Mi kell a Tőkeportál befektetőinek? - Befektetői döntéshozás a részvénycélú közösségi finanszírozásban
– Tőkeportál kutatás – 2023Q3
A kérdés, ami minden kampányt indító startupot és közösségi finanszírozási platformot foglalkoztat: Vajon mi alapján dönti el egy potenciális befektető, hogy befektet-e egy kampányba vagy sem? A Tőkeportálon egy kérdőíves megkérdezés keretében tavaly felmértük, hogy befektetőink mely szempontokat tartották fontosnak és kevésbé fontosnak a startup kampányokba történő befektetéskor. A felmérés eredményeit a leendő kampánygazdák felhasználhatják kampányuk megtervezéséhez. Az itt bemutatott adatok és elemzések Temesvári Bálint Márton (2022): Befektetői döntéshozás a saját tőke alapú közösségi finanszírozásban – Motivációk, döntési kritériumok, kilépési stratégiák című szakdolgozatából származnak.
Cikkünk további nemzetközi kutatások eredményeivel, folyamatosan frissül. A blogposzt végén olvashatóak a folyamatosan megjelenő aktualitások és frissítek, most 2024.02.13-án és 2023.10.31-én a legnagyobb európai platform, a Seedrs kutatását és jelentését is bemutatjuk.
Temesvári Bálint Márton, 2023.10.03
A részvénycélú kampányoknál a befektetői döntéshozatalt befolyásoló tényezők köre igen széles. Egyes tényezők a startup alapvető üzleti tevékenységéből és adottságaiból következnek, melyekre a startup közvetlenül hatást gyakorolhat. Ezen kívül azonban akad számos olyan tényező, ami egyértelműen kívül esik a startup által befolyásolható szempontok körén. Ilyenek lehetnek egyebek mellett a startup befektetésre vonatkozó adójogszabályok, a potenciálisan elérhető befektetők megtakarítási struktúrája, kockázati attitűdje és az elérhető alternatív befektetési lehetőségek.
A különböző csoportokba sorolható tényezők gyakran egymásra is hatnak. Például egy pénzügyek terén tájékozott, magasabb megtakarítási szinttel rendelkező, elsősorban hozammotivált, kockázatkedvelő személy számára meglehetősen széles az elérhető és érzékelt alternatív befektetési lehetőségek köre, ezért az adott befektető meggyőzése nehezebb lehet a kampányoló startup számára.
A következőkben csak olyan befektetői döntési kritériumokról esik szó, amelyekre a kampányoló cég hatást gyakorolhat tulajdonságai révén, a kampány előkészítése vagy lebonyolítása során. Az egyes kritériumokra ható egyéb befolyásoló tényezőkre nem térünk ki.
Kitöltöm a kérdőívet!
Amit a Tőkeportálon befektetőkről megtudhattunk
A 2022-es kutatásban a kitöltőknek a legutóbbi, a Tőkeportálon történt befektetésükre vonatkozóan választhattak, hogy a megadott 25 befolyásoló szempont 1-től 5-ös skálán mennyire volt fontos számukra, amikor meghozták döntésüket a kampányba történő befektetésről. Az egyes kritériumok és az azokra adott válaszok összesített eredményei az alábbi táblázatban láthatók, a válaszok átlagértékei szerinti csökkenő sorrendben.
A táblázatban azonos (fehértől eltérő) színnel jelölt kritériumokra adott válaszok viszonylag jól együtt mozogtak, ezért az egy színhez tartozó kritériumok egy-egy jól magyarázható változóba tömöríthetők. A fehérrel jelöltek más kritériumokra adott válaszokkal nem mutattak jelentős együtt mozgást, ezért azok nem kerültek tömörítésre. Az „újonnan létrehozott” változókat ugyanazokkal a színekkel jelöltük a táblázat alatt, mint az őket alkotó döntési szempontokat.
Az alábbi 6 tömörített szempont közül az értékelések alapján az első kettő közel holtversenyben szignifikánsan az utána következők felett áll, a harmadik, negyedik és ötödik helyezett változók egymástól egyenlő távolságra helyezkednek el, az utolsó szempont pedig valamivel jobban lemarad a sorban előtte állótól.
Az ide kerülő kritériumokban közös, hogy a kampány előtti első benyomás meglétére utalnak, vagyis az ezeket a kritériumokat teljesítő vállalatokba befektetéskor a befektető hozzá közelebb állónak érezheti a startupot.
Ezek a kampányjellemzők a kampányoldal megtekintésekor azonnal láthatók, és a befektető általi értékelésük egyszerű, impulzus alapon is kivitelezhető.
