#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 38. epizód
*BESZÁMOLÓ
*dr. Pongrácz Ferenc
dr. Pongrácz Ferenc – A Tungsram csoport innovációért felelős ügyvezető igazgatója
Pongrácz Ferenc a Tungsram csoport innovációért felelős ügyvezető igazgatója két jellemzővel foglalta össze, hogy mit jelent az innováció. Olyan újdonság, aminek gyakorlati haszna van, kvázi fizetnek érte. Tehát az újdonság és a gyakorlati hasznosítás a két fő eleme. Ezek az elemek leggyakrabban a termékfejlesztés kapcsán merülnek fel, de fontos kiemelni, hogy az innováció ugyanúgy vonatkozhat szervezetre, folyamatra, üzleti modellre. A 125 éves Tungsram számára pedig mindig is kiemelt jelentőségű volt az innováció, például 75 éve Bay Zoltán mérte meg a Hold- Föld távolságot egy radarkísérlet keretében, de a cég a rádiózás és televíziózás területén is úttörő szerepet töltött be, sőt 1936-ban már focimeccset közvetítettek dolgozóiknak. 1989-ben a GE többségi tulajdonába kerül cég 2018-ban került újra magyar tulajdonba, innentől kezdve ismét önálló magyarországi székhelyű nemzetközi cég lett. Ekkor döntöttek úgy, hogy az innovációt is innoválni fogják, és egy dedikált központot hoztak erre létre.
Ferenc, mint innovációért felelős ügyvezető feladata, hogy a világítástechnikán túl új üzleti lehetőségeket azonosítson és építsen fel. Ez a tevékenység hatalmas szerepet játszik az újraalakuláskor megfogalmazott célok elérésében. Szeretnének egy modern informatika- és gyártás- központú innovatív céggé válni, ezzel a fémjelzéssel a köztudatba kerülni. A Tunsgram 2028-ra tűzte ki a célt, hogy bevételeinek felét az új innovatív termékek termeljék ki. A jelek szerint jó úton haladnak, hiszen 2 év alatt sikerült például azt elérniük, hogy a beltéri mezőgazdasági világítástechnika területén nulláról világszinten is meghatározó szerepük legyen. Ma ha elhaladunk a „Tungi” egy régi telephelyén, teljesen ipari környezetben, nem tudhatjuk, hogy nem egy növénygyár bújik meg a falak közt! Az innovatív farmhoz a Tungsram biztosította a sajátfejlesztésű lámpacsaládot, ami kifejezetten a vertikális farmokhoz lett fejlesztve. Volt tudások a gyártáshoz, de biológia tudásuk nem volt. Összeálltak a BioPolussal, akik a biológiai, növénytermesztési tudást adták. A teljes gyár felépítéséhez és a hatékony működéshez további magyar KKV-k is hozzájárultak, például a szenzorok, szoftverfejlesztések és az energiahatékonyság növelése kapcsán.Jelenleg 140 projekten dolgoznak: például a cégcsoport többségi tulajdonában lévő ArchiFM szoftvert a Puskás Stadionba és az Afrikai Unió székházába is bevezették.
A Tunsgram a nyílt innovációban hisz: nem feltétlen ők akarják kitalálni az újdonságokat, hanem folyamatosan keresik azokat a partnereket, akik a cégcsoport számára kiemelt jelentőségű területeken – mezőgazdaság, okos város, ingatlan – valamihez értenek, ezekben tevékenykednek, fejlesztenek, innoválnak.
*INFRATRAINER
Sándorfi Zoltán | Az Infratrainer Global ügyvezetője
Az INFRATRAINER is e stratégia mentén került be a Tunsgramhoz. Amikor a Tunsgram elkezdett foglalkozni az akkor már sikeres gép fejlesztésével, már száz helyen volt az országban, de a skálázhatósághoz hiányzott a megfelelő gyártó és logisztikai partner. A Tungsram tudja biztosítani a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges tényezőket. és az olyan fejlesztéseket, mint az SMART Infratrainer applikáció fejlesztése és persze nem utolsó sorban az üzletfejlesztés, hogy a szépségipar mellett az egészségmegőrzés különböző részein is tudják hasznosítani az eszközt.
