#TŐKEPORTÁL BLOG
Hogyan lehet sikeres a közösségi finanszírozási kampányod?
A Tőkeportál csapata több mint 3 éve foglalkozik a nemzetközi crowdfunding szakirodalommal, amely hétről-hétre bővül újabb tudományos kutatással és 10 sikeresen lezárt kampány tapasztalatai alapján azonosítottuk azon kritériumokat, amik nem csak nem csak a sikeres tőkegyűjtéshez, hanem a branded építéshez is hozzásegíthetnek! Ha közösségi finanszírozási kampány indításán gondolkozol, ez a poszt Neked szól.
2021.12.28. – Tőkeportál saját tartalom
Kezdjük rögtön a hozzávalókkal, rendes és rendhagyó módon:
- 100%-os, szűnni nem akaró motiváltság és tettrekészség az alapító(k) fejében és lelkében. Ez a szükséges, de korántsem elégséges feltétel. Az igazi feltétel a sok munka, ami mind a Te márkádat építi!
- Projektterv-szintű felkészülés: a döntéstől számított 2-3 héten keresztül napi 1-2 óra munka kampány dokumentáción (összesen jellemzően 4-5 embernap), ami a befektetési ajánlatot tartalmazza: one pager, deck, pénzügyi terv és rövid üzleti terv. Ugyanaz, mint egy VC-hez, csak itt még egy pitch video is készül. Sok induló, új vállalkozás esetében az alapítók még nem főállásban dolgoznak az új cégnél: ezért fontos a projektszemlélet.
- A közösségi média jelenlét építése: a Linkedin, Facebook, Insta, Tiktok, Youtube csatornák közül legalább 2-ben erős jelenlét kialakítására kell törekedni. Az online jelenléten múlik a kampány sikeressége!
- A kampány előregisztációs szakaszában a proaktív kapcsolatfelvétel a potenciális nagyobb befeketőkkel, a mentorokkal.
A kampánykommunikációs terv, a posztok és boostok kialakítása. Ha nincs ügynökséged, ha nincs rá büdzséd. tegyél bele időt Te magad! A szekér nem gurul magától!
.
Ha a fenti ábra érthető és elfogadható számodra, már nyert ügyed van! A többi „csak”’ részletkérdés… 🙂
Összetartó és motivált csapat
Egy jó csapat megléte kulcsfontosságú egy sikeres kampányhoz, és persze az utána következő úton, miközben az összegyűlt tőkéből sikerre viszik az ötletet. Egy jó csapatban a csapattagok egymást motiválják, közösen hozzák meg a legfontosabb döntéseket, együtt képviselik a és aktívan együttműködnek a kezdetektől a kampány lezárásáig. Éppen ezért, kampányindítás előtt érdemes a csapat kérdését átgondolni, hiszen, ha az érdekek nem egyeznek, az csapaton belül gyakori konfliktusokat szül, amik akadályozzák az eredményes munkát. Ezt az időt pedig olyan területekre érdemes fordítani, amik előre viszik a vállalkozást.
A csapatnak fel kell készülnie a kampányra, amely viszonylag rövid, maximum 1-2 hónapot vesz igénybe, de igen intenzív lehet. Ilyenkor sor kerül a jogi, a HR, online jelenléti, informatikai és pénzügyi auditra is, amiben a Tőkeportál saját csapata folyamatos támogatást nyújt. Ezután már csak a saját kampányoldal létrehozására van szükség, és a szükséges dokumentumok feltöltésére.
Kapcsolat kialakítása a potenciális befektetőkkel
A potenciális befektetők gyűjtését korán, már jóval a kampány indulása előtt el kell kezdeni. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy létrehozzák a kampányoldalt, hátradőlnek, mint aki jól végezte dolgát és várják, hogy az emberek befektessenek. Azonban itt is rendkívül nagy a hangsúly a proaktivitáson – barátaid, ismerőseid megkérdezésétől, bevonásától kezdve, a közösségi felületeken való folyamatos kommunikáción át, angyalbefektetők közvetlen felkereséséig nagyon széles a tárháza a jövőbeli befektetők gyűjtésének. Sokan azt gondolják, hogy „na én nem fogok kérni. Nem fogok hívogatni senkit”. Ez tévedés. Nézd meg, mit mond erről Steve Jobs („You gotta act & you’ve got to be willing to fail.” De ezt mondja egyik partnerünk, a Manhattan Street Capital is: a befektető megtisztelve érzi magát, ha az alapító felkeresi. A platform „csak” felhangosít, kiterjeszt, szervez, de nem lép az alapító helyébe. A helyes kérdés az, hogy miért fektetne be egy idegen, ha senki az ismerőseid közül még pár tízezer forintot sem tesz a kampányodba? Ezt a legegyszerűbben az aktív közösségi média használaton keresztül éred el, ahol a saját céges profilod tartalmát az alapítóknak is meg kell osztania. A kezdő vállalkozások esetében a befektetők zöme a csapatba fektet. Ha az alapítók láthatatlanok maradnak, akkor esélytelen, hogy sikeres legyen a befektetéscélú kampány.
