#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 29. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Farkas Ádám
Farkas Ádám | Az AFME vezérigazgatója
Szakértő vendégünk egy nemzetközi szinten elismert magyar pénzügyi szakember, dr. Farkas Ádám , a jelentős európai tőkepiaci tevékenységet végző bankokat képviselő szervezet, az Association for Financial Markets in Europe (AFME) vezérigazgatója. A 177 – főleg európai, amerikai, és néhány ázsia székhelyű globális nagybank, valamint más pénzügyi szolgáltató ̶ , taggal rendelkező, londoni székhelyű szövetségnek mintegy 80 főállású alkalmazottja és a londoni mellett két másik európai irodája van. Tagjaik támogatásával, sokszor más nagy nemzetközi pénz-és tőkepiaci szervezetekkel együttműködve készítenek rendszeresen elemzéseket, publikációkat, és többnyire ezekre támaszkodva képviselik az iparág álláspontját az európai pénzügyi piacok szabályozásával kapcsolatban.
Ádám feladata a klasszikus menedzsment-tevékenységeken túlmenően a tagjaikkal és a stakeholderekkel való rendszeres kapcsolattartás, a jó együttműködés kialakítása. Folyamatosan egyeztetnek a tagokkal a szabályozási problémákról és prioritásokról, majd ezt követően policy pozíciókat alakítanak ki az adott szakterületeken, amit a lobbista csapat visz tovább a döntéshozók felé. Nagyon fontos, hogy az érdekképviseleti tevékenységet minden esetben megpróbálják alátámasztani piaci adatokkal, saját elemzéssel, vagy komolyabb, tanácsadók bevonásával készített nagyobb jelentésekkel. Rendkívül magasan kvalifikált, dedikált nemzetközi csapatuk teszi ezt lehetővé, akik közül legtöbben saját maguk is több éves vagy akár évtizedes iparági tapasztalattal rendelkeznek.
Az AFME 15 különböző fő szabályozási területtel foglalkozik, amelyeken meghatározó szakmai pozíciót kíván elfoglalni, ennek megfelelően iparági véleményt kialakítani, és azt közvetíteni a szabályozók, a döntéshozók és a publikum felé.
Rendszeres riportjaik között zászlóshajó az Európai Tőkepiaci Unió fejlődését mérő CMU KPI riport, amelynek célja, hogy az AFME által kialakított mutatószámok, KPI-ok alapján összefoglalják és kiértékeljék az európai tőkepiacok fejlődését az Unió egészére, de egyes tagországokra lebontva is. A 7 átfogó mutatóban mért fejlődés tükröt tart a tagállamoknak a sokat hangoztatott, víziójában teljesen elfogadott, mégis nagyon nehezen lebontható belső piaci korlátokkal kapcsolatban, amelyek elsősorban a szabályozási különbségek illetve a tranzakciós költségek tekintetében állnak fenn. (Magyarország jelenleg a 7 tőkepiaci indikátorból 6-ban a 18. és a 28. hely között teljesít. Erről bővebben cikkünkben olvashatsz, amelyben a riportok tartamát foglaljuk össze.) Az Európai Bizottság is dolgozik most egy hasonló értékelési módszertanon, hogy mérje valahogyan az egész Unió, illetve az egyes tagországok tőkepiaci fejlődését, hogy megértsék, miben van előrelépés és miben van szükség további fejlesztésre.
Az eddig elkészült 3 KPI riport nem mutat elégséges előrelépést a 2015-ben lefektetett CMU-célkitűzések mentén, amik Európa globális versenyképessége, a pénz-és a tőkepiac hatékonysága és ezáltal a vállalkozások finanszírozhatósága szempontjából kulcsfontosságú célokat fogalmaztak meg. Globálisan nézve pedig ki lehet jelenteni, hogy az európai tőkepiac fejlettsége és szerepe a gazdaság finanszírozásában, a tőkeallokáció biztosításában még messze nem éri el azt a szintet, amely az európai gazdaság fejlettsége alapján indokolt lehetne. A fintech ágazatba például az utóbbi több mint 10 évben az EU-ban 9,2 Mrd EUR-t, harmadannyit fektettek, mint Nagy-Britanniában, ami tizenhatoda annak, amit az USA-ban. Ugyanakkor a fenntarthatónak minősített instrumentumok tekintetében az EU már előbb jár az USA-nál, tehát vannak területek, ahol történt előrelépés, de összességében nagy szükség lenne a további fejlődésre. Így lehetne csökkenteni az európai gazdaság túlzott, függőségét a bankmérlegen keresztüli finanszírozás, a banki hitelek irányában, ami most 88%-át jelenti a finanszírozásnak, mert ez hosszú távon mindenképp fék a fejlődésben. A tőkeági finanszírozást biztosító tőkepiac színessége, ökoszisztémája, fejlettsége jelentősen befolyásolja azt, hogy fel tudnak-e bukkanni olyan innovatív, új gazdasági szereplők, vállalkozások a piacon, amelyek idejekorán tudnak olyan finanszírozáshoz jutni, amivel labdába tudnak rúgni a globális piacon. Szembetűnő, hogy az USA-ban a vállalkozások sokkal korábbi fázisban tudnak e növekedési pályára állni, mint az európaiak, többek között azért, mert itt a kölcsönalapú vállalatfinanszírozási kultúra sok innovatív szereplőt zár ki a piacról, illetve jóval érettebb fázisú cégek tudnak csak finanszírozáshoz jutni.
