#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 36. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Tüske Tamás
Tüske Tamás | A ViddL cég ügyvezetője és a Start IT up Egyesület alapító-elnöke
Tüske Tomi a ViddL ügyvezetője és a győri Start IT Up Egyesület alapító elnöke. Tomi vállalkozói környezetben nőtt fel, mivel szülei is vállalkozók, pl. apukája életlében 2 hónapot dolgozott csak alkalmazottként. Tanulmányait Ausztriában a Salzburgi és a Burgenlandi Főiskolán folytatta, majd dolgozott az Egyesült Királyságban és belgiumban is. 2017 év végén a ViddL alapítói, Kratochvill Dóri, Domán Dani és Molnár Zoli megkereste, hogy csatlakozzon a csapathoz, szívesen állt be egy startuphoz.
A ViddL a csomagszállítás utolsó kilométeres kiszállítására nyújt megoldást városon belül logisztikai cégek számára. A startup digitális megoldásának köszönhetően, a ViddL futárok applikációjuk segítségével tudnak kézbesíteni a belvárosban. A kézbesítési hatékonyságát a jól kidolgozott értesítési rendszer adja: a címzettek bármikor módosíthatják a kézbesítés címét és időpontját, mely információ azonnal meg is jelenik a futár applikációjában. A csomagok útvonalát a ViddL megoldása optimalizálja, így órára pontosan kiszámítható a futár érkezésének időpontja. A ViddL e-mailes és SMS-es értesítés mellett Facebook Messengeren is értesíti a címzetteket a futár érkezéséről.
A 2017-ben alapított cég első körben a Hiventurestől kapott befektetést, amivel elindulhattak, és ahogy Tomi mondta, épp a Kanapéra esik, hogy az 500.000-ik csomagot fogják kiszállítani. Napi szinten több száz futár segítségével áltagosan 3.000 csomagot szállítanak ki, nem csak Budapesten, hanem Győrben, Székesfehérváron, Kecskeméten, Nyíregyházán és Debrecenben. Mindezt a fenntarthatóság jegyében igyekeznek elvégezni, csomagjaikat lehetőség szerint valamilyen fenntartható közlekedési eszközzel szállítják ki (roller, tömegközlekedés, bicikli, gyalog…).
A pandémia okozta korlátozások, mint a legtöbb futár- és kiszállító cégnél, náluk is erős növekedést eredményezett, hiszen rengetegen rendeltek online csomagot. Az e-kereskedelemben Tomiék meglátása szerint 30-40% formalom növekedés volt érzékelhető, náluk pedig 4-5-szörös növekedés egyik évről a másikra. További újítás a vírus miatt például az érintésmentes digitális aláírás. Az első hullám alatt futott a HozdL is, amivel a futár bevásárolt és házhoz vitte a csomagot.
A negatív következményekkel is szembe kellett nézniük, hiszen leálltak a tárgyalások, őket is érintette a kijárási korlátozás, a címzettek féltek átvenni a csomagokat és érintkezni a futárral; ugyanakkor,rengetegen jelentkeztek futárnak, akik elvesztették a munkájukat, így megpróbálták azt is megoldani, hogy ennek a sok embernek munkát tudjanak adni. Szerencsére egy jó startuphoz híven gyorsan alkalmazkodtak mindenhez és sikeresen vették az akadályokat, olyannyira, hogy további terjeszkedést terveznek Budapesten és vidéken is
Tomi a ViddL mellett a győri Start IT Up Egyesület 2017-es alapításában és fejlődésében is nagy szerepet játszott. Ennek oka, hogy külföldi tanulmányai és munkája során látta, hogy a nyugati országokban milyen pezsgő innovációs és startup ökoszisztéma van kisebb városokban is, és szerette volna, ha ezt itthon is kialakul. Így találkozott Páti Diával és Szabó Krisszel, akikkel együtt rengeteg munkával létrehozták az egyesületet, majd olyan embereket vontak be, akik tovább építették azt. Minden hónap első szerdáján tartanak egy meetupot, ahol a résztvevők a startup és vállalkozói ökoszisztéma meghatározó alakjaival tudnak találkozni. Emellett elindították az IDEATHON nevű háromnapos ötletversenyüket, ami Magyarország egyik legnagyobb ötletversenyévé nőtte ki magát, olyan mentorokkal és zsűrivel, mint Csendes Olivér, Böszörmény-Nagy Gergely vagy Károlyi Antal. Az egyesület munkája annyira meghatározó, hogy azóta a rendezvényeknek, a bátorító és pozitív környezetnek köszönhetően több vállalkozás is indult győri berkekben.