Ezek a kritériumok az Ismerősséghez hasonlóan a befektetői biztonságérzetét növelik. A plusz jutalmak ebben a kontextusban úgy értelmezhetők, hogy a befektető már azonnal kap egyfajta megtérülést a befektetésére. Ez főleg akkor a legszembetűnőbb, ha a plusz jutalom cégértékkedvezményként jelenik meg, vagyis a befektető az általa elismert, és a kampányoldalon látható fair ár alatt juthat hozzá részvényekhez.
Tanulság kampányt indítóknak
A kérdőíves felmérésből kiindulva a kampányt tervező startupok számára megfogalmazható a kampánytervezési és lebonyolítási folyamat magja, kiindulási pontja:
Olyan kampányt csinálj, amiben a lehető legközérthetőbben, legrövidebben el tudod mondani a befektetőnek, hogy hogyan termel bevételt a cég, mi az üzleti modell. Ezt párosítsd egy hiteles növekedési történettel, és jól támaszd alá, hogy a bevonni kívánt forrás valóban olyan módon kerül majd felhasználásra, ami hatékonyan támogatja az előrevetített növekedés elérését. Biztosítsd a kommunikációd hitelességével, a motiváltságod bemutatásával a befektetődet arról, hogy Te erre képes, és elszánt vagy. Egy startupper nem arra vár, hogy a körülmények bekövetkezzenek, hanem megteremti azokat és tűzön vízen keresztülviszi azt, amiben hisz.
Frissítés – 2023.10.31. – szerző: Kiss Péter
A Seedrs, a nemrégen 2,6 milliárd font bevonását felmutató platform, amelyet sok cikkünkben követtünk már, és több, mint száz országból milliós nagyságrendben van felhasználója, nemrégen publikálta a valaha volt egyik legnagyobb lakossági befektetőkkel kapcsolatos felmérést. Európa vezető platformjának – mely most (október végén) szerezte meg ECSPR engedélyét – kérdőívét több, mint 1200-an töltötték ki.
Az új kutatás meglepő tendenciát tárt fel: a tavalyi eredményekkel szemben idén már nem a jelentős haszon lehetősége volt az első számú tényező a befektetők döntésében. Míg 2022-ben a befektetők 54%-át befolyásolta a jelentős haszon elérésének lehetősége a legnagyobb mértékben, addig 2023-ra ez a szám 47%-ra esett vissza. Idén az új kiemelkedő faktornak az „olyan iparágak támogatása, amikben hiszek” bizonyult 57%-kal, valamint az „olyan márkák támogatása, amikben hiszek” 48%-ot ért el, ami szintén magasabb, mint a lehetséges hozamoké.
A felmérés arra is fényt derített, hogy a befektetők leginkább ClimateTech és Zöld Energia szektorokat szeretnének látni, illetve hogy 78%-uk figyelembe veszi az ESG-t a befektetéskor. Emellett még számos dolgot olvashatsz a Seedrs cikkében, például, hogy hogyan hat a válság a befektetőkre.
A Seedrs eredeti cikkét itt olvashatod: 2023 Investor Survey reveals that industry affinity is driving investment decisions amidst global economic turbulence.
A Seedrs-ről már korábban is írtunk, most pedig élőben is várjuk Jeff Lynn-t, a platform egyik alapítóját Budapestre november 10-én a CEEcosystem Summit-ra.
Frissítés – 2024.02.13. – szerző: Temesvári Bálint Márton
A Seedrs 2024 februárjában közzétette azon szektorokról szóló jelentését, amelyek szakértőik szerint 2024-ben a legnépszerűbbek lesznek a befektetők körében.
A Seedrs 2023-as év eredményeire való rövid visszatekintésből már körvonalazható a 2024-re tett előrejelzések egy része.
A platformon elindított kampányok 88%-a, összesen 266 kampány, zárult sikeresen 2023-ban, ami egy folyamatosan javuló trendet mutat a platform teljesítményében. A platformok növekvő tapasztalatával láthatóan a kampányok sikerességének az esélye is növekszik.
2023-ba a Seedrs 13 különböző országból származó vállalattal folytatott kampányt, és a befektetők 66 országból származtak, ami rámutat, hogy a közösségi finanszírozásban is egyre hangsúlyosabb a regionális és globális összefonódás.
Szektorok tekintetében a pénzügyi és fizetési szolgáltatások voltak a legnépszerűbbek 2023-ban 137 millió GBP összegyűjtött finanszírozással, ami 42 kampány során halmozódott fel, és a Cleantech szektor is kiemelkedett 44 sikeres kampánnyal.
Társadalmi szempontból számos kedvező tendencia is megfigyelhető a 2023-as adatokban: A tavalyi évben egyrészt a kampányoló cégek 40%-ának missziójában központi elem volt a fenntarthatóság, másrészt 66 női alapítású cég folytatott le sikeres kampányt a platformon.