Az INFRATRAINER a 21. század egyik legmodernebb és leghatékonyabb egészségmegőrző és alakformáló technológiája. Olyan speciális fitneszberendezés, amely a lehető legnagyobb hatékonyság érdekében ötvözi az infrasugárzók és a személyre szabott zsírégetési tartományban végzett kardio edzések előnyeit. Ez az edzésforma bárki által végezhető, nem igényel előedzettséget, rendkívüli módon ízületkímélő.
Három legfontosabb előnye:
- Az infrasugárzással kombinált, személyre szabott zsírégetési tartományban végzett edzés rendkívül felgyorsítja a nyirokkeringést. Az INFRATRAINER-rel végzett edzés felerősíti a zsírsejtek lebontását, így az alakformáló edzés a lehető leghatékonyabbá válik:
- fokozza a vérkeringést,
- felgyorsítja az anyagcserét, ami méregtelenítést eredményez,
- és elősegíti a hatékony fogyást, alakformálást.
- Az infrasugárzók által kibocsátott speciális infrafény és a személyre szabott zsírégető tartományban végzett edzés hatására a bőr megtisztul, a méreganyagok távoznak, fokozódik a kollagén termelés, ezáltal a bőr simábbá, fiatalabbá válik.
Mindezek miatt nem meglepő, hogy elsősorban szépészeti eszközként tartják számon, ám mégis sokkal fontosabb egészségmegőrző hatása. Sándorfi Zoltán, az INFRATRAINER vezetője elmondta, ezeket a pozitív élettani hatásokat hamarosan kutatásokkal is alá tudják majd támasztani, több ilyen projektbe kezdtek már bele sport- és egészségügyi vonalon. Nemzetközi szinten is nagy sikereknek örvend a berendezés, celebek is imádják. A siker pedig olyannyira nagy, hogy magába a befektetési célú kampányba is szeretnének befektetni Kanadától kezdve Új-Zélandig egy tucat helyről.
*Kovács Zsolt
Kovács Zsolt – A Startup Campus ügyvezetője
Ha ez még nem győzött meg arról, hogy neked is érdemes lenne befektetni, a Startup Campus, mint vezető befektető is részt vesz a kampányba, így Kovács Zsolt a Startup Campus ügyvezetője is bejelentkezett hozzánk a Kanapéra.
A Startup Campus alaptevékenységét, a befektetést kibővítette az innovációs ügynökségi és az inkubátor-szolgáltatásokkal, befektető. Több éve működik együtt a Tungsrammal, amely együttműködés keretében magyar induló hardware cégek 100 millió Ft befektetésről írtak alá szerződést. Az együtt elért sikerekre és hatékony közös munkára alapozva vállalta a Startup Campus a vezető befektetői szerepet, hiszen jó a csapat, és kipróbáltan sikeres a termék, ami egy gyorsan növekvő piacon jól meghatározott célcsoportra lő, emellett pedig komoly perspektíva van a nemzetközi növekedésben, amihez a Startup Campus is hozzá tud járulni.
A Startup Campus számára újdonság, hogy egészségmegőrzéshez, sporthoz kapcsolódó startupokkal, innovációval foglalkozzon, hiszen másfél éve indították el a Sport Tech programjukat. Egyre több magyar innováció található meg ezen a területen, hiszen ez az iparág holisztikus szemléletet igényel, sok másik iparágat tud megszólítani és komoly, versenyképes innovációknak tud növekedési lehetőséget biztosítani a sport, az egészségség és az ehhez kapcsolódó gazdaági környezet. A Sport Tech programhoz olyan sportolók kapcsolódtak, mint Talmácsi Gábor, Hanga Ádám, Kovács Ágnes és Gyurta Dániel. A program egyik zászlóshajója lehet az INFRATRAINER.
