#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 41. epizód
Fókuszban a Tőkeportál sikeres kampánygazdái.
*BESZÁMOLÓ
*Rotary Club Budapest Center
Pál Kata | Rotary Club Budapest Center
Hogyan indít egy jószolgálati klub közösségi finanszírozási kampányt? Pál Kata, akinek nem csak a szakmaiságában való fejlődése fontos, hanem komoly civil szerepet is vállal. Kata 2019-ben lett a Rotary Club Budapest Center éves választott elnöke, a Rotary klub sikeres kampányáról mesélt, amivel ő volt az első ,aki támogatás-célú kampányt indított a Tőkeportálon. Magyarországon közel 40 Rotary Club létezik, melyek a működésük során projekteket karolnak fel, ehhez összegyűjtik a bázisösszeget, amit a Rotary Foundation kiegészít. Ezt viszont a COVID-19 felülírta, hiszen már nem lehetett személyes jelenlétet igénylő eseményeket tartani, így ilyen eseményeket nem tudtak szervezni ahhoz, hogy rászoruló embereknek gyűjtsenek. Pedig ahogy Kata is mondta, az ilyen fajta projekteknél szükséges a megfelelő időzítés, hiszen akkor kell segíteni, amikor baj van, nem pedig később. Márpedig 2020 márciusában, amikor hirtelen online oktatásra álltak át az iskolák, baj volt: a csepeli általános iskolában több olyan hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű diák tanult, akiknek informatikai eszközök (például laptop, tablet, internet stick) kellettek ahhoz, hogy tanulni tudjanak, és ne maradjanak le. Ezen kívül voltak olyan tanárok is, akiknek nem volt meg a megfelelő eszközük ahhoz, hogy online órát tudjanak adni. Ekkor jött az ötlet 29 lelkes klubtaggal, hogy indítsanak kampányt „Segítsd a Mórát’” névvel, ahol a minimum befektetési összeg egy vacsora ára, 5000 Ft.
Először megnézték a diákokat, és látták, hogy mennyire szorgalmasak, majd megvizsgálták, hogy mit szólna az iskola ahhoz, ha a befolyt összegből megvásárolnák az eszközöket, majd odaajándékoznák azokat. Mivel ez egy szociálisan érzékeny projekt volt, így nem volt idő a késlekedésre, így 1 hét alatt sikerült elindítani a kampányt és külső támogatókat szerezni, akik a legelején felajánlottak 24 darab laptopot. Itt viszont nem lehetett megállni, a kampánynak folytatódnia kellett. Kata is a szorgalmat emelte ki, mint a siker fontos meghatározóját és elmondta, hogy minden egyes nap dolgozni kellett a kampányon, amihez komoly csapatmunkára volt szükség: kampányvideót készítettek angol felirattal, posztokat szerkesztettek, a szerdai Kanapé Pitch-eken megjelentek igazgatókkal, tanárokkal, szülőkkel és egy celebbel is. Mivel a Rotary világszinten működik, az angol feliratú videó segítségével sikerült más országok klubjait is elérni. A kitartó munka pedig meghozta gyümölcsét: másfél hónap alatt sikerült több, mint 1 millió forintot összegyűjteniük. Nem volt zökkenőmentes a projekt – a csapat nagy részének csak lassan vált hihetővé a siker. Addig főleg Kata szította a lelkesedést és hívta fel számos ismerős, partner figyelmét a kampányra. Saját születésnapjára egy Facebook videóban is e kampány támogatását kérte.
Ez a projekt szellemi fejlődést is jelentett számukra. Előtérbe került a barátság, a csapatszellem és az összetartozás. 3 hét munka után a csapattagok értették, tudták mi a dolguk. Bár kellett egy ember, aki motivált, a csapat többi tagja is nagyban hozzájárult a kampány sikerességéhez.
*Potzak
dr. Bajzik Éva & Barka Nikoletta & Nagy Viktor | Potzak
Ezután a Potzak alapítója és kampánygazdája, Nagy Viktor és alapítótársai, dr Bajzik Éva és Barka Nikoletta számoltak be tapasztalataikról, és a sikeres kampányzárásukat követően elért eredményekről, tervekről, célokról.
