, vezeték nélkül távirányítható építőjátékokról. Sophie Michelin a FoodToDo applikációt demonstrálta, melynek küldetése, hogy összehozza a családot a konyhában.
#VIDEÓK
Daniel Horak a Conda tapasztalatairól
Madis Müür - Hogyan lesznek az angyalbefektetők vezető befektetők
Vicze Gábor - Altfinator
FOODTODO Pitch
#GALÉRIA
Tőkeportál
A közösségi finanszírozás célja a kezdő-, kis és középvállalkozások tőkéhez jutásának elősegítése, a lakosság és a befektetők részvételének növelése a helyi vállalkozások sikerre vitelében
Kapcsolat és további információ
Nádasdy Kata
CMO
nadasdy.kata@tokeportal.hu