*Somogyi Miklós
Somogyi Miklós | Innovációs szakértő, a CHIC Közép-magyarországi Innovációs Központ Nonprofit Kft tulajdonos ügyvezetője
Somogyi Miklós innovációs szakember, aki a CHIC Közép-magyarországi Innovációs Központ ügyvezetője. Miklós 1975-ben végzett a BME-n gépészmérnökként és azóta foglalkozik innovációval. Gépipari kutatóként kezdte karrierjét, a Gépipari Technológia Intézetnél eltöltött évei alatt rengeteg tudást halmozott fel, voltak másokkal közös szabadalmai, több know-how-t készítésében, értékesítésében illetve honosításában vett részt.
Miklós egyetért Pongrácz Ferenc megfogalmazásával, hogy akkor nevezhetünk egy termék-, technológia- vagy egyéb fejlesztést innovációnak, ha az hasznosul a piacon. Tehát magában a kutatás-fejlesztés, egy ötlet, egy találmány nem számít annak, akkor válik innovációvá, ha az a piacon értékesíthető, sikeres pedig akkor, ha kitermeli a befektetett tőkét. Nemrégiben kiadott könyve is az innovációmenedzsment ismeretekről és tapasztalatokról szól, melynek címe Találd ki, valósítsd meg, légy sikeres! A könyv gyakorlatilag egy kézikönyv, ami az ötlettől a piaci sikerig tartó folyamatot öleli fel. Azért fontos ez a könyv és Miklós tudása, mert, ahogy ő maga is elmondta, az értelmes ötletek 95%-a nem jut el a piacra lépésig, ami már addig is rengeteg munka és befektetés, ami nem fog megtérülni. A siker egyik legfontosabb eleme pedig a csapat, a csapatmunka. A csapat azonban nemcsak az innováció sikeres bevezetéshez kulcs, hanem minden projekt megvalósításánál, mint mondjuk egy sikeres befektetési célú közösségi finanszírozási kampánynál is.
Könyvében Miklós megfogalmazott néhány javaslatot, amelyek megoldást nyújthatnak a hazai innováció jelenlegi problémáinak egy részére:
- Működő innovációs ügynökségek kialakítása a meglévő innovációs intézményrendszer bázisán
- Kreatív stúdiók létrehozása az új, innovatív ötletek felszínre hozására (Csökken az innovatív ötletek száma!)
- Intézményi közösségi magvető tőke (Innovációs ötlettől a prototípusig folyamat gyorsítása!)
- Virtuális kutatóintézetek (Nincsen ipari kutatóintézet hálózat!)
- Innovatív vállalkozásgyár (Innovatív ötletek gyors piacra vitele!)
- Új innovációmenedzsment modellek kidolgozása (Hazai innováció gyorsítása!)
A könyvben megfogalmazott jövőképe, víziója: Magyarország a társadalom tudatos, innováció-vezérelt magyar modellek kidolgozásán és megvalósításán keresztül váljon a szűkebb és tágabb értelemben vett termék- és technológiai innováció egyik jelentős európai központjává!
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox
A pitchek sorát a DoBox alapítója, Molnár Máté indította. A DoBox egy Apple termékek számára kifejlesztett hordozható vezeték nélküli dokkoló állomás, ami megkönnyíti az Apple termékek tulajdonosainak életét. A termék elsőként a Kickstarteten lett meghirdetve egy közösségi finanszírozási kampány keretében, amivel azonnal hatalmas sikert arattak. Azóta további sikereket és elismerést halmoznak egymás után, például innovációs díjat nyertek a CES-es Las Vegasban és elindult a DoBoxok forgalmazása az iStyle üzletekben, illetve az MNB fővédnöksége alatt elkészült TOP 100 Digitális magyar fejlesztés nevű kiadvány, amelyben a hetedik helyet foglalják el.
