Gyarmati Fanni és László Miklós, a Diverzum alapítói I Kanapé Pitch vol. 86 I Tőkeportál Podcast
Kanapé podcast, 2024. április 02.
Tőkeportál saját tartalom
A Tőkeportál Kanapé Podcast aktuális epizódjában vendégeink az egyik legdinamikusabban fejlődő hazai startup, a Diverzum alapítói Gyarmati Fanni és László Miklós, akik a pénzügyi tudatosság és a fogyasztói tudatosság szemléletét erősítik a digitális felhasználók körében, akik közül a célcsoportjukat a diákigazolvánnyal rendelkező diákok jelentik. A beszélgetés során bevezetik a hallgatókat a vállalatuk megalapításának történetébe és izgalmas mindennapjaikba, a szolgáltatásuk fontosságába, eredményeikbe. Átfogó képet adnak a Z generáció sajátos fogyasztói magatartásáról, a Diverzum új irányvonalairól és víziójukról.
Honnan indult a Diverzum alapötlete?
Fanni is és Miklós is tanultak több országban Nyugat-Európában, többek között Norvégiában, Angliában, Spanyolországban és Hollandiában is, ahol tapasztalták, hogy rengeteg kedvezmény érhető el a diákoknak, amely itthon nem volt jelen. Szerettek volna Magyarországon is hasonlót létrehozni, így Fanni az utolsó egyetemi évében, Miklós pedig a mesterképzést otthagyva teljes munkaidőben belevágtak a megvalósításba.
„Nagyon komplikált szituáció volt. Egyrészt azért, mert azt éreztem, hogy az egész társadalom, az egyetem, a közvetlen környezetem is arra pusholt, hogy lehetőleg multiban folytassam a karrieremet, viszont én ezt nem igazán éreztem magaménak. Már korábban is dolgoztam multis közegben és ismertem ennek a kényelmét, így az volt az alaptézisem, hogyha egy ilyen helyre elmegyek dolgozni, akkor benne is ragadok ebben, én pedig már egészen pici korom óta tudtam, hogy vállalkozni szeretnék, és úgy voltam vele, hogy az egyetem és a komollyá váló szakmai életem között pont van egy olyan kis rés, amikor bele tudok vágni egy saját cég elindításába. Tudtam, hogy nem tudunk eleget ehhez, de úgy voltunk vele, hogy majd útközben megtanuljuk és egy ilyen helyzetben sokkal többet lehet fejlődni, és ez igaznak is bizonyult. Tudtuk, hogy szenvedős lesz az eleje, de reméltük, hogy előbb-utóbb, hogyha megfelelő szakértőkkel vesszük körül magunkat, akkor bele fogunk rázódni, és végül is ez így is alakult.”
Mára lassan két és fél éve vannak a piacon, az első egy évet teljesen egyéni vállalkozóként, befektetés nélkül kísérletezve folytatták, majd kettő körben is vontak be tőkét, összesen közel 90 millió forintot, amelynek egy részét a Cápák közöttben szerzett befektetés alkotta. Ezt később kibővítették, egyelőre úgy vélik, hogy már elég szépen megállnak a saját lábukon.
Először végeztetek egy piackutatást, vagy szerelmesek lettetek az ötletbe, és úgy gondoltátok, hogy tűzön-vízen keresztül megvalósítjátok?
Minden ötletnél először intuitívan ráéreznek, majd utána megpróbálják azt számokkal is alátámasztani, kutatni és megnézni, hogy valóban azt mutatja-e a piac is, amit ők belül gondolnak. A Diverzum esetében megtetszett az ötlet, tudták, hogy erre szükség lehet, ezért végeztek egy piackutatást, aminek bíztató eredménye lett. Leginkább az validálta az ötlet létjogosultságát, hogy induláskor 5 partnerrel leszerződtek, így a nagyközönség elé vitték a Diverzumot, és már az első nap is számtalan pozitív visszajelzést kaptak.
Hogy áll most a Diverzum? A terveitekhez és az érzelmeitekhez képest, másrészt pedig tényleges eredményesség kapcsán?
Jelenleg 200 ezer diák regisztrált már a platformon, akiknek jelentős hányaduk aktív is, és ők több, mint 80 féle diákkedvezményt vehetnek igénybe különböző márkák kínálatában. Az elmúlt hónapokban átlagosan 300 millió forintot költöttek a diákok a platformon keresztül havonta, ezáltal körülbelül 220-250 millió forint a diákok által megspórolt összeg. Munkájuk során a 14 év feletti diákokkal foglalkoznak, akik száma Magyarországon 672 ezer. A felhasználóik kétharmada egyetemista és hozzávetőlegesen 60 százaléka nő.
Hogyan zajlik egy regisztráció a platformotokra, mi az eljárás? Honnan értesülhetnek rólatok a diákok?
Főként a social média platformokon, azon belül is leginkább a Tiktokon aktívak. Ezen kívül azt tapasztalják, hogy a network-effekt is egyre erősödik, valamint igyekeznek minél több offline eseményen is megjelenni.
A regisztrációt megpróbálták a lehető legegyszerűbbé tenni. Az applikáció letöltése után az e-mail címünket kell csak megadnunk, majd a diákigazolványszámunk segítségével tudjuk igazolni, hogy ténylegesen tanulók vagyunk. A platform használata teljesen ingyenes a regisztrált diákoknak.
Elképzelhető, hogy eléritek a hazai diákpopulációnak a felső határait?
