#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch - ilyen volt a 46. epizód | Startup Szilveszter
*BESZÁMOLÓ
A Startup Szilveszteren a magyar startup ökoszisztéma közismert egyéniségei vettek részt, akiknek a véleményére sokan kíváncsiak. Értékelték az elmúlt év eseményeit, beszéltek jövőbeli terveikről, és abban is segítettek, hogy hogyan érdemes elindulni egy vállalkozással, és ha már elindult, hogyan lehet még sikeresebbé tenni. Szeles Nóra a Tőkeportál tapasztalatait osztotta meg: szerinte a legfontosabb a teljes elhivatottság és odaadás, amivel tűzön-vízen keresztül viszi az alapító az ötletét, ami sikerességének feltétele az éles vízió és az ügyfelek számára is érthető célok megfogalmazása.
*dr. Urbán Viktor
dr. Urbán Viktor | Digitális Jólét Program
Urbán Viktor, a Digitális Jólét Programtól a kormányzati érdekeltségeket képviselte a panelben. A Digitális Jólét Program (DJP) az Innovációs és Technológiai Minisztérium háttérszervezete, ami számtalan stratégiai alapon működő digitalizációs ágazattal foglalkozik. A Tőkeportállal is többször dolgoztak már együtt szabályozási ügyekben. Az agrárterületektől kezdve az oktatáson át több területtel és országos hálózattal is rendelkezik, továbbá van külön drón- és mesterséges intelligencia koalíciójuk. Nevükben fontos a jólét szó is, hiszen a DJP egyben egy társadalmi kezdeményezéseket is elősegítő szervezet, aminek egyik elsődleges célja, hogy a kormányzati célokat és a társadalmi jelenségeket összehozza. Ősszel alakult a Nemzeti Adatgazdasági Tudásközpont (NATUK), ahol adattárca projektekkel is foglalkozik. Az adattárca célja ágazatonként a magánadatokon alapuló adatgazdaság folyamatainak és csatornáinak létrehozása. Szívesen látják azon szakemberek jelentkezését, akiknek az adatgazdaság megvalósítása körében van valamilyen ötletük vagy kezdeményezésük, ők pedig megtalálják hozzájuk azokat az ágazati leágazásokat, ahol helye lenne az ötletnek.
Viktor a magyarországi blockchain-ről, és összességében az egész blockchain-ről úgy gondolja, hogy ez egy olyan mögöttes technológia, ami rengeteg modern és innovatív megoldás mögött megtalálható. Az Európai Unió már elszánta magát arra, hogy nagyobb hangsúlyt fordítson ennek elterjesztésére, ezzel szemben még kevés konkrét infrastrukturális és technológiai előrelépés történt. Fintech vonalon is hasonló figyelhető meg, szerinte tehát sok a blokklánc alapú fejlesztés, de ezek kevésbé az államok által gondozottan történnek, és főként a decentralizált pénzügyi területeken jönnek ki új termékek és szolgáltatások. A technológia véleménye szerint két irány felé tart: vagy a kényelem által segíti az emberek mindennapjait, vagy káros hatásokat vált ki, és akár függőséget okoz. Éppen ezért fontos odafigyelni a fejlesztések alatt, hogy az újítások ne terheljék meg az emberek mentálhigiénés jóllétét, ennek elősegítése érdekében érdemes külön felelősöket és tervezési fázisokat kijelölni a fejlesztések során. Sokszor a fiatalokat is érinti a technológia lelki hatása, hiszen például a digitális pénzügyek, a mikrotranzakciók és a kriptovaluták által az ő világukba is belehatolnak, ami számos lelki és személyiségbeli kihívást eredményez.Ebből kifolyólag őket is támogatni szükséges. Erre lehet jó példa a családi bankolás, amihez az MNB elindította a saját Diákszéf nevű alkalmazását, amivel könnyen meg lehet ismerni a bankolást és a pénzügyeket. Viktor tehát úgy gondolja, hogy rajta vagyunk a megfelelő síneken, csak kitartóan kell előre haladni rajta.
