#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch - ilyen volt a 42. epizód
*BESZÁMOLÓ
A Las Vegan’s esetében jelenleg a term sheet szerinti alapszabály-módosítás zajlik. Ennek cégbírósági bejegyzését követően elindul a részvénykeletkeztetési eljárás, aminek végén a befektetők megkapják a részvényeket értékpapírszámlájukra, a Las Vegan’s pedig ettől kezdve használhatja fel a megszerzett tőkét. S ahogy azt a Kampánygazda – kedvcsinálóként a befektetéshez, a kampány során megígérte – hamarosan a befektetői menüket is élvezheti a több mint kétszáz befektető, akik rendszeresen fognak tájékoztatást kapni arról, hogy a Las Vegan’s hogyan áll az üzleti terv megvalósításával.
Nora elmondta, hogy a pandémia természetesen hatással volt a Las Vegan’s stratégiájára is: mint ahogy arról a befektetők korábban már tájékoztatást kaptak, a franchise terveket, így és a bécsi nyitást el kellett halasztani, viszont a belföldi nyitások felgyorsultak, a pandémia utáni kedvező ingatlanárakat kihasználva több üzletet is nyitottak itthon. A hosszútávú tervek között pedig a BÉT-re való bevezetés is szerepel.
A startup befektetések legnagyobb kockázatáról is szó esett, hogy bár a részvények forgalomképesek, szervezett másodlagos piac hiányában az értékesítési lehetőség jóval gyengébb, mint tőzsdei értékpapírok esetén. Azaz, a befektetőknek hosszú időre le kell mondaniuk az értékesítés gyakorlati lehetőségéről. Legalábbis egyelőre. A külföldi, nagyobb közösségi finanszírozás platformok esetében már ez teszi ki a forgalom 1/6-át, amit a tavaly elfogadott ECSPR Rendelet tett lehetővé, tehát az irány egyértelmű. A másodlagos piac létrejöttének támogatása így a Tőkeportál tervei között is szerepel.
*Ivánka Iván
Ivánka Iván | Founder Institute Hungary
Ivánka Iván, a Founder Institute hazai társalapítója és vezetője elmondta, hogy a Founder Institute 12 éve alapult és a világ legnagyobb pre-seed akcelerátora, amelyet a számok is alátámasztanak: jelenleg 1 milliárd $-os portfolióval, több, mint 5000 aktív céggel, és 10.000 főt is meghaladó mentori és befektetői hálózattal rendelkezik. A hazai szekciót Ivánék tavaly alapították, amelynek víziója, hogy egy ötletből befektetésre kész vállalkozást fejlesszenek, úgy, hogy azt meg is alapítják. A Founder Institute csapata fix programmal, mentorokkal és értékes információkkal segíti a startupokat tipikusan az ötlet megfoganásától a validációig. Erre itthon kevés program és anyagi lehetőség van, így valójában egy kicsi, de nagy kereslettel rendelkező piaci szegmenst töltenek be.
Habár a startupok formálisan jelentkezhetnek hozzájuk, a Founder Institute-nál alapvetően jellemző a zavarosban halászás, ami részben a korai, pre-seed szakasznak is köszönhető. Emiatt a csapat elsődleges feladatai közé tartozik az alapító nagyon alapos elemzése, amit ők vállalkozói DNS tesztnek hívnak. Ennek keretein belül felmérik, hogy az illető alkalmas-e cég vezetésre, megvan-e a kellő üzleti tudása, és milyen motivációi vannak. Ezek után van a „casting”, amin kb. 500 jelentkezőből választanak ki 30-at a programra. Eddig már több sikeres akcelerációjuk is volt, pl. a Cseh Zsolt vezette svájci-magyar Foldergo nevű startup, aminek célja a városi mobilitás megreformálása különböző eszközökkel, pl. rollerekkel.
Iván arra a kérdésre is választ adott, hogy mi történik abban az esetben, ha maga az ötlet jó és kereslet is lenne rá, viszont nincs meg a megfelelő attitűd vagy a csapat hozzá. Elmondása szerint, ha az attitűd rossz, akkor először beszélgetnek, és ha ezután sem látnak benne reményt, akkor sajnos nem tudnak együttműködni a továbbiakban az alapítóval. Egy vállalkozásindítás esetén elengedhetetlen a megfelelő hozzáállás, észben kell tartani, hogy a kemény munka az, ami sikerre viheti a céget, így fontos, hogy az alapító is így álljon ehhez. Iván szerint a statisztikák azt mutatják, hogy Közép-és Kelet-Európában az 1 alapítóval rendelkező startupok jobban teljesítenek, mint a piaci átlag. A szakmai, core tudás és a hozzáértő csapattagok viszont mindenképpen fontosak, ezt a Founder Institute is segít megtalálni mentoráltjainak. Akár erre is jó megoldás lehetett a Kanapé Pitch után megrendezett speed mentoring eseményük, ahol a startupoknak lehetőségük volt arra, hogy ötleteiket különböző befektetőknek és szakértő mentoroknak is bemutassák.