*Török József
Török József | Kockázatitőke-befektető, Hiventures
Török József, a magyar kockázati tőke élet oszlopos tagja. 2011-ben az első olyan kockázati tőkealapot indították el Széchenyi Tőkebefektetési Alap néven, amely valódi tőkefinanszírozást nyújtott a hazai termelő és szolgáltató vállalkozásoknak az ún. „hagyományos iparágakban”. 2017-ben tőzsdefejlesztésre, iparfejlesztésre és a kárpát-medencei vállalkozások fejlesztésére indítottak tőkealapot, míg 2019-ben az első hazai, klímavédelemmel foglalkozó tőkealapot hozták létre a Kék Bolygó Alapítvány leánycégével. 2020 júniusában csatlakozott a Hiventures csapatához, ugyanezen év őszén átvette a Divat és Design Tőkealap vezetését. Nem ismeretlen a terep Józsi számára, hiszen az SZTA-val már 2012 óta fektettek be olyan vállalkozásokba, mint az Abodi, a Hamerli, az AERON vagy Vágó Réka, Kovács Ágnes márkái. Saját befektetéseikből és egyéb hasonló sztorikból, pl.: Nanushka, Use Unused, azt látták, hogy ez egy olyan iparág, amely más gondolkodásmódot igényel, más mérőszámokra van szükség, mint egy technológia fókuszú cégnél. Figyelembe kell venni azt is, hogy egy brand jövőbeni sikerét nem lehet ugyanolyan módszerekkel előre jelezni, mint egy szolgáltató startup-ét. Vannak hasonló tényezők (pl. nemzetközi jelenlét, hatékony cégirányítás, stb.), de például az értékesítési stratégiák vagy szellemi tulajdon-kezelés eltérőek más iparágaktól és a kreatív ipar egyes szegmensein belül is. Ugyanakkor az eddigi tapasztalatokat és nemzetközi benchmarkokat alkalmazva meg lehet határozni, hogy hogyan lehet felépíteni hosszútávon egy sikeres kreatív ipari céget: például türelemmel. A kockatőkében megszokott 3-5 helyett ebben az iparágban inkább 8-10 év a megtérülési idő.
A pandémia ezt a szektort sem érintette jól. Ugyan vásárlói oldalról már nem volt újdonság a termékek online megrendelése, nem jelentett kifejezett problémát, hogy nem tudják megfogni, megnézni, felpróbálni a ruhadarabokat, mégis visszaesett a lakosság ezirányú költése, hiszen mindenki behúzta a gyeplőt és azon spórolt, ami az extra kiadást jelentette. Mindez mellett az online értékesítés számottevően növekedett a szektorban és előnyben volt az a brand, aki már korábban is működőképes webshop-ot üzemeltetett vagy jól működő online showroom-ba (is) belistázásra került. Gyártói és tervezői oldalon problémákat okozott az, hogy nem tudnak egy trade showra, kiállításra elmenni, nincs személyes kapcsolat a buyerekkel és szállítókkal. Nehezebb alapanyagot választani, ha nem tudja a tervező megfogni a mintát és értékesítésben is jelenthet hátrányt, ha a kiszemelt ruhadarab fizikailag nem elérhető. Ez elmúlt év statisztikái alapján a divatiparban 15-30%-os csökkenést, még a kreatíviparban kb 30% csökkenést jelentett mindez.