A Potzak, a befektetési célú közösségi finanszírozási kampány keretein belül, 15 millió Ft-ot gyűjtött össze pár hónap alatt azzal a céllal, hogy a Potzak edzésprogramját online formában és globálisan is elérhetővé tegye. Ahogy azt az Alapítók is elmondták, néha rögös út vezetett el idáig. Különösen az indulás volt nehézkes, mert bár 1,5 hónappal a kampány indulása előtt a csapat már elkezdte a háttérmunkálatokat, a kampány tervezési szakaszában háttérbe szorult a befektetők keresése és bevonzása. (Ez egy rendkívül fontos folyamat, ahhoz, hogy már az indulás előtt legyen jó néhány olyan befektető, aki „csak a gombnyomásra vár”.) Viktor számára ez volt a kampány egyik legnagyobb tanulsága, amit utólag másképp csinálna.
A továbbiakban Viktor, illetve az alapító csapat másik tagja, Barka Nikoletta a helyszínen osztották meg a nézőkkel a kampányzárás óta elért eredményeket.
A sikeres arculatváltás mellet átalakították és megújították a gyakorlatsorozat platformját, amely mostmár nem mobilalkalmazás, hanem webalkalmazásként, egy bármilyen eszközről könnyedén elérhető felületen használható. Az említett változtatások és a hatékony marketing hatására több, mint 10.000 látogatójuk, közel 1000 regisztrált felhasználójuk és 134 előfizetőjük érkezett az elmúlt 6 hónapban, ami az egész program népszerűségét jól mutatja.
Nagy örömmel számoltak be legfrissebb együttműködésükről is: kiemelt partnerük lett a PromoBox. Ez a kedves „babadoboz” egy ajándék a frissen szült édesanyák számára, melyet a kórházban, távozáskor kapnak meg. Információval, termékekkel és hasznos tanácsokkal segítik így az anyukákat a kezdeti napokban és mostmár a Potzak és szétnyílt hasizom állapotról szóló ismeretanyaggal és kedvezménnyel is.
Örömmel emelték ki közösségalkotó aktivitásaikat is a különböző social media felületeiken, mert úgy gondolják, hogy különösen fontos a napi szintű kapcsolattartás az aktuális felhasználókkal. Nagy hangsúlyt fektetnek a kommunikációra a szétnyílt hasizom problémában érintettetekkel, az édesanyákkal, és különböző Facebook csoportokat is létrehoztak számukra, ahol tapasztalataikat, tanácsaikat oszthatják meg egymással. Tavasszal elindult a Potzak Nagykövet programjuk, melynek keretein belül 7 édesanya számol be időről-időre haladásáról, kedves üzenetek, bejegyzések vagy podcastek formájában.
Mégis kiket érint a szétnyílt hasizom probléma? Dr. Bajzik Éva a Potzak szakmai vezetője és Alapítója erre a kérdésre adott nekünk választ Zoom-on keresztül.
Éva elmondta, hogy ez az állapot sokkal több embert érint, mint azt bárki gondolná; Magyarországon a szült nők kb. 70%-át, de még ennél is szélesebb a problémával küzdők köre, mivel a 65 év feletti korosztálynál is átlagosan 3 emberből 2-nél előbb vagy utóbb kialakul a Rectus Diastasis. A szétnyílt hasizom probléma nem válogat, nőknél, férfiaknál egyaránt előfordul, elsősorban súlygyarapodás, nehéz súlyok emelése, vagy hasizom edzésprogram elmaradása miatt alakulhat ki.
Hogyan tovább? Nagy Viktor megosztotta velünk céljaikat és terveiket;
A szétnyílt hasizom globális problémájára, globális megoldást kívánnak nyújtani, ezért rövidtávú céljuk, hogy már az idei évben nemzetközi piacra lépjenek. Elsősorban az USA-t vagy Indiát szeretnék megcélozni, de több európai országban is tervezik a Potzak webalkalmazás bevezetését.
A végére a csapat meglepetésekkel is készült; weboldalukon különböző kedvezményeket rejtettek el, a Kanapé Pitch nézői számára pedig szerda éjfélig 50%-os kedvezményt biztosítottak csomagjukból.
Kövessük együtt a Potzak útját a siker felé!
