#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch - ilyen volt a 45. epizód | Kölkedi Krisztián, Fuchs Balázs, Nagy Kálmán | HSUP - Hungarian Startup University Program
*BESZÁMOLÓ
A Future Proof Consulting irodája azért is különleges helyszín, mivel hozzá fűződik Verő Barbara neve is, aki a Tőkeportál egyik mentora. Ezt már csak azért is fontos megemlíteni, mivel elindult a Mentorplatform szolgáltatása, aminek célja, hogy azoknak a startupoknak nyújtsanak a megfelelő időben segítséget a mentorok, amik jelenleg még csak a felkészülési fázisban vannak. Jelenleg közel 50 szerződött mentorunk van, de további mentorok jelentkezését is szívesen fogadjuk!
*Fuchs Balázs és Kölkedi Krisztián
Fuchs Balázs és Kölkedi Krisztián | Express Innovation Agency
Nem csak a helyszínnek köszönhető, hogy különleges adás volt a 45. epizód, hanem annak is, hogy vendégünk volt Fuchs Balázs és Kölkedi Krisztián, az Express Innovation Agency vezérigazgatója és vezérigazgató-helyettese. Még csak 1-2 hete vált ismertté, hogy létrejött a vállalat, de a Tőkeportál érdeklődését azonnal felkeltette a hír, mivel ez egy olyan állami kezdeményezés, amit már régóta erősen hiányoltunk a startup ökoszisztémából. Időnként feltűntek startup-támogató rendszerek és hivatalok, de ez a kezdeményezés sokkal ígéretesebbnek mutatkozik.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal már évek óta dolgozik az ökoszisztéma aktív támogatásán, és rengeteg új innovációs szolgáltatást sikerült elindítaniuk az elmúlt években. Krisztián elmondása szerint pont ezért vált szükségessé egy másik forma bevezetése is: ez lett az Express Innovation Agency. A Hivatal támogató szolgáltatásai kerültek át ide elsősorban, pl. az egyik legfontosabb elem a tehetséggondozás, amit már egészen a középiskolás korosztálytól végeznek különböző programok, ösztönzők, képzések tartásával.
A középiskolai programjukat az INPUT Programmal közösen, egy nagyobb verseny keretében indították el. Ez az egyetemi programnak egy egyszerűbb, vizsgák nélküli, szemléletformálásra fókuszáló változata, amelynek az egész középiskolás korosztály célcsoportja. Már most nagyon sok középiskolában jelen van, bár egyelőre inkább csak próba jelleggel, hiszen folyamatosan fejleszteni akarják a visszajelzések alapján.
A tehetséggondozás egyetemi változata, a Hungarian Startup University Program is hozzájuk tartozik, aminek célja, hogy egyetemistákat ismertessen meg és vonjon be a startup ökoszisztémába. A második éve futó program a pilot évében 21 egyetemen keresztül 2100 hallgató vett részt benne, a végére pedig összesen 400 one pager érkezett be, és közel 100 csapatot választottak ki az egyetemek, tehát nagyjából 500 ösztöndíjas hallgató került ki a programból. Krisztián örömmel tette hozzá, hogy ezek közül már több sikersztori is van. Kiemelte, hogy volt egy olyan csapat is, aki náluk ismerte meg, hogy úgy alapból mit is jelent az innováció és a startupok világa, de aztán részt vettek az ösztöndíj programban, továbbjutottak, mentorációt és inkubációs támogatást kaptak, jelenleg pedig már nemzetközi piacon tárgyalnak első termékük értékesítéséről.
Maga a program egy 2 féléves kurzus, aminek keretein belül a konkrét e-learning képzésen kívül van 1 félév mentoráció, ösztöndíj program, sőt, még a vállalati partnereik, szponzoraik, mint az Antenna Hungária és BME Z10 Inkubátor, által beküldött problémák megoldása is a hallgatók feladata, persze az alapok megtanulása mellett. Végül a legjobb ötleteket kiválasztják és ösztöndíjazásban részesítik, ami fejenként havonta 150.000 Ft-ot jelent azoknak, akik továbbjutnak és nyertes ötletet találnak ki. A fő cél, hogy a 2. félév végére mentor segítségével egy MVP fázisig jusson el a csapat, de persze akkor sincs probléma, ha ez nem tud megvalósulni. A lényeg, hogy a hallgatók dolgozzanak a feladaton, és próbálják megoldani a meglévő problémát.