Először megnézték a diákokat, és látták, hogy mennyire szorgalmasak, majd megvizsgálták, hogy mit szólna az iskola ahhoz, ha a befolyt összegből megvásárolnák az eszközöket, majd odaajándékoznák azokat. Mivel ez egy szociálisan érzékeny projekt volt, így nem volt idő a késlekedésre, így 1 hét alatt sikerült elindítani a kampányt és külső támogatókat szerezni, akik a legelején felajánlottak 24 darab laptopot. Itt viszont nem lehetett megállni, a kampánynak folytatódnia kellett. Kata is a szorgalmat emelte ki, mint a siker fontos meghatározóját és elmondta, hogy minden egyes nap dolgozni kellett a kampányon, amihez komoly csapatmunkára volt szükség: kampányvideót készítettek angol felirattal, posztokat szerkesztettek, a szerdai Kanapé Pitch-eken megjelentek igazgatókkal, tanárokkal, szülőkkel és egy celebbel is. Mivel a Rotary világszinten működik, az angol feliratú videó segítségével sikerült más országok klubjait is elérni. A kitartó munka pedig meghozta gyümölcsét: másfél hónap alatt sikerült több, mint 1 millió forintot összegyűjteniük. Nem volt zökkenőmentes a projekt – a csapat nagy részének csak lassan vált hihetővé a siker. Addig főleg Kata szította a lelkesedést és hívta fel számos ismerős, partner figyelmét a kampányra. Saját születésnapjára egy Facebook videóban is e kampány támogatását kérte.
Ez a projekt szellemi fejlődést is jelentett számukra. Előtérbe került a barátság, a csapatszellem és az összetartozás. 3 hét munka után a csapattagok értették, tudták mi a dolguk. Bár kellett egy ember, aki motivált, a csapat többi tagja is nagyban hozzájárult a kampány sikerességéhez.
*Pirityi Soma & Karagich Bálint
Pirityi Soma & Karagich Bálint | Hungarian Youth Association
Ezután Pirityi Soma és Karagich Bálint, a Hungarian Youth Association (HYA) vezetői jelentkeztek be Zoomon keresztül. A Hungarian Youth Association a külföldön tanuló magyar diákokat összefogó és segítő szervezet. Számos területen támogatják a magyar hallgatókat az egyetemi éveik alatt, például a munkakeresésnél és a hallgatói közösségbe való beilleszkedésnél. Céljuknak egy tehetséges diákokból álló globális kapcsolati hálózat kialakítását tekintik. Bálint szerint egy újfajta hibrid irányvonalat képviselnek, hiszen egyszerre definiálják magukat startupnak, és diákszervezetnek.
35 fős csapatuk minden nap azon dolgozik, hogy kb. 6000 diák számára különböző szolgáltatásokat, lehetőségeket biztosítson. Ilyen többek között a networking, a tehetségfejlesztés és a forráselosztás, de különféle eseményekkel is próbálnak kedveskedni tagjaiknak. Jelenleg 9 európai országban van stabil jelenlétük, de több országban is folyamatban van a HYA rendszerének kiépítése. Elsősorban a legnevesebb egyetemeket építik bele hálózatukba, hiszen munkaerő kiszervezéssel is foglalkoznak, de Bálint elmondása szerint alapvető filozófiájuk, hogy bárhol is tanuljanak magyar diákok, ők legyenek ott, és építsenek ki olyan diákközösségeket, amik által egy globális Magyarország képét tudják megalkotni.
A HYA egy Angliában bejegyzett non-profit szervezet, tehát minden pénzt, ami befolyik a szervezethez, direkt vagy indirekt módon a diákokba fektetik bele. Vannak helyi közösségeik, amik lokális és egyetemi szintet jelentenek. Itt leginkább közösségépítésre és szociális események rendezésére fókuszálnak, illetve a diákoknak logisztikai és pénzügyi támogatást is nyújtanak. Vannak nemzeti programjaik is, amiket országspecifikusan rendeznek meg és céljuk az egyetemeken átívelő kapcsolatok kialakítása A fő profiljuk pedig a nagyszabású, nemzetközi programok, pl. workshopok és táborok, amivel az országokon átívelő kapcsolattartást segítik, és a hallgatók szociális és professzionális életét erősítik.
