#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch - ilyen volt a 47. epizód | Máté Krisztina, Balogh Petya | Cápák Között | Express Innovation Agency
*BESZÁMOLÓ
A Kanapé Pitch 47. epizódjában a Future Proof Consulting irodájából jelentkeztünk be, ahol sor került a magyar startup ökoszisztéma 2021-es Év Legjobbjai szavazás díjátadására is
A nyerteseket idén a saját névre szóló oklevél mellett egy-egy díszdobozos Carassia pezsgővel lettek gazdagabbak, amiket a Kárásztelek Pezsgőpincészet egyik tulajdonosa, Kovács Zoltán adott át személyesen.
Zoltán elmondta, hogy ez a pincészet tulajdonképpen az ő és befektetőtársai saját startup vállalkozása és kockázati tőkebefektetése volt, amit 2010-ben kezdtek el építeni a nulláról, közel 23 hektár megművelésével. Örömmel fogadta a felkérést, hogy ő adhassa át a 2018-as Blanc de Blancs pezsgőket. A Carassia pezsgőkkel már volt lehetőségük megtapasztalni a sikert, hiszen korábban a londoni világbajnokságon számos arany és ezüstérmet begyűjtöttek már termékeikkel, idén pedig külön büszkeséggel töltötte el őket, hogy elnyerték a zsűri elnökének különdíját, ami a régióban egyedülálló eredménynek számít. Zoltán szerint kiemelten fontos támogatni a vállalkozói kedvet ma Magyarországon, amihez a közösségi finanszírozás nyújtotta lehetőségek is hozzájárulnak, így örömmel koccintott e szegmens legjobbjaival.
Az idei év Startup Befektetője díjat a szavazatok alapján másodszor is Balogh Petya nyerte meg. Petya közismert angyalbefektető. Elmondta, hogy úgy gondolja, hogy a díj egy kiváló visszacsatolás számára arra, hogy jó úton jár. Mindig is azon dolgozott, és a jövőben is azon fog dolgozni, hogy legyen minél több vállalkozó és ezzel párhuzamosan minél több sikeres startup a magyar ökoszisztémában. Ennek érdekében angyalképzéseket is tart, amikről hamarosan a Tőkeportál közössége is értesülhet, s azon részt is vehet.
2021-ben az év Közösségi finanszírozási kampánygazdája címet a SolarBnB vezérigazgatója, Kemény Kornél kapta, aki a Tőkeportálon indított kampányával egy napelemberuházási piactér indításához keresett tőkét. Kornél kiemelkedő kampánymunkával, kellő szorgalommal és kitartással a nulláról gyűjtött össze 42 millió forintnyi befektetést, ami a magyar környezetben igen szép induló tőkének számít. Kornél örült, hogy újra részt vehetett a Kanapé Pitch-en, és úgy gondolja, hogy rengeteget tanultak a csapatával a kampányból. Ennek oka, hogy az ötletet fázisból sikerült megvalósítaniuk vállalkozásukat, amihez elengedhetetlen volt a sok munka, a többszöri újragondolás, tehát összességében minden, ami a vállalkozói lét velejárója. Éppen ezért ezt egy jó felkészülési lehetőségnek gondolja, és mindenkit arra bátorít, hogyha van egy vállalkozása vagy akár egy ötlete, akkor indítson közösségi finanszírozási kampányt. Elmondása szerint ekkor a vállalkozó nem csak tőkéhez jut, miközben egy jó célért küzd, hanem rengeteg élményt is szerez, emellett pedig megannyi megjelenés biztosított számára.
A sikeres kampányt követően a Solarbnb-nek sok nehézséggel kellett megküzdenie; az utóbbi időszakban a 100%-os támogatású napelem program és annak hatásai állítják komoly kihívások elé a csapatot.
Az év Startupja pedig a Péntech Solutions lett, ahonnan dr. Réti Bálint online jelentkezett be a díjátadóra. Bálint, a digitális faktoring és kkv finanszírozás szolgáltatással foglalkozó Péntech Solutions társalapítója, megköszönte a bizalmat és az ezzel a díjjal járó sikert mindenkinek, aki rájuk szavazott. Úgy látja, szerinte ez egy jó év volt, mivel a pandémia okozta nehézségeket a fintech cég jól ki tudta aknázni.