Balázs szerint nem az a lényeg, hogy mindenkiből vállalkozó legyen. Viszont úgy gondolja, hogy mindenki, aki ebben részt vesz, az belekóstolhat abba, hogy hogyan kell elindítani, felépíteni, továbbfejleszteni valamit, tehát egy egyetemista mindenképpen hasznos tudást tud ezáltal elsajátítani. Ezt Nóra is alátámasztotta, hiszen egyetemi előadóként ő is úgy látja, hogy a hallgatók értékelik a gyakorlatorientált kurzusokat, arról nem is beszélve, hogy a program vállalkozás-utánpótlás szempontjából is rendkívül fontos lehet.
A tehetséggondozás mellett többek között inkubációs támogatásokkal is foglalkoznak, valamint piaci- és technológiai validációval, nemzetközi forrásszerzéssel és startupok esetében az exportpiac fejlesztésével is, tehát elég széles a repertoárjuk. Krisztián hangsúlyozta, hogy nem csak startupokat támogatnak, hanem alapvetően magát az egész innovációs folyamatot. Már a tudás megjelenése előttől szeretnének jelen lenni, és a tudás nemzetközi piacra juttatásáig tartó időszakot igyekeznek lefedni különböző aktív szolgáltatásokkal.
Az innovációs tevékenységükkel kapcsolatban céljuk az, hogy egy olyan összetett szolgáltatásportfoliót tudjanak létrehozni, amibe bármilyen fejlettségi fázisban lévő projekt be tud csatlakozni azon a ponton, ahol szeretne. Ha például elmegy hozzájuk egy 14 éves fiatal egy jó ötlettel, mert nem tudja, hogy mihez kezdjen vele, akkor anyagi forrást nem valószínű, hogy tudnak számára biztosítani, de megtalálják a megfelelő kapcsolódási pontot az ökoszisztémához, keresnek neki programokat, tanulmányi versenyeket, vagy mentorokat, akikkel együtt dolgozhat. Ha pedig arra van szüksége egy vállalatnak, akkor akár a nemzetközi piac felmérésében is segítenek, vagy egy termék prototípusának a piacra vezetésében.
Pályázati tanácsadást nem végeznek hazai forrású pályázatokra, nemzetköziekre viszont igen, viszont a pályázatok iránt érdeklődőknek bemutatják a Hivatalnál elérhető pályázatokat, vagy ha valami teljesen más területtel kapcsolatban érdeklődnek, annak is utánajárnak. Egyik divíziójuk konkrétan a Horizon források népszerűsítését és a pályázati források elérését segíti. Van mentorációs programjuk is a Hivatallal közösen, a jövőben pedig egy még kiterjedtebb szolgáltatási részt szeretnének kialakítani.
Balázs fontosnak tartja, hogy igyekezzenek eleget tenni a nevüknek, mint Express Innovation Agency. Az express arra utal, hogy gyorsabbak szeretnének lenni a megszokott állami projektek sebességéhez képest, az innovation a cég alapját jelenti, az agency (ügynökség) pedig azt jelenti, hogy ők nem hoznak törvényeket, szabályokat, hanem a hozzájuk kerülő ügyeket próbálják képviselni és előrébb juttatni. Megpróbálják azt véghez vinni, amit egy állami hivatal teljes mértékben nem tud, tehát igyekeznek gyorsak lenni, és törekednek a személyes kontaktra, találkozásokra.
Maga az Ügynökség egyébként Budapesten, a Bessenyei utcán található, egy teljesen friss 650 m2-es irodában, és jelenleg összesen 50-en vannak. Kollégáik kisebb része az NKFI Hivataltól ment át hozzájuk, a csapat nagyobb részét pedig ők toborozták. Partnereik még nem igazán vannak, hiszen frissen létrejött Ügynökségről beszélünk, ellenben programjaikkal, amiknek a pozicionálását alapból sokkal fontosabbnak tartják. Bármilyen szakmai szervezet, vállalat lehet partnerük, de azt hogy pontosan milyen partnerek és hogyan tudnak csatlakozni hozzájuk, a teljes szolgáltatásportfolió kialakulásával fogják részletesen közzé tenni.
Arra a kérdésre, hogy mi a víziójuk Krisztián a NKFIH vezetőjének gondolatait adta válaszul: A cél, hogy olyan aktív szereplői legyenek az ökoszisztémának, ami nem csak funding, vagy pénzügyi támogatói szerepkört lát el, hanem igazából minden mást. Az innovációban a pénz csak egy tényező; ha nem tud jól hasznosulni, ha nincs mögötte információ, tudás, kapcsolat, mentoráció, akkor önmagában nem ér semmit.