Ebben az iparágban a pandémia pozitív hatása az, hogy még inkább felhívta mindenki, így a tervezők és az értékesítési lánc tagjainak figyelmét is a fenntarthatósági, környezetvédelmi kérdésre. József meglátása szerint az a tervező vagy kreatív alapító, aki nem foglalkozik ma a fenntarthatóság kérdésével a saját iparágában és szakmájában, az nem marad a piacon, hiszen ez mára ugyanannyira fontos kérdés, mint 10 évvel ezelőtt a társadalmi felelősségvállalás volt. A most felnövő generációnak ez a téma nagyon fontos és a következő évtizedek vásárlási szokásait ők fogják meghatározni. Ugyanakkor manapság nem elég – főleg nem egyedi értékajánlatnak-, ha fenntartható alapanyagból és módon készül a termék, más megkülönböztető előnyöket kell keresni. Fenntarthatósági szempontból előnyös lesz az ún. hibridesemények (egyidejűleg offline és online) elterjedése, a rövidebb beszállítói láncok és sok esetben várható, hogy a tervezés és a gyártás fizikailag is közelebb kerül egymáshoz. Mindezekkel a divatipar tesz egy lépést a fenntarthatóság terén, ennek igazi hatása az évtized második felére lesz látható.
*iPonNovation
Kovács Péter, Hagymási Balázs és Witmann István | iPonNovation
Kovács Péter, Hagymási Balázs és Witmann István az iPonNovation versenyt képviselve jelentkeztek be a Kanapéra. Az iPonNovation az iPon és a HRP szakmai szervezésében, az XO Company operatív levezetésével valósul meg, célja pedig, hogy egy exkluzivitást és tőkét nem igénylő lehetőséget biztosítson olyan startupok számára, akik piacra kész termékkel, szolgáltatással rendelkeznek.
Az iPon elektronikai webáruházat képviselő Hagymási Balázsék számára akkor jött az ötlet egy ilyen esemény szervezésére, amikor a tavalyi év folyamán részesei voltak a Startup Safarinak. Akkor kezdtek el gondolkozni arról, hogy ők hogyan tudnának ennek a közösségnek értékes részesei lenni.
Megvizsgálták, hogy mi az, amit ők képviselnek a magyar B2C piacon kereskedelmi szempontból és mi az a rész, amit meg tudnak nyitni a startupok számára. Az iPon oldalán 12 millió hazai felhasználó fordul meg egy évben. Ennek mentén született meg a Novation koncepció és a díjazás, hogy a három legjobb csapatot sales és marketing téren tudják támogatni, ami a piacra lépés egyik legkritikusabb pontja. Az abszolút legjobbat pedig nem csak hazai környezetben, de nemzetközi szinten is szeretnék segíteni, hogy próbára tehessék magukat. Az ötlet pedig annyira tetszett a HRP-nek, hogy azonnal igent mondtak a partneri megkeresésre. Witmann István, a 28 éve működő IT disztribúciós cég, a HRP Europe Kft. beszerzési igazgatója elmondta, hogy napi munkájuk során milyen kihívást jelent, hogy olyan termékeket forgalmazzanak, amely megkülönbözteti őket a versenytársaktól, így ez a friss gondolat nagyon tetszett nekik.
A HRP partneri együttműködésével a verseny jutalma B2B piaccal is bővült, hiszen a cégnek több, mint 3000 partnere van, amiből az egyik az iPon. Várják tehát a verseny további jelentkezőit!
*Perényi András
Perényi András | Webshippy alapítója és ügyvezetője
Perényi András, a Webshippy alapítója és ügyvezetője azért lett vállalkozó, mert nem vették fel az állatorvosi egyetemre, így nem tudott édesapja nyomdokaiba lépni. Aztán karrierje elején web grafikusként dolgozott egy reklámügynökségnél, akkor rájött, hogy nem igazán neki való az alkalmazotti lét. Ekkor, 20 évesen alapította meg két barátjával együtt az Insomnia nevű reklámügynökséget. Pár év alatt Magyarország egyik legnagyobb reklámügynökségévé nőtték ki magukat, és amikor András eladta tulajdonrészét 28 évesen, akkor volt 50 alkalmazottja a cégnek.