A rendszeres AFME elemzések mellett készülnek egyedi, tematikus tanulmányok is, ilyen volt a januárban megjelent Covid következményeivel és annak lehetséges kezelésével foglalkozó jelentés is. Ennek az elemzésnek kimondott célja, hogy javaslatokat tegyen arra, hogy Európában a pandémiát követő gazdasági kilábalás során milyen eszközökkel tudja a magánszektor, a tőkepiac segíteni azt, hogy az állami támogatási programok lejárta után, az államilag kevésbé támogatott időszakban az életképes vállalkozói szektor tőkéhez jusson, a pandémia miatt felhalmozott adósságokat leépítse, és vissza tudjon térni egy egészségesebb finanszírozási szerkezethez. A riport részletesen feltárja a pandémia alatt a vállalati szektorra vonatkozó gazdasági, pénz-és tőkepiaci indikátorok változását, és arra a következtetésre jut, hogy egy ilyen jellegű válság kezelése során fontos, hogy az a rövid távú, likviditási problémák moratóriumokkal, garanciákkal, kedvezményes hitelekkel és egyéb, a vállalati adósságok növekedésével járó csillapításán túlmenően biztosítsa, hogy a vállalati szektor fokozatosan vissza tudjon térni egy egészséges tőkeszerkezethez, ami az egyes vállalkozások, vállalatok további növekedését is lehetővé teszi. Ennek érdekében az AFME például azt javasolja, hogy érdemes lenne megfontolni egy olyan, Európában egységes adójogi és számviteli szabályozás alá eső hibrid instrumentum létrehozását, amely hozzájárulhatna ahhoz, hogy azok az egyébként életképes vállalkozások, amelyek a rövid távú likviditásuk fenntartására felvett támogatott hitelek miatt túlzottan eladósodnának, esetleg csődbe is mennének, ennek a hibrid instrumentumnak köszönhetően mégis túléljék azt az időszakot is, melynek során már nem állnak rendelkezésre az állami támogatási programok. A cégek tőkeszerkezetében a saját tőke és szenior adósság között elhelyezkedő hibrid instrumentumok előnye lehet, hogy a hosszú távú tőkét biztosító befektető alaphelyzetben nem szerez irányítási jogot a vállalkozásban, ami vonzó a nagyszámú európai családi irányítás alatt álló vállalkozás számára, ugyanakkor az instrumentum az alacsonyabb fix hozama mellet részesedést biztosít a befektető számára a társaság nyereségéből. Hasonló instrumentum egyébként létezik több európai ország gyakorlatában, és egy ilyen értékpapír komoly szerepet játszott a bankrendszer tőkehelyzetének megerősítésében a 10 évvel ezelőtti válságot követően. Az AFME becslése szerint a pandémiát követően hozzávetőleg 450-600 milliárd euró nem adósság típusú tőke bevonására lehet majd szükség az EU-ban a vállalkozások, vállalatok tőkehelyzetének helyreállításához.
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox alapítója
A mély gazdasági ismeretek után áttértünk kampányainkra, amelyek sorát Molnár Máté, a DoBox alapítója kezdett meg befektetési célú kampányával. A DoBox prémium Apple termékek tulajdonosai számára lehetnek érdekesek, mivel azt a problémát oldják meg, hogy csak egy csatlakozójuk van. Egyre népszerűbbek, mert sok Apple eszköz tulajdonost zavar ez a probléma, és szerencsére egyre több emberhez jut el ez a kütyü. A DoBoxnak már készül a továbbfejlesztett verziója a DoBox Pro, melynek segítségével egy iPad-et teljes értékű laptopként lehet használni. Ennek az előállítására keresik majd a kb. 50 M Ft-nyi tőkét a crowd befektetőktől. Az M2 KiberMa című műsorában készült is velük egy interjú, amiben Máté részletesen ismerteti a DoBox funkcióit és bemutatja a jövőben várható DoBox Pro-t.
A videót, itt tudjátok megtekinteni:
Mátéék együttműködnek a Tungsrammal is, melynek keretében a DoBox Pro gyártása Magyarországon jön létre meg. Kampányukkal ezt a gyártási és értékesítési folyamatot szeretnék finanszírozni.
