#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 39. epizód
Fókuszban a magyar startupok és szakértők külföldi sikerei és a Sztárüzenet kampány debütálása.
*BESZÁMOLÓ
*dr. Kassai Karola
dr. Kassai Karola | A KassaiLaw alapítója
Kassai Karola, a KassaiLaw alapítója már megfordult a Kanapén, így ezúttal nem a svéd és magyar központú cégét mutatta be, hanem azzal nemrégiben elért hatalmas sikerüket. Pár hete került ugyanis bevezetésre egy kriptovalutával foglalkozó ügyfelük a Nasdaq First North Growth Market-re. A NASDAQ a világ első elektronikus tőzsdéje, melyet 1971-ben indítottak el New Yorkban. A tech fókuszú startupok zöme itt kerül a részvénypiacra, a nyitott és innovatív a környezetnek köszönhetően. A Stockholm Stock Exchange 2008-as felvásárlásával jelent meg a NASDAQ Európában, stockholmi központtal, a Nasdaq First North Growth Market pedig 2008 óta multilaterális kereskedési rendszerként (MTF) kiváló ugródeszkát biztosít a kis-és középvállalkozások számára.
Ám ez a bevezetés korántsem olyan egyszerű, ahogyan gondoljuk: az egész folyamat az előkészítéstől kezdve, az átvizsgálásokon át, a sikeres bevezetésig akár 15 hónapnyi munkát is igényelhet. Ez annak is köszönhető, hogy egy eléggé összetett folyamatról van szó, melyben számos különböző szakértő részvételére és szoros együttműködésére van szükség. A tőzsdére készülő cégtől az ügyvezető, a pénzügyi igazgató és a marketing igazgató, illetve további csapattagok részéről is rengeteg időt és energiát igényel, nemcsak az előkészítés, hanem a hivatalos jegyzési folyamat alatti összes feladat, miközben a cég mindennapi működését továbbra is biztosítani kell. Arról nem is beszélve, hogy mindeközben a tőzsdei életre is készülni kell, hiszen valójában a részvénypiacra kerülés után jön csak a java. Emellett az IPO csapat részét képezi a könyvvizsgáló, a pénzügyi tanácsadó, a jogi tanácsadó és a hitelesített tanácsadó, akik a tőzsde és a cég közötti kapcsolattartók, ők fogják össze a bevezetés hónapjait. Az idő- és emberi erőforrás mellett azonban számolni kell egy elég nagy pénzügyi vonzattal is, ha valaki a tőzsdére kíván belépni. Itthon ennek nagyjából 100 millió Ft-os költsége van – aki pedig részletesebben kíváncsi a költségekre és a különböző tőzsdék és országok közötti különbségre, a cégek tőzsdei bevezetési tájékoztatóiból (prospektus) szerezhet például további információt. Nagyon fontos azonban, hogy mind az időt, energiát és pénzt belefektetesse a vállalkozás ebbe a folyamatba, hiszen enélkül akár óriásit is lehet vele bukni. A siker kulcsa azonban, mint más esetekben is, többek között a csapat és a csapattagok elhivatottsága.
Karola elmondta, hogy általánosan nézve 2008-hoz képest, világjárványtól függetlenül a tech cégek részvénypiaci bevezetésének volumene világszinten nem olyan magas, mint azelőtt volt; ugyan nem csökken, de koránt sem éri el azt a mértékű volument, mint akkoriban és azt megelőzően. Érdekesség azonban, hogy Európában összességében az IPO bevezetések száma a pandémia következtében sem csökkent annyira – ellentétben Magyarországgal, ahol a cégek és a befektetők is inkább kivárnak –, sőt, 2020 harmadik negyedévétől erős növekedésnek indult, 2021 pedig egyelőre 2015 óta a legjobb évnek bizonyul. A skandináv régió még ezen belül is évek óta kiemelkedően teljesít: 2020-ban az IPO-k több mint 40%-a az északi (Nordic) országokban történt.