A nemzetközi szakirodalom szerint a befektetőknek jellemzően 7 impulzusra van szüksége a döntés meghozatalához, és minden esetben Rád várnak, hogy ezt Te add meg nekik. Készülj legalább ennyi jó hírrel a Kampányod indítása előtt. Nyilván a mögöttes tartalomért rengeteget kell dolgozni majd!
A Tőkeportál mindenben támogat, javaslatokat tesz, észrevételez, proaktívan ajánl a figyelmedbe befektetőket, partnereket. Hírleveleiben helyet ad a híreidnek, posztjaidat osztja, és befektetői találkozókra is helyet biztosít, de a befektetői kérdésekre Neked kell agilisan válaszolni, és folyamatosan lekövetni az érdeklődést. Minél több fórumhozzászólást, emailes kérdést kapsz, annál nagyobb a kampányodra irányuló figyelem.
Kommunikáció, bizalomépítés, befektetés
A kampányod indulásától kezdve néhány hetente a Kanapé adásoktól is függő ütemezésben online befektetői találkozók tartása is elengedhetetlen. Itt időt szánhatsz a befektetői kérdések felcsigázására és azok részletes megválaszolására. A szolgáltatás ingyenes, és kényelmes. Itt időt szánhatsz a bizalom kiépítése. Éppen ezért van fontos szerepük a befektetői találkozóknak, főleg, ha online kerülnek lebonyolításra, hogy az ország (vagy akár külföldről is) bármely pontjáról lehessen csatlakozni. Ilyen eseményeken lehetőség van közvetlenül a kampánygazdáknak feltenni a felmerülő kérdéseket, amikre máshol nem találnak választ vagy nem biztosak benne. A találkozókon lehetősége van a kampánygazdáknak személyessé tenni a saját ötletüket, és megmutatni, hogy minden erejükkel azon vannak, hogy a vállalkozásukat sikerre vigyék. A találkozókon eddigi tapasztalataink alapján 10- 40 fő vesz részt, és sokszor már azalatt be is fektetnek.
Online és offline marketing
Az saját, aktív közösségi médiás jelenlét és kommunikáció fontossága bár egyértelműnek tűnik, több kampány csúszott már el azon, hogy nem szánt elegendő időt és energiát követőbázisának felépítésére. A közösségi finanszírozási platformok a kommunikációban egyfajta hangosbemondóként funkcionálnak: A hangosbemondó önmagában nem tud csodát tenni, de ha megszólaltatod, – tehát ha rendszeresen kommunikálsz és osztasz meg információkat – akkor képes lesz többszörösére felerősíteni a hangodat. Mondd el, hogy befektetőket keresel, és azt is, hogy milyen célból gyűjtöd a tőkét, és persze arról is beszélj, hogy hol indítod a kampányod, és hogy hogyan is néz ki a befektetés folyamata. Ezek olyan fontos információk, melyek nélkülözhetetlenek az érdeklődők meggyőzésében.
A kommunikáció egyik alappillére a saját közösségi média jelenlét növelése. Itthon jelenleg a Facebook és LinkedIn jelenlétet tartjuk a legfontosabbnak. Facebook-on szorgalmas munkával 1-2 hónap alatt 1-2 ezer követőt is el lehet érni, ha már csak a saját ismerősök meghívását is figyelembe vesszük. A LinkedIn-en pedig egy szakmai közösség előtt tudod kampányodat népszerűsíteni, ami szintén rendkívül fontos. Ezeken kívül mindenképpen előnyt jelent még az Instagram és a TikTok fiók, hiszen ma már a fiatalok nagy része itt található meg elsősorban – persze ezeknél már azt is figyelembe kell venni, hogy mennyire kompatibilisek a termékeddel/szolgáltatásoddal. Akármelyik felületen is vagy, nagyon fontos, hogy a posztok legyenek következetesek és igényesek, bizonyos bejegyzéseket pedig érdemes akár egy kisebb összegű boosttal is felerősíteni és célcsoportra leszűrni, hogy minél több emberhez és minél inkább a megfelelő emberekhez érjen el.