András célja volt, hogy az ügynökségi modellel ellentétben olyan vállalkozást hozzon létre, amiben nem a saját idejét adja el, nem válik saját maga főnökévé és rabszolgájává, hanem amiben akkor is lesz bevétel, ha ő éppen nem dolgozik. Ennek, és több könyv hatására kezdett bele egy turisztikai app fejlesztésébe, amit 3 év után sikertelenül lezártak (Károly Antalt, András egyik üzleti angyalát idézve, nincs kudarc, mivel ez is egy tanulási lehetőség). Majd ezután jött az e-kereskedelem, amibe teljesen beleszeretett. Mivel a technológiai és marketing háttere megvolt, így nem volt nehéz az e-kereskedelembe beletanulni, és mikor egy régi ismerőse megkereste egy lehetőséggel, ő azonnal él is vele, és közösen elkezdtek ezen a vonalon dolgozni. Ez alatt a munka alatt realizálódott benne, hogy amikor egy e-kereskedelmi cég igazán sikeres és több ezer csomagot rendelnek tőle, az micsoda logisztikai teherrel jár. Ekkor találkozott a kiszervezett logisztika fogalmával és mivel itthon nem találtak ilyen céget, aki eléggé modern és hatékony lett volna, elkezdtek fejleszteni egy szoftvert, ami megoldja a gondjaikat, ami a logisztikát érintette. 5 évnyi munka és fejlesztések, fejlődések után, a Webshippy Magyarország piacvezető logisztikai cége lett, akik saját magukat tech startupnak vallják. Ennek titka, hogy míg a többi logisztikai cég a fizikai problémákra nyújt megoldást, ők a többi technológiával megoldható kérdésre is.
A Webshippy-t első évben saját pénzből finanszírozták, majd a Hiventures szállt be kockázati tőkével. Közös döntésre alapozva 3 év után azonban kivásárolta őket a Trans-Sped, Magyarország egyik legrégebbi és legkomolyabb logisztikai vállalata, mint szakmai befektető, így a két cég erősségeit egyesítve tud továbbhaladni.
*Infratrainer
Sándorfi Zoltán | Infratrainer
Sándorfi Zoltán az Infratrainer Global képviseletében jelentkezett be a Kanapéra, aki bejelentette, hogy befektetési célú kampányuk elindul május 26-án. Az Infratrainer egy komplex innovatív fitness berendezés, egy félig fekvő helyzetű bicikli körülötte infralámpákkal. A berendezés a mozgásnak és az infralámpáknak köszönhetően elősegíti a tartós fogyást, hozzájárul a megfelelő anyagcseréhez és méregtelenítéshez, ráadásul segít a bőrt feszesíteni is. A készüléket kiegészíti egy mobil app, amivel elérhető egy felhő alapú adatközpont, egy vezérlő alkalmazás és össze lehet kötni okos karkötővel, okos órával. A berendezés nagy részét a Tungsram gyártja.
A cég eddigi stratégiája az volt, hogy kisebb szalonoknak értékesítették az eszközt, most azonban a Tungsram kapcsolatait és nevét is kihasználva, szeretnének nagyobb cégeket, szervezeteket elérni, mint például sport centerek, egészségközpontok, forgalmazók és a vállalatok rekreációs céllal.
Az Infratrainer vezető befektetője a Startup Campus, akiknek célja a hazai innovatív vállalkozói élet ösztönzése programokon, oktatáson és befektetési együttműködéseken keresztül. Eddig 25 vállalkozással született befektetői együttműködés, több, mint 100 cégnek segítettek az indulásban, számos egyetemi és középiskolai programjuk indult, 2018 óta pedig a londoni és berlini székhellyel is rendelkeznek. A döntésnek, hogy miért szálltak be vezető befektetőként az Infratrainer közösségi finanszírozási kampányába, három oka van:
- Egy jó befektetési lehetőséget kihasználni,
- ami illeszkedik a sporttechnológiai programjukba, amin keresztül innovatív sport és egészségügyi megoldásokat szeretnének piacra juttatni,
- edukálni, példát mutatni a közösségi befektetések elterjedése érdekében.
Várjuk a kampány május 26-i indulását!
Ha Neked is fontos az egészséges és az egészséges életmód terjesztése, iratkozz fel a kampányukra és fektess be!
*SPACEBUZZ
Zentai István | SpaceBuzz
Zentai István a SpaceBuzz képviseletében ismertette kampánya célját és a SpaceBuzz programot.