A nemzetközi intenzív növekedéshez azonban nekik is szükségük volt egy partnerre, aki a gyártásban és a logisztikában segítetni tudja őket, így állapodtak meg ők is a Tungsrammal. Az együttműködésük annyira jól sikerült, hogy hosszútávú megállapodást kötöttek egymással, aminek értelmében a DoBox-ot és a további termékeket a Tungsram forgalmazza majd nagykereskedelmi forgalomban.
Kampányukat pont annak érdekében indítják napokon belül, hogy a DoBox Pro nevű terméket is piacra tudják dobni. A DoBox Pro az iPaddel kompatibilis eszköz, aminek a segítségével teljesértékű laptopként lehet használni az iPadet.
Ha Neked is van Apple terméked és hasznos lenne egy ilyen eszköz, iratkozz fel a kampányra, hogy még több termékkel jöhessen ki a srácok!
*SPACEBUZZ
Zentai István és dr. Oláh Éva | SpaceBuzz
Zentai István a SpaceBuzz képviseletében online jelentkezett be a Kanapéra. Ugyan a SpaceBuzz nevéből kiindulva arra következtetne az ember, hogy ez egy szorosan űriparhoz kapcsolódó dolog, ám ez sokkal inkább szól az oktatásról és a fenntartható jövőről. A SpaceBuzz célja ugyanis, hogy a gyerekek figyelmét felhívja a fenntarthatósági, valamint a klíma- és környezetvédelemi témákra, és hogy elmélyítse bennünk azt, hogy a bolygóért tenni kell. A cél eléréséhez eszköz a szimulált űrutazás. Miért űrutazás? Hát azért, mert az a kevesebb mint 600 ember, aki eddig láthatta az űrből a Földet és megtapasztalta az úgynevezett „overview effectet” (áttekintő hatást), ők tudják csak igazán értékelni a Földet, ők érzékelték annak törékenységét és éppen ezért védelmének fontosságát.
A szimulált űrutazáson 10-12 éves diákok vehetnek részt, akik az „utazást” megelőzően megkapják a kiképzést, ami szükséges ahhoz, hogy tudják, mi történik az utazás elejétől a végéig, azáltal érzékenyítve őket a természettudományos tárgyakhoz. Ennek célja a fent említettek mellett a tehetséggondozás is.
István mellett többen is dolgoznak a projekten, egyikük Dr. Oláh Éva Mária, aki tavaly októberben kezdett el a SpaceBuzz projekten dolgozni. Éva fizikából doktorált, előtte pedig az ELTE-n végzett fizika, matematika szakos tanárként. 33 éve tanít, azonban 10 éve már a Wigner Fizikai Kutatóközpontban is dolgozik a tanítás mellett, mint kutatási koordinátor. Jelenleg egy innovatív detektorfejlesztő kutatócsoport tagja, ahol gáztöltésű, kozmikus sugárzást vizsgáló, kozmikus müonokat detektáló berendezéseket fejlesztenek. Éva, mint tanár első kézből látja, hogy a diákok egyre kevésbé motiváltak a műszaki- és természettudományos tárgyak tanulásában, így már a Kutatóközponthoz csatlakozásánál elkezdett azon dolgozni, hogy a középiskolás diákokat be tudja vonni az Intézet munkájába, különböző kutatásokba, így láthatják a mérnöki és kutatói munka szépségeit, eredményeit, ezáltal pedig motiválja őket az ilyen irányú továbbtanulásban. Fontosnak tartja azonban, hogy már hamarabb elkezdjenek a gyerekek ezekkel a területekkel találkozni, hamarabb érje őket hasonló élmény, hiszen meghatározó lehet a további éveikben. Emiatt tartja kiemelten fontosnak a SpaceBuzz projektet és annak népszerűsítését szélesebb körben.
