Kövesdi Gábor, a brancsközösség.hu alapítója I Kanapé Pitch vol. 84 I Tőkeportál Podcast
Kanapé podcast, 2024. március 19.
Tőkeportál saját tartalom
A Tőkeportál Kanapé Podcast aktuális epizódjában vendégünk Kövesdi Gábor, a brancsközösség.hu fő alapítója, a termékcélú közösségi finanszírozás első eredményes elindítója Magyarországon. A Tőkeportálon sikeresen zárult kampánya kimagasló eredménnyel, 124 millió forintos tőkecéllal a legtöbb tőkét összegyűjtő kampánynak minősült, és ennek okán decemberben az Év kampánygazdája címet nyerte el. Gábor beszámol a Brancs elindulásáról, a szolgáltatásukról, a platformjukon történő kampányindítási folyamatokról és a sikeres vállalkozó ismérveiről.
Hogyan indult a Brancs, hogy lett ez az életed egyik központja? Milyen pályát futott be a platform idáig?
Gábor a közösségi finanszírozással vállalkozói életútja elején ismerkedett meg, amikor a MyFarm Harta vállalkozását közösségi finanszírozási kampányból szerette volna elindítani az IndieGoGo-n. A kampány sajnos nem működött, viszont a közösségi finanszírozás pszichológiája ezzel szemben igen, hiszen a bizalmat megszavazták neki az emberek, de a platform nélkül érte el az elindulást. Egy idő után Magyarországról már nem lehetett kampányt indítani az IndieGoGon keresztül, ekkor határozta el, hogy megvalósítja ezt itthon is.
„Több saját vállalkozást is indítottam, ingatlanportáltól kezdve 11-es rúgó bajnokságon, kolbásztöltő csapatépítőn át, nagyon sok mindent. Sok vállalkozást láttam, és ezzel együtt a közösségi finanszírozás előnyeit is, így igazából a Brancs ebből állt össze. Mostmár 2024-ben, gyakorlatilag két és fél éve ez teszi ki a munkáséletem nagy részét, valamint már a magánéletemben is nagyon gyakran előfordul, mondhatom, hogy abszolút az életem része.”
A célcsoportjuk a lokális vállalkozók, akik még nem készek arra, hogy óriásit álmodjanak. „Azt szoktam mondani a vállalkozóknak, hogy a Kickstarter lehet a következő lépcsőfok a Brancs után. Itt kicsiben egy lokális piacon kipróbálod a termékedet, validálod, utána némi fejlesztéssel lehet, hogy mehetsz a Kickstarterre és szerezhetsz néhány százezer vásárlót akár.”
Mikor ajánlod a Brancson történő kampányindítást egy baráti társaságban? Mi az a momentum, amikor tanácsos egy vállalkozó számára, hogy ezt mérlegelje?
A baráti, ismerősei körében is sokan vannak, akik tipikus alkalmazotti beállítottságú egyének, akiknek nem alkalmas a Brancs. Akinek a biztos, kényelmes dolog fontosabb, mint a kihívás vagy a szabadság, az semmiképp ne indítson brancskampányt.
Ha megvan a megfelelő csapat-ember- közösség, akkor próbálkoznak új kategóriákkal, szektorokkal, új megoldásokkal, és megpróbálják validálni a terméket. Előfordul, hogy az adott termék nem működik közösségi finanszírozásból, mert nem tudják megteremteni a bizalmat. Abban a fázisban vannak, hogy ami működik, azt próbálják multiplikálni, és újakat tesztelni, új csapatokkal, új megoldásokkal, új üzleti modellekkel, új technológiával.
A fázisokról és a folyamatról tudnál részletesebben beszélni? Mennyi idő a kampányindítás?
Nagyon változó. Elsősorban attól függ, hogy mennyire érett a gondolat. Aki viszonylag kész ötlettel érkezik, és már egy korábban sikeresen működött sémát szeretne megvalósítani, azok 1-2 hét alatt elindítják a kampányt, aki bizonytalanabb, azzal akár egy hónapig is elhúzódhat.
„A kampány általában 40-60 napos. Az elején az Early Adapterek jönnek, itt a saját közösségedet meg tudod mozgatni, akik gyorsan beszállnak. Utána van a közepe, az a nyögvenyelős nehéz, amikor minden egyes befektetőért meg kell dolgozni, és akkor el kell nyomni a kampányt 70-80-90 százalékig, és akkor a vége az aratási időszak, amikor már közel a siker, és a sikeres kampányokhoz mindig szeretnek csatlakozni. Az eddig 50 százalékot elért kampány fölött még nem volt sikertelen kampányunk. A végén van olyan kampány, aki 250 százalékot is elért. Utána meg már tényleg határ a csillagos ég.”