A SpaceBuzz célja, hogy a gyerekek figyelmét felhívja a fenntarthatósági, valamint a klíma- és környezetvédelemi témákra, és hogy elmélyítse bennünk azt, hogy a bolygóért tenni kell. További célja, hogy természettudományos ismereteket is átadjon a diákok számára, hogy jobban értsék és értékeljék a világot. Ezt úgy érik el, hogy 10-12 éves diákoknak biztosítanak arra lehetőséget, hogy szimulált környezetben megtapasztalják az űrutazást megfelelő felkészítést után. A gyerekek sajtótájékoztatón számolnak be élményeikről. A program a gyerekek és az iskolák számára ingyenes.
A SpaceBuzz ötlete 2018-ban Hollandiából indult, ahol mára több, mint 8000 diák vett részt benne, itthon pedig egy holland-francia-olasz-magyar konzorcium együttműködés keretein belül indul a pilot program, amivel megvalósulhat az „űrutazás”. Itthon 2022 tavaszán indul a program, 15 iskola, 1400 tanulójának részvételével.
Szeretnéd, ha következő generáció nálad is jobban figyeljen a Földre? Támogasd a SpaceBuzz!
Ha Te is szeretnél részt venni egy virtuális űrutazáson, támogasd legalább 50.000 Ft-tal!
*SZÓFA
dr. Bagó Tünde | jogász és író
Kampányaink sorát ezúttal a Szófa zárta. A Szófa kortárs irodalmi folyóiratoknak közös megjelenési helyet biztosító platform, ahonnan az olvasók könnyen, gyorsan és bárhonnan elérhetik bármelyik médiumot minimális havi díjért cserébe. Céljuk ezzel, hogy népszerűsítsék és demokratizálják az irodalmat. Számos neves művész állt be a kezdeményezés mögé, akik közül például Lackfi János, Péterfy Gergely és Szabó T. Anna is járt már nálunk. A mostani alkalommal dr. Bagó Tünde, Németországban élő jogász és író volt Mohácsi Árpád, a Szófa alapítójának vendége.
Az irodalom Tünde számára gyerekkora óta szerves részét képezi az életének, hiszen már akkor is úgy gondolta, hogy hihetetlen utazásokban lehet része az irodalmon keresztül, nem csak úgy, ha Vernével elutazik a Föld egy különleges pontjára, hanem egészen más dimenziók megnyitásával is. Így a későbbiekben is közel állt hozzá tanulmányai és munkája során is. Éveken keresztül dolgozott főszerkesztőként egy helyi lapnál, majd később elkezdte saját blogját, Az élete úgy hozta, hogy ott hagyta jogász karrierjét és a Boden-tó partjára költöztek férjével, itt kezdett el visszatérni az íráshoz. Számos történet jött vele szembe, ezekből kezdett novellákat írni, illetve emlékeiből merítve. Ezek a novellák több irodalmi folyóiratban is megjelentek. Emellett írt egy útikönyvet a Boden-tóról, amibe több helyi történetet is beleszőtt, így nem csak utazóknak ajánlják.
Tünde számára íróként és olvasóként is hatalmas öröm, hogy megismerhette a Szófát. Több, mint tíz éve lakik külföldön, számos barátja lakik szintén külföldön, ám mindannyian szeretik ápolni a magyar nyelvet és kultúrát. Eddig azonban csak az a lehetőség állt fenn számukra, hogy az évi egy-két hazautazás során bevásároltak könyveket, folyóiratokat és azokat olvasták. A Szófa azonban ezt kiváltja, és ahogy eddig az újságokra fizettek elő, most már folyóiratokra is elő tudnak. Ez azért is fontos, hogy a külföldön felnevelkedő gyerekek is folyamatosan tudják ápolni a magyar nyelvet. Másik szempont, ami miatt hasznos találja a Szófát olvasóként és íróként is az, hogy szükség van az új művészek megjelenésére, az aktualitás és frissítés miatt is, akiknek leginkább a folyóiratok biztosítanak megjelenési lehetőséget. Ráadásul egy folyóirat támogatásával – megvételével vagy a Szófa kampányán keresztül –, sokkal közelebb érezhetjük magunkhoz a folyóiratot, az íróit és sokkal értékesebbnek is fogjuk tartani.