Tapasztalataik alapján rendkívül nagy mennyiségű információ vesz körbe bennünket, viszont az információk sokszor decentralizáltak, tehát ha valaki hozzá akar férni egy információhoz, nem biztos, hogy jó helyen keresi, és ha hozzá is fér, nem biztos, hogy hatékonyan tovább tudja adni. Az Express Innovation Agency itt akar közbelépni, lényegében az ökoszisztéma információs központjává szeretne válni, ahonnan segítséget tud kérni bárki, akinek információra van szüksége.
Fontosnak tartották, hogy legyen valaki, aki úgy tudja aktívan támogatni és képviselni a startupokat, hogy ezzel nincsen személyes érdeke, és így a cégeknek sem kell majd attól félnie, hogy ezekért cserébe a jövőben elvárnak majd tőlük valamit. Tehát lényeges volt, hogy egy olyan szereplő jöjjön létre, aki már az innováció létrejötte előtt, annak ösztönzésétől kezdve jelen van és képes tömegeket elérni. Krisztián kiemelte, hogy a kulcs az ösztönzésen van, nem rákényszeríteni kell a fiatalokra, csak be kell mutatni nekik ezt a világot, és ha tovább akarnak menni ezen az úton, akkor valakinek ott kell lennie, hogy támogassa, mentorálja őket. Ezzel egy olyan ökoszisztéma szeletet tudnak létrehozni, ahol egy támogató környezetben lehet megtanulni akár magát a bukást is, és azon keresztül sikeressé válni. Persze fontos, hogy ezután is ott legyenek, például mikor a prototípust piacra kell juttatni, vagy a piaci relevanciáját megállapítani, sőt, még akkor is segítsenek, mikor az innováció már megérett arra, hogy nemzetközi piacokon is tudjon bevételt termelni. Összességében tehát le akarják fedni az innováció folyamatának teljes skáláját, hiszen ezzel ösztökélni tudják az innováció születését, és azt, hogy ezeket később akár külföldre is lehessen vinni.
Balázs kiemelte azt is, hogy bár a hangsúlyos szerep a fiatalok támogatásán van, nem csak ők kereshetik fel az Ügynökséget. Bárkit, akinek akár már egy prototípusa van, létezik valamilyen cége, vagy támogatást szeretne, szívesen fogadnak, nem korlátozzák le ki keresheti fel őket, hanem mindenkinek, akinek tudnak, szeretnének segítséget nyújtani.
A célkitűzésekkel, tervekkel kapcsolatban azt mondták, hogy el akarják érni azt, hogy ne csak az input oldalon legyen sok ötlet és projekt, hanem a végére, az output oldalra is egyre több vállalkozás jusson el. Ennek megvalósítása érdekében tömegeket kell elérni és megszólítani, így egyik legfontosabb agendájuk a tehetséggondozás, utánpótlás-nevelés felskálázása.
Krisztián szerint valójában a Hungarian Startup University Program is számítható startupnak, aminek a hallgatók a tesztfelhasználói. Viszont a későbbiekben nem csak egyetemekkel szeretnének együttműködni, hanem különböző társadalmi területeken is el akarják indítani a programot hasonló konstrukcióban. Minél diverzebb lesz a közönség, amit be tudnak vonni az innovációva, minél több ötletet tudnak támogatni, annál több leendő innováció születik majd, amit tovább lehet vinni az innovációs életúton.
Az egyetemi színtéren szeretnék, ha a mostani közel 4000 érdeklődő hallgatóból éveken belül 6000-8000 lenne, az egyetemeken kívül pedig éves szinten 20-30000 emberhez akarnak eljutni. Ebből akár 3000-4000 sikeres projekt is születhet, és ha ennek már csak a fele is eljut a piaci bevezetéshez, az már akkor is 1000-1500 projekt. Ha pedig ennek csak a felének is sikerül külföldi piacra jutni, akkor egy idő után elérhetjük, hogy Magyarországra úgynevezett innovációs keltetőként tekintsenek. Az Express Innovation Agency tehát egy ilyen közeget szeretne létrehozni, ahol az aktív támogatás legalább ugyanolyan fontos, mint a szabályozás és a pénzügyi támogatás. Ez egy ökoszisztéma fejlesztő folyamat, amihez nélkülözhetetlenek a tudást létrehozó egyetemek, a támogató környezet és a partnerek, és bár ez alapvetően egy hosszabb folyamat, Krisztián szerint minél több az aktív szereplő, annál hamarabb el tudják ezt érni.