A külföldön tanuló diákok rengeteg hasznos értéket és tapasztalatot sajátítanak el, amik hozzásegítik őket ahhoz, hogy hosszútávon el tudjanak helyezkedni nagyobb, neves cégeknél is. Ilyen szempontból a HYA-nak különösen fontos programja a Hungary Hiring, ami hidat teremt a külföldön tanuló diákok és a magyar vállalkozói és munkaerőpiac között. Különböző kutatásokat elemeztek, illetve saját statisztikákat is készítettek arról, hogy van-e egyáltalán igény erre a koncepcióra. Az eredmények magukért beszéltek: a diákok 84%-a mondta azt, hogy a következő 5-10 évben haza akar térni Magyarországra. Soma szerint a legértékesebb dolog, amit csinálnak az az információmegosztás és az információfelosztás. A diákok sok esetben nincsenek tisztában azzal, hogy mi várja őket az itthoni munkaerőpiacon, illetve azzal, hogy számos kiváló, dinamikus cég várja őket a Magyarországon is, különösen a budapesti startupökoszisztémában. Természetesen senkit nem hoznak haza ’lasszóval’, a végső döntés mindig a diákoké, ők csak abban segítenek, hogy ez a döntés megalapozott legyen, és valós információkra támaszkodjon.
Soma azt is hangsúlyozta, hogy ők hisznek abban, hogy a külföldön megszerzett tudás, tehetség utat találhat a magyar munkaerő piacra, és itthon előre tudja lendíteni a gazdaságot és a társadalmi életet. Hosszútávú küldetésük, hogy mindenhol, ahol magyar diák tanul, ott ki tudjanak építeni egy aktív és fenntartható hálózatot, pont ezért terveik között szerepel többek között az USA-ban, Ausztráliában és Kínában való jelenlét kiépítése is. Emellett pedig lényegesnek tartják, hogy a magyar munkaerőpiacon minél több partnert tudhassanak magukénak, hiszen így tudják kiépíteni a megfelelő hidat ahhoz, hogy ezek a páratlan tehetséggel rendelkező diákok hatékonyan megtalálják a hazautat Magyarországra.
*SpaceBuzz
Magyari Gábor Béla | SpaceBuzz
A kampányok bemutatkozását a SpaceBuzz kezdte, aminek egyik neves képviselője, Magyari Gábor Béla személyesen jelent meg az eseményen. Gábor a SpaceBuzz Hungary kuratóriumi tagja, de egyébként a Külgazdasági és Külügyminisztérium Űrtevékenységért és Űrkutatásért felelős főosztályán a magyar kutatóűrhajós programnak a képzésvezetője és operációs igazgatója. Évekkel ezelőtt megnyert egy ifjúsági pályázatot a Magyar Asztronautikai Társaságnál, így eljuthatott egy űrtáborba, amit Alabamában szervezett meg a NASA. Ez azért volt számára hatalmas élmény, mert első kézből tapasztalhatta meg azt, hogy az Egyesült Államokban mennyi erőfeszítést tesznek azért, hogy az asztronauták utánpótlását biztosítsák. A SpaceBuzz pedig egy olyan európai kezdeményezés, aminek célja szinte megegyezik az előbbivel: minél több fiatal bevonása az űriparba és az űrkutatásba.
Ezt a nem egyszerű feladatot az iskolapadokban kell elkezdeni, ott kell megtalálni azokat az érdeklődő tehetségeket, akik tudnak csatlakozni hasonló programokhoz. Azt tudjuk, hogy az űrkutatás interdiszciplináris terület, nagyon széles skálát fed le, így nem jelent problémát, ha valaki a humán tárgyak vagy a reál tárgyak iránt érdeklődik, a cél az, hogy mindenkihez elvigyék az űrkutatást és űrtevékenységet. Így, hogy a második űrkorszak hajnalán vagyunk, a kereskedelmi űrtevékenység már valóban része a mindennapjainknak, így ahhoz segítik hozzá a társadalmat, hogy kapcsolatba kerüljenek az űrkutatással, és ezzel együtt elinduljanak egy olyan úton, ahol alkalmasak lehetnek arra, hogy különféle programokba be tudjanak csatlakozni.
Nagyon sok iskolával és intézménnyel működnek együtt itthon, hiszen ez egy pilot projekt. Tehát felmérik a jelenlegi helyzetet, és megnézik, hogy milyen jövőbeli stratégiákat tudnak alkalmazni annak érdekében, hogy egyre szélesebbre tudják nyitni ezt az „ollót”.Emellett pedig jelenleg azon is dolgoznak, hogy azok a vállalatok, amik szeretnének kapcsolatba kerülni az űrtevékenységgel, azok csatlakozzanak hozzájuk, és velük együtt fel tudják építeni a jövőbeli stratégiát.