Climatech*
A ClimaTech szektor jelentős átalakuláson ment keresztül 2023-ban, tükrözve a globális finanszírozási ökoszisztéma trendjeit. Annak ellenére, hogy globálisan 35%-kal csökkent a ClimateTech finanszírozás a 2022-es rekordokhoz képest, Európa kiemelkedett kivételként. A szén- és energiaszektorokba történő befektetések Európában megelőzték a második helyre csúszó SaaS (Software as a service) szektort és a teljes kockázati tőkebefektetés állomány, 27%-át adták.
Ez a trend azért kifejezetten pozitív, mert a ClimateTech startupok általánosan a Series B finanszírozási kör után finanszírozási hiánnyal néznek szembe. Ennek oka, hogy többségük a zéró kibocsájtáshoz szükséges fizikai infrastruktúra előállításával foglalkozik, és ezeknek a projekteknek a várható megtérülése 11 év körül van, szemben a VC-k által hagyományosan jobban preferált 4-5 éves megtérülésű SaaS befektetésekkel. Emellett a magas kamatkörnyezet hatására az adósságtípusú finanszírozás is költségesebbé vált. E két hatás eredőjeként magyarázható a nagyobb és várhatóan egyre nagyobb számú közösségi finanszírozási kampány, ami ennek a finanszírozási résnek a betömésére irányul.
További elmozdulás figyelhető meg a szektoron belül is az energia és mobilitás alszektortól a karbonlábnyom szerint jelentősebb ipari és épített környezeti alszektorok felé. Ezutóbbiak az elmúlt 4 negyedévben a ClimaTech szektor által megszerzett finanszírozásából a korábbi 14%-ról 19%-ra növelték részesedésüket.
*A Climatech kifejezetten az éghajlatváltozás kezelésével foglalkozik, és így minden olyan új üzleti modell és technológia, amely enyhíti az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának a hatásait és mozgatórugóit, ebbe a kategóriába tartozik. (részletes definíció ide kattintva olvasható)
Sport és szabadidő
Az Egyesült Királyságban 2023-ban a korábbi trend szerint tovább növekedett a brit labdarúgó klubok szurkolói tulajdonrésze. A tapasztalat azt mutatja, hogy a rajongók előszeretettel finanszírozzák sportcsapataikat, és fektetnek be a sport és szabadidő szektorba: csak 2023-ban 16 ilyen profilú kampány zajlott le sikeresen a Seedrs-en összesen 17,7 millió GBP befektetési összeggel.
A Seedrsnél úgy vélik, hogy mivel a fogyasztók számára egyre inkább fontossá válik az egészséges életmód, az olyan típusú vállalkozások iránti kereslet, amelyek tevékenységükkel megkönnyítik a mindennapi élet ezen aspektusát, folyamatosan növekedni fog.
Mesterséges intelligencia (AI)
Az 2023-as évben megtapasztalhattuk a széles körben előrejelzett generatív mesterséges intelligencia (AI) berobbanását a piacra. A fogyasztók által használt, például a Google Bard és a ChatGPT generatív AI programok fokozatos elterjedésével várható, hogy a generatív AI piac további lendülettel növekszik 2024-ben és az azt követő években.
A Bloomberg Intelligence friss jelentése szerint ez a piac a következő évtizedben elérheti a 1,3 trillió dolláros méretet. A fogyasztói elfogadottság kezd tükröződni vállalati szinten is. A McKinsey State of AI jelentése kimutatta, hogy minden harmadik vállalat rendszeresen használ generatív AI-t legalább egy üzleti funkcióban, és ezen cégeknél a vállalatvezetők 25%-a maga is alkalmaz generatív AI eszközöket a munkájában.
Ez a szintű elfogadottság magyarázza, hogy Európában az AI vállalkozások mindössze három hónap alatt 1,5 milliárd dolláros támogatást kaptak 2023-ban, ami az összes európai vállalatra jutó finanszírozás 12%-át képviseli.
Fintech
A Seedrs beszámolója alapján a Fintech szektor közel minden szereplője az árbevétel növelését helyezte a középpontba 2023-ban, és lehetőség szerint elhalasztják az újabb külső forrásbevonásokat, vagy a már meglévő befektetőiktől igyekeznek finanszírozáshoz jutni. Ezt bizonyítja, hogy 2023 első felében „csak” 4,6 millliárd EUR forrást vontak be az európai fintech-ek a 2022 első féléves 15,3 milliárdhoz képest. Ebből kifolyólag a Seedrs-nél a 2024-es Fintech kampányoknál hosszabb vezető befektetői tárgyalásokra számítanak.
A nehézségek ellenére viszont látható, hogy azok a B2C Fintech-ek, amelyek képesek a magas kamatkörnyezetnek megfelelő termékeket kínálni, képesek szignifikánsan növelni a felhasználói bázisukat. 17 jelentős B2C Fintech-ből 4 2023-ban magasabb letöltésszámot volt képes produkálni, mint 2022-ben, ami mutatja, hogy még bőven van növekedési potenciál az iparágban.
Források: