#TŐKEPORTÁL
Interjú Madis Müürrel
Madist 2018-ban megválasztották felsővezetői pozícióba az EstBAN-nál és az Év Vezető Befektetője címet is elnyerte.
Madis Müür – Angyal befektető
(LinkedIn)
„Körülbelül 20 növekedési szakaszban lévő cégbe fektettem be, olyanokba mint a Cleveron, Funderbeam, LeapIN and Ampler Bikes. Emellett 4 cégnek segítettem összegyűjteni €950K tőkét Funderbeamen keresztül vezető befektetőként.„
Mikor kezdtél el részvényekbe fektetni? Mesélnél nekünk a munkádról és a hobbijaidról amikkel akkor foglalkoztál
2006-ban kezdtem el tőzsdén befektetni és 2015-ben startupokba. Kezdetben korai fázisú cégekbe kezdtem befektetni, mivel abban az időben építettem én is az első vállalkozásomat és fejlődni szerettem volna vállalkozóként. Sokat tanultam könyvekből és VC blogokból, emellett még a Shark Tank-ből, de úgy gondoltam többet fejlődhetek, ha valós cégekbe fektetek be.
Hogy találkoztál először a crowdfunding-al?
A tőzsdén egy online piactéren keresztül fektettem be, így természetesnek tűnt keresni egy hasonló felületet ami startupokkal foglalkozik.
2015-16-ban egyetlen egy részvényekkel foglalkozó crowdfunding oldal volt Észtországban. Ezt a portált egy olyasvalaki vezette, aki ugyan csinált már jutalom alapú közösségi finanszírozást, de egyáltalán nem volt tapasztalata a vállalkozói életben és részvények értékének növelésében. Így rendkívül egyszerű volt a cégeknek a „közösségtől” bevonni a tőkéjüket. A befektetői szerződések szörnyűek voltak és nagyon kevés jelentés készült a létrejött cégekről.
Mi változott azóta, hogy elkezdtél cégekbe fektetni? Fejlődött-e bármilyen folyamat?
Funderbeam-el mind a folyamat, mind a deal flow nagymértékben fejlődött. Van saját jogi csapatuk, és segítenek kiválasztani a vezető befektetőt mindegyik kampányhoz, aki validálja, hogy a cég befektetésre alkalmas és tárgyal a befektetői szerződésről is a kampánygazdával. A vezető befektetők egyre tapasztaltabbak lesznek és a felület is egyre jobb a cégek kiválasztásában. Nem engedik a nagyon korai fázisú cégeket az oldalra, ugyanis a magas csőd ráta nagyon rossz lenne a biznisznek. Az összes adatnak utánajárnak, komoly Due Diligence-t végeznek és így 70-80 havi jelentkezésből átlagosan 2%, 1-2 éri el fundraising folyamatot. Ez egy nagyon alapos munka, sok gyengébb projekt magától lép ki. Manapság sokkal több az érdeklődés és visszajelzés tapasztalt befektetőktől, akik helyi és nemzetközi VC-k mellett fektetnek be a nagyon alapos due diligence-ükkel és mentorálnak a kampány előtt és után. Emellett a cégek havonta, de legkésőbb negyedévente, beszámolót tartanak, így az átláthatóság is fejlődik.
Milyen problémákat látsz az ökoszisztémában, amit a crowdfunding megoldhatna?
Észtországban 500-550 startup van, de körülbelül csak 10-20 befektetői kör volt 1 millió € alatt tavaly, tehát egy nagy founding gap van itt a korai fázisokban. Sokkal több befektetésre van szükség egy sikeres cég növekedéséhez. Máskézből pedig tanulmányok azt bizonyítják, hogy átlagosan 22-27% nyereséggel zárnak az olyan angyal befektetők, akik sokszínű portfolióval és jó mentorálassal rendelkeznek. És ez az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban van így, ahol sok tőke eléri ezeket a hozamokat, nagyon versenyképes piacokon, a hozamok még jobbak voltak a Baltikumban és Skandináviában a professzionálisabb angyalok számára. Ez tehát több vállalatot segít finanszírozáshoz jutni, sok új befektetőt hoz be a startup befektetésekbe és az EstBAN-ba, és a befektetőknek is nagyszerű hozamokat biztosít.
