Magyar okosasztal tarol a közösségi finanszírozásban
Az AiT Desks okosasztal Indiegogo-kampánya már meghaladta a 4500%-os célt, a lendületből pedig ezek után sem vesztett. A közösségi finanszírozási kampányuk kiemelkedő és hazai viszonylatban példanélküli sikeréről, kihívásokról és tervekről beszélgettünk Dr. Marczali Tamás ötletgazdával, a termék befektetőjével.
Fontos kiemelni, hogy évtizedes fejlesztői és gyártói tapasztalattal vágtam bele ebbe a projektbe, és a csapat magjával korábban többek között benzinkutakon használatos technológiákat és új megközelítésű okos otthon rendszereket is fejlesztettünk. Az iGas okos benzinkút technológia különösen sikeres projektje a csapatunknak. Magyarországon az összes automata Auchan töltőállomást az AiT mérnökcsapata készítette, a Senso Media Zrt.-vel közösen.
Az ok, amiért elkezdtünk az AiT Desks termékcsaládon dolgozni, rendkívül egyszerű: nem szeretek ülve dolgozni. Cégvezetőként elengedhetetlen, hogy egész nap koncentrált és energikus maradjak, emellett két gyermek édesapjaként fontos számomra az egészségem megőrzése is. Sok megoldást próbáltam, de egyik sem volt megfelelő. A piacon elérhető, állítható magasságú asztalok közül pedig nem találtam olyat, ami igazán elnyerte volna a tetszésemet, minden esetben rögtön szemet szúrt egy-egy hiányosság, vagy kihagyott lehetőség. A fentiek miatt kezdtünk el dolgozni a mérnökcsapatommal az AiT Desks termékcsaládon.
Számunkra az volt a legvonzóbb ebben a lehetőségben, hogy a kampány segítségével a világ szinte minden pontján bemutathatjuk a termékünket. Úgy gondoltuk, hogy a hangsúly nem azon van, mennyi megrendelőt szerzünk a kampány során, inkább az ebben rejlő marketing lehetőségek kiaknázása volt a fő célunk, amelyeket majd a későbbi értékesítés alkalmával kamatoztatni tudunk. Elnézve a piaci visszajelzéseket és a rengeteg eddigi megkeresést, bátran kijelenthetjük, hogy remek döntést hoztunk.
Közösségi finanszírozási kampány esetén két fő platform jöhetett szóba: az Indiegogo és a Kickstarter. Megvizsgáltuk mind a két lehetőséget, azonban európai háttérrel egy kicsit bonyolultabb lett volna a Kickstarter projektet elindítani. Emellett az Indiegogótól a kezdetektől fogva olyan támogatást kaptunk, ami egyértelművé tette, hogy velük szeretnénk együtt dolgozni.
A termék fejlesztése több, mint 2 éve folyik, magát a kampányt pedig egy fél éves munka előzte meg. Az elindításhoz elengedhetetlen a jó termék, a kiváló csapat és egy jól előkészített pre-launch kampány, melynek lényege, hogy feliratkozókat gyűjtsünk és olyan embereket érjünk el, akik érdeklődést mutatnak a termék iránt, ezáltal már a kezdetektől fogva kialakul egy bázis, amire építeni lehet.
Igen, maximálisan. A kezdetektől fogva professzionális segítséget kaptunk, hiszen van egy kijelölt csapat, aki kifejezetten a mi projektünkkel foglalkozik az Indiegogo oldaláról. Ez óriási segítség, hiszen ha valamit mi másképpen láttunk, akkor rávezettek arra az útra, amelyet ők már számos kampány levezetése során kitapasztaltak.
Mivel a kereslet egyre jobban megnövekedett a termékeink iránt, így az Indiegogo javaslatára meghosszabbítottuk a kampányt további 30 nappal. Kampánykommunikációnk lényeges elemei a különböző hirdetések illetve a PR megjelenések. Igyekszünk továbbá kiaknázni a közösségi média felületekben rejlő lehetőségeket, amelyek segítségével folyamatosan kapcsolatot tartunk a termék iránt érdeklődőkkel.
Féltünk attól, hogyan fogja a piac fogadni a termékünket, hiszen a prémium anyagok felhasználásának és a beépített funkcióknak köszönhetően asztalaink magasabb árfekvésűek, viszont pont ezen tulajdonságok számítanak a legnagyobb húzóerőnek is. Az olcsóbban megvásárolható állítható magasságú asztalokkal szemben nagy előnyt jelent például az asztalhoz fejlesztett alkalmazás, a levegőminőség ellenőrző szenzor, a vezetéknélküli töltés vagy akár az ergonomikus lábtámasz is. Nem győzzük hangsúlyozni, mennyire hálásak vagyunk, és mekkora löketet ad, hogy ennyien fantáziát látnak a termékünkben, és támogatnak bennünket, vagy éppen vásárolnak tőlünk.
Könnyebb lenne kiemelni, hogy milyen kérdést nem kaptunk a támogatóinktól és az érdeklődőktől, hiszen legalább 15–20.000 üzenetváltáson vagyunk túl a különböző platformokon. A csapatból három ember dolgozik azon, hogy minden felületünkön folyamatos legyen a kommunikáció és senkinek ne kelljen túl sokat várnia a visszajelzésünkre, legyen szó szállításról, összeszerelésről, a beépített funkciókról vagy bármilyen egyéb felmerülő kérdésről.