Példaként hozta fel, hogy sikerült a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közösen elindítani egy partnerminősítési modult, amit több mint 400 ezer NAK tag tud igénybe venni. Emellett pedig az MKB Bankkal elindítottak egy digitális kkv hitelezési modult is, ami azt jelenti, hogy aki az MKB-nál digitálisan igényel hitelt, az a Péntech rendszerét fogja használni. Azt is kiemelte, hogy év végére sikerült meghaladniuk az oldalukon a 800 regisztrált vállalkozást. Ami pedig a legfontosabb számukra, hogy a világ egyik legnagyobb nemzetközi bankcsoportjával fognak együttműködni faktoring téren – ehhez egy terméküket meg is vásárolták.
A 2022-es évre másik nagy reményük, hogy tovább erősítik a lengyel vállalkozásukat is. Mivel ők digitális faktoringgal, hitelezéssel és lízinggel is foglalkoznak, kitűzött tervük, hogy egy gyorsabb és még hatékonyabb faktoring szolgáltatás nyújtsanak, amivel várhatóan tavasszal fognak piacra lépni.
*Máté Krisztina és Balogh Petya
Máté Krisztina és Balogh Petya | Cápák között
A díjátadót követte a főműsor, amelynek fókuszában a Cápák között sorozat volt.
A Tőkeportálnak régi álma vált valóra azzal, hogy a Kanapé Pitch adásában vendégül láthattuk a Cápák között televíziós műsor szereplőit, Máté Krisztinát, a műsor producerét és Balogh Petyát, az egyik visszatérő cápát. A Tőkeportál működéséhez hasonló rokonműfajnak érezzük azt, amit ők csinálnak, hiszen a a közösségi finanszírozás online bonyolítja azt le, amit ők a TV-ben. Az egyre népszerűbb műsor nagymértékben hozzájárul a magyar startup ökoszisztéma fejlődéséhez: az ott elhangzottakból bárki tanulhat, és minden néző felteheti magának azt a kérdést, hogy „Én hogyan lehetnék sikeres vállalkozó?”. Petya korábban is elmondta, hogy az számukra is egy küldetés, hogy a befektetés szó bekerüljön a köznapi szóhasználatba. Az egyre növekvő és élénkülő közösség és a nézettség növekedésének köszönhetően, e küldetés teljesítéséhez az is hozzájárul, hogy idén, a 4. évad részei már főműsoridőben, vasárnap este kerülnek vetítésre az adások.
Krisztina korábban sokat szerepelt a képernyőn a TV2-nél, ma már azonban műsorkészítéssel és a produceri munkával foglalkozik. Ez úgy alakult, hogy korábban, a TV2 legendás vezérigazgatója, Tolvaly Ferenc, úgy szerette volna a műsorvezetőket a csatornánál tartani, hogy olyan cégeket alakítottak velük, amikben 50% tulajdonjog a csatornánál, 50% tulajdonjog pedig a műsorvezetőnél volt, így arra is volt példa, hogy amelyik műsorban dolgozott egy műsorvezető, azt a saját cége gyártotta le. Ez inkább volt mondható formaiságnak, mintsem nyereséges üzletnek. Majd mikor a csatorna új vezérigazgatót kapott, megszüntették ezt a stratégiát azzal, hogy a műsorvezetők kivásárolhatták a cégüket. Ennek köszönhető, hogy Kriszta 100%-ban tulajdonosa lett a saját produceri vállalatának, viszont csatorna nem volt, ahová műsorokat gyárthatott volna. Ekkor hívta fel az RTL Klub, hogy gyártson műsort az akkoriban induló RTL II csatornára. Első műsora – ami azóta is látható a képernyőn – egy portré-sorozat volt sikeres vállalkozókkal, akiket abból a célból akartak megmutatni, hogy az emberek láthassák azt, hogy Magyarországnak vannak olyan arcai is, akik tisztességesen váltak sikeres vállalkozókká. Krisztina így csöppent bele a vállalkozók világába, majd innen, ahogy ő fogalmazott: F„már csak egy lépés volt a Cápák között”. A 2019-ben indult üzleti showműsornak idén, január elején indult el a negyedik évada, amit a kiváló nézettségi adatok miatt már főműsoridőben lehet nézni. A Shark Tank számos országban sikeres; Angliában a 17-ik, addig Amerikában már a 19-ik évadot készítik elő. A magyarországi licensz az RTL Klub-é, de a csatorna az ő cégével együtt hozza létre a műsort, a költségeket közösen állják. Szponzoraik nincsenek, inkább partnerek, akik szerves részét képezik a műsornak, mivel ők is elkötelezettek a magyarországi vállalkozói és gazdasági élet felpezsdítése mellett.