Ezenfelül még a Funderbeam-nek van egy listája a felület aktívabb befektetőivel és követi mit csinál az EstBAN, hogy legyen választék a vezető pozíciókhoz, viszont ez még így is problémás lehet, mert nincs elég befektető, aki felelőséget vállalna és kijelentené: Fektessünk be az XYZ cégbe! Voltak kampányok melyek ezek miatt nem lettek sikeresek.
Mi a felelőssége a Funderbeam vezető befektetőjének?
A vezető befektető a Funderbeam-el együtt átvilágítja és ellenőrzi, hogy a cég valóban befektetésre alkalmas. Emellett feltételeket fektet le a céggel, ami később profi angyal befektetőket, industry insidereket és olyan vállalkozókat, akik jó mentorok lehetnek, vonzhat be.
A vezető befektető segít túljutni a fundraising kampányon és segít befektetőket szerezni. Segíti a kommunikációt a cég és a befektető közt, van amikor szavaz a szindikátusért, tárgyal a SHA-ról és lefekteti a végső feltételeket.
A vezető befektető általában 10-30 000 € fektet be, de volt már példa 5-300 000 € nagyságú befektetésre is. Sokkal fontosabb, hogy a vezető befektető össze tudja rakni a köröket, minthogy nagy tőkét fektessen be. Ha rendelkezik egy széles befektetői networkkel, akkor 10 000 € befektetés is teljesen megfelel.
A kampány után segít befektetőkkel való kommunikációban, illetve abban, hogy melyek azok a KPI-ok amiket a megadott időközönként fel kell mutatni. Emellett mentorálja a céget, segít az alkalmazottak felvételében, kapcsolatokban, kommunikációban a befektetők felé és utána néz a finanszírozásnak, amikor kell. Ez a platformon le lett egyszerűsítve, sokkal egyszerűbb, mint minden egyes befektetővel külön e-maileket írogatni.
Hogy lettél vezető befektető és milyen tapasztalatot szereztél eközben?
Amikor a portfólió cégeim közül páran a második kört gyűjtötték, szükségük volt egy vezető befektetőre, hogy abban körben nagyobb tőkét tudjanak bevonni. Gyorsan utánanéztem mit is jelent vezető befektetőnek lenni és mivel volt egy széles network-öm jómódú emberekből, befektetőkből és bevételnövelő profikból, jelentkeztem. Ampler engem választott vezetőnek és segítettem nekik összegyűjteni több, mint 400 000 €-t és azóta is szuperül haladnak, ezért más cégek is felkértek a vezető szerepre. Most ez a második alkalom vezetőként, hogy elértük a céggel az 1 milliós € határt.
A cégeknél amiket vezettem, általában ők kerestek meg, ugyanis nagy hiány van az aktív vezető befektetőkből. Egy része a volt portfólió cégeim közül, egy része a Funderbeam-en keresztül jutott el hozzám. Funderbeam igen komoly átvilágítást végez, nem fogadhatnak el túl korai fázisú kampányokat, mivel a magas kudarc ráta nem lenne pozitív számukra, így a kapott munkáim meglepően kedvezőek voltak. Legtöbb cég már rendelkezett legalább 10 000 € MRR-al (monthly recurring revenues), így már a legtöbb startup buktató tényezőn már túl voltak: piacképes termék megvolt, gyakran már túl voltak a fedezeti ponton és már minimum 2-3 éve működtek, a csapatuk is kompetens és jól dolgoznak együtt.
Be tudnád mutatni milyen általános feltételekkel rendelkezik egy befektetés? Van-e valami különbség egy VC befektetés feltételei között?
A term sheetek hasonlítanak a többi dealhez amit a régióban és az iparban csinálnak. Az értékelések és a feltételek nem térhetnek el annyira, hiszen nem jönne a smart money. Vannak kiváló anyagaink és mintasablonjaink, de a vezető befektetőre és a cégre van bízva a pontos feltételek letárgyalása. Minél több angyal van a felületen annál jobbak a feltételek is.
Ha van vezető befektető, akkor a crowd is csatlakozik a term sheethez? A szavazás joga teljesen a vezető befektetőé?
Mindenki ugyan azt az SHA-t írja alá. A szavazásra más megoldást használt a Funderbeam, a korábbi SPV szindikátusok általában a vezető befektetőt bízták meg a szavazással, ami sokkal jobb a cégnek, mint felvenni a kapcsolatot pár száz befektetővel. Újabb megoldás a jelölti struktúra, ahol a befektetők a felületen keresztül szavaznak. Így is a 75%-os határérték, hogy a szindikátusoknak bele kell egyezniük az ajánlatba nagyon megnehezíti a jóváhagyást, az alsó 55-60%-os határ kell a legtöbb esetben.