*Mándó Milán
Mándó Milán | Alapító, Minner.hu
Mándó Milán, a Minner.hu alapítója a DJP által is megfogalmazott vállalkozásfejlesztési elveket ülteti át a mindennapokba, amikor azok megvalósulásáról cikkez, illetve számtalan vállalkozással foglalkozik. A Minner.hu idén is indított új projekteket; Milán ezek közül is az ún. ’digitális nindzsa’ kategóriát emelte ki először, aminek célja, hogy különböző digitális szoftvereket mutassanak be, és azt, hogy ezeket a cégek hogyan is tudják használni. Olyan rendszerek használatáról is írnak, mint például a Trello – az erről szóló cikket kb. 2-3 hónapig írták, hogy a vezetőknek, cégeknek ténylegesen a hasznára válhasson. Milán elmesélte, hogy a Trello-s cikkükhöz pont egy étterem vezetője adta az ötletet egy olyan mondatával, ami által sikerült egy teljesen másik irányból megközelíteniük az egész koncepciót. Már maga az is sokat segített, hogy a vezető séf elmondta, hogy ő hogyan látja, hol vannak hiányosságaik digitalizációs téren, és szerinte hová kéne vezetniük a feladatokat. Ha ez nincs, akkor csak egy általános cikk született volna a Trello-ról, de, ahogy Milán is hozzátette, „az nem a Minner.hu lenne”. Tehát végső soron mindent beleadtak, hogy a legjobbat hozzák ki ebből is. Például már csak az olyan alapvető dolgok esetében is, mint az emailezés, sok cégnek sikerült új rendszereket, alternatívákat bemutatniuk, amelyekkel sokkal biztonságosabbá és gyorsabbá tudják tenni a levelezést.
Startup vonatkozásban rengetegen keresik fel őket azzal, hogy van egy ötletük, vagy már el is kezdték vállalkozásukat, de Milán szerint baj, hogy a legtöbben egyből csillagrombolót szeretnének építeni. Fontos feladatuknak tartják – és sok ilyen projektben is vettek részt az idén – hogy segítsenek a startupoknak megmutatni, hogy hogyan lehet egy ötletet lecsupaszítani annak érdekében, hogy azt a piac be tudja fogadni, ne legyen túl nagy a kockázata, és persze hogy mindenképpen figyelembe vegye jelenlegi helyzetben a pandémia hatásait és a folyamatosan történő változásokat is.
Milán szerint több olyan új dolog is van kialakulóban, amit még nekik is fel kell fogniuk és meg kell érteniük. Ilyen például a blockchain, az NFT-piac, vagy akár a Zuckerberg által bejelentett Metaverzum. Végtére a Minner.hu pont ezért is van, hogy az ilyen dolgokat boncolgassa, hogy alámerüljön a digitalizációnak, hiszen ezt egy vállalkozónak vagy startupnak legtöbbször nincs ideje megtenni. Milán szerint bármilyen vállalkozást digitalizálhatunk, de akkor sem szabad elfelejtkezni a fogyasztókról. Szerinte nem jó az az irány, ha a startupok kihagyják az mvp-t, hiszen a termékeket azért hozzuk létre, hogy a fogyasztóknak adjuk el, emiatt érdemes megnézni, hogy ők azt hogyan fogják használni.
Úgy látja, hogy a kripto-ról az az általánosan elfogadott nézet, hogy egy olyan befektetés, ami csak hozamot termel, miközben jelen körülmények között nincs értékteremtő hatása. Nagyon gyorsan meg lehet belőle gazdagodni, de mint a lottónyertesek, ők sem tudják kezelni a megszerzett pénzt, így ez gyorsan el is mehet. Azonban szerinte pont emiatt jobb vállalkozást építeni, ahol vannak ügyfelek, és ha jól csinálod, akkor sikereket lehet elérni. Az NFT-ről viszont már pozitívabb a véleménye, mivel ennél jött egy jó irány, és meglepődött rajta, hogy a művészek milyen gyorsan tudták implementálni ezt a tudást.