A SpaceBuzz programja alatt úgynevezett STEM (természettudomány, technológia, mérnöki tudomány és matematika) területekbe kapnak betekintést a diákok, melynek az a lényege, hogy próbálnak a reál tárgyak irányába orientálni minél több diákot, hiszen jelenleg az űrmérnöki vonalon nagy a hiány, még annak ellenére is, hogy a Budapesti Műszaki Egyetemen most fog hamarosan elindulni egy űrmérnöki képzés. Az oktatási programot, amit a gyerekek kapnak, egy szakkörként kell felfogni, bár ez annál több is lehet.
Bár nagyok az elvárások, azt lehet mondani, hogy szinte bárki tud űrtevékenységgel kapcsolatos vállalatot létrehozni, tehát bármilyen vállalat jelentkezését várják, még akkor is, ha csak szeretné magát kipróbálni ezen a területen, hiszen itt kapcsolatba kerülhetnek az űriparban jártas szakemberekkel.
Ezután Zentai István, a SpaceBuzz kampánygazdája jelentkezett be. Ő elmondta, hogy ők egy teljesen non-profit szervezet, a programot az iskoláknak teljesen ingyen adják, a programnak a legnagyobb haszna a társadalmi megtérülésben mutatkozik meg.
Október 1-én elindult a Spacebuzz magyar honlapja is, ahol az érdeklődők már láthatják Murphy-t, a kabalafigurát, aki segít majd a program során a diákok a kalauzolásában.
Ha szeretnél hozzájárulni a program sikerességéhez, és szeretnél Te is a Föld nagykövetévé válni, támogasd a kampányukat!
*Sztárüzenet
Nyics Viktor | Sztárüzenet
A kampányok sorát a Sztárüzenet folytatta, amit Nyics Viktor képviselt Londonból, ahol megosztotta az ottani startup világgal is a Sztárüzenet ötletét, és mesélt a Tőkeportál úttörő tevékenységéről, a közösségi finanszírozás Magyarországra való bevezetéséről.
A Sztárüzenet egy olyan magyar platform, amin keresztül könnyedén lehet magyar hírességktől egy-egy személyre szóló videó-üzenetet rendelni bármilyen alkalomra, mint egy születésnap, névnap, de akár esküvő gratulációt vagy szerelmi vallomást is lehet közvetíteni rajtuk keresztül, lényeg a kreativitás.
Viktor beszélt a videók árazásáról is, mivel ez a dolog eléggé megosztó az emberek körében: vannak, akik szerint túlárazottak és vannak, akik szerint inkább olcsónak mondhatóak. Milán az utóbbival értett egyet. Amikor a sztárok ezt a szolgáltatást kereskedelmi céllal végzik, fontos átgondolniuk, hogy mi a céljuk. Vannak, akik sok videót szeretnének gyártani, emiatt kevesebb összeget kérnek a videóért, de vannak, akiknek egy videó legyártása sokkal több energiát igényel, mivel nagy produkciót szeretnének adni, emiatt többet is kérnek el érte. A platformon egyébként már közel 150 sztár van jelen és mindenki egyedileg dönt arról, hogy fenti modellek közül melyiket preferálja, így az árazás egyénenként változik, tehát dinamikus árazásról van szó.
A Sztárüzenet a korábbi Kanapé Pitch adásában a jótékonysággal zárta mondandóját, miszerint a sztárok a videókból beérkezett összeg egy részét mindig felajánlják, amiket jótékony célokra fordítanak. Korábban egy kislányt segítettek hozzájutni egy saját játszótérhez. A mostani epizódban pedig megint kiemelték a jótékonyság fontos szerepét, és bejelentették a #segítünk kampányukat. Októberben minden, a Sztárüzeneten megtalálható sztár a rendelésekből befolyt teljes összeget felajánlja két kisgyerek számára, Botinak és Kiarának.
A vállalkozás számára a természetes következő lépés a kereskedelmi jellegű videók rendelésének automatizálása, hogy felrázzák az influencerek közvetítésének világát Magyarországon, hiszen már most több sztár van a platformon, mint más magyar műsorszerző oldalon. Ebből adódóan üzleti előnyük, hogy a különböző akciókat könnyebben össze tudják hozni, a fizetés megbízhatóbb, a tranzakciókat pedig sokkal hatékonyabban hangolják össze. Már jelenleg is vannak ilyen fajta megkeresések, de szeretnének lépésről lépésre haladni.