*dr. Kádár Dóra
dr. Kádár Dóra | Nordic Assignee
Kádár Dóra Karolával együtt dolgozott azon, hogy ez az IPO sikeres legyen, ami azért is volt különleges, mivel ez volt az egyik első kriptovalutával foglalkozó cég, amely Európában tőzsdei bevezetésre került, így a NASDAQ részéről is több erőforrást vett igénybe ez a projekt. Ahogy Dóra elmondta, számukra nagy segítség volt az, hogy évek óta dolgoznak együtt ezzel a céggel, támogatják őket a növekedésben, piacszerzésben, így már elég jól ismerték a céget és a kripto piacot ahhoz, hogy ez ne jelentsen lehetetlen kihívást. Egy kriptovalutával foglalkozó cég bevezetése továbbá azért is különleges, mivel igencsak meghatározó a kriptovaluták volatilitása, így különösen fontos szempont a részvénypiacra lépés pillanata is, az éppen magasabb kripto-árfolyam kihasználása.
További faktorként közrejátszott az is, hogy ez a cég több körben zárt sikeres befektetési célú közösségi finanszírozási kampányt, így az érzékeny piac és a különleges bevezetés mellett még a kb. 250 befektetőt is koordinálni kellett, hogy minden szükséges papír, információ, engedély, adminisztráció meglegyen a lehető legrövidebb idő alatt.
Karola, Dóra és a csapat többi tagjának áldozatos és megfeszített munkája 6 hónap alatt azonban meghozta gyümölcsét, és sikeresen tudtak az elektronikus tőzsdére lépni. Az első tőzsdei nap felülmúlta a várakozásokat, ami a visszajelzéseket és a részvény árfolyamát illeti, és azóta is stabilan a kibocsátási ár fölött jegyzik a cég részvényeit.
*Bíró Ákos
Bíró Ákos | Manhattan Street Capital, Termékmenedzsment igazgató
Bíró Ákos, szintén jogásznak készült az ELTE jogi karán, amikor jött neki az isteni szikra, hogy szeretne egy kicsit világot látni, kimenni Amerikába, legalább egy nyári tanítási szünet erejéig. Egy ismerősén keresztül talált egy gyakornoki állást a New York-i Manhattan Street Capitalnél, akik a Tőkeportálhoz hasonlóan, befektetési célú közösségi finanszírozási kampányokhoz biztosítanak platformot a vállalkozásoknak. A platformon, ahogy a Tőkeportálon is, kampányt lehet közzétenni, ahol minden, a befektetést érintő információt feltűntetnek. A platform továbbá biztosítja a technológiai részét is a befektetési folyamatnak, a gombnyomással történő befektetéstől kezdve, a pénzmosás elleni átvilágításon keresztül, az automatizált marketinggel bezárólag.
A cég a platform mellett tanácsadással, projektmenedzsmenttel is segíti a kampánygazdákat, mivel sok esetben kisebb startupokról beszélünk, ahol esetleg nincs meg a tudás, például marketing területen, vagy az emberi erőforrás. Emellett számos olyan eset előfordul, hogy pénzügyi forrása sincs a cégnek, ugyanis kb az elérendő befektetés 5%-a minimum szükséges a kampányhoz, főleg marketing költségekre, mivel ez az oroszlánrésze a kampánynak. Ezt kiküszöbölve a Manhattan Street Capital létrehozott egy partnercéget, a Manhattan Street Fundot, ami kölcsönt vagy befektetést ad a cégeknek, hogy annak a segítségével tudjanak kampányt indítani. A Manhattan Street Capital stratégiájának része egyébként, hogy a kampányt sikeresen záró cégekből részesedést kapnak, így hosszú távon ők is befektetői a cégnek, a későbbiekben pedig élvezhetik a befektetés előnyeit.