Mennyi időbe telik, hogy le legyenek fektetve a végső SHA feltételek? És mennyi időbe telik egy starupnak, hogy felkészüljön egy kampányra, beleértve a vetető befektető keresését?
Manapság az SHA általában egy vagy pár hét, attól függően milyen gyorsan állapodik meg a vezető befektető és a cég.
Általában a cég 1-2 hónap alatt kész lesz a zárt körrel, azonban láttam már példát 6 hónapra is, mikor a CEO nagyon elfoglalt a mindennapi tevékenységeivel. Általában nem rutinosak a videoklip készítésben a kampányhoz, vagy el kell érniük valamilyen KPI mettrikát, hogy jó deal legyen a befektetőknek is.
Mennyibe kerül egy cégnek, hogy közösségi finanszírozási kampányt indítson? Mi volt a helyzet a Te cégeiddel, mi az általános költsége egy tőkebevonásnak?
Ha a Funderbeam-re gondolsz, akkor 3500 € félre van téve az SPV adminisztrációnak és Funderbeam 4% költséget számol fel az összegyűjtött tőkéből.
Mekkora szerepet játszik a social media a kampány lekommunikálásában?
Social media és más oldalak ahol a befektetők vannak: befektetői fórumok, Facebook csoportok, befolyásos befektetői blogok, hagyományos befektetői és tech irányultságú média, stb. nagy szerepet játszanak annak érdekében, hogy minél több befektetőt és minél nagyobb összeget szerezzenek. Mindenhol ott kell lenni a kampánynak és a megbeszéléseket, tájékoztatókat is aktívan kell tartani a kampány során, főleg a legelején és a végén. Látni egy új sztorit a fundraisingről pár embert talán rá vesz, hogy befektessen, de a tapasztaltabb és befolyásos befektetők heteken keresztül beszélnek róla és ez adja a legtöbb különbséget. Új információk a kampányról, az iparról és még a crowdfunding siker történeteknek, exit lehetőségeknek is vannak hatásai. A cél az, hogy az emberek jobban megismerjék a crowdfundingot és megbarátkozzanak vele, így megmutathatjuk, hogy profitáló és valójában az egyik legjobb asset classok a népszerű, de hibás hitekkel szemben.
Milyen embereknek ajánlanád, hogy befektetői vagy akár vezető befektetői legyenek egy crowdfunding kampánynak?
Crowdfunding bebizonyította, hogy nagyon jó kezdő pont sok különböző típusú befektetőnek: tech alkalmazottak és alapítók, stock market befektetők, ipari bennfentesek, vállalkozók és még átlagos emberek is szeretnék színesíteni a portfóliójukat 250-2000 € értékű részvénnyel startupokban.
Sok fantasztikus tehetséges mentor, mint alapító vagy alkalmazott egy fiatalabb tech cégnél nem rendelkezik még akkora megtakarítással, hogy építsen egy 10-20 cégből álló, cégenkénti 5-10 000 € értékű portfóliót, így nekik ez egy jó kiinduló pont, emellett még rengeteg kapcsolatot is szerezhetnek.
Sok befektető csatlakozott az EstBAN-hoz úgy, hogy először a Funderbeam-en volt befektető, és ez egy nagyszerű eszköz a befektetési tanulási görbe felgyorsítására a kezdő befektetők számára, akik közül sokan 2-5 év múlva sok pénzzel fognak rendelkezni az exit után, és nagyszerű dolgokat fognak tenni a következő befektetéseknél, immáron most nagyobb pénztárcával és már okos pénzzel.
A pénzügyi okokon kívül, miért gondolod, hogy megéri befektetni egy crowdfunding kampányba?
Nagyon szeretem látni mikor egy cég kezdetben 3 emberrel egy garázsból kinövi magát. Egy 30+ alkalmazottas cégnek, akik fantasztikus termékeket állítanak elő és jól fizető munkákat teremtenek, segíthetünk bevonni milliókat és sikeres valódi céggé válnak. Látni a fejlődést a cégekben és az alapítókban, mint vállalkozók és egyének, egy nagyszerű élmény! Az alapítók és a befektetők a legérdekesebb az emberek közül és nagyon boldog vagyok, hogy megoszthattam ezt az utat és segítettem jövőt teremteni velük.