A Sztárüzenetnek nemzetközi változatai versenytársai közé tartozik az amerikai Cameo, és az angol Thrillz, amivel a Sztárüzenet a második legnagyobb „sztárközvetítő” platform címért versenyez. A Sztárüzenet előnye, hogy a nemzetközi platformok hibáira figyelnek, és ebből tanulnak, valamint, hogy náluk egy nagyobb és aktívabb közösség alakult már ki ilyen rövid idő alatt is.
A Sztárüzenet legfőbb célja nem az, hogy elsőre meghódítsa a világot, hanem hogy Magyarországon alkossanak maradandót, majd ezekkel a tapasztalatokkal növekedjen, és más szolgáltatásokat is bevezessenek, amik a nemzetközi piacon is megállják a helyüket.
Aki szeretne első kézből értesülni a Sztárüzenettel kapcsolatos legfontosabb információkról, annak érdemes előregisztrálnia a hamarosan induló kampányukra!
*Syrius
Toma Zoltán | Syrius
Az eseményt Toma Zoltán, a SYRIUS-TECH alapítója zárta, aki azzal a nagyszerű hírrel érkezett hozzánk, hogy elindítja a befektetéscélú kampányát a Tőkeportálon, és elhozza a nehézipart a közösségi finanszírozás világába.
A SYRIUS-TECH elsősorban hegesztéssel kapcsolatos eszközök gyártásával és értékesítésével foglalkozik. Maga a vállalkozás már 20 éves, ez a márkanév pedig már 11 éve létezik. Ez idő alatt eljutottak odáig, hogy a kézi gépek mellett CNC gépeket is fejlesztenek az ipar számára. Zoltán úgy gondolja, hogy maga a tevékenység hiánypótló az iparágban, főleg, hogy a szervizelést is vállalják, hiszen a szektor elvárja a teljeskörű kiszolgálást. Mindemellett biztonsági felülvizsgálatokat is végeznek, ami törvényi kötelezettség a gépek tekintetében, így például csak a Volánbusz Zrt. gépeinek felülvizsgálata 500 darab gépet foglal magába.
A Magyarországon hasonló ágazatban tevékenykedő nyugat-európai vállalatok jóval drágábbak, tehát a SYRIUS-nak itt is megmutatkozik az előnye: csúcs és modern technológiát kínálnak sokkal kedvezőbb áron. A vállalatuk felfutó ágban van, a vevők elégedettek, a visszajelzések pozitívak. Kiemelendő azonban, hogy a SYRIUS-TECH nem piacvezető akar lenni, hanem piac-meghatározó.
A vevők elégedettségének és a kiváló marketingstratégiának köszönhetően kiszolgálási gondjaik adódtak, hiszen nem tudnak lépést tartani a megnövekedett kereslettel és igényekkel, emiatt egy egyedülálló fejlesztéssel is megrekedtek. Éppen ezért indítanak közösségi finanszírozási kampányt, hogy a további fejlődésre is legyen lehetőség, és hogy még minőségibb legyen a vevők kiszolgálása.
A kampány hamarosan elindul, addig is regisztrálj elő, hogy a legelsők között fektethess be a vállalkozásba!
*DoBox
Ezután Nora további kampányok híreiről számolt be.
A DoBox megszerezte az első helyet az iPonNovation startupversenyén, maga mögött hagyva közel 100 másik startupot. A DoBox a hiányzó összekötő kapcsolat, ami teljessé teszi az Apple eszközöket és megnyitja a zárt rendszereket. Ha Te is szeretnék történetük részese lenni, regisztrálj elő kampányukra, és fektess be még most a zárt szakaszban!
Infratrainer
A Smart Infratrainer Az ÉV INNOVATÍV FITNESS TERMÉKE díjat nyerte el Magyország Fitness és Wellness díjátadó Gáláján, a Just Clear Fitness Wellness Award-on!
A jól ismert Infratrainer fitneszgép új generációja, a Smart Infratrainer egy forradalmian új, ergonomikus fitnesz edzőgép, amely a Zerofat Technology™ komplett rendszer révén soha nem látott hatékonysággal veszi fel a túlsúly elleni harcot.
Szállj be, és légy Te is részese a dinamikusan fejlődő fitnesz iparnak az Infratrainer Global közösségi finanszírozási kampányán keresztül! Fektess be akár már 25.200 Ft-tal az év leginnovatívabb fitnesz termékének közösségi finanszírozási kampányába!
Várunk mindenkit következő adásunkban, amely október 20-án kerül megrendezésre! 😊