Végezetül azt mondta el, hogy szerinte a pandémia rásegített az együttműködések fokozására, a nagycégek sokkal nyitottabbá váltak a partnerségekre. Éppen emiatt azt tanácsolja, hogy a startupok legyenek elég merészek arra, hogy megkeressék őket. Ezt azzal támasztotta alá, hogy a februárban indult, női alapítót is magába foglaló Gardróbom megkereste a Magyar Postát segítségért, amivel azt érték el, hogy mindössze 1 hét alatt kialakított nekik egy külön szolgáltatást, így közel 40-50 ezer csomag ment már keresztül rajtuk a startup számára, ami hatalmas sikert jelent nekik. Többek között egy sörös startup is megkereste Milánt a segítségért, akik meglepően fogadták, hogy Milán fél órán belül már válaszolt is nekik. Tehát ő azt tudja tanácsolni az új évre a startupoknak, hogy mindenképpen próbálkozzanak.
*Berkovics Dalma
Berkovics Dalma | Microsoft for Startups
Berkovics Dalma, a Microsoft for Startups hazai vezetője kiemelte, hogy a Microsoft alapvető fontosságúnak tartja, hogy együttműködjön a startupokkal, és hogy rájuk ne versenytársként, hanem partnerként tekintsenek. A Microsoft technológiai partnerként támogatja a startupokat, biztosít számukra bizonyos szolgáltatásokat (Microsoft 365, Github, Visual Studio, Power BI), és elérhetővé teszi az Azure felhő-szolgáltatás hogya startupok profi körülmények között, gyorsan, hatékonyan és agilisan tudják fejleszteni saját termékeiket. Emellett segítenek a nemzetközi piacra lépésben is a saját sales csatornáikon keresztül.. A Microsoft nem befektetőként, nem inkubátorként és nem is akcelerátorként van a piacon, hanem egy hosszútávú partnerprogramot kínál, amiben a startupok legfeljebb 5 évig vehetnek részt. A programban részt vevők akár 150 ezer dollárnyi Azure-kreditet is kaphatnak, ami óriási segítség lehet a vállalkozásoknak abban, hogy az ötletüktől eljussanak a késztermékig, és azt piacra is vigyék.
Idén jelentős változás érte a programot, miszerint kiszélesítették az általuk támogatott startupok körét, így már nem csak B2B és scale-up fázisban lévő startupok jelentkezhetnek, hanem akár egy B2C fókuszú ötlettel is el lehet indulni. A platform Founders Hub néven fut, ahol a jelentkezésmindössze 5 percet vesz igénybe és pozitív elbírálást követően hozzá is férnek a startupok a Microsoft által nyújtott szolgáltatásokhoz. . Hatalmas siker, hogy idén sikerült megháromszorozniuk az általuk támogatott startupok számát, így most ez a szám megközelíti az 50-et. Fontos megjegyezni, hogy maga a program globális, aminek köszönhetően ugyanazokat a kereteket és juttatásokat kapják a startupok az egész világon, de ez helyi illetve régiós segítséggel történik. Dalma például nemcsak a magyarországi, hanem a a közép-kelet európai szintű bevezetésben segít. A programba való jelentkezés folyamatos, nincsenek külön kitüntetett indulási időpontok. Viszont Dalma azt javasolta, hogy mindenki mérje fel, hogy mikor elég érett arra a vállalkozása, hogy egy ilyen típusú partneri bevonásra szüksége legyen.
Van egy kiterjedt mentor-hálózatuk is, ami főként Microsoft dolgozókból áll nemzetközi szinten. A mentorokkal lehetőség van felvenni a kapcsolatot, majd velük egy félórás tanácskozáson részt venni.
Dalma arra a kérdésre, hogy a startup világot milyen trendek jellemzik leginkább, és ezek hogyan változnak, azt mondta, hogy a kulcs az értékfókuszban van. Egyre több startup célja, hogy ne csak többet adjon el, hanem hogy legyen valami plusz hozzáadott értéke. Ezek közül is a társadalmi, környezeti hatásokat emelte ki. A Microsoft is úgy látja, hogy egyre több ilyen startup van jelen, ami nem véletlen, hiszen a befektetői oldalról is nagyobb az elvárás e téren. Erre jó példa a Global Social Entrepreneurship program. Dalma arra buzdít mindenkit, hogyha új ötleten dolgozik, mialatt innovatív irányba megy, gondolja végig, hogy ez miért teszi jobbá az emberek életét Ezzel elérhető a nagyobb értékteremtés, valamint a befektetői döntésekben és partnerek elérésében is fontosabb tényező, mint korábban.