Hasonló közösségi finanszírozási kampányon gondolkozó vállalkozóknak és fejlesztőknek ajánljuk, hogy nagyon óvatosan bánjanak azzal, amikor a szolgáltatók előre kérnek pénzt. még akkor is, ha transzparensek és nagyon megbízhatónak tűnnek. Igénybe vettünk olyan szolgáltatásokat, amik a termékünk reklámozásában nyújtottak volna segítséget, azonban azt tapasztaltuk, hogy inkább az utólagos teljesítmény alapú elszámolás az, ami kifizetődő együttműködésekhez vezetett.
A kampányunk nagyobb hatást váltott ki itthon, mint amivel előzetesen kalkuláltunk és minden magyar megkeresést nagyon köszönünk. Eleve amerikai és nyugat-európai piacra szántuk a termékünket. Megrendeléseink 80%-a az Egyesült Államokból érkezik, viszont Magyarországról is sokkal több eladást tudtunk generálni, mint amire számítottunk. Itthonról szinte kivétel nélkül pozitív visszajelzéseket és támogatást kaptunk, ami remek érzés és nagyon örülünk ennek az összetartásnak. Ezúton köszönjük minden magyar támogatónknak a belénk fektetett bizalmat!
Ugyanúgy, mint mindenki más, mi is tapasztaltuk, hogy egy kicsit más volt a munka üteme a járványhelyzet miatt. A csapatunk egy része otthonról dolgozott az elmúlt hetekben, viszont a kampány kellően elő volt készítve ahhoz, hogy ez ne okozzon semmilyen fennakadást. A beszállítókkal és partnerekkel való együttműködés részleteinek kidolgozása kevésbé gördülékenyen zajlik, mint ahogyan terveztük. A légiforgalmi korlátozások miatt a szállítás szervezése is több feladatot ad nekünk, mint amire előzetesen számítottunk.
A kampány zárása után a legfontosabb feladatunk a gyártás és a szállítás minél zökkenőmentesebb lebonyolítása, jelenleg a csapat zöme erre koncentrál és ezen dolgozik. A partnerhálózatunk kiépítésével is foglalkoznunk kell, hiszen rengeteg helyről kaptunk megkereséseket és szeretnénk majd feltérképezni, hogy kik azok, akikkel komolyabban is együtt tudunk majd dolgozni. Érdekesség, hogy kétnaponta érkezik például japán megkeresés, így a japán piac felé mindenképpen nyitunk majd. Egyértelműen látszik, hogy sokat adott hozzá a kampányhoz a vásárlókkal folytatott folyamatos, gyors kommunikáció, így ezt mindenképpen szeretnénk a jövőben is fenntartani. Terveink szerint a social media felületeinken rendszeres tájékoztatás nyújtunk majd, legyen szó a gyártással vagy a jövőbeni fejlesztésekkel kapcsolatos információkról.
A csapatunkból változó intenzitással 6-8 fő dolgozott az operatív igazgatónk, Lancsalics Péter keze alá, aki a kezdetektől fogva irányította az egész kampányt.
Ahogyan azt már korábban említettük, rövid távon a legfontosabb célkitűzésünk, hogy beindítsuk a gyártást és elégedetté tegyük a vásárlóinkat. Ez azért is kulcsfontosságú, mert a tőlük kapott pozitív visszajelzések és ajánlások nélkülözhetetlen szerepet játszanak majd a cég életében, hiszen további megrendeléseket generálhatnak.
Fontosnak tartjuk továbbá, hogy edukáljuk az embereket az egészségmegőrzés területén, ugyanis jelenleg azt látjuk, hogy még nem olyan ismertek azok az asztalba épített funkciók, amelyek hosszútávon életminőség javulást eredményeznek – mint például a levegőminőség ellenőrző szenzor, vagy az asztalhoz fejlesztett applikáció, ami jelzi, hogy ideje felállni vagy segítséget nyújt, hogy milyen tornagyakorlatokat végezhetünk el annak érdekében, hogy az irodai munkavégzés során kicsit felfrissítsük magunkat.
Hosszútávú terveink között szerepel, hogy olyan, hasonlóan személyre szabható termékeket dobjunk a piacra, amelyek illeszkednek a jelenlegi gondolatvilágba.
A kampányunk lebonyolítása után, amint időnk engedi nagyon szívesen segítünk majd bárkinek. Ha valaki ilyenben gondolkozik és kérdései vannak, akkor keressen minket bizalommal. Igyekszünk mihamarabb foglalkozni minden ilyen jellegű megkereséssel, hiszen szeretnénk ilyen formában is visszaadni a Magyarországról érkezett támogatást.
Sok buktatója van a dolognak, még úgy is sok újdonságot láttunk és tapasztaltunk, hogy hosszú hónapokig készültünk arra, hogy elindítunk egy ilyen közösségi finanszírozási kampányt. Akik így szeretnék a vállalkozásukat fejleszteni, azok készüljenek arra, hogy ez egy sokkal komplexebb dolog, mint amilyennek elsőre tűnik és rengeteg munkával jár. Alaposan végig kell mindent gondolni, de ne féljenek belevágni.