A műsor célja, hogy a startupperek, kkv vállalkozók megtalálják azokat a befektetőket, akik segítenek megvalósítani ötletüket, vagy új szintre növelni már meglévő vállalkozásukat. A nemzetközileg is elismert, sikeres szakmai múlttal rendelkező befektetők, azaz a Cápák, pedig olyan innovatív vállalkozásokat keresnek, amelyekkel berobbanhatnak a startupok világába. A Cápák egyáltalán nem ismerik előre a jelentkező startupokat, a felvételen találkoznak először. Volt már rá példa, hogy az egyik Cápa ismerte a megjelent vállalkozót, éppen ezért nem is volt érdekes a beszélgetésük, így végül nem került adásba az a rész.
Ami Jellemzően a startupok maguk jelentkeznek a műsorba, de természetesen az is előfordul, hogy a produceri csapat akad bele egy-egy érdekes vállalkozásba. A felvételt három, de akár öt hónapos előkészítési munka is megelőzheti, ami magába foglalja a háromkörös castingot. Ekkor nem történik szigorú értelemben vett átvilágítás, ahogy azt a befektetések előtt szokták, de a kreatív csapat feladata az, hogy megvizsgálja, hogy az ötlet valóban az jelentkező vállalkozóé, illetve, hogy az illető tudj-e, hogy miről beszél. Miközben megismerkednek a vállalatokkal, felkészítik őket a szereplésre: hol lesz a kamera, hogyan kell megjelenni, mikor mit kell csinálni. Ez számukra is nagy jelentőséggel bír, mivel a háttérben ők is szurkolnak a jelentkezőknek.
Az egyértelmű, hogy több startup jelentkezik, mint amennyi átmegy a 3 körös castingon, azonban még ez sem 100%-os biztosíték, hogy valaki a műsorba is be fog kerülni. Egy nap alatt átlagosan 5 vállalkozás kerül a Cápák elé. Őket a Cápák részletesen kikérdezik, de a műsorba csak azok a részek kerülnek be, amik a nézők számára is érdekesek lehetnek. Kriszta elmondta, hogy igyekeznek a képernyőre kiírni minden olyan kifejezés jelentését, ami nem mindenki számára egyértelmű, ezzel is edukálnak, népszerűsítik a befektetési- és startup kultúrát.
Petya elmondta, hogyha a stúdióban azt mondják, hogy befektetnek egy adott vállalkozásba, akkor csak ezután, a műsoron kívül kezdődnek el a komoly tárgyalások. Ekkor kerül sor a jogi munkára, a pénzügyi átvilágításra és a cég átnézésére. Ebben a fázisban még mindkét félnek joga van kiszállni az üzletből. Ez előfordulhat akkor is, ha a vállalkozó mégsem szeretné, hogy egy Cápa hozzon meg kockázatos döntéseket a vállalkozásában, de akkor is, ha a Cápa érzékeli, hogy a vállalkozók szépítettek a számokon, és a valóság mást mutat a korábban elhangzottakhoz képest. Ám megjegyezte, hogy ez nem annyira jellemző, többnyire befektetéssel zárul a folyamat.