*Solarbnb
Kemény Kornél | Solarbnb
A következő vendég Kemény Kornél volt, a Solarbnb vezetője, aki kampányával több, mint 41 millió forintos tőkebevonást ért el közel 60 befektető bizalmának köszönhetően.. Kampányuk fél éve ért véget, azóta viszont számtalan esemény történt a Solarbnb életében., Az elsőbbségi részvények megkeletkeztek és megérkeztek a befektetők értékpapírszámlájára, a Solarbnb pedig júliusban fért hozzá a letéti számlán levő befektetésekhez.
De hogyan is kezdték meg a kampányt? Hogyan oldották meg a problémákat és mit tanultak ebből az egészből? Többek között erre adott választ Kornél. A kampány indítása előtt a vállalkozás a korai fázisában volt, a koncepción, az üzleti tereken és az elindított MVP fejlesztésén kívül nem volt még másuk. A partnerhálózat és a szakmai kapcsolatok kiépítését is ebben az időszakban kezdték el. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy hogyan építsék be a tőkebevonást a meglévő célok mellé és a meglévő tevékenységekbe, és hogy hogyan osszák meg mind az anyagi, mind az emberi erőforrásokat a különböző feladatok között. A kommunikáció tekintetében ki kellett dolgozniuk, hogy hogyan erősítsék egymást az üzenetek, hiszen össze kellett egyeztetni a tőkebevonással, a partnerhálózat építésével és az üzleti tevékenység indításával kapcsolatos üzeneteket. Erre kellett jó megoldást kidolgozni, amiben a Tőkeportál tökéletes partner volt. Kornél kiemelt több tanulságot is, amiket szeretne átadni a következő generáció és kampánygazdák számára.
Először is, tudatosan fel kell készülni a kampányindításra és ehhez emberi erőforrást kell allokálni. Bár minden tőkebevonás igényli ezeket a feladatokat, a közösségi tőkebevonás még inkább, ezért ezt bele kell építeni a tervezésbe.
Másodszor, a kampány és az üzleti tevékenység kommunikációja erősítheti egymást. A kampánydokumentáció is segítette őket abban, hogy megtalálják saját értéküket, meg tudják fogalmazni tökéletesen az általuk kínált értékajánlatot.
Harmadszor, nagyon fontos szerepe van a több csatornán történő kommunikációnak. Ez azért lényeges, mivel a befektetőknek el kell nyerni a bizalmát. Nem elég, hogy érdekesnek találják, amit csinálnak, hanem el kell érniük, hogy be is fektessenek. Ennek érdekében Kornél a Kanapé Pitch-en mindig részt vett, az elején azonban nem jöttek a várt eredmények. Rájöttek viszont, hogy nem szabad pánikolni, hiszen kezdetben a meggyőzési folyamaton van a hangsúly, éppen ezért ki kell használni az időt a teljes kampány felépítésére. Az is elengedhetetlen, hogy személyesen is szóljanak a befektetőkhöz, ne csak írásban. Ennek érdekében a pitch-ek mellett befektetői találkozókat is szerveztek, ahol a felmerülő kérdésekre azonnal tudtak válaszolni, így növelve a hitelességet és a bizalmat.
Végezetül pedig kihangsúlyozta, hogy a befektetők megkeresése egy sales feladat, így dolgozni kell rajta!
Azt is megtudhattuk, hogy mi történt velük az elmúlt időszakban. Stratégiájuk jelenleg az, hogy létrehozzák a terméket, megmérik az eredményét, megnézik a visszacsatolásokat (ügyfélinterjúk, kérdőívek, kvízek és felhasználói viselkedési analitika segítségével), majd ezeket a tanulságokat beépítik a következő termékfejlesztési ciklusba. Ugyanakkor az emberek nem szeretnek várni, így fontos az igényeket gyorsan kiszolgálni, ami miatt fontosnak tartják a folyamatok egyszerűsítését. Weboldalukon létrehoztak egy instant kalkulátort ennek fejlesztése érdekében. Könnyítettek a kivitelezőknek és a megrendelőknek a kapcsolat felvételi lehetőséget is, valamint mára már sokkal könnyebben tudják az egyedi igényeket is figyelembe venni. Egyik legnagyobb céljuk most, hogy a napelem megrendelői indikatív ajánlatot kapjanak. A korábbiakhoz képest már CTO-juk is,, aki tudja szakmailag irányítani a szükséges fejlesztéseket. Mindezek mellett kapcsolatban állnak egy biztosító partnerrel, aki önálló termékként napelemes biztosítást kínál számukra, valamint egy közösségi bankkal is felvették a kapcsolatot.