A közösségi médián belül jó megoldás lehet még a megfelelő célközönséggel rendelkező csoportok felkutatása, majd az azokban való posztolás a tevékenységről és a futó kampányról. Így egyszerre lehet magát a terméket vagy szolgáltatást népszerűsíteni, használóinak körét szélesíteni, de a pénzügyileg tudatos emberek is könnyebben értesülhetnek a lehetőségről, miszerint támogathatnak egy nemes ügyet vagy részvényeseivé válhatnak a vállalkozásnak. Így válhat a felhasználóból befektető, és persze befektetőből felhasználó.
A Tőkeportál természetesen rendelkezésre bocsátja saját csatornáit, gondolva itt többek között magára a Tőkeportál oldalára, a saját hírleveleire, valamint a Facebookra, LinkedInre vagy Youtube-csatornára, amiken keresztül többezer emberhez képes elérni a folyamatosan bővülő követőbázisának köszönhetően. Emellett pedig a saját rendezvényén, a Kanapé Pitch-en is lehetőséget biztosít a szakmai előadások mellett a saját kampányok bemutatkozására is. Az adások – amiknek száma megközelíti az 50-et – élőben kerülnek bemutatásra, de ezek bármikor visszanézhetőek a Youtube-csatornánkon.
A weboldalad – és persze ez a social media oldalakra is igaz – szempontjából különösen fontos, hogy valamilyen módon legyen megjelenítve rajta az, hogy Te most éppen tőkegyűjtést folytatsz. Az oldaladra tévedők nem hallanak szükségszerűen crowdfunding kampányodról, ezért Neked külön, jól látható módon fel kell hívnod rá a figyelmüket és a kampányoldaladra kell irányítanod őket! Sajtóanyagok készítése szintén lényeges pont lehet, mind terméked/szolgáltatásod, mind kampányod promótálásában. Ez esetben persze csak olyan cikket fogsz tudni leközölni, ami releváns hírértékkel rendelkezik, és tényleg érdekelheti az olvasókat. Az ehhez szükséges anyagok elkészítésében a Tőkeportál természetesen segítséget nyújt.
Szorgalmas, előre felépített és tudatosan megtervezett kampánymunkával, ami hetente 4-5 órát vesz igénybe – és persze, ha a befektetési lehetőség szakmailag (mind pénzügyileg, mind jogilag és mind technikailag) is valid, akkor ma Magyarországon 40-50 millió forintnyi befektetést mindenképpen össze lehet gyűjteni. Ehhez viszont elengedhetetlen a kitartás, a szorgalom és legfőképpen az, hogy a kampánygazda teljes szívével higgyen a saját kampányában, ahogy azt Várdy Zoltán is elmondta a Kanapén.
További források:
Korábbi posztunk a nemzetközi példákról: Hogyan vonj be sok tőkét közösségi finanszírozásból
Rengeteg blogposztot, de tudományos kutatási eredményt, konferencia-összefoglalót találhatsz a neten a How to succeed in equity crowdfunding-re keresve. Íme néhány hazai és nemzetközi link:
- Youtube csatornánkon nagyon sok videot találsz, íme az egyik, amelyben Mándó Milánnal, a Minner.hu alapítójával beszélgetünk a kampányok sikerességéről: https://www.youtube.com/watch?v=KqY5daXAt90
- Itt pedig az első kampánygazdák tapasztalatairól olvashatsz: https://tokeportal.hu/kanape-pitch-a-trip-hajorol-ilyen-volt-a-41-epizod-rotary-club-potzak-solarbnb/
- Nemzetközi oktatóanyagok és videok találhatóak az Európai Közösségi Finanszírozási Szolgáltatók Szövetségének (ECN) a honlapján, youtube csatornáján: https://eurocrowd.org/