Európához hasonlóan, Amerikában is rengeteg szabályozás érinti a közösségi finanszírozást, melyek folyamatosan változnak az igényeknek megfelelően, például a befektetési limitek. Az amerikai szabályok elsősorban a startup és a befektető érdekeit igyekeznek előnybe részesíteni, ezáltal a kampánynak felület biztosító cégnek kell mindent megtennie ahhoz, hogy a befektetési folyamatban résztvevő felek minden szükséges információ birtokában legyenek.
Ákos gyorsan és agilisan vette fel a lépést a gyakornoki ideje alatt a céggel és a szabályokkal, így mára teljes állású alkalmazottja a Manhattan Street Capitalnak, mint termékmenedzsment igazgató. Prezentációja részletesen bemutatja az USA-beli szabályozást, amiből közösségi finanszírozási szempontból kiemelendő a RegCF és a RegA+.
Ákos elmondása szerint elsősorban azok a startupok keressék őt, illetve az MSC-t, amelyek az USA-ban kívánnak piacra lépni és ott céget alapítani.
*Csillik Timur
Csillik Timur | rendi.hu & Wink
Csillik Timurral a Kanapé nézői már szintén találkozhattak, még előző év novemberében, amikor épp Ázsiába készült. Most azonban Berlinből jelentkezett be, ahol az Antler nevű akcelerátor program egyik résztvevője volt.
Timur startupja, akit sokan ismerhetnek, a Rendi.hu volt, ami háztartásoknak közvetített különböző szolgáltatásokat. A Rendi.hu igen szépen növekedett, terjeszkedni szerettek volna a közép-kelet-európai régióba, aminek az előkészületei meg is voltak, több befektetővel is tárgyalásban voltak, ám 2020 elején a COVID miatt a befektetők kihátráltak, mondván, hogy a vállalkozás pont olyan kényelmi szolgáltatásokat biztosít ügyfeleinek, amik az egészségbiztonsági okokból érintettek. Jó startupperhez híven, Timur és csapata reagáltak az adott helyzetre és olyan szolgáltatásokat vezettek be, mint a fertőtlenítés, amire nagy igény volt. Az új szolgáltatásoknak és vállalati átszervezésnek köszönhetően sikerült nyereséges pályára állítani a vállalatot és az év előrehaladtával értékesítették a céget egy nagy tapasztalattal rendelkező menedzsment csapatnak.
A lehetőség, hogy a tajvani akcelerátorban részt vegyenek, hirtelen jött egy baráton keresztül. A program lényege az volt, hogy megismerjék a helyi piacot és ökoszisztéma szereplőket, hogy vállalkozásukat ott is el tudják indítani. Timur elmondása szerint ugyan nagyszerű lehetőség volt és rengeteg nemzetközileg elismert és ismert szakembert ismerhetett meg, nőtt a helyi piaci ismerete, de az ottani piac sokkal inkább B2B szolgáltatásokra van berendezkedve, ráadásul óriási a verseny, így a Rendi számára nem volt ebben potenciál.
A tajvani programból hazaérve kereste meg egy üzletember, aki meg szerette volna venni tőlük a Rendit, és több hónapnyi tárgyalás után, végül értékesítették a vállalatot. Az új csapat nagy tapasztalattal rendelkezik már működő, nyereséges vállalatok működtetésében és a Rendi piacával is tisztában vannak. Timurban ekkor fogalmazódott meg, hogy mihez fog most kezdeni, merre induljon, milyen újabb vállalkozást építsen fel. Mivel pár évvel ezelőtti egyik útja során megtetszett neki a szingapúri üzleti élet és kultúra, úgy gondolta, arra fele mehetne tovább, így több mint 200 emailt küldött helyi akcelerátoroknak és kockázati tőkebefektetőknek. Pár válasz érkezett is, egyik ezek közül Magnus Grimelandtól, az Antler alapítójától. Az Antler olyan akcelerátor program, amibe nem kifejezetten csapatok jelentkeznek ötlettel, hanem egyének. Küldetésük, hogy alapvetően javítsák a világot azáltal, hogy befektetnek a világ legkivételesebb embereibe, akik a jövő meghatározó vállalatait építik. Korai szakaszoktól kezdve együttműködnek az alapítókkal, hogy biztosítsák a megfelelő impactet és, hogy felgyorsítsák növekedésüket. Nagyjából 50-60 fő vesz részt egy programban, aminek a végén kialakulnak a csapatok az ötletek köré. A program végén pedig a legjobb csapatok és ötletek 100 ezer eurónyi befektetést kaphatnak. Így lett ez Timur új startupjával, a Winkkel is, ami különösen nagy elismerés a csapat számára, hiszen a 18 csapatból csak 4 kapott befektetést.