Befejezésképpen elmondta, hogy a víziójuk, hogy egyszer létrehozzák a napenergia kötvény piacát, amihez szükséges, hogy a napenergia európai központjává váljanak. Rövidebb távú céljuk viszont az, hogy a magyar piacon megbízható, stabil szereplőkké váljanak.
*Kvíz
Ezután következett a meglepetés kvíz, ahol az első három helyezett ajándék Potzak részvényt, Solarbnb részvényt és Tőkeportálos pólót nyerhetett. Ehhez nem kellett mást tenniük, mint hogy felmenni a Kahoot.it-re, beírni a megjelenő kódot és már bent is voltak a játékban, ami összesen 9 kérdést tartalmazott a sikeres kampányokról, mint a Potzak, a Solarbnb, a Puli Space Technologies, a Szófa, a Rotary Club, a Pécsi Állatkert, a Las Vegan’s és a TRIP. Segítségképpen több válasz is elhangzott előtte a beszélgetések során, de akár a Tőkeportál.hu oldalról is meg lehetett keresni a válaszokat.
Ekkor hangzott el, hogy a Las Vegan’s a jövő hét folyamán befektetői találkozót szervez, aminek pontos idejéről mindenkit értesítenek majd hírlevélben!
*SpaceBuzz
Kampányaink sorát a SpaceBuzz kampánygazdája, Zentai István indította, aki először vett részt személyesen a Kanapé Pitch eseményén. A befektetés-célú kampányokkal ellentétben, ez egy támogatás-célú kampány, azonban István szavaival élve: „Aki minket támogat, az befektet, mégpedig a jövőbe”, hiszen céljuk, hogy minél többen megismerhessék ezt az oktatási programot.
Ugyan a SpaceBuzz nevéből kiindulva arra következtetne az ember, hogy ez egy szorosan űriparhoz kapcsolódó dolog, ám ez sokkal inkább szól az oktatásról és a fenntartható jövőről. A SpaceBuzz célja ugyanis, hogy a gyerekek figyelmét felhívja a fenntarthatósági, valamint a klíma- és környezetvédelemi témákra, és hogy elmélyítse bennünk azt, hogy a bolygóért tenni kell. A cél eléréséhez használt eszköz a szimulált űrutazás. Miért űrutazás? Hát azért, mert az a kevesebb, mint 600 ember, aki eddig láthatta az űrből a Földet és megtapasztalta az úgynevezett „overview effectet” (áttekintő hatást), ők tudják csak igazán értékelni a bolygónkat, a Földet, ők érzékelték annak törékenységét és éppen ezért védelmének fontosságát.
A szimulált űrutazáson 10-12 éves diákok vehetnek részt, akik az „utazást” megelőzően megkapják a kiképzést, ami szükséges ahhoz, hogy tudják, mi történik az utazás elejétől a végéig, azáltal érzékenyítve őket a természettudományos tárgyakhoz. Eközben láthatják, hogyan olvadnak a jéghegyek, hogyan tűnnek el esőerdők, illetve érzékelhetik a túlhalászat jelenségét, valamint a szmog mennyiségét is Földünkön. A SpaceBuzz célja a fent említettek mellett a tehetséggondozás is.