„Ha nem is a piac 100 százalékát, de az 50 százalékát remélhetőleg be tudjuk húzni, mint regisztrált diákot. A fő célunk a meglévő felhasználóink lehető legszéleskörűbb kiszolgálása, a jelenlegi, illetve az újonnan regisztráló diákoknak minél többet segíteni, minél jobb brandeket kínálni. Maga a digitális termék is olyan legyen, amelyet érdemes használni, és amit izgalommal nyitnak meg, hogy éppen mi az, ami elérhető. Ebben hihetetlenül nagyot léptünk előre az elmúlt hónapokban. Októberhez képest februárban dupláztuk a bejelentkezések számát, ami most már eléri vagy megközelíti a havi százezret.”
A következő lépés irányzatát még nem határozták meg teljesen. Tervben van a fintech, pénzügyi innovációs szektorban való elindulás is, illetve a jelenlegi szolgáltatás külföldre terjesztése is. Startupként fontos számukra, hogy egy olyan üzleti modellt és bevételi forrást találjanak, amelyben hinni tudnak és nem akadályozza a meglévő core businesst sem.
Hogyan tudják a regisztrált felhasználók igénybe venni a kedvezményeket?
Az applikációba belépve rákattintanak a számukra aktuális márkakártyára, és megjelenik egy diákkedvezményes kód, amit a márka saját oldalán tudnak felhasználni a vásárlás során, vagy alapból már egy olyan link nyílik meg, amin keresztül, ha vásárolnak, akkor a kosarából automatikusan levonódik a diákkedvezmény.
Az online elérhető kedvezményeket egyre inkább igyekeznek kiterjeszteni a fizikai térbe is, hiszen azt tudják, hogy a Z generáció számára az élmények fogyasztása az egyik legfontosabb mozgatórugó. Partnerük a Líra is, ahol a könyvesboltokban lehet beváltani a diákkedvezményt, illetve a Zing Burger teljes hálózata is, ahol szintén személyesen is igénybevehető a kedvezmény. „Hamarosan lesz egy bejelentésünk egy új applikációval, illetve új típusú partneri együttműködések sorozatával kapcsolatban, ami inkább a személyes térbe terjeszti ki és az élmények felé viszi el a szolgáltatásainkat. Ez egy nagyon izgalmas új irány és a pénzügyi vonal mellett ezt is hihetetlenül fontosnak tartjuk.”
A Gránit Bankkal kötött együttműködésetek során mi volt a koncepció?
Az indulás óta az egyik legfontosabb témájuk a pénzügyi tudatosság és ennek a tudásnak az átadása a diákoknak. A banki szektor tipikusan az a terület, amit, ha minél hamarabb bevezetnek a diákok életébe, minél hamarabb megtapasztalják és megértik a működését és az összefüggéseket annál jobb. Ennek okán elkezdtek a Gránit Bankkal is együtt dolgozni, egyfelől egy jól működő koncepciót alkottak meg, másfelől egy olyan új kommunikációs irányt is elkezdtek erősíteni, amivel a pénzügyi tudatosságot még jobban bevezethetik a diákok életébe.
Jelenleg azok a diákok, akik rajtuk keresztül nyitnak számlát a Gránit Banknál, különböző, nagyon kedvező feltételek és jóváírások mellett tehetik ez meg, mind egy diákszámla, mind pedig egy diákhitel számlacsomag formájában.
Korábban említetted, hogy a Diverzum esetében fontos a szezonalitás. Mit jelent ez pontosan?
„Abszolút azt látjuk, hogy egészen meglepő tendenciákat mutatnak a Z generációsok, ami teljesen szembemegy az intuícióinkkal, illetve a legtöbb marketingesével is. Esetükben nem a decemberi ünnepi időszak a kimagasló a fogyasztásban, hiszen ők már kevésbé vesznek nagy értékű ajándékokat egymásnak, inkább közösen élményeket fogyasztanak, a szüleiknek, idősebb családtagoknak pedig inkább szimbolikus ajándékokat adnak. Ezzel szemben a november egy elképesztően erős hónap. Nyilván a december sem rossz, viszont mi novemberben látjuk minden évben a Peaket, amikor a Black Friday, vagy a Cybermonday időszaka elérkezik.”
Tapasztalataik szerint télen leginkább a ruhák, kozmetikumok és elektronikai eszközök, amíg nyáron a könyvek, az utazás és leginkább a fesztiválok a legkeresettebbek. Az utazás során izgalmas szolgáltatásokat vesznek igénybe a diákok, partnereik a Flixbus, vagy az Omio által. Nem feltétlenül a légitársaságok dominálják a Z generáció utazási szokásait, hanem a rövidebb távú regionális utazások.
Hol látjátok a Diverzumot 5 év múlva?
„Azt látjuk, hogy a Diverzum egyre inkább fontos szerepet fog betölteni a diákok mindennapi életében. Pont azért, mert még számtalan kiaknázatlan irány áll előttünk, amit be tudunk hozni akár a banki vonallal, akár más irányokkal is.”
A tervük az, hogy minél több kedvezményt, minél több brandet és lehetőséget elhozzanak a diákoknak, illetve új, extra szolgáltatásokat tudjanak nyújtani és a fiatal felnőtté válásban segíteni őket akár anyagilag, akár az élet többi területén. Nyitottak a folyamatos fejlesztésre, tesztelésre annak érdekében, hogy a víziójukat megvalósítsák, elsősorban értéket szeretnének teremteni és egy jól működő vállalatot felépíteni. A magyarországi stabilitás elérése után nemzetközi terjeszkedést is latogatnak, de jelenleg a mentális szabadságot fenntartva konkrét exit lehetőségén nem gondolkoznak.