Mi kell a Tőkeportál befektetőinek? - Befektetői döntéshozás a részvénycélú közösségi finanszírozásban
– Tőkeportál kutatás – 2023Q3
A kérdés, ami minden kampányt indító startupot, közösségi finanszírozási platformot foglalkoztat, az az, hogy vajon mi alapján dönti el egy potenciális befektető, hogy befektet-e egy kampányba vagy sem? E kérdést egyrészt a tengernyi szakirodalom, másrészt konkrét kutatások firtatják. A Tőkeportál már tavaly is felmérte a befektetők igényeit, de az idén, egy még átfogóbb kutatást indítottunk, ami még e cikk megjelenésekor is folyamatban van és elérhető ITT.
E cikkünkben leírtak a tavalyi kutatást veszik alapul. Az itt bemutatott adatok és elemzések Temesvári Bálint Márton (2022): Befektetői döntéshozás a részvénycélú közösségi finanszírozásban – Motivációk, döntési kritériumok, kilépési stratégiák című szakdolgozatából származnak, amelyben Bálint feldolgozta az egyik legjelentősebb platform, a finn-osztrák-német Invesdor két évvel korábbi kutatási eredményeit is.
Cikkünk további nemzetközi kutatások eredményeivel, folyamatosan frissül. Most, 2023.10.31-én a legnagyobb európai platform, a Seedrs kutatását is bemutatjuk.
Célunk természetesen, hogy a leendő kampánygazdák felhasználják ezen eredményeket a kampány
Temesvári Bálint Márton, 2023.10.15
Kiss Péter, 2023.10.31.
Részvénycélú kampányoknál a befektetői döntéshozatalt befolyásoló tényezők köre igen széles. Egyes tényezők a startup alapvető üzleti tevékenységéből és adottságaiból következnek, illetve azokra a startup közvetlenül hatást gyakorolhat; ezen kívül azonban akad számos olyan tényező, ami egyértelműen kívül esik a startup által befolyásolható szempontok körén.
Ilyenek lehetnek egyebek mellett a startup befektetésre vonatkozó adójogszabályok, a potenciálisan elérhető befektetők megtakarításainak struktúrája, kockázati étvágya és az alternatív befektetési lehetőségek
A különböző csoportokba sorolható tényezők gyakran egymásra is hatnak. Például egy pénzügyek terén tájékozott, magasabb megtakarítási szinttel rendelkező, elsősorban hozammotivált, kockázatkedvelő személy számára meglehetősen széles az elérhető és érzékelt alternatív befektetési lehetőségek köre, ezért az adott befektető meggyőzése nehezebb lehet a kampányoló startup számára.
A következőkben csak olyan befektetői döntési kritériumokról esik szó, amelyekre a kampányoló cég hatást gyakorolhat tulajdonságai révén, a kampány előkészítése vagy lebonyolítása során. Az egyes kritériumokra ható egyéb befolyásoló tényezőkre nem térünk ki.
A 2023-as, most folyó kutatás további célja, hogy a Tőkeportál szolgáltatásait is górcső alá vegye, és megerősítést kapjunk a további piacfejlesztési terveinkkel kapcsolatban is.
Kitöltöm a kérdőívet!
Amit a Tőkeportálon befektetőkről megtudhattunk
A 2022-es kutatásban a kitöltőknek a legutóbbi, a Tőkeportálon történt befektetésükre vonatkozóan választhattak, hogy a megadott 25 befolyásoló szempont 1-től 5-ös skálán mennyire volt fontos számukra, amikor meghozták döntésüket a kampányba történő befektetésről. Az egyes kritériumok és az azokra adott válaszok összesített eredményei az alábbi táblázatban láthatók, a válaszok átlagértékei szerinti csökkenő sorrendben.
A táblázatban azonos (fehértől eltérő) színnel jelölt kritériumokra adott válaszok viszonylag jól együtt mozogtak, ezért az egy színhez tartozó kritériumok egy-egy jól magyarázható változóba tömöríthetők. A fehérrel jelöltek más kritériumokra adott válaszokkal nem mutattak jelentős együtt mozgást, ezért azok nem kerültek tömörítésre. Az „újonnan létrehozott” változókat ugyanazokkal a színekkel jelöltük a táblázat alatt, mint az őket alkotó döntési szempontokat.