István vendége Majzik Lionel volt, aki az elsők között csatlakozott a SpaceBuzz támogatói közé. Ő a Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnázium pedagógusa, mellette pedig asztrofotósként tevékenykedik. Tagja a Magyar Csillagászati Egyesületnek és a Magyar Asztrofotósok Egyesületének, emellett a Meteor című csillagászati szaklap egyik rovatvezetője, így ismeri a csillagászatot és a pedagógiát is. Emiatt vált számára a SpaceBuzz a szívügyévé. Ő is úgy gondolja, hogy gyermekkorban érdemes felkelteni az emberek figyelmét ezekre a témákra. Az ő érdeklődését még 7. osztályban a fizika órák keltették fel, majd megkapta élete első távcsövét, amit az első megfigyelések követtek. Lionel szerette volna másoknak is megmutatni, amiket látott a távcsövében, de ezeknek megörökítéséhez nem volt megfelelő felszereltsége akkor, így sokáig nem sikerült teljesíteni ezt a kívánságát. A 2015-ös napfogyatkozást viszont megfigyelték az iskolás gyerekekkel, és látta, hogy a diákok mennyire elcsodálkoztak, így jött az ötlete, hogy csillagászati szakkört tartson nekik, ami azóta is sikeresen működik. A szakkör hatására megvalósította gyermekkori álmát, 2017 óta nemzetközileg elismert asztrofotós. Véleménye szerint a SpaceBuzz egy páratlan lehetőség Magyarországon, mivel az iskolai keretek nem igazán adnak arra lehetőséget, hogy az általános iskolás gyerekek mélyen elmerülhessenek a természettudományi tárgyakban. Ennek az oktatási programnak a segítségével viszont játszva tanulhatnak a gyerekek, ahol észre sem veszik, hogyan formálódik a szemléletük és emellett, számos, a felnőtt élethez szükséges kompetenciájuk is fejlődik.
A SpaceBuzz ötlete egyébként 2018-ban Hollandiából indult, ahol mára több, mint 8000 diák vett részt benne, itthon pedig egy holland-francia-olasz-magyar konzorciumi együttműködés keretein belül indul a pilot program, amivel megvalósulhat az „űrutazás”. Itthon 2022 tavaszán indul a program, 15 iskola, majd 1400 tanulójának részvételével.
SpaceBuzz magyarországi csapata azonban szeretné elérni, hogy ne csak ez a 15 kiválasztott iskola 1400 diákja vehessen részt ezen, hanem minél többen, így kampányával a projekt népszerűsítését szeretné elősegíteni.
Állj be melléjük Te is, támogasd a SpaceBuzz kampányát!
Ha Te is szeretnél részt venni egy virtuális űrutazáson, támogasd legalább 25 000 Ft-tal!
*DoBox
Molnár Máté | DoBox
A Pitch-ek sorát a DoBox alapítója, Molnár Máté folytatta. A DoBox egy Apple termékek számára kifejlesztett hordozható vezeték nélküli dokkoló állomás, ami megkönnyíti az Apple termékek tulajdonosainak életét. A termék elsőként a Kickstarteten lett meghirdetve egy közösségi finanszírozási kampány keretében, amivel azonnal hatalmas sikert arattak. Azóta további sikereket és elismerést halmoznak egymás után, például innovációs díjat nyertek a CES-en, elindult a DoBoxok forgalmazása az iStyle üzletekben, illetve az MNB fővédnöksége alatt elkészült TOP 100 Digitális magyar fejlesztés nevű kiadvány, amelyben a hetedik helyet foglalják el. Mindezek mellett félszáz jelentkezőből a DoBox és még 5 másik startup bejutott az iPonNovation bootcamp-be. Az iPonNovation a CEE régió első, online-retail alapú üzletfejlesztési programja startupok számára.
Máté elmondta, hogy most már semmi akadálya annak, hogy kampányuk elinduljon, így hamarosan ez meg is fog történni. Addig is várják a befektetőket még zárt kereteken belül. Azért zárt körben, mivel a vezető befektetővel még folynak a tárgyalások a term sheet-nek a véglegesítéséről, de ettől függetlenül a befektetési szándékot már tudják jelezni azok, akik előregisztráltak. Tehát, akik már feliratkoztak a DoBox kampányára és regisztráltak, már hozzáférhetnek az összes dokumentumhoz, rá tudnak nyomni a „Befektetek gombra”, amivel előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozatot tehetnek. Az aktivitás elősegítése érdekében a kampánygazda különböző kedvezményeket biztosíthat, éppen ezért, aki még a zárt szakaszban fektet be, annak egy 5%-os kedvezményt biztosítanak a DoBox International Zrt.-be befektett összegből.