A Wink applikáció a vendéglátóhelyek számára nyújt megoldást az appon keresztüli rendelési és fizetési lehetőséggel. Az app segítségével a bevétel mellett a vendégélmény is növelhető, miközben csökkenthető az alkalmazottak terhelése. Idei évi céljuk, hogy a német piac mellett további 10 piacra tudjanak terjeszkedni.
Az Antler programba egyébként bárki jelentkezhet, akinek van nagyjából 8-9 év vállalkozói tapasztalata, és ha kiválasztják, akkor egy 3000 eurónyi ösztöndíjat kap, hogy 100%-ot nyújtson a program időtartama alatt és hozzájáruljon a küldetésük megvalósításához.
*SZTÁRÜZENET
Csobán Éva és Nyics Viktor | Sztárüzenet
Kampányaink sorát a hamarosan induló Sztárüzenet indította, akit a helyszínen Csobán Éva, Zoomon keresztül pedig Nyics Viktor képviselte. De mi is az a Sztárüzenet?
A Sztárüzenet egy olyan platform, amin keresztül bárki rendelhet az oldalon regisztrált hírességektől egy-egy személyre szóló, egyedi videót (születésnapi köszöntést/ biztatást/ gratulációt és hasonló videó-üzeneteket)
A platform ez év február elején indult közel 50 regisztrált sztárral, akik főleg Éva kapcsolati hálójának köszönhetők, hiszen rendezvényszervezőként rengeteg hírességgel van akár baráti kapcsolata is. Éva többször lett az Év Esküvőszervezője is. Mára a hírességek egymásnak adják át az információt erről a lehetőségről, így már több 150-en partnernél tart a sytaruyenet.hu, és az oldalon elérhetővé váló sztárok sora napról napra bővül. Éva elmondta, hogy hasonlóan a rendezvényes szakmához, az innovatív platformmal és a sztárokkal kapcsolatban is felmerülnek megoldandó váratlan helyzetek, amit gyorsan, rugalmasan kell kezelni úgy, hogy mindenki elégedett legyen a végén. Ami különbözik viszont, az a szolgáltatásra fejlesztett és optimalizált online felület, ami megkönnyíti mindenki munkáját, ugyanis a teljes folyamat automatizálva van a megrendeléstől kezdve, a számlázáson át, az emlékeztetők kiküldéséig.
A Sztárüzenetnek tehát két fontos aspektusa van: az egyik az emberi része, a sztárok bevonzása, megtartása, a másik pedig a technológiai háttér. Így kapcsolódik össze Éva, aki az előbbiért felel és Viktor, aki pedig az utóbbiért.
Hamarosan induló kampányukkal 40 millió Ft tőkét keresnek 7% részesedés felajánlása mellett.
A bevont tőkét elsősorban a vállalkozás növekedésének felgyorsítására, és további termékek fejlesztésére kivánják felhasználni.
Ha Téged is érdekel a Sztárüzenet sztorija, regisztrálj elő a kampányukra!