Balázs szerint azt is fontos észben tartani, hogy egy idő után minden hozzájuk kerülő projektnek, cégnek el kell engedni a kezét. Nem maradhatnak ott örökké, ha azt akarják, hogy minél több olyan vállalkozás legyen, akik még évek után is működnek, és örömmel emlékeznek arra, hogy pár évvel ezelőtt mennyi segítséget kaptak az Express Innovation Agency-nél.
Arra a kérdésére, hogy van-e olyan tervük esetleg, hogy legyen magyar unikornis, Krisztián azt válaszolta, hogy nem tartják KPI-nak, viszont velejárója lehet tevékenységüknek, hiszen valójában annak a feltételeit szeretnék megteremteni, hogy egy ilyen sikersztori létrejöhessen. Szerinte az az USA beli, az észt vagy az izraeli modell mind nagyon jó, de nekünk a saját módunkon kell jónak lenni, hiszen teljesen mások a körülményeink, másabb dolgok hatnak ránk. Például Észtország startup ökoszisztémáját az is támogatta, hogy az észt piac kicsi, és így egyből ún. ’born to global’ startupok jönnek létre. Magyarország sajátossága viszont, hogy bár nem elég nagy ahhoz, hogy skálázható céget alapítson egy vállalkozó, ahhoz viszont elég, hogy kipróbálja magát. Krisztián úgy gondolja, hogy a fő kérdés az, hogy hogyan tudjuk azt segíteni, hogy megszülessen a vállalkozás, itt maradjon székhelyileg és az innováció szellemi tulajdona magyar cégnél legyen, viszont terjeszkedjen, és tudjon piacot kiépíteni akárhol a világon. Ennek létrejöttéhez rengeteg új Rubik kocka és golyóstoll, rengeteg új találmány kell, amihez a tudás és a képesség megvan, de nem mindegy, hogy ezt hogyan támogatjuk.
Arról is szó esett, hogy mennyire is fontos az állam szerepe a startup ökoszisztéma építésében. Nora szerint a vizsgálatok azt mutatják, hogy az ökoszisztéma berobbanásának mindig volt egy állami mozgatórugója. Krisztián megosztotta velünk, hogy részt vett korábban egy konferencián, ahol pont ez a téma jött fel egy észt és egy izraeli kolléga társaságában. A kérdés az volt, hogy mikor fog a magyar startup ökoszisztéma izraeli szintre felérni? Krisztián szerint a kérdésben a hangsúly a MIKOR-on van. Például Észtországban önfenntartó rendszer van, kevés az állami támogatás, de korábban a rendszer kialakításába rendkívül sok pénzt kellett beleölni, és nagyon sok szabályozást kellett megváltoztatni. Utána már a működő rendszer fenntartásában persze kevesebb lesz a szerepe az államnak, ezt Krisztián találóan „éjjeli őr üzemmódnak” nevezte. Az állam viszont így vagy úgy ugyanúgy bent marad, pl. szolgáltatásokat vásárol a startup szektortól, de a kérdés az kell, hogy legyen, hogy millyen fázisban van az adott ökoszisztéma. Általában az elején egy aktívabb segítésre van szükség, és aztán szépen lassan háttérbe lehet majd lépni. Jelenleg itthon az aktívabb segítés fázisa kell, hogy megvalósuljon, az Express Innovation Agency is ezt szeretné megvalósítani programjaival, hiszen elmondásuk szerint ők akkor sikeresek, ha a startupok is sikeresek.
*Nagy Kálmán
Nagy Kálmán | Concorde MB Partners
Az előző Kanapé Pitch adásban már megfejtettük Várdy Zoltánnal, hogy milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy egy startupból sikeres vállalat legyen, de arról még kevés szó esett, hogy a siker után milyen jövő állhat e vállalatok előtt, például exitálás. Ez a tranzakció pedig összetett szakmai tudást, valamint komoly előkészítést igényel, hiszen fontos, hogy a vállalkozások a siker után is képesek legyenek a bővíteni szolgáltatásaikat, és a növekvő teljesítmény mellett is fenn tudjanak maradni. Az exit történhet tőzsdei kibocsátással, de akár privát tranzakció útján el is adhatóak egy nagyobb vállalkozásnak, akár külföldre is.