Kampányukat pont annak érdekében indítják, hogy a DoBox Pro nevű terméket is piacra tudják dobni, melyben a Tungsram lesz a segítségükre a gyártást és nagykereskedelmet tekintve. A DoBox Pro szinte minden iPaddel kompatibilis eszköz, aminek a segítségével teljesértékű laptopként lehet használni az iPadet. Azokat, akik már előregisztráltak hírlevélben értesíteni fogjuk az indulásról, amiben további részleteket közlünk.
Ha Neked is van Apple terméked és hasznos lenne egy ilyen eszköz, iratkozz fel a kampányra, hogy még több termékkel jöhessen ki a srácok!
Sztárüzenet
Haagen Imre | Sztárüzenet
A Kanapét a Sztárüzenet alapítói, Csorbán Éva és Nyics Viktor zárták.
Viktor szerint a Sztárüzenet a magyar szórakoztatóipar digitalizációjának legfontosabb lépése. Ez egy olyan platform, amin keresztül bárki rendelhet az oldalon regisztrált magyar hírességektől egy-egy személyes üzenetet.
A célpiac határozottan a magyar közönség és a magyar sztárok világa, ami bár kicsi piac, mégis rengeteg kiaknázatlan lehetőség van benne. A környező országokba való terjeszkedést sem zárják ki ottani partnereken keresztül, natív módon.
A Sztárüzenet alig 5 hónap alatt a legnagyobb magyar sztárplatformmá vált, sőt, nemzetközi szinten is nagyon erősek. Az amerikai Cameo toronymagasan a piacvezető, amitől sok inspirációt és ötletet gyűjtöttek már korábban, és a későbbiekben akár esetleges exitként is gondolnak rájuk. A második helyért viszont az angol Thrillzzel versenyeznek, akiket bizonyos kategóriákban, pl. közösségépítésben még felül is múlnak.
Éva bemutatta vendégét, Haagen Imrét, színészt, énekest, dalszövegírót és műsorvezetőt, akivel régi jó barátsága van a rendezvényszervezői munkájából. Ő azért fontos, mivel ő volt az első, aki felajánlotta a befolyt összeg bizonyos százalékát a Sztárüzenethez közeli Ments Életet Közhasznú Alapítvány számára amit más sztárok is megtesznek. Elmondta, hogy nagyon boldog, amiért részese lehet a Sztárüzenetnek, hiszen nem csak arról szól, hogy a keresletet összekapcsolják a kínálattal, viszont emellett még jótékonykodhat is. Személy szerint ők is meglátogattak már egy beteg kislányt, építettek fel játszóteret, ezen kívül az összegyűjtött összegből több jótékonysági eseményt is tudnak támogatni. Mindebből is látszik, hogy már most egy létező, pörgő sikersztoriról van szó, amit az emberek napról-napra egyre jobban szeretnek. Eddig kb. 10 millió Ft-ot költöttek rá, és a gyors növekedés érdekében a kampány keretein belül 40 millió Ft tőkét akarnak összegyűjteni, amiért 7% részesedést ajánlanak fel. Ennek az összegnek a legnagyobb részét marketingre költik, és számításaik szerint a legnagyobb kiadások az első 18 hónap kiegyensúlyozása miatt szükségesek. 2023-ra viszont már hozamot is tudnak majd termelni, sőt, akár osztalékot is fizetni.
A növekedés már most látható, hiszen a felület év elején indult 50 regisztrált sztárral, mára viszont a hírességek egymásnak adják át az információt erről a lehetőségről, így már 150-en vannak beregisztrálva. A további növekedési terv pedig konkrét időhöz és számokhoz kötött lépésekből áll, hiszen a Sztárüzenet egy hidat teremt a sztárok és a rajongók között. A híd megépítésével sok más csatolható szolgáltatás (biznisz) létrehozásának is lehetőséget teremtenek, amit be tudnak ehhez kötni. Ilyenek pl. a megvásárolható publikus tartalmak, tehát mikor közvetlenül az adott sztártól lehet vásárolni pl. verseskötetet, dalt, videoklipet, VixT clip kollekciót … illetve az NFT-k világába is konkrét tervekkel készülnek.
Ha Téged is érdekel a Sztárüzenet sztorija, regisztrálj elő a kampányukra!
Legközelebbi Kanapénkra, egy kisebb nyári szünet után, szeptemberben fog sor kerülni, aminek részleteiről Mindenkit értesítünk majd! Tarts velünk addig is! 😊