#TŐKEPORTÁL BLOG
Hódító társasjátékok – a Mindclash Games nemzetközi közösségi finanszírozási sikerei
Öt sikeres Kickstarter-kampánnyal a hátuk mögött a Mindclash Games három barát szenvedélyéből mára a közösségi finanszírozási stratégiája révén dinamikusan fejlődő vállalkozássá alakult. Az ide vezető útról beszélgettünk a cég egyik alapítójával, Péter Viktorral.
Minden sikersztoriban van egy pillanat, amely visszatekintve az igazi fordulópontnak látszik: a csapat életében ez a világ legfontosabb társasjátékos expóján való részvételt jelentette 2014-ben – ahol, bár eladás még nem született, de az érdeklődők kipróbálhatták a készülő első játékot. Mind a látogatók, mind a szakma részéről olyan sok pozitív visszajelzést kaptak, ami akkor és ott végleg megerősítette őket abban, hogy van igény a termékre és érdemes belevágni a saját vállalkozás elindításába.
A Mindclash Games-t társasjáték-fejlesztő workshopként indította 2012-ben Péter Viktor és Ámann Richárd, hozzájuk csatlakozott Farkas Villő grafikus. Kezdetben csupán hobbiként tekintettek a projektre, azonban az egyre növekvő rajongótábor vállalkozássá kovácsolta őket. Számos sikeres saját fejlesztésű játékkal a hátuk mögött most is új projekteken dolgoznak.
Kép forrása: https://www.facebook.com/mindclashgame/
Az alternatív finanszírozás lehetősége is ekkoriban merült fel az alapítókban, mert a fejlődéshez szükséges tőkét önerőből nem tudták megoldani. Az expót követő megnövekedett ismertséget és új kapcsolataikat kihasználva 2015 elején elindították első közösségi finanszírozási kampányukat a Kickstarteren. A platform kiválasztásában elsődleges szerepet játszott, hogy az oldal kifejezetten népszerű a társasjátékok területén. Emellett fontos szempont volt a látogatottságból adódó organikus elérés, valamint az oldal által nyújtott fix finanszírozási lehetőség is. Ugyanakkor a csapatnak fel kellett készülnie az esetleges nehézségekre is: a Kickstarter fejlesztési hiányosságai miatt egyéb kiegészítő szolgáltatások felkutatására is szükségük volt (pl. szállítási címek kezeléséhez).
Péter Viktor szerint egy kampány indításakor a legfontosabb, hogy a tőkét kereső projektnek már legyen közönsége, amelyben építeni lehet a várakozást. Ennek érdekében elengedhetetlen a célcsoport pontos ismerete és előzetes elérése: a Mindclash Games esetében ez elsősorban a komplex társasjátékok rajongóit tömörítő Facebook-csoportokban, valamint a specifikus Kickstarter-felületeken való folyamatos kommunikációt, valamint számos személyes megjelenést, kipróbálási lehetőséget jelentett. Emellett fontos, hogy a témával kapcsolatos jelentős fórumokon is jelen legyenek, magas értékelést és aktív fórumbeszélgetést generálva. Tovább erősítheti a játék hírnevét, ha már a prototípusfázisban kipróbálják a téma influenszerei. A minél több felületen való jelenlét ugyanakkor azért is elengedhetetlen, mert a klasszikus újságírás jelenleg még kevésbé érzékeny a témára (a hazai sajtóban egyelőre néhány szakmai blog publikált a kiemelkedő sikereikről).
A kampányok stratégiájában az egyéb hirdetések és marketingmegoldások csak a különböző közösségimédia-felületeken és a tematikus expókon való megjelenéseket követik. A kampányindítás másik feltételeként azt látja, hogy a termék már 80–90%-ban kész legyen, amikor a nagyközönség elé kerül, hogy önmagában is meggyőzze az érdeklődőket.
A kampányok aktív időszakában, valamint a lezárásuk után is fontos, hogy a finanszírozókkal folyamatos legyen a kapcsolattartás. Legyen szó akár egy fejlesztésre vonatkozó javaslatról vagy nem építő jellegű kritikáról, minden esetben szükséges a gyors és átgondolt reagálás. A vállalkozás indulásakor a folyamatos visszajelzés is még az alapítókra hárult, a növekedésnek köszönhetően ma már külön kolléga foglalkozik ezzel. Tekintettel arra, hogy a játékok a kampány idején még fejlesztés alatt állnak, a zárást követően is legalább havonta egyszer tájékoztatják a támogatókat az aktualitásokról, a gyártás állapotáról és az újdonságokról.
A Mindclash Games eddig öt kampányt indított a Kickstarteren, melyek közül mindegyik kiemelkedően sikeres lett. Az öt kampány során összesen közel 33 000 rajongó több mint 2 870 000 dollárral segítette az új játékok megvalósulását – legutóbbi, és egyben legnépszerűbb kampányukat több mint 11 000-en támogatták. Egy-egy kampányra nagyságrendileg 15 000 dollárt költöttek, amely magába foglalta a csapat befektetett munkáját, a marketing- és grafikai költségeket, valamint a prototípusok legyártásának költségeit is.
Kép forrása: https://www.kickstarter.com/projects/438141406/anachrony-fractures-of-time-expansion-and-infinity
A Mindclash Games eddigi közösségi finanszírozási sikerei is bizonyítják, hogy jól felépített stratégiával a megfelelő platformon nagy tömegek szólíthatók meg. Ehhez nélkülözhetetlen, hogy a kampányt indító vállalkozás felépítse a közösségét, és elérje a potenciális felhasználókat (vásárlókat). Továbbá fontos, hogy a terméket (prototípust) már a kampány indulása előtt lehetőleg minél több érdeklődő megismerje és jóváhagyja, vagyis validálva legyen.
Péter Viktor pénzügyi, marketing és játéktervezői tanulmányokat követően, multinacionális környezetben szerzett tapasztalattal a háta mögött vágott bele barátjával a játékfejlesztői vállalkozásba. A Mindclash Games egyik alapítója és vezető játékfejlesztője.
Kép forrása: http://mindclashgames.com/about
„A közösségi finanszírozás számos kihívást tartogat egy fiatal vállalkozás számára, ugyanakkor hatalmas erőt is meríthetnek az úttörő munkához a támogatók, rajongók visszajelzéseiből és szeretetéből” – vallja Péter Viktor.