Nagy Kálmán, a Concorde MB Partners csapatának tagjaként pontosan ilyen tranzakciókkal kapcsolatos tanácsadással foglalkozik közel 25 éve. Ennek köszönhetően már számtalan tranzakcióval és helyzettel találkozott. Kiemelte, hogy valóban egy komoly tranzakciós sorozatnak tekinthető, amikor egy érett vállalkozást megvásárol egy másik. Éppen ezért ők tranzakciós tanácsadással segítik a vállalkozásokat vállalatértékesítési és felvásárlási ügyleteket, tőkebevonást, valamint tőzsdei be- és kivezetést érintő témákban. Ezt saját tapasztalatukra alapozva teszik, hiszen 6 éve ők is egy ilyen tranzakciót hajtottak végre, amikor a Concorde összeolvadt egy korábbi versenytársával, az MB Partnersszel, amivel céljuk az volt, hogy teljeskörű szolgáltatást nyújtsanak, és lefedjék a teljes piacot.
Az elmúlt évben 15 feletti tranzakciót bonyolítottak le, idén várhatóan a 20-at is elérik. Ezeknek a számoknak az eléréséhez a magyar, szűk piacon nagyon sok ügylettel kell foglalkozni, éppen ezért a méret, az iparág és a tranzakció típus tekintetében széles skálát fognak le. A tranzakciók értéke akár 1 és 100 millió EUR között szóródik, de ezen belül zömmel 5-30 millió EUR között van az ár. Iparágat tekintve szintén széles a skála: az egészségipartól kezdve a logisztikáig minden előfordul, legutóbb például egy szabályozott ingatlan ügyletet segítettek a tőzsdére. A tranzakció típusáról azt lehet mondani, hogy közel kétharmaduk az eladót képviseli, a fennmaradó egyharmad pedig vételi megbízást jelent a nagyvállalatoknak.
Teljeskörű szolgáltatást nyújtanak, ami azt jelenti, hogy ha valaki abban gondolkozik, hogy eladja a cégét, az akár több éves felkészülési időben végig kísérik a folyamaton, és a megfelelő pillanatban, a céget megfelelően felkészítve, egy úgynevezett marketingfolyamaton keresztül segítik az értékesítést lebonyolítani. Ehhez felkeresik és beazonosítják a potenciális vevőjelölteket is, aminek száma lehet 4-5 darab, de akár néhány 100 darab is. Az, hogy végig kísérik a vállalatot a teljes folyamaton, az az optimális lezáráshoz vezet. Olyan eset is előfordul, hogy a vevő és az eladó már ismerik egymást, és csak a folyamat lebonyolításában kérik a segítségüket.
Vannak olyan cégek, amiket könnyű eladni, de akadnak olyanok is (ezek vannak többségben), amiket valamilyen oknál fogva nem lehetséges, mint például egy egyszemélyes marketing tevékenységet végző vállalat. Olyan is előfordul, hogy nem könnyű eladni, de vannak belföldi befektetők, akiket vonz a vállalat tevékenysége, technológiája vagy piaca. A meghatározó motiváció pedig a tulajdonosi döntés.
Arra a kérdésre, hogy a tulajdonosoknak vannak-e kikötéseik arra vonatkozóan, hogy hogyan szeretnének kiszállni, tehát az exit módjára, a válasz az, hogy jellemzően privát eladásban gondolkoznak, mivel a magyar piac még nincs azon a fejlettségi szinten, hogy a tőzsdére lépés legyen fő cél. Éppen ezért volt már rá példa, hogy valaki tőzsdére akart lépni, de végül privát eladás lett belőle. Természetesen vannak olyanok is, akik a tőzsdében látják a lehetőséget, mivel ekkor a részleges kiszállás is lehetséges.
Magyarországon sok tranzakció van, de ahol reálisan szerephez jut egy hozzájuk hasonló tanácsadó, az csak a 25%-a a teljes tranzakcióknak. Előfordul, hogy egy eladó megkeresi őket a tervével, de Kálmán kiemelte, hogy ezek az esetek nagy részében hosszútávú kapcsolatok, hiszen nekik ma kell beszélni arról, hogy akár három év múlva el akarja adni a vállalatot. Egy átlagos tranzakció 9-12 hónapot vesz igénybe, ha a vállalat felkészült a tranzakcióra. A tranzakció előtt még átnézik a legfontosabb kérdéseket, és azonosítanak olyan értékteremtő lépéseket, amiket még érdemes megtenni a folyamat elindítása előtt. Fontos, hogy legyen egy jó minőségű áru, amit már csak szépen be kell csomagolni, majd eladni.