Petya nagyon következetes a befektetéseit illetően, amivel jelentősen tudja növelni a saját portfolióját. Ezek a startupok szerinte egész jól teljesítenek, valamint azt tapasztalja, hogy évadról évadra jobb vállalkozások jelentkeznek. Ennek egyik oka lehet, hogy a vállalkozók megnézik a korábbi évadokat, és levonják belőlük a tanulságokat, ezáltal felkészültebben érkeznek, világosabban el tudják mondani, mit szeretnének, hol tartanak. Egyedül a cégértékeléssel vannak még problémák, de ezek is egyre életszerűbbek szerinte.
Ő az okos befektetések pártján áll, hiszen mentori szemléletével, ha egy vállalkozásba befektet, akkor tudást is ad mellé. Éppen ezért az ő pénze drága az állami vagy EU-s forrásokhoz képest. Pontosan emiatt, amíg a startupperek a pitchelés terén fejlődnek, ők is folyamatosan fejlesztik befektetői tudásukat és döntéshozatali folyamatukat: egyre óvatosabbak és kevesebb munkát vállalnak. Ő kifejezetten büszke egyre növekvő portfóliójára, amiben kevés elbukott startup található. A műsor előtt egy nagyon szűk témával, a technológiai vállalkozásokkal foglalkozott, most viszont a teljes kkv szektorral találkozik, így a befektetései is sokkal szélesebb spektrumot fednek le. Ezáltal lehetősége van megtapasztalni más iparágak nehézségeit, problémáit, illetve az erre reflektáló megoldásokat is, ez pedig az ő tudásához járul hozzá.
A felvétel után a szerkesztés utólag zajlik, így a Cápák átlagosan 10-20%-al több céget látnak, mint a nézők. Sem a Cápák, sem a stábtagok nem tudják menet közben megtippelni, hogy lesz-e a pitch végén befektetés, hiszen lehet, hogy egy vállalkozó rosszul indít, majd a végére meggyőző adatokkal áll elő, de persze ez fordítva is megtörténhet. A négy évad leforgása után már Kriszta is jobban látja, hogy mi az, ami szerinte érdekes, de a képernyőn nem látszódik. Éppen ezért úgy gondolja, hogy van még mit megmutatniuk, hiszen ez egy olyan munka, amivel közösséget építenek és növelnek. A tudást nem feltétlenül megtartják, hanem megosztják a nézőkkel, ezzel fejlesztve a teljes ökoszisztémát.
Arról is szó esett, hogy mennyire is fontos az állam szerepe a startup ökoszisztéma építésében. Nora szerint a vizsgálatok azt mutatják, hogy az ökoszisztéma berobbanásának mindig volt egy állami mozgatórugója. Krisztián megosztotta velünk, hogy részt vett korábban egy konferencián, ahol pont ez a téma jött fel egy észt és egy izraeli kolléga társaságában. A kérdés az volt, hogy mikor fog a magyar startup ökoszisztéma izraeli szintre felérni? Krisztián szerint a kérdésben a hangsúly a MIKOR-on van. Például Észtországban önfenntartó rendszer van, kevés az állami támogatás, de korábban a rendszer kialakításába rendkívül sok pénzt kellett beleölni, és nagyon sok szabályozást kellett megváltoztatni. Utána már a működő rendszer fenntartásában persze kevesebb lesz a szerepe az államnak, ezt Krisztián találóan „éjjeli őr üzemmódnak” nevezte. Az állam viszont így vagy úgy ugyanúgy bent marad, pl. szolgáltatásokat vásárol a startup szektortól, de a kérdés az kell, hogy legyen, hogy millyen fázisban van az adott ökoszisztéma. Általában az elején egy aktívabb segítésre van szükség, és aztán szépen lassan háttérbe lehet majd lépni. Jelenleg itthon az aktívabb segítés fázisa kell, hogy megvalósuljon, az Express Innovation Agency is ezt szeretné megvalósítani programjaival, hiszen elmondásuk szerint ők akkor sikeresek, ha a startupok is sikeresek.
*Sztárüzenet
Nyics Viktor | Sztárüzenet
A Cápákat kampányaink követték.
A Sztárüzenettől Nyics Viktor, a platform egyik társalapítója jelentkezett be, aki Csobán Évával együtt hozta létre ezt az oldalt, amin keresztül bárki rendelhet egy személyre szóló videó-üzenetet a kedvenc magyar hírességétől. Viktor kiemelte, hogy a Sztárüzenet csak az első lépés egy sokkal nagyobb infrastruktúrában, amiben összekötik a magyar tartalomkészítőket a magyar fogyasztókkal.
A kampánygazda örömmel számolt be a kampány állásáról, ami pár héttel az indulás óta már 30% felett tart, és a következő 10%-os befektetés pedig már úton van, amivel együtt több mint 40%-a lesz meg kitűzött minimum tőkecélnak. Ez azt jelenti, hogy hamarosan a 40 millió forintból már 16 millió forintnyi befektetés össze fog gyűlni! Ez a teljesítmény adta nekik azt a bátorságot, hogy belevágjanak egy rekordkísérletbe, amit a Kanapé nézőinek jelentett be elsőként!
Ennek az ötletnek a célja, hogy beindítsa az utolsó pillanatra várók aktivitását, hiszen, most a rekordkísérlet keretében extra kedvezményeket is felajánlott. Ez azt jelenti, hogy a bejelentést követő első befektető 100%-os extra bónuszrészvényt kap, a második extra 90%-ot és így tovább, egészen a 10. befektetőig. Ami fontos, hogy a befektetésnél a kuponkód részhez be kell írni, hogy Rekordkísérlet, hiszen csak így él a felajánlott kedvezmény, ami egészen január 19-e éjfélig tart. (ezt az időpontot a Tőkeportál új regisztráltjainak kedvéért meghosszabbítottuk egy extra nappal. A lehetőség határideje tehát 2022. január 21 éjfél!
A kampány kedvezményei összevonhatóak:
- Minimum befektetési összeg: 15 ezer ft.
- 15.000 Ft feletti összegnél alapítói sztárparty meghívó
- 1.000.000 Ft feletti összegnél alapítói sztárparty meghívó VIP extrákkal
- 2.000.000 Ft feletti összegnél 10% bónusz részvénycsomag
*Az extra kedvezmények elérhetősége nyomon követhetőek a Kampányoldal Fórumán keresztül.
A Sztárüzenet célja együtt rekordot dönteni, ami által a folyamatok felgyorsulnak, a kitűzött cél pedig még közelebb kerül. Aki szeretné velük együtt építeni ezt a víziót, annak nem érdemes késlekednie, ezért jelezze mielőbb befektetési szándékát a kampányoldalon keresztül!
*Syrius
Toma Zoltán | Syrius
Toma Zoltán kampánya, a Syrius bár még a felkészülési fázisban van, már csak a társasági jogi formáknak kell megfelelniük, ugyanis a Kft formából Zrt-vé kell alakulniuk ahhoz, hogy befektetési célú kampányt indíthassanak, majd a befektetőinek névre szóló részvényt bocsáthassanak ki. Ezután a folyamat után pedig már semmi akadálya sem lesz a zárt szakaszban való elindulásnak. Ennek örömére pedig küldött is a nézőknek egy kedvcsináló videót a vállalkozásról, a tevékenységeikről és a gépeikről. Nézd meg a videót, és ha szeretnél részvényese lenni a vállalatnak, regisztrálj elő a kampányra!
*Tőkeportál Saját Kampány
Szeles Nóra | Tőkeportál
A 47. epizódot Szeles Nóra zárta, aki bejelentette, hogy elindul a Tőkeportál saját kampánya! Ennek kapcsán részletesbben is ismertette a közösségi finanszírozás legnagyobb előnyeit és a platform működését, nevezetesen, hogy a kisbefektetők akár minimális összeggel, egyszerűsített módon részt tudnak venni az ilyen kampányokban és ezáltal tanulhatnak magáról a befektetett iparágról és a befektetésekről. A Tőkeportál saját kampánya zárt szakaszának első két napjában 7,5%-os cégérték kedvezményt kínált befektetőinek, majd a zárt szakasz végéig 5%-os cégérték kedvezményre számíthatnak a befektetők. Ezenkívül minden befektető, aki 5 millió forintnál több tőkét invesztál 10%-os cégérték kedvezményben részesül. Ehhez minimálisan 30 millió forintos tőkecélt tűzött ki a Tőkeportál.