*SPACEBUZZ
Zentai István és dr. Boross Katalin | SpaceBuzz
SpaceBuzz kampányt a megszokott módon Zentai István ismertette. Ugyan a SpaceBuzz nevéből kiindulva arra következtetne az ember, hogy ez egy szorosan űriparhoz kapcsolódó dolog, ám ez sokkal inkább szól az oktatásról és a fenntartható jövőről. A SpaceBuzz célja ugyanis, hogy a gyerekek figyelmét felhívja a fenntarthatósági, valamint a klíma- és környezetvédelemi témákra, és hogy elmélyítse bennünk azt, hogy a bolygóért tenni kell. A cél eléréséhez eszköz a szimulált űrutazás. Miért űrutazás? Hát azért, mert az a kevesebb, mint 600 ember, aki eddig láthatta az űrből a Földet és megtapasztalhatta az úgynevezett „overview effectet” (áttekintő hatást), ők tudják csak igazán értékelni a Földet, ők érzékelték annak törékenységét és éppen ezért védelmének fontosságát.
A szimulált űrutazáson 10-12 éves diákok vehetnek részt, akik az „utazást” megelőzően megkapják a kiképzést, ami szükséges ahhoz, hogy tudják, mi történik az utazás elejétől a végéig, azáltal érzékenyítve őket a természettudományos tárgyakhoz. Ennek célja a fent említettek mellett a tehetséggondozás is.
A SpaceBuzz ötlete egyébként 2018-ban Hollandiából indult, ahol mára több, mint 8000 diák vett részt benne, itthon pedig egy holland-francia-olasz-magyar konzorciumi együttműködés keretein belül indul a pilot program, amivel megvalósulhat az „űrutazás”. Itthon 2022 tavaszán indul a program, 15 iskola, majd 1400 tanulójának részvételével.
A megvalósításon István mellett egy maroknyi hazai szakember dolgozik, köztük dr. Boross Katalin. Katalin frissen végzett orvos, akinek célja, hogy űrorvos legyen. Az űrorvoslást 3 fő tevékenységre lehet bontani. Egyrészt ők választják ki, hogy ki az a személy, aki alkalmas arra, hogy az űrutazáson részt vehessen. Másrészt az űrben az űrhajósok folyamatos monitorozása az űrben, illetve felmerülő akut probléma esetén, pedig a telemedicína. Harmadrészt pedig az űrből való visszatérés után a rehabilitáció. Hogy mindezt valóban ő is gyakorolhassa, igyekszik minél jobban elmerülni a témában. Emiatt indított nemrégiben az SZTE ÁOK Repülő- és űrorvostani tanszéken a tanszékvezetővel egy kutatást, amely alatt szimulált környezetben vizsgálják az űrutazás, űrben lét alatt történő, emberi testet érintő tényezőket. Emellett pedig az Európai Űrügynökség űrfiziológia kurzusán vett részt, ami ingyenes lehetőség, mégis egyedüli magyarként vett részt rajta. Ekkor realizálódott benne, hogy valószínűleg ennek oka, hogy csökkent a természettudományos tantárgyak és tudományok iránti érdeklődés. Ezért is tetszett meg neki a SpaceBuzz program, hiszen a gyereket célozza meg, ami miatt nagyobb eséllyel lehet növelni az egyén érdeklődését e téma iránt, mivel a gyerekek még sokkal fogékonyabbak. Továbbá arra is fogékonyabbak, ami a SpaceBuzz másik célja, ami a környezettudatosságra nevelés.
SpaceBuzz magyarországi csapata azonban szeretné elérni, hogy ne csak ez a 15 kiválasztott iskola 1400 diákja vehessen részt ezen, hanem minél többen, így kampányával a projekt népszerűsítését szeretné elősegíteni. Ebben olyan kiváló hazai szakemberek állnak be mellé, mint például Magyari Béla fia, Magyari Gábor.
Állj be melléjük Te is, támogasd a SpaceBuzz kampányát!
Ha Te is szeretnél részt venni egy virtuális űrutazáson, támogasd legalább 25 000 Ft-tal!
