#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 21. epizód
*BESZÁMOLÓ
E heti adásunkban a Kanapé Pitch immár 21-dik epizódjával jelentkeztünk, sok-sok újdonsággal és motiváló sikertörténetekkel, melyek a mostani vírusos időszakot és home office délutánokat nem csak elviselhetőbbé, de produktívvá is tehetik. Vendégeinktől most is nagyon sokat tanulhattunk, ezúttal a digitalizáció és innováció fontosságáról, a hazai fintech laborok működéséről és azok szerepéről a gazdaságban, és a vezetőképzés, a coaching nyújtotta lehetőségekről is.
Nemcsak startupjaink, hanem az Innovation Hub is tartogatott meglepetést a Diákszéf debütálásával. NaturAI is bemutatta étrend-kiegészítő applikációjának prototípusát, amely segítségével megtudhatjuk mindennapjaink étrend-kiegészítőinek összetételét és azok mellékhatásai is megtalálhatóak lesznek. Megismerhetjük a New Yorki felhőkarcolókat bemutató Private View című könyvet, amit közösségi finanszírozásból fog kiadni a szerzője. A fenntartható fejlődést szolgálja a Solarbnb terve, hogy a magyarországi háztartások többségét a jövőben felszereljék napelemekkel, így segítve a gazdaságunk fejlődését és nem utolsó sorban a bolygónk védelmét. A piaci rést szintén jól kihasználva a DoBox növekszik a prémium Apple termékek piacán,. És követendő példát mutatott be a Puli: az IDC-vel való együttműködése jó példa egy magyar startup és egy multi együttműködésére.
Faykiss Péter
Az eseményt Fáykiss Péterrel nyitottuk, az MNB digitalizációs igazgatóságának egyik vezetőjével, aki az MNB Innvoation Hub által kitűzött célokat ismertette.
A digitalizáció a világunkban már nem opció, hanem egy olyan nélkülözhetetlen eszköz, mely nélkül a vállalkozásoknak, legyenek azok állami vagy magán kézben, nincs esélye a versenyben maradásra hosszútávon.
Manapság már az emberek mindent igyekeznek online intézni, ezt a számok is jól illusztrálják. Az MNB egy egyetemi együttműködés keretében felmérést végzett többek között az online aktivitás kapcsán, és ezen a téren jelentős növekedés látható. A járványhelyzet hatására például az emberek mintegy egyötöde sokkal gyakrabban használja az online felületeket az otthoni munkavégzést támogató alkalmazások és a pénzügyek intézése területén. Nem túlzás kijelenteni tehát, hogy ha a cégek versenyben szeretnének maradni és tartósan labdába rúgni, akkor a digitalizáció, és annak innovációja már nem csak egy lehetőség lesz, hanem maga a jövő. Az MNB, mint jegybank, a pénzügyi szektor innovációját segíti elő kidolgozott programjával. A program négy fő területre fókuszál: versenyképes pénzügyi szolgáltatások megteremtésére; egy hatékony és stabil pénzügyi rendszer kiépítésére; egy elénk fintech ökoszisztéma kialakítására és annak fenntartására; valamint az általános hazai pénzügyi kultúra erősítésére, megfelelő digitális oktatással és a felelős fogyasztói kultúra ösztönzésével. A cél az, hogy ez a fajta pénzügyi ismeretterjesztés már egészen fiatal korban megjelenjen. Ennek támogatása érdekében vezette be az MNB a nemzetközi szinten is újdonságnak számító mobilalkalmazást, a DIÁKSZÉF-et, ahol tematikus kvízek helyes kitöltésével és szülői feladatokkal szerezhetnek a gyerekek digitális érmeket, miközben megtanulják, hogyan legyenek felelős fogyasztók a pénzügyek területén.
Ács Zoltán
Ács Zoltán, aki a Design terminálnál kezdte felkarolni a startupokat, ma pedig az MKB Fintechlab Innovációs vezetője a startupok ökoszisztémáját boncolgatta és rávilágított egy gyakori problémára: a nagyvállalat-startup együttműködések nehézségeit. A nagyvállalat azért tervez együttműködni a startuppal, hogy innovatív tudást és megoldást vonzzon be, a startup pedig a biztosan fizető ügyfelet és az új megoldások piacravitelét látja az együttműködésben. De e két szervezeti kultúra nagyon nehezen csiszolható össze, és ha ez nincs kellőképpen menedzselve, akkor nem lesz sikeres az integráció. A nagyvállalat szervezete nehezen reagál az agilis startup igényekre, hiszen egy vállalat minél szervezettebb, szabályozottabb, annál merevebb és annál lassabban tud reagálni. A megoldás azonban minden esetben a change management bevezetése, és a technológia, azon belül persze az innováció és kreativitás elsajátítása, valamint egy rugalmas üzleti stratégia, mely helyt ad adott esetben egy B terv vagy biztonsági protokoll használatának.