A SpaceBuzz ötlete egyébként 2018-ban Hollandiából indult, ahol mára több, mint 8000 diák vett részt benne, itthon pedig egy holland-francia-olasz-magyar konzorciumi együttműködés keretein belül indul a pilot program, amivel megvalósulhat az „űrutazás”. Itthon 2022 tavaszán indul a program, 15 iskola, majd 1400 tanulójának részvételével.
SpaceBuzz magyarországi csapata azonban szeretné elérni, hogy ne csak ez a 15 kiválasztott iskola 1400 diákja vehessen részt ezen, hanem minél többen, így kampányával a projekt népszerűsítését szeretné elősegíteni. Ebben olyan kiváló hazai szakemberek állnak be mellé, mint például Magyari Béla fia, Magyari Gábor.
Állj be melléjük Te is, támogasd a SpaceBuzz kampányát!
Ha Te is szeretnél részt venni egy virtuális űrutazáson, támogasd legalább 25 000 Ft-tal!
*SZÓFA
Mohácsi Árpád | Szófa
Kampányaink sorát ezúttal a Szófa zárta. A Szófa a kortárs irodalmi folyóiratoknak közös megjelenési helyet biztosító platform, ahonnan az olvasók könnyen, gyorsan és bárhonnan elérhetik bármelyik médiumot minimális havi díjért cserébe. Céljuk ezzel, hogy népszerűsítsék és demokratizálják az irodalmat. Számos neves művész állt be a kezdeményezés mögé, akik közül például Lackfi János, Péterfy Gergely és Szabó T. Anna is járt már nálunk. Előző alkalommal pedig Gurubi Ágnes, a Szív utca című nagysikerű regény írója volt Mohácsi Árpád vendége. A regény szintén közösségi finanszírozásból valósult meg.
Árpád azért indította a kampányát a Tőkeportálon, mivel mindenképpen közösségi finanszírozással szerette volna megerősíteni a Szófa bevezető kampányát, mivel a Szófa alapvető célja, hogy az irodalmat demokratizálja, és a kortárs magyar irodalom még több emberhez juthasson el. A közösségi finanszírozási kampány pedig segít egyrészt abban, hogy minél több emberhez érjen el a Szófa, mint platform, másrészt pedig a támogatás után az illető sokkal inkább a magáénak fogja érezni a projektet, így jobban elköteleződik, és nagyobb eséllyel válik folyamatos fogyasztóvá, illetve hírvivővé.
Támogatóiknak a jó érzés mellett azonban több ajándékkal is kedveskednek. Aki minimum 3500 Ft-tal támogatja a kampányt, most Gurubi Ágnes Szív utca című könyvét kapja ajándékba, dedikálva! Kiemelt támogatónk pedig Szüts Miklós egyik festményét viheti haza, amit maga a művész ajánlott fel, hogy ösztönözze az embereket a Szófa támogatásra!
Támogasd Te is Szófát, járul hozzá ahhoz, hogy még több sikersztori legyen a hazai kortárs művészek körében, és szerezd meg a Szív utcát vagy Szüts Miklós művét ráadásként!
A hírekből a TRIP hajó sem maradhat ki, újdonság náluk, hogy 10 000 Ft-os támogatás esetén a következő 3 Shakespeare/37 epizódra jegylinket biztosítanak, 50 000 Ft esetén pedig a következő 5 Shakespeare/37 epizódra lehet jegylinket kapni ráadásul másik 4 főre részére is, továbbá asztalt és egy üveg bort biztosítanak a TRIP teraszán a nyári időszakban garantáltan hangulatos naplementével;) További részletekért az akcióról a TRIP kampányoldalán lehet tájékozódni. Hamarosan pedig megnyílik a Startup Terasz is a TRIP-en, ahol most már személyesen is találkozhatsz vendégeinkkel és kampánygazdáinkkal.
Ne maradj ki ebből, támogasd a TRIP-et!