Ha Te is Apple termék tulajdonos vagy, ne maradj ki ebből! Iratkozz fel a DoBox kampányára és legyél az első befektetőik között!
*SZÓFA
Lackfi János | Író, költő, műfordító, tűzoltó, katona, vadakat terelő juhász
Befektetési célú kampányunk után áttértünk egy támogatási célú kampányunkra, a Szófára, amelyet az ötletgazda, Mohácsi Árpád képviselt, akinek a méltán híres irodalmár, költő Lackfi János volt a vendége. Lackfi kiemelte, milyen fontos társadalmilag is, lelkileg is, hogy mindenkihez eljusson az irodalom, ami minden pillanatban megmenthet a lélekvesztéstől. A Szófa pedig egy olyan platform, amelyen havi előfizetési díjért cserébe különböző irodalmi folyóiratok érhetőek el többféle saját tartalom mellett. A Szófa célja amellett, hogy népszerűsítse az irodalmat, az, hogy egy önálló irodalmi műhellyé nőjje ki magát, továbbá, hogy az egyéb képzőművészeti ágakra is felhívják a figyelmet. Ennek kapcsán Szüts Miklós, az egyik legjobb magyar festő is felajánlást tett a Szófa részére, miszerint a legnagyobb összeggel támogató személy, megkapja az általa felkínált festményt.
Lackfi János 17 éves kora óta tudta, hogy irodalmár szeretne lenni. Ahogy megfogalmazta, a művész ugyanazt a tevékenységet tette a karantén előtt, alatt és után is, ugyanúgy az élet hétköznapi dolgain gondolkozik, írja le, jeleníti meg, és ez a tevékenység a többi ember jóllétéhez tehet hozzá, mint szellemi táplálék.
Első könyve 20 éves korában jelent meg, s azóta 60 próza- és verseskötetet publikált gyerekeknek, felnőtteknek. Éví száz-százötven fellépésén saját műveit olvassa, 94.000 Facebook-követőjének naponta többször szolgál csemegével, több száz fős Kreatív Írás kurzusa pörög az interneten.
Írásai rendszeresen jelennek meg a Nők Lapjában, a Képmásban, a Telexen, a HVG.hu-n és irodalmi lapokban. Elnyerte a József Attila-, és a Prima Primissima-díjat. A Fekete router című verse egy időben felrobbantotta az internetet, már több mint 4500 megosztásnál jár. Azóta legnépszerűbb posztjai egyenként több mint egymillió embert értek el.
Észre sem vesszük, hogy mekkora igényünk van az irodalomra, de ha belegondolunk a zene is egy énekelt irodalmi mű, és sokunknak ugyanakkora igénye van rá, mint bármi más hétköznapi dolgunkra. Ő maga is rengeteget olvas írott műveket online, illetve tapasztalja, hogy követői is rendszeresen fogyasztják az általa közzétett és ajánlott műveket. Ezért tartja a Szófát kiemelt jelentőségűnek, mivel eljuttatja az irodalmat bárkihez, ráadásul környezetbarát is.
Ha Te is egyetértesz a művész úrral és szeretnél kortárs irodalomban elmerülni, támogasd a Szófát!
*SPACEBUZZ
Zentai István | Spacebuzz vezető tanácsadója
A Kanapé pitchet egy bemutatkozó, nemsokára induló kampányunk zárta, mely egy újabb űrprojekt, ám ezúttal nem a projekt megy az űrbe, hanem a projekt hozza ide az űrt!
A Spacebuzz egy Hollandiából indult kezdeményezés, melynek alapítója egy világűrt megjárt asztronauta, André Kuipers, és lényege, hogy azt az élményt hozza el elsősorban 10-12 éves gyereknek, amit eddig a világon mindösszesen 600 embernek volt lehetősége átélni: látni a Földet a világűrből (overview effect). Kuipers szerint – amivel nyilván a többi 599 fő is egyetért – ez egy olyan meghatározó élmény, melyet érdemes megosztani az emberekkel, ha maguk nem tudják valójában átélni. A projekt szimulálja egy űrhajós felkészítését a kezdetektől fogva. Majd a virtuális- és kiterjesztett valóság technológiájával magát az űrutazást is, aminek a vége egy sajtótájékoztató a világűrt megjárt asztronauták számára.
Az élmény nem csak abban segít, hogy jobban értékeljük az életünket és a bolygót, amin élünk, de abban is, hogy közelebb kerüljünk a természettudományokhoz. Ezért is elsődleges célcsoport a 10-12 éves korosztály, illetve azért, mivel ők még erre sokkal fogékonyabbak, jobban beleélik magukat, mint a fiatalabbak vagy az idősebbek.
Zentai István a projekt hazai népszerűsítésén dolgozik, és azért indít támogatási kampányt, hogy ez itthon is eljuthasson a gyerekekhez az iskolákon keresztül.
Kövesd oldalunkat, és tudd meg, mikor támogathatod a projektet!