Támogasd Te is Szófát, teremts értéket!
*Move Your Brain
Fitminutes, FUSI, TündérSzolgálat | Move Your Brain ötletverseny
Múlt héten a Tőkeportál berkein belül izgalmas „harc” dúlt. Zártkörű kampány keretében mérette meg magát 8 csapat az Antenna Hungária, a Telenor, az Input és a Drukka díjaiért a Move Your Brain verseny keretében. Az eredményes startup-jelöltek közül 3 vállalta a további megmérettetést, a lájkversenyt. Közülük elsőként Komporday Anna, a Fitminutes alapítója pitchelt. A Fitminutes egy olyan szolgáltatás, amely a munkahelyi egészségfejlesztés elősegítésére törekszik. Naponta nagyjából 100 ezer ember hiányzik a munkahelyéről egészségügyi problémák miatt, ami több milliós kiesést jelent a cégeknek. A Fitminutes egy olyan programot dolgozott ki, amely nem terheli a HR-eseket, nem kell drága és bonyolult rendszereket bevezetni, viszont minden munkavállalónak személyre szabott egészségfejlesztési programot tud biztosítani. A munkavállalók személyes életmódváltozásával javul a cég hatékonysága, csökken a fluktuáció és nő a cég szerethetősége is. A cégeknek egyéni árszabással tudnak kedvező árat biztosítani. Novemberben leszerződtek Magyarország egyik vezető gyógyszeripari cégével, és az ott kapott visszajelzések alapján fejlesztették tovább szolgáltatásukat, amihez a következő pár hónapban több, mint 2000 potenciális felhasználó csatlakozhat.
Ha te is szeretnéd a munkahelyeden jobban érezni magad, akkor like-old őket!
A következő like gyűjtő csapat a FUSI volt, akit Papp Kristóf képviselt. A FUSI az alkalmi munkavállalókat köti össze az alkalmi munkát kínálókkal. Különlegessége a gyorsaságában, személyre szabhatóságában és a megbízható keretrendszer biztosításában rejlik. A FUSI-t kkv-k, egyéni vállalkozók, multik, diákszövetkezetek és munkaközvetítők is igénybe tudják venni, akik átlagosan 3% közvetítői díjat fizetnek a FUSI-nak. A csapat számításai szerint 3 év múlva 50 ezer felhasználójuk lesz, ami 336 millió Ft-os bevételt jelent 300 óra/felhasználó éves munkaerő közvetítéssel számolva. Abban szeretnének jobbak lenni a többi alkalmi munkaközvetítőhöz képest, hogy egy felhasználóbarát felületen keresztül aktivizálják a fiatalokat a rendszeresebb munkavállalásra, illetve mind a két fél számára biztosítják, hogy részletekbe menő képet kapjanak egymásról a munka elkezdése előtt innovatív platformunkon. Ha te is dolgoznál rajtuk keresztül, like-old őket!
Ha te is dolgoznál rajtuk keresztül, like-old őket!
Az eseményünket és a Move Your Brain like gyűjtő pitcheit Csízi-Kurilla Tündi, a TündérSzolgálat alapítója zárta. A TündérSzolgálat az anyákat és a családokat próbálja segíteni a kérdéseik, kétségeik, bizonytalanság és az időhiány tekintetében. A már működő szolgáltatásban 10 otthonsegítő és 11 szakmai tanácsadó vesz részt. A 3 hónapja indult csapat rájött, hogy a nagyfokú növekedés igénye magasabb humánerőforrást is igényel, azonban ezt ki tudnák váltani egy app segítségével. Ennek a neve Family Support. A Family Support otthonsegítőkkel köt össze, szakértői tanácsokat ad, lelki megerősítést küld és értékelési funkció is lesz benne. A 2022-re elkészülő app segítségével 2025-re akár nemzetközi piacra is ki tudnának lépni. Bevételüket a közvetített segítők és szakmai tanácsadók díjából kapják, 5%-ot, így 2025-re 500-1000 közvetítéssel számolva éves 180 millió Ft bevételt tudnak megszerezni.
Tetszik az ötlet? Like-old őket!