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox
A pitchek sorát a DoBox alapítója, Molnár Máté folytatta. A DoBox egy Apple termékek számára kifejlesztett hordozható vezeték nélküli dokkoló állomás, ami megkönnyíti az Apple termékek tulajdonosainak életét. A termék elsőként a Kickstarteten lett meghirdetve egy közösségi finanszírozási kampány keretében, amivel azonnal hatalmas sikert arattak. Azóta további sikereket és elismerést halmoznak egymás után, például innovációs díjat nyertek a CES-en, elindult a DoBoxok forgalmazása az iStyle üzletekben, illetve az MNB fővédnöksége alatt elkészült TOP 100 Digitális magyar fejlesztés nevű kiadvány, amelyben a hetedik helyet foglalják el.
A csapat újabb elismerése az iPonNovation versenybe bekerülés, amiről már itt a Kanapén többször hírt adtunk.
Kampányukat pont annak érdekében indítják hamarosan, hogy a DoBox Pro nevű terméket is piacra tudják dobni, melyben a Tungsram lesz a segítségükre a gyártást és nagykereskedelmet tekintve. A DoBox Pro az iPaddel kompatibilis eszköz, aminek a segítségével teljesértékű laptopként lehet használni az iPadet.
Ha Neked is van Apple terméked és hasznos lenne egy ilyen eszköz, iratkozz fel a kampányra, hogy még több termékkel jöhessen ki a srácok!
*INFRATRAINER
Sándorfi Zoltán | INFRATRAINER
A kampányok sorát a Tungsram másik partnerprojektje, az INFRATRAINER zárta, összekötve a befektetői találkozójával
Az INFRATRAINER a 21. század egyik legmodernebb és leghatékonyabb egészségmegőrző és alakformáló technológiája. Olyan speciális fitneszberendezés, amely a lehető legnagyobb hatékonyság érdekében ötvözi az infrasugárzók és a személyre szabott zsírégetési tartományban végzett cardio edzések előnyeit.
Három legfontosabb előnye:
- Fogyás: Felgyorsítja az anyagcserét. Az infrasugárzók által kibocsátott speciális infrafény és a személyre szabott zsírégető tartományban végzett edzés felerősíti a zsírsejtek lebontását, így a fogyás és az alakformáló edzés a lehető leghatékonyabbá válik.
- Méregtelenítés: Az INFRATRAINER edzés fokozza a vérkeringést, ill. a nyirokkeringést és hatására a bőr megtisztul, a méreganyagok távoznak, ami segít az egészségmegőrzésben. Emellett fokozódik a kollagén termelés, ezáltal a bőr simábbá, fiatalabbá válik.
- Ízületkímélő edzés: a félig fekvő helyzetű gyakorlat rendkívüli módon ízületkímélő. Ez az edzésforma bárki által végezhető, nem igényel előedzettséget.
Mindezek miatt nem meglepő, hogy elsősorban szépészeti eszközként tartják számon, ám mégis sokkal fontosabb egészségmegőrző hatása. Ezekről a szépészeti és élettani hatásokról számolt be a nézőknek Pongrácz Beáta is, aki az INFRATRAINER rendszeres használója. Bea elmondta, hogy 2-3 hónap alatt 12 kg-ot sikerült fogynia az INFRATRAINER segítségével, persze eközben odafigyelt az étkezésére is. A fogyás mellett a detoxikáló hatás pedig a bőrén is észrevehető volt. Bea előnyként emelte ki, hogy az INFRATRAINER-rel végzett, félig fekvő helyzetű edzés alatt más dologgal is tud foglalkozni az ember, például filmnézés, olvasás, így a kiválóan lehet kombinálni a kellemest a hasznossal.
A jelenlegi kampányukkal 50-100 millió Ft-ot keresnek, ám a legkisebb befektethető összeg 25 ezer Ft. Az összeget a hazai és nemzetközi értékesítési hálózat fejlesztésére fordítanák a termék folyamatos fejlesztése mellett.
Amennyiben szeretnél Te is egy ilyen nagyszerű lehetőségbe és az egészségbe, szépségbe fektetni, akkor fektess az INFRATRAINER kampányába!