A cél egy olyan startup ökoszisztéma kifejlesztése, ahol az MKB a már megszerzett tudást és tapasztalatot az eddigi multi vállalatokkal való együttműködésből visszapumpálja a most induló startupokba, mellyel egy úgynevezett körforgást alakít ki. Ez a körforgás talán a legjobban a víz körforgásához hasonlítható: ahogy leesik az eső a felhőből, úgy az MKB megszerzi az információt és tudást a már meglévő projektjeből. Majd ahogy a leesett eső táplálja az élővilágot, úgy táplálja az MKB az általa megszerzett tudást az induló vállalkozásokba, Ezután ahogy visszapárolog a víz az élővilágból a felhőkbe, úgy építik be a támogatott startupokat és tudásukat a gazdaságba és a társadalomba.
Az MKB Fintech Lab egyik fő profilja a design, melynek része a UX, UI, CX, ami az applikáció folyamatos újításához szükséges, illetve a “design driven business transformation”, vagyis egy olyan design alapú gondolkodásmód, ahol az ügyfélközpontúságon van a legnagyobb hangsúly.
A másik az innováció, mely az egyetemekkel közös kutatásokat jelenti, ami voltaképpen a felkészülés az 5-10 év múlva várható dolgokra. Emellett inkubálnak és befektetnek korai fázisú startupokba, ma már 28 portfóliócégük van.
Dr. Hajdu Martin György
Dr. Martin Hajdu György szervezet- és vezető fejlesztő, coach. Végzettségét tekintve közgazdász, szervezetfejlesztő-szupervízor. Elismert befektetési bankári pályáról váltott emberek, csapatok, szervezetek fejlesztésének területére. Vallja, hogy valódi teljesítmény és elégedettség csak akkor jön létre fenntartható módon, ha egyszerre sikerül önazonos módon kapcsolódni magunkhoz, egymáshoz és a szervezethez is. Ennek szakmai támogatására alapította meg társával, Bognár Nándorral az Önazonos Vezető Műhelyt (www.onazonosvezeto.hu). Elmondása szerint a sikeresség és elégedettség egyik kulcsa az erős önismeret, hogy tudjuk, miben vagyunk tehetségesek, mi hajt bennünket, és miként tudunk jól teljesíteni. A másik tényező az önazonosság, azaz hogy ezen felismerések alapján építsük szakmai karrierünket. Ahogy Charlie énekli egyik dalában: „Az légy, aki vagy!” Minden tartós vállalati teljesítmény mögött alapvetően az „emberi tényezőt” (képességek, elköteleződés, együttműködés) látja, és hivatásában a bennük rejlő potenciál kiteljesítésében támogatja ügyfeleit egyéni, csapat és szervezeti szinten. Peter Druckert idézve: „A szervezeti kultúra megeszi a stratégiát reggelire, ebédre és vacsorára.” A coach nem tanácsadó, hanem egy provokatív és kreatív, változást támogató, partneri folyamatban támogatja ügyfelét abban, hogy önazonos módon, belső erőforrásait mozgósítva valósítsa meg céljait, oldja meg problémáit, függetlenül attól, hogy az ügyfél egyén vagy csapat, és hogy egy óvoda, nagyvállalat, vagy éppen egy startup a szervezeti közeg. Az Önazonos Vezető Műhely legújabb terméke a Csapatkártya, egy komoly szervezeti társasjáték, amely erősíti teamek eredményességét és javítja együttműködésük hangulatát. Dobozos (www.csapatkartya.hu) és online formában (https://onazonosvezeto.hu/csapatkartya-online) is elérhető. Dr. Martin Hajdu György épp a Kanapé Pitch eseményre való készülésnél fedezte fel a Felajanlasmero.hu-t, és fel is tette oda három díjmentes Csapatkártya játék lehetőségét. Megemlített továbbá, hogy a készülő nemzetközi online változatra egy közösségi finanszírozási kampány indításában is gondolkodnak.
*NATURAI -IDA
A piaci rés felismerése az alábbi startupról is tökéletesen elmondható. Lapusnyik Nóra, a NaturAI IDA alapítója, mely egy olyan hézagot tölt ki a hazai étrend-kiegészítő iparban, amire világszerte nő az igény: a helyes étrend-kiegészítő termék választásra. A platformon az itthon forgalmazott étrend-kiegészítők teljes listáját megtalálja a vásárló, azoknak minden összetevőjével, mellékhatásával és egyéb rendkívül hasznos információjával. A legtöbben ismerősek lehetnek a szituációval, mikor belépnek a bioboltba, drogériába és egy bizonyos tünetre, betegségre keresnek természetes megoldást. Az eladó általában ajánl egy készítményt, amely a hallottak alapján a legjobb választás lehet, ám azt nem veszik figyelembe, hogy esetleg a beteg nem számolt be minden tünetről, esetleg allergiájáról és további panaszokról, már alkalmazásban lévő gyógykezelésről, mely eme információ hiányában rögtön felveti a kérdést, hogy az eladó vajon valóban a legjobb készítményt javasolta- e. A NaturAI IDA platform azonban felhasználóbarát tulajdonsága miatt, egy könnyen és gyorsan kezelhető felület, ahol minden információ a vásárló rendelkezésére áll és ezáltal az esetleges probléma/ betegség sokkal, de sokkal hatékonyabban kezelhető. Ez a startup már felismerte azt, amit még sokan nem, hogy az innováció tényleg elengedhetetlen, sőt, ha tovább szeretnénk vinni a gondolatot elméleti síkon, akkor az is elmondható, hogy ez az alkalmazás nem csak innováció inspirálta alkotás, hanem maga a technológiai innováció, hiszen a platform pontosan azt használja ki, hogy a világunkban a digitalizáció nem opció többé..
Legyél egészséges, ne költs a nem megfelelő étrend-kiegészítőre, támogasd az NaturAI IDA-t!
*SOLARBNB
Számodra is fontos a bolygó, illetve szívesen spórolnál időt, energiát és pénzt a megfelelő napenergia-panelek beszerzésével? Kemény Kornél az egyik alapítója a Solarbnb projektnek, ami a napenergia felhasználását és elérhetőséget tűzte ki célul mindenki számára, amikor a napelem-beruházási piactér kiépítésére vállalkozott. Az, hogy ez a megújuló energiaforrás beszerzése egyszerűbb lesz, és így elérhető és megfizethető lesz sokak számára, rendkívüli előrelépést jelent gazdasági szempontból. Nem elhanyagolható befektetési érv a bolygónk védelmét segítő napelem. Egy ilyen startupba mindenképp érdemes fektetni, akárcsak olyan vezetőkbe, mint a Solarbnb alapítói. A beruházás nem csak átalakítaná a jelenlegi rendszert, de a hétköznapi ember szintjére emelve az elméletet, képes volna a családoknak és háztartásoknak olyan előnyöket biztosítani, mint a számlákon való spórolás. Ha egy kicsit mélyebbre ás az ember, akkor nem is olyan nehéz megfogalmazni a mindennapi fölényeit ennek a tervnek, például, a napelemes energiaellátás hosszútávon sokkal kedvezőbb, mint a hagyományos ellátás ás annak jelenlegi költsége, tehát ha már másért nem is, de ezért megéri “zölden” gondolkodni és napenergiát választani.
Vezető befektetőként a Drukka vállalta az első befektetést – csatlakozz hozzájuk! Fektess a Solarbnb-be, regisztrálj elő kampányukra!
*DOBOX
Akárcsak a Solarbnb, Molnár Máté által alapított DoBox is megfordult már a Kanapé Pitchen, de ezúttal is lenyűgözte a nézőket az előrehaladott ötletével. Nem is olyan régen, még el sem tudtuk volna képzelni, hogy a telefonok kézben hordozhatóak lesznek, vagy, hogy az internet mindent uralni fog. Ezek a találmányok mind-mind kicsit utópikusnak és abszurdnak tűntek, mégis mindennapi részévé váltak az életünknek. A DoBox által létrehozott vezeték nélküli dokkoló egy újabb az ilyen találmányok közül, melyek első pillantásra a kicsit szkeptikusabb szemeket nem biztos, hogy meggyőzik, de határozottan egyre nagyon népszerűségnek örvend világszerte. A dokkoló lényege, hogy egy a prémium Apple termékek csatlakoztathatók legyenek több dologhoz is, mellyel lehetővé válik a gyorsabb és jóval hatékonyabb munkavégzés, mivel gyakorlatilag laptopként funkcionálhatnak.