*Ivánka Iván
Ivánka Iván a DJP-hez hasonlóan szerepelt már Kanapé Pitch sorozatunkban, akkor a Founder Institute (FI) tevékenységét mutatta be nekünk. Úgy tartja, hogy Magyarország alapvetően egy jó hely vállalkozni, és hogy a régióban picit jobban le vagyunk maradva, mint kéne, ami pozitív szemszögből nézve azt jelenti, hogy sokkal nagyobbat tudunk innen fejlődni. A Founder Institute a világ legnagyobb ötletfázisú akcelerátora, amelyet Elon Musk szobatársa, Adeo Ressi alapított. Iván és társai a szervezet magyarországi szekciójáért felelnek. Iván elmondása szerint várakozásaikat már az első évükben messze felülmúlta a jelentkezők száma. Összesen 1300-an jelentkeztek, majd a cohortot 32 alapítóval indították el, végül pedig 5 csapat végezte el sikeresen a programot. Amint az a számokból is látszik, sok projektet „kaszaboltak le” a minőség érdekében. Iván szerint erre azért van szükség, mert az a céljuk, hogy olyan cégeket építsenek, amik egyrészt megváltoztatják a világot, másrészt értéket teremtenek, akárcsak például a Founder Institute programjából útnak indult Udemy. A program lényege, hogy egy jó ötlettel rendelkező ember 6-7 hónap alatt jogilag is meg tudja alapítani vállalkozását és növekedésre tudja állítani azt többezer mentor és befektető segítségével. A szervezet központja egyébként a Szilícium-völgyben van – innen kapják a programot és a támogatást is. Iván kiemelte, hogy ők nonprofit tervékenységet folytatnak, és különböző szervezetekkel működnek együtt céljaik elérése érdekében. A Founder Institute programjára való jelentkezés jelenleg is nyitva áll az érdeklődők előtt, a cohort a következő negyedévben fog elindulni egy frissített, teljesen digitalizált formában.
Iván ezúttal nem csak a Founder Institute-ot képviselte, de az Ivanka Group-ot is, aminek keretén belül viszont rengeteg mindennel foglalkozik. Az Ivanka Group elég sok változáson ment át az elmúlt évben, például Iván egyedüli részvényessé vált benne. Emellett több ágat is elindítottak, például az IG Ventures-t, amin belül 3 millió dolláros kerettel fektetnek be ötlet fázisú és korai fázisú startupokba. Iván szerint ez a szegmens – amit egyébként a Tőkeportál is támogat – itthon nem igazán van még betöltve. Ezenkívül ott van a consulting vonaluk, ahol vállalkozásoknak segítenek digitalizációban és automatizációban, valamint az Ivanka Digital Marketing Agency, amin belül cégek skálázásában segítenek. Mindemellett nemrégiben megalapították a Hunikornis alapítványt, amibe a nonprofit és közérdekű tevékenységeiket fogják kiszervezni. A Hunikornis név választása egyébként nem véletlen, hiszen az a fő célja, hogy elősegítse magyar unikornisok létrejöttét, de persze nem csak nagyban gondolkodnak. A Hunikornis egy gazdaságfejlesztési alapítvány is, hiszen alapvetően azzal akarnak pozitív hatást elérni, hogy segítenek kialakítani a helyi ökoszisztémát és gazdasági környezetet, ebbe pedig a KKV-k és mikro vállalkozások támogatása is beletartozik.
