Ha csak 30 másodperced van...
A Tőkeportál számos korábbi eseményén – többek között a Finanszírozás 2019 konferencián és a Design Hét Budapest 2019-en – központi szerepet kaptak a leendő Kampánygazda vállalkozások, akik hosszabb-rövidebb pitch keretében mutatkozhattak be a közönségnek. A pitch-ek legrövidebb fajtája az elevator pitch vagy logline, amely eredeti elnevezését a régóta várt, de épp egy liftben történő váratlan és röpke találkozás során is elmondható beszédről kapta.
Sokan sok cikket, irodalmat és beszámolót írtak már arról, hogyan lehet meggyőzni a számunkra fontos hallgatóságot a termékünk vagy éppen ötletünk előnyeiről, amely aztán cselekvést vált ki a jelenlévőkből. A jelenlegi poszt célja egy egyszerű, de nagyon fontos útmutató arra vonatkozóan, hogyan lehet a leghatékonyabb módon kialakítani és hatásosan használni a logline-t.
A nyerő ötlet egy nyerő mondattal kezdődik – ez értékes lecke az innovátorok számára minden területen. A legértékesebb innovációk egyszerű megoldásokat kínálnak komplex problémákra.
Egy startup külső finanszírozás, befektetés nélkül nem tudja megvalósítani az ötletét. Ahhoz, hogy megnyerjék egy befektető bizalmát, egyértelműen és hatásosan kell bemutatni lényeget, az ún. logline-ban összefoglalva. Minden a logline-nal kezdődik – ez művészet, amelyet a forgatókönyvírók is megtanultak.
Logline jelentése: a történet egymondatos összefoglalása. A vezetők új termékek bemutatásakor megismételik az egy mondatból álló leírást, azaz a logline-t, akár többször is az előadás során.
Amikor a sikeres forgatókönyvírót megkérdezik, hogy miről szól a filmje, akkor kész válasza van, amely világos, tömör és vonzó. Az üzleti vezetők ehhez hasonló kérdésekkel szembesülnek a karrierjük során:
- Miről szól az előadásod?
- Mit csinál a vállalkozásod vagy terméked?
- Mi az ötleted?
Az üzleti vezetők hasonló módon használhatják a logline-t egy összetett ötlet egyértelmű magyarázatához is. Az elsajátítása egy nagyhatású és befolyásos eszköz lehet, de nehéz egyszerűen és emészthető módon kommunikálni. Valójában könnyebb részletes információkat hozzáadni az üzleti prezentációkhoz, mint egyszerűen és lényegre törően kommunikálni. Bár a logline megírásának elsajátítása kihívást jelent, vannak lépések, amelyek betartásával bárki könnyedén kialakíthatja a saját ötletére szabott mondatát.
A sikeres és átütő logline kialakításához az alábbi 3 alapszabályt érdemes követni.
Michael Moritz kockázatitőke-befektető Leading című könyvében két, a Stanfordon végzett hallgató történetét meséli el, akik a Sequoia Capital irodájába lépve előadták a legtökéletesebb üzleti tervet, amelyet valaha hallottak. Szergej Brin és Larry Page a következő egy mondatot említette Moritznak: „A Google rendszerezi a világ információit, és általánosságban hozzáférhetővé teszi mindenki számára.” Ez a mondat volt a kulcs a Google korai fázisú, jelentős mértékű tőkebevonásához. A fenti példa is mutatja, hogy a sikeres logline-nak könnyen elmondhatónak és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Hüvelykujj-szabályként alkalmazható a maximális 140 karakter, amely hallgatóságtól függetlenül alkalmas az érdeklődés fenntartására és a fontos üzenet átadására.
Mire emlékezzen a közönség biztosan az előadást követően? Steve Jobs ebben is zseni volt: 2001-ben az iPod lehetővé tette, hogy „1000 zeneszámot szállítson a zsebében”. 2008-ban a MacBook Air volt a „világ legvékonyabb notebookja”. Az Apple továbbra is az egymondatos stratégiát használja termékei piaci bevezetésénél. Ugyanez a mondat jelenik meg az Apple webhelyén és a vállalat sajtóközleményeiben is.
Ennek az „egy dolognak” a közönség igényeinek kell megfelelnie. Egy nagy technológiai vállalat értékesítési szakembere a közelmúltban az alábbi logline-t mondta: „termékünk 80%-kal csökkenti a vállalat mobil telefonszámláját.” Ezzel el is érte, hogy az ügyfelek többet akarjanak tudni a termékről, mert a logline egy speciális problémát old meg. Mindenekelőtt a logline könnyen megjegyezhető, és olyan történetet ad az embereknek, amelyeket eljuttathatnak a szervezetük más döntéshozóihoz.
Fontos meggyőződni arról, hogy a csapat tudja képviselni azt a meghatározott „egy dolgot”. Mindenkinek, aki a vállalkozást képviseli, a nevében beszél vagy eladja a terméket, ugyanazt a logline-t kell használnia.
Ha nem tudod kommunikálni a logline-t egy rövid mondatban, ne add fel! Legyél türelmes! Miután elsajátítottad a logline kialakításának művészetét, könnyedén tisztázhatod ötleteidet, amely segít a közönség figyelmét fenntartani, valamint segít nekik abban, hogy emlékezzenek az „egy dologra” a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.
A logline egy vonatkoztatási pont az üzleti terv írása közben; megmutatja, hogy tudod-e, milyen történetet szeretnél elmesélni, és elég jó-e az ötleted; marketing eszköz, amivel bárkinek el tudod mondani néhány izgalmas, egyszerű, tömör mondatban, hogy miről szól az ötleted (és a visszajelzések alapján eldöntheted, hogy érdemes-e tovább foglalkozni). Ne feledd, logline-t bármikor kitalálhatsz: az ötletelés megkezdése előtt, az ötletelés közben, az első üzleti terv elkészülte során, és természetesen változtathatsz is rajta, ahogy az ötleted is változik. Főleg a komplexebb problémára adott megoldások esetében lehet fontos használni a logline-t, hogy miközben új megoldásokat vezetsz be, új technológiát találsz ki, magad számára legyen egy vonatkoztatási pontod, legyen egy világos irány, amerre a vállalkozásod halad, hogy ne zavarodj bele a részletekbe, ne veszítsd szem elől a vállalkozásod célját.
Hogy mi a tanulság? Találd meg a mondatot, amelyre szeretnéd, hogy mindenki emlékezzen. Ez az egy mondat több mint aminek első ránézésre látszik. Ez a mondat határozhatja meg, hogy a vállalkozásod sikerrel veszi-e az első befektetői prezentációt, ahogyan a Google-lal is történt.
Ha kérdésed lenne a startupod finanszírozási lehetőségei kapcsán, szívesen konzultálunk Veled. Keress minket a hello@tokeportal.hu címen!