Segítségükkel a vállalatok külföldi befektetőket is kereshetnek, hiszen saját nemzetközi kapcsolatrendszerük mellett tagjai egy nemzetközi szövetségnek is, ami hozzájuk hasonló M&A (mergers and aquisitions) cégeket fog össze, velük évente többször is találkoznak különböző konferenciákon. Ilyen esetekben nem csak ők végzik el a kutatást a potenciális vevőkről, hanem a szövetségük is, és ebből alkotnak egy nagyobb adatbázist. Egyik nagy sikerük a Randivonal.hu, aminek az értékesítésében szintén részt vettek, amikor egy olyan nagy német kiadó szállt be, aminek éves árbevétele megközelítette a 2 milliárd eurós érétket. Ez viszont elég nagy kivételnek számít, mivel ahhoz, hogy egy külföldi befektető megvegyen egy magyar céget, ahhoz egy – iparágtól függő – meghatározó méretet el kell érnie. Bár egy kisebb céget eladni vagy megvenni sokkal több energiába telik, mint egy nagy cégnél, ami szerintünk is igaz, ha a tőkebevonás útjára gondolunk.
Másik siker, amit Kálmán kiemelt, az az eset, amikor vételi oldalon dolgoztak a Trans-Sped-nek, vezető magyar szállítmányozási és logisztikai cégnek, ami tanácsot kért ahhoz, hogy kisebbségi tulajdonrészt vásároljon a Webshippy-ben. A Kanapé nézők erről a sztoriról már hallhattak a Webshippy alapítójától, Perényi Andrástól!
Kálmán végezetül azt emelte ki, hogy aki exitben gondolkozik, tekintsen a jövőbe, lássa és értse, hogy kik lehetnek a potenciális vevők, ők hogyan gondolkoznak, és nekik mi a fontos. Nem hosszadalmas és részletes tanácsadásra van szükség, hanem meg kell érteni a vevők logikáját, amivel összefügg, hogy mik az értékek az adott cégben. Bízva a magyar startup ökoszisztéma felfutásában arra bátorítja a jó növekedéssel és technológiával rendelkező startupokat, hogy gondolkodjanak a tőzsdei bevezetésben, amire a BÉT is nagy erőfeszítéseket áldozott, hiszen részt vett a támogató ökoszisztéma kiépítésében. Összefoglalva tehát az az ideális, ha egy vállalkozás az életciklus minden pontjánál megtalálja a megfelelő segítséget, és ha ezt a rendszert sikerül felépíteni, akkor nagymértékben meg fog nőni Magyarországon is a vállalkozói kedv, ami a gazdaság felfutását eredményezi.
*Sztárüzenet
Nyics Viktor | Sztárüzenet
Nyics Viktor, a Sztárüzenet kampánygazdája és egyik alapítója, egy rövid videóüzenetben beszámolt arról, hogy mivel teltek az elmúlt hetek a kampányt illetően. A kampány jelenleg zárt szakaszban már él, ami azt jelenti, hogy elkezdődtek a tárgyalások és egyeztetések, na meg persze a szerződéskötések. Utóbbival kapcsolatban két remek hírrel is érkezett.
Az egyik, hogy megállapodtak a Trimedio Zrt-vel, akiknek közössége és közönsége a Sztárüzenetnek is fontos, mivel ők egy olyan közösséget szolgálnak ki, akik általában offline tartalmakkal kerülnek kapcsolatba, akiknek a szórakoztatóipar ilyen fajta digitalizációja még teljesen új dolognak számít. Az együttműködés keretében így lehetősége lesz a Sztárüzenetnek rajtuk keresztül is kommunikálni, miközben a Trimedio fejlődik a Sztárüzenet digitalizációjának segítségével. Ahogy Viktor is fogalmazott, ez egy tipikus win-win kapcsolat.
A másik szerződéskötés egy híres és izgalmas közösséggel rendelkező, Youtubereket menedzselő ügynökséggel történt. Ennek köszönhetően a napokban újabb nagy nevek fognak feltűnni az oldal Youtuberek szekciójában, így akik ezeket a tartalmakat várják, kezdhetnek izgulni, hogy kiktől lehet majd saját videó-üzenetet rendelni hamarosan. Emellett természetesen már most is lehet kutakodni a magyar sztárok között, akik közül többen is a Mikulás szóvivőivé váltak idén decemberben.
Viktor említést tett még az első befektetői találkozójuk sikerességéről, amit Csobán Évával, a Sztárüzenet másik alapítójával tartottak. A találkozó igen izgalmasra sikeredett, hiszen jó kérdések és gondolatok érkeztek az érdeklődőktől. Több kérdés merült fel az NFT-kel kapcsolatban, amit a Sztárüzenet a potolhatatlan.hu segítségével szeretne megvalósítani, hiszen, mint ahogy azt korábban is mondták már, a Sztárüzenet csak az első lépés a digitális struktúrájuk építésében.
A következő online befektetői találkozójuk december 14-én lesz 19 órától, amiben még részletesebben beszámolnak a megkötött szerződésekről, és az NFT kérdését is tovább boncolgatják. Emellett pedig különleges vendégekre is lehet számítani!
Akinek kérdései lennének a kampánnyal kapcsolatban, az felteheti a kampánygazdáknak, ha becsatlakozik a befektetői találkozóra! Addig pedig, akik előregisztrálnak a kampány zárt szakaszára, már a kampánydokumentumokhoz is hozzáférhetnek, valamint a legelkötelezettebbek már be is fektethetnek, amiért ajándék sztárszemüveg is jár!
*Blundee
Dengi Marcell és Khaled Hassan | Blundee (Enniakarok.hu)
Dengi Marcell és Khaled Hassen, a Blundee by Enniakarok kampánygazdái is a háttérben folyó komoly munkákról számoltak be: több tárgyaláson vannak túl, illetve egyeztetés folyik a vezető befektetővel is. A múlt hét egyik legnagyobb eseménye pedig az volt, hogy elindult a további terjeszkedés Magyarországon, leszerződtek a Trófea Étteremmel is, így hamarosan ez az étterem is megtalálható lesz az oldalukon. Ez már csak azért is fontos, mert eddig Buda nem volt megtalálható náluk, de központi stratégiai céljuk volt, hogy megegyezzenek egy budai étteremmel.
A háttérben sok fejlesztés folyik a technikai oldalon is. A korábban beszámolt, Dániában induló pilot projekt nemrég elindult, ami nagyon jó eredményeket hozott, továbbá kiváló tanulási fázis volt, mivel nem egy megszokott közegben dolgoztak. 4-5 nap alatt megközelítőleg 4000 dán korona értékben bonyolítottak le rendelést. A projekt sikerességéhez az is hozzájárulhatott, hogy amit a magyar piacon már kitapasztaltak, azt jól be tudták építeni. A projektnek létfontossága, hogy a már megalakult rendszernek több verzióját is elkészíthessék, amiben megjelenik a többnyelvűség és a különböző országokra jellemző fizetési módok. Úgy fogalmaztak, hogy tanulságos volt a projekt, amiből még a jövőben is tanulni fognak.
Úgy látják, hogy innentől technikai akadálya már nincs a további országokba vagy esetleg földrészekre való terjeszkedésnek, hiszen egy délután alatt feltöltenek egy térképet, ami után már csak az üzletfejlesztés van hátra. Amit kiemeltek, hogy a lokalizálásnak mekkora súlya van, amire a későbbiekben is fókuszálni kell. Először is meg kell ismerni az új piacot, a vásárlási szokásokat, a vendégek szellemi kultuszát, tehát mindent abból a tekintetből, hogy mit szeretnek és mit nem.
A pilot programban elért eredményt kimagaslónak ítélték, hiszen ez mutatja az Enniakarok online szolgáltatásának skálázhatóságát. A Blundee és a POS rendszer pedig még fejlesztések alatt állnak. Külföldön ugyanúgy van a szolgáltatásra igény, tehát bizonyítottan szükséges az új szolgáltatások behozása a foodtech piacra. Jól mutatja, hogy attól függetlenül, hogy ők nem egy globálisan elismert szolgáltató, mégis egyszerűen tudtak piacot szerezni maguknak.
A jogi világban is mentek előre, ennek értelmében a ZRT megalakulásához már csak néhány papírra van szükség, ezután pedig elindulhat a kampány zárt szakaszban.
Magyarországon viszont nem csak a piacszerzésre koncentrálnak, hanem a közösségi és társadalmi szerepvállalásra is, éppen ezért, a jövő évben 7 nonprofit szervezettel fognak együttműködni. Bár a Máltai Szeretetszolgálat már le van terhelve, de készülnek számukra is egy meglepetés karácsonyi akcióval.
Arra a kérdésre, hogy a pandémia mennyire bátorította el a vendéglátósokat attól, hogy bármilyen újításba kezdjenek, azt válaszolták, hogy az első hullám megrendítette őket, hiszen be kellett zárni, emellett pedig nem voltak felkészülve arra, hogy online bármit is tudjanak csinálni. A vendéglátás digitálisan még nem eléggé előrehaladott, de most már egyre inkább elfogadják, hogy vannak új megoldások, amit használni szükséges, ugyanis a COVID alatt mindenki rá volt kényszerítve a digitalizációra, és amelyik éttermek nem fejlődtek e tekintetben, nehezebben maradtak életben, hiszen nem tudták fenntartani a kapcsolatot vendégeikkel. Emiatt úgy érzik, a piac felkészült arra, hogy digitalizációs ugrást lépjenek meg, hiszen, ha digitálisan fejlettebbek, több rendelést képesek fogadni, ezáltal megnőhet a bevételük.
A vendéglátósok megtapasztalták, hogy mik azok a rendszerek, amiket szeretnének, vagy éppen nem szeretnének használni, Khaledék pedig pontosan ezekre a tapasztalatokra építették saját rendszerük alapjait, amiben fontos volt, hogy a személyes kapcsolatok ne vesszenek el, de egyénileg csökkenthetőek legyenek, ha valakinek arra van igénye. Ehhez már a megalapítás előtt több tucat étterembe látogattak el, ahol a felszolgálókat és étteremtulajdonosokat kérdezték arról, hogy mit látnak, és milyen változást szeretnének a rendszerekben. Így egy olyan rendszer tudott kiépülni, amire valóban van igény, és amit könnyen integrálhatnak az éttermek a saját kialakult rendszerükbe.
Ha szeretnél elsőként értesülni arról, hogy mikor indul a kampány zárt fázisban, mert részese akarsz lenni az éttermek digitalizációjának, regisztrálj elő a kampányra!
*DoBox
Molnár Máté | DoBox
Molnár Máté, a DoBox alapítója és a terméknek az ötletgazdája, szintén jó hírekkel érkezett, hiszen a tárgyalások továbbra is haladnak a vezető befektetővel, valamint a Tungsrammal elkezdték a szerződés előkészítését, miszerint ők is részesévé válnak a kampánynak azzal, hogy hozzájuk kerül a termékeknek a gyártása, már az első ezres szériában is.
Máté továbbá azt is bejelentette, hogy készült egy róla és a kampányról szóló podcast, ehhez kapcsolódóan pedig egy cikk is, amiket itt és itt értek el. A következő befektetői találkozó dátuma is ki lett tűzve december 8, 18 órára, ahol új információkat fog közölni, beszél majd arról, hogy hol áll a már nyílt szakaszban lévő kampány, és mint mindig, most is lehet majd kérdezni tőle.
A DoBox termékek az iPon és iStyle üzletekben is megvásárolhatóak, de már minimum 1 millió forint befektetés mellé ajándékba is járnak a befektetőknek! Mivel a DoBox termékek nagyban megkönnyítik az Apple termékek használóinak életét, karácsonyi ajándéknak is tökéletesek. De még további karácsonyi akciók várhatók!
*BESZÁMOLÓ
Szeles Nóra itt megjegyezte, hogy az Infratrainer is hatalmas karácsonyi akcióval, vásárral készül, ami érdekes lehet nem csak azok számára, akik befektetni szeretnének a kampányba, hanem azoknak is, akik a gép megvásárlásán, illetve bérlésén gondolkoznak.
Végezetül pedig bejelentette, hogy a tavalyi nagysikerű Startup Szilveszter-t idén is meghirdetjük! Ezúttal viszont bővült a kategóriák száma, az Év startuppere és az Év Startup Befektetője mellett a Legjobb Közösségi Finanszírozási Kampányra is lehet szavazni.
A díjazottak meghívást kapnak az idei Kanapé Pitch – Startup Szilveszter különleges kiadásába, valamint a számos díjat felhalmozott, nemzetközileg elismert Carassia felajánlásával pezsgő-csomagot kapnak nyereményként, amit várhatóan a tulajdonostól vehetnek át személyesen! A szavazás már elindult, voksodat december 16 éjfélig adhatod le!
Szeretettel várunk mindenkit a következő Kanapé epizódon, amely a tavalyihoz hasonlóan Startup Szilveszter néven december 29-én kerül megrendezésre, és ahol az ökoszisztéma szereplőivel közösen értékeljük az évet, kifaggatjuk őket terveikről, illetve ahol az Év Startuppere és az Év Befektetője szavazás eredményét is kihirdetjük! Még nem késő, hogy Te is leadd a voksod kedvencedre!