Megosztanál egy-két fő tanulságot vagy sikersztorit?
Sikersztoriból egyre több van, főleg az agrárkultúra területén. Példaként említette Gábor a Ginát kimutató szívószálat, ami egy óriási innováció, és nemcsak Magyarországon, hanem világszinten egy nagyobb társadalmi problémára adhat megoldást. Abból a kampányból akár 10+ milliós nagyságrendet is össze lehetett volna gyűjteni, de nem az volt a céljuk az alapítóknak, hogy ebből a kampányból kihozzák a maximumot.
„A kampány alatt egyszerűen aktívnak kell lenni. Egy-két-három naponta legalább egy posztot csinálni bármiről, néhány száz ismerősnek akár írni direkt messenger üzenetet vagy e-mailt, vagy akár sms-t, vagy felhívni néhányat. Ebbe bele kell tenni az időt. Ha közben elérted a 70-80 százalékot, arra érdemes külön videót, vagy kontentet gyártani. Ilyen jellegű energia kell, de én azt mondom, hogy a 60 nap alatt, ha minden nap beleteszel egy-két órát, akkor nagyon szép sikeres kampányt tudsz zárni.”
Kifejtenéd azt a gondolatot, hogy végső soron azon áll vagy bukik a kampány, hogy vállalkozó szellemű-e az alapító vagy sem? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy vállalkozónak?
Az első elengedhetetlen jellemvonás az, hogy kitartó legyen a vállalkozó, emellett a nagyfokú kíváncsiság is fontos, hogy mindig próbálj valami új dolgot más megközelítéssel megvalósítani. A harmadik szintén meghatározó összetevő, amiről nem beszélünk eleget, a kockázatvállalási hajlandóság. Vállalni kell az anyagi kockázatot, az emberi kockázatát, és a munkát, amit beleteszel, hogy nem vész el semmibe.
A negyedik kulcsfontosságú jellemző, hogy merj tükörbe nézni, merj szembenézni a hibáiddal, a cégednek a hibáival és kudarcaival. Gábor megerősítette, hogy ezt még ő is tanulja és nehézségét a saját bőrén tapasztalja.
Hogyan választottad meg az alapítótársaidat és azután mennyi idő múlva indult el ténylegesen a platform?
Egy egyetemi csoporttársával, Attilával vágtak bele az ötlet megvalósításába, akivel már több üzletet is vezettek közösen, valamint Attila kolléganőjével, Rékával. Két befektetőt talált az induláshoz, akik anyagilag is tudták támogatni az elejétől a projektet. Majd közel egy év alatt tudták élesíteni a portált. Addig kitalálták a koncepciót, nevet, logót, elkezdték a honlapot fejleszteni, az első projekteket behozni. Az első 10 kampányból 4-5 kampány sikeres lett. Szembe kellett nézni a tényekkel, hogy ez működik, de nem úgy, ahogyan azt eltervezték. A két alapítótársa útközben levált, ők továbbra is benne vannak a Brancsban, de csak a háttérben, alapítóként már nem.
Most hányan vagytok?
Jelenleg négy fős a csapat. Korábban voltak ezen a területen sikertelen próbálkozásai, de nagyon sokat tanult belőlük. Mára már sokan tartanak neki tükröt, többek között a Tőkeportálon keresztül gyűjtött 220 befektetője is. Ez a négy fő egy nagyon stabil csapat, akikből hárman már az eleje óta együtt dolgoznak. Az alapműködésükhöz a mostani társaság megfelelő, azonban a felfelé skálázáshoz szeretnék az idei évben megtalálni azokat a joker embereket, akikkel ezt meg tudják valósítani.
Hol látnád a Brancsot 5 év múlva?
„A lokális közösségi finanszírozási platform lehetősége egy jó alternatíva lehet akár a környékünkön, akár az északi országokban, akár keleten is. Én nagyon hiszek abban, hogy ugyanezt a modellt, ugyanezt a szoftvert, majd külföldre is tudjuk vinni. Nyilván szükséges még jó néhány kampány, meg talán egy stabilabb működés és stabilabb folyamatok, de én mindenképpen szeretném a jövő évben már tesztjelleggel egy-két külföldi országban ugyanezt megnézni.
Az első lépés az, hogy lokálisan is megszólítod az embereket és lokális megoldást adsz nekik, és nem egy távoli országból, angol nyelven, mert az még egy nagyon nagy belépési küszöb itthon, de nagyon sok országban is.”