Az óriási piaccal rendelkező és népszerű termékeknek köszönhetően természetesen több versenytársuk is van, azonban senki nem tudta az összes funkciót még egyben nyújtani, tehát ők az egyetlen all-in-one termék, ami ráadásul vezeték nélküli kapcsolaton keresztül adja vissza a csatlakozókat a felhasználóknak. Cél tehát a még teljesebb felhasználói élményt nyújtása. A DoBox partnerei közé tartozik a Hiventures, a Tungsram és az iStyle boltok is, ahol már megtalálható a termék. A Tungsrammal és az iStyle-lal való együttműködés biztosíthatja azt, hogy a DoBox termékek világszinten minden hivatalos Apple értékesítő ponton kapni lehessen majd.
Ha szerinted is szuper kütyü és megéri befektetni, regisztrálj hamarosan induló kampányukra!
@Schmied Andi
A következő előadó is egy olyan ötletet hozott, mely nem sokunkban merülne fel. Schmied Andi a Private Views című Hithiten támogatható könyvét és annak történetét mutatta be. Ebben persze még semmi olyan nincs, amire ne gondolnánk, ám hányunkban merülne fel a gondolat, hogy magyar milliárdosnak adjuk ki magunkat, hogy néhány épületből kinézhessünk. Ezek azonban nem akármilyen épületek, hanem new yorki felhőkarcolók, melyek luxuslakosztályai különleges kilátást biztosítanak. A könyvben megjelennek ezek az épületek és lakosztályok belülről is, és bevezetik az olvasót a luxus ingatlanok és privát lakások pénzes világába. Az éremnek azonban két oldala van, így a könyv világhírű kurátorok, designerek, építészek, urbanisták és szociológus meglátásait, véleményeit is tartalmazza. A cseh közösségi finanszírozási platformon futó kampány részeként a befektetők egy egy könyvet vásárolnak befektetett tőkéjükért cserébe, de a világ ami eléjük tárulkozik a lapokról több, mint egy könyv papír oldalai.
#PULI
Az esemény talán legkülönlegesebb ötlete és startupja a Puli Space Technologies, Pacher Tibor vezetésével, akik egy időkapszulát vinnének a Holdra. Ez a kapszula csak az első kis lépés a startup számára, holdjárójuk ill. vízszaglászójuk Holdra juttatása már a következő nagyobb ambíció. Az időkapszula egy olyan példaértékű kezdeményezés, mely nem csak a mi, de a jövő generációi előtt is tiszteleg. Az ember természetében egy olyan fundamentális vágy az alkotás tevékenysége, mely kortól és nemtől függetlenül mindenkiben jelen van. Mindannyian szeretnénk valamilyen nyomot hagyni és maradandót alkotni az utókor számára, ám keveseknek adódik meg a lehetőség, hogy igazán maradandót tudjanak nyújtani. Ebbe az adott időkapszulába, olyan adatokat és már-már történelmi dolgokat helyeznének el, mint információ az Aranycsapatról és annak világhírű sikeréről. Maga a gondolat is igazán megható, azoknak pedig akik támogatják a Puli projektet, lehetőségük adódik megörökíteni saját sikereiket az Aranycsapat mellett. A Puli Space Technologies azonban egy nagyobb küldetésen is dolgozik, amely hasonlóan bámulatos, mint Puli Holdjáró Rover bemutatása, melynek célja a Hold felszínének feltérképezése és az esetleges víz kiszagolása. Már az ötlet is elképesztő, de megvalósítása még elképesztőbb, ahogy a rendkívül tehetséges csapat megkísérli, hogy hozzájáruljon megtenni egy új nagy lépést az emberiség történetében. Az ötlet nagyszerűségére az IDC (International Data Corporation) is felfigyelt, akinek magyarországi vezetője, Bakk József volt ezúttal a Puli vendége, akik úgy fedezték fel a Pulit, hogy a jövőnk szempontjából kiemelkedően fontos magyar startupot kerestek.
Szeretnéd, ha a Te neved is örökre fenn maradna a Holdon? Támogasd a Pulit és ez meg is valósul!