Az alábbi 6 tömörített szempont közül az értékelések alapján az első kettő közel holtversenyben szignifikánsan az utána következők felett áll, a harmadik, negyedik és ötödik helyezett változók egymástól egyenlő távolságra helyezkednek el, az utolsó szempont pedig valamivel jobban lemarad a sorban előtte állótól.
Az ide kerülő kritériumokban közös, hogy a kampány előtti első benyomás meglétére utalnak, vagyis az ezeket a kritériumokat teljesítő vállalatokba befektetéskor a befektető hozzá közelebb állónak érezheti a startupot.
Ezek a kampányjellemzők a kampányoldal megtekintésekor azonnal láthatók, és a befektető általi értékelésük egyszerű, impulzus alapon is kivitelezhető.
Ezek a kritériumok az Ismerősséghez hasonlóan a befektetői biztonságérzetét növelik. A plusz jutalmak ebben a kontextusban úgy értelmezhetők, hogy a befektető már azonnal kap egyfajta megtérülést a befektetésére. Ez főleg akkor a legszembetűnőbb, ha a plusz jutalom cégértékkedvezményként jelenik meg, vagyis a befektető az általa elismert, és a kampányoldalon látható fair ár alatt juthat hozzá részvényekhez.
Tanulság kampányt indítóknak
A kérdőíves felmérésből kiindulva a kampányt tervező startupok számára megfogalmazható a kampánytervezési és lebonyolítási folyamat magva, kiindulási pontja: olyan kampányt csinálj, amiben a lehető legközérthetőbben, legrövidebben el tudod mondani a befektetőnek, hogy hogyan termel bevételt a cég, mi az üzleti modell. Ezt párosítsd egy hiteles növekedési történettel, és jól támaszd alá, hogy a bevonni kívánt forrás valóban olyan módon kerül majd felhasználásra, ami hatékonyan támogatja az előrevetített növekedés elérését. Biztosítsd a kommunikációd hitelességével, a motiváltságod bemutatásával a befektetődet arról, hogy Te erre képes, és elszánt vagy. Egy startupper nem arra vár, hogy a körülmények bekövetkezzenek, hanem megteremti azokat és tűzön vízen keresztülviszi azt, amiben valid módon hisz.
Frissítés – 2023.10.31. – szerző: Kiss Péter
A Seedrs, a nemrégen 2,6 milliárd font bevonását felmutató platform, amelyet sok cikkünkben követtünk már, és több, mint száz országból milliós nagyságrendben van felhasználója, nemrégen publikálta a valaha volt egyik legnagyobb lakossági befektetőkkel kapcsolatos felmérést. Európa vezető platformjának – mely most (október végén) szerezte meg ECSPR engedélyét – kérdőívét több, mint 1200-an töltötték ki.
Az új kutatás meglepő tendenciát tárt fel: a tavalyi eredményekkel szemben idén már nem a jelentős haszon lehetősége volt az első számú tényező a befektetők döntésében. Míg 2022-ben a befektetők 54%-át befolyásolta a jelentős haszon elérésének lehetősége a legnagyobb mértékben, addig 2023-ra ez a szám 47%-ra esett vissza. Idén az új kiemelkedő faktornak az „olyan iparágak támogatása, amikben hiszek” bizonyult 57%-kal, valamint az „olyan márkák támogatása, amikben hiszek” 48%-ot ért el, ami szintén magasabb, mint a lehetséges hozamoké.
A felmérés arra is fényt derített, hogy a befektetők leginkább ClimateTech és Zöld Energia szektorokat szeretnének látni, illetve hogy 78%-uk figyelembe veszi az ESG-t a befektetéskor. Emellett még számos dolgot olvashatsz a Seedrs cikkében, például, hogy hogyan hat a válság a befektetőkre.
A Seedrs eredeti cikkét itt olvashatod: 2023 Investor Survey reveals that industry affinity is driving investment decisions amidst global economic turbulence.
A Seedrs-ről már korábban is írtunk, most pedig élőben is várjuk Jeff Lynn-t, a platform egyik alapítóját Budapestre november 10-én a CEEcosystem Summit-ra.