Iván a jövőre tekintettel azt tartja legnagyobb küldetésüknek, hogy minél több emberhez el tudjanak érni, és ne csak az információt, hanem kézzelfogható, végrehajtható dolgokat tudjanak eljuttatni másokhoz, ami által minden nap képesek egy kicsit fejlődni. Kiemelte, hogy nem csak Budapesten, hanem vidéken is fontos vállalkozókat képezni, hiszen a magyar emberek között nagyon sok tehetség van. Iván szerint – mint ahogy azt a múlt tapasztalatai is mutatják – Magyarországról is lehet globális milliárdos értékű startupokat csinálni, ők ebben akarnak segíteni, és keményen dolgoznak azon, hogy minél több magyar sikersztori legyen a jövőben is.
Iván véleménye a fennatarthatóságról az, hogy ezt a problémát csak a vállalkozásokkal együtt lehet megoldani. Ennek a problémának a megoldására akkor lehet programokat jól megvalósítani, ha aszerint kezdünk el gondolkodni, hogy az egyének összességének a teljesítménye túl tudjon haladni a csapat teljesítményén. Ennek alátámasztására az újrahasznosítás kommunikációját hozta fel szemléltetésképpen. A gyártók a kommunikáción keresztül áttolták a felelősséget a fogyasztókra és a végfelhasználókra, aminek eredményeként az újrahasznosítás az emberek körében helyes és népszerű lett. Ezt bár jó dolognak tartja ő is, elmondta, hogy a világon a környezetszennyezésnek körülbelül a felét kevesebb, mint 100 vállalat végzi, emiatt nekik sokkal nagyobb felelősségük van e tekintetben. Éppen emiatt az a fontos kérdés, hogy hogyan tudunk olyan technológiát fejleszteni és olyan vállalkozásokat alapítani, ami ezeket a valós problémákat oldják meg. Hiszen amellett, hogy az egyéni cselekedetek is hasznosak, a jövő abban van, hogy olyan csapatokat segítsenek, amik ezeknek a megoldására törekszenek azzal, hogy a megfelelő eszközöket juttatják el az emberekhez, továbbá egy támogatói hálót hoznak létre. A vállalkozói közösségben ezt úgy is szokás mondani, hogy aki ad, az nyer, tehát ha a startup ökoszisztéma szereplői folyamatosan segítik egymást, és adják át egymásnak az értékeket, akkor együtt hatalmas növekedésre lehetnek képesek.
*Müller Tamás
Müller Tamás | Pozi.io, Women Startup Competition
Müller Tamás is a digitalizáció fontosságát emelte ki. A Women Startup Competition, mely női startupoknak nyújt megmérettetést, nemrég fejezte be a 7. szezonját. A verseny nem csak magyar startupoknak nyújt lehetőséget, sokkal inkább globális szintű, minden szezonban egyre bővül az elődöntő helyszínek száma. A Londontól Moszkváig és Helsinkitől Tel-Avivig tartó versenysorozatba idén például Koszovó volt az új szereplő, de jöttek startupok Indiából, Kenyából és az Egyesült Államokból is. Nagy öröm volt számukra, hogy az idén is sikerült 2 magyar startupnak bekerülnie a döntőbe. Viszont ide már nem elég az ötlet, ha valaki a döntőbe szeretne kerülni scale-up szinten működő női startuppal kell rendelkeznie. De az sem kizárt, hogy olyan női alapítókat jutalmaznak különdíjakkal, akik valóban aktívan szeretnének tenni a sikerükért. Az mindenesetre biztos, hogy a döntőkbe került startupok az elmúlt évek eredményeit tekintve 10x nagyobb eséllyel kapnak befektetést, mint a piaci átlag.
A Tamás által képviselt másik szervezet, a Pozi.io lényegében a digitális levetülése a startup ökoszisztémának. Ez az ötlet onnan jött, hogy rengeteg ötlet és startup elveszik, hiszen nem kapnak hasznos – építő(!) – szakmai piaci validációt, nem találnak csapattársakat vagy hasonló területen működő startup partnereket, nem kerülnek be inkubációs programokba. Így egyszerűen nem élik túl azt az időt, ami az ötlet megvalósítása és a piacralépés között telik el. A Pozi.io-nak éppen ezért az a célja, hogy segítsen találkozni a startupoknak, akik utána a rendszeren keresztül fel tudják venni a kapcsolatot, és el tudják egymásnak mondani a véleményüket és javaslataikat. A startup esetén ez az egyik legnagyobb segítség, hiszen ezzel együtt rövidebb idő alatt, kisebb költséggel, gyorsabban tudnak fejlődni, majd a kész tervvel tudnak a befektetők elé állni, vagy piacra lépni. Az elmúlt év nagy előrelépést jelentett itt is a digitalizáció tekintetében, mert át kellett gondolniuk, hogy hogyan tudják az oktatást, a versenyzést és a mentorálást átvinni az online térbe, minél egyszerűbb, optimalizáltabb és gyorsabb megoldással. Nagyon hasznos tanuló folyamatnak jellemezte ezt a tevékenységet, hiszen rá kellett jönniük, hogy hogyan tudják érdekessé tenni a folyamatokat, miközben online vagy hibrid rendszerben működnek – limitált személyes találkozásokkal vagy teljesen a nélkül.. A legutóbbi “Pitch Please!” versenyükön azt tapasztalták, hogy egy londoni startupok mellett például a bulgár női startupok is olyan befektetési lehetőségeket tudtak előadni, ami a Draper Startup House alapító amerikai befektetőnek is kiemelten érdekesek voltak. Ez azt bizonyítja, hogy európai szinten nagyon sok innovatív és skálázható startupot (és akár ötletet) lehet gyűjteni, de elő kell segíteni a működésüket azzal, hogy megmutatják a vállalkozóknak azt, hogy hogyan lehet és érdemes könnyen előre lépni és sikereket elérni. Összefoglalva a pozi.io ingyenes, nyílt és transzparens rendszerének segítségével egy hidat építeni ami segít feltérképezni a startupok közötti szinergiákat és elérni az előttük álló lehetőségeket.
Tamás arra a kérdésre, hogy mit tudna tanácsolni a női vállalkozók számára, hogy segíteni tudják egymást egy jobb jövő irányába azt mondta, hogy az értékteremtő ötleteket kell előnyben részesíteni. A női vállalkozások azon kívül, hogy pénzt termelnek, a környezetnek valamilyen pluszt adnak, amivel felébreszthetik mások empátiáját, és amivel valós társadalmi problémákat lehet megoldani, mert ma már nem az fontos, hogy ne legyünk környezetrombolók, hanem hogy hogyan tudjuk a környezetromboló hatásokat hatékonyan csökkenteni és a Földet egy élhető hellyé tenni a következő generáció számára is.
*Startup Szilveszter
Az esemény legizgalmasabb része ezután következett, ugyanis ünnepélyes keretek között kihirdettük az Év Startupja, az Év Befektetője és az Év Közösségi Finanszírozási Kampánya nyerteseit! A nyerteseknek Nóra mellett a Carassia pincészet tulajdonosa fogja személyesen átadni a nyereményt, a díjnyertes Carassia pezsgőket! A legtöbb szavazatot az Év Befektetője szavazáson Balogh Petya, az Év Startupja szavazáson a Péntech, míg az Év Közösségi Finanszírozási Kampány szavazáson a SolarBnb kapta!
Balogh Petya nyerte az az Év Befektetője díjat
Petya a hírt nagy örömmel fogadta. Ennek alkalmából összefoglalta, hogy mit jelentett neki a 2021-es év, és hogy mit vár a következő évtől.
Úgy látja, hogy 2021-ben a startupok egyre jobban kezelték a post-covid helyzetet, a nagyvállalatok is kezdenek visszatérni, és egyre többet költenek, miközben a fogyasztók helyzete is rendeződni látszódik. A vállalatok 2020-ban kezdődő új stratégiái és fejlesztései kezdenek beérni, ebből kifolyólag a legtöbb startupnál drasztikus növekedést látott ebben az évben. Tehát 2020-ban nem anyagilag, hanem stratégiailag tudtak berobbanni, amit 2021-ben pénzre váltottak, és reméli, hogy 2022-ben is ez a trend fog folytatódni.
Már több mint 40 startup jelent meg a portfoliójában, a velük való munka pedig egyre komolyabb és egyben egyre komolyabb kihívás is, hiszen mindenki tele van tervekkel, mindenki meg akarja változtatni a világot. Pont azért szereti ezt a szakmát, mert ilyen lelkes alapítókkal tud együtt dolgozni.
A másik nagy lépése az volt az évben, hogy tavasszal elindított egy új tanfolyamot Starting Up néven, amin eddig több mint 200 fő vett részt.
Emellett egy régi álma is megvalósult. Szeptemberben tartott egy képzést leendő angyalbefektetőknek, aminek fontossága abban rejlik, hogy így lehetőség van egy támogató közösség kialakítására. Azt reméli, hogy 2022-ben is tud majd tartani egy ehhez hasonló előadást, és hogy a piacon még több angyalbefektető lesz jelen, akik még intenzívebben tudják támogatni a startupokat, akik ezáltal még nagyobb sikereket lesznek képesek elérni.
Úgy látja, hogy a hazai startup ökoszisztéma kezd beérni, ami szerinte egy fantasztikus utazás. Ebben a Tőkeportál szerepe is évről évre fel fog értékelődni, és kiváló csatorna lesz arra, hogy minél több ember kipróbálhassa magát befektetőként.
Végezetül bejelentette, hogy január 2-tól jön a Cápák között 4. évadja főműsoridőben, ami jelentős előrelépést jelent mind a műsornak, mind a startupoknak. Petya exkluzív beszámolója a korábbi évadokról az alábbi linken olvasható!
A PÉNTECH nyerte az Év Startupja/Startuppere díjat
A PÉNTECH-el a következő, januári Kanapé Pitch-en találkozunk, és ott mutatják be a szolgáltatásaikat is!
Kemény Kornél és a SolarBnB nyerte az Év Közösségi finanszírozási kampánya díjat
Kornél, a SolarBnb vezetője a következetes és kitartó kampánymunkájának köszönhette, hogy korábban a 0-ról felépítette a kampányát, így 42 millió forintos befektetést gyűjtött össze.
Nagy öröm volt számára, hogy ő nyerhette meg ezt a díjat, hiszen egy éve ilyenkor még zajlott a kampánya, mikor két ünnep között is megbeszéléseken vett részt a befektetőkkel. Ő is az alázatos munkát és az agilitást emelte ki, ami továbbsegítette őket akkor, amikor bizonytalan volt a helyzetük.
Ezeknek a tulajdonságoknak azóta is sokat köszönhet, hiszen nagyon sok újítást vezettek be, amiknek eredményeképp napelemre vágyók ezrei látogatták meg az oldalát.
A piaci igényekre reagálva megszületett a 2. termékük, a Solarflow, ami a napelemes rendszerek engedélyeztetését és tervezését teszi egyszerűbbé. Mivel ők egy tőkeerős piacon mozognak, fontos, hogy gyorsan tudjanak reagálni a piaci változásokra, így a jövőben is ezt várhatják tőlük a felhasználók. Emellett pedig másik fontos céljuk a stabilitás megteremtése lesz.
A Tőkeportál egyik missziója is az, hogy egy olyan piacteret építsen, ahol a kínálati oldalon a tőkét kereső kezdő-, kis- és középvállalkozások állnak, a keresleti oldalon pedig a befektetők és a háztartások, akik a megtakarításaik egy részét befektetik helyi induló vállalkozásokba, szerepet vállalva ezzel a megoldandó feladatokban. A Tőkeportál határozott célja még, hogy minden magyar háztartásnak legyen magyar startup részvénye, hiszen ez közös misszió, ezzel kívánunk mindenkinek sikerekben gazdag boldog új évet!
A Tőkeportál egyik missziója is az, hogy egy olyan piacteret építsen, ahol a kínálati oldalon a tőkét kereső kezdő-, kis- és középvállalkozások állnak, a keresleti oldalon pedig a befektetők és a háztartások, akik a megtakarításaik egy részét befektetik helyi induló vállalkozásokba, szerepet vállalva ezzel a megoldandó feladatokban. A Tőkeportál határozott célja még, hogy minden magyar háztartásnak legyen magyar startup részvénye, hiszen ez közös misszió, ezzel kívánunk mindenkinek sikerekben gazdag boldog új évet!