Bemutatjuk a Smart Future Labot: híd a nagyvállalat és a startup között I Kanapé Pitch vol 78. I Tőkeportál Podcast
Kanapé podcast, 2023. december 01.
Tőkeportál saját tartalom
Az MVM, hazánk legnagyobb vállalatainak egyike, 18 ezer munkavállaló második otthona, Közép-Európa egyik jelentős energetikai cégcsoportja, 2016-ban hozta létre a külső innovációk hatékony integrálását és az innovációs ökoszisztéma fejlesztését célzó MVM Smart Future Lab Zrt-t, az SFL-t.
A Kanapé Pitch Podcast aktuális epizódjában Szeles Nóra Márton Istvánnal, az SFL CEO-jával, és Végvári-Gerencsér Dorkával, az SFL innovációs vezetőjével beszélget.
Az alábbiakban közreadjuk az adás összefoglalóját, amit teljes terjedelmében meghallgathattok itt:
Az epizód tartalmából
Márton István a Budapesti Gazdasági Főiskolán végzett, és karrierjét a pénzügyi szektorban kezdte, ahol különböző tranzakciós projektekben vett részt Közép-Kelet-Európában. Észrevette, hogy milyen előnyös lehet egy vállalat számára az innovatív szolgáltatások és folyamatok integrálása. Később a villamosenergia-ipar iránti érdeklődése vezette az MVM Csoportnál folytatott pályafutásához, ahol korábbi tapasztalatai gyorsan a Smart Future Lab (SFL) projektcsapat felé irányították.
Az MVM az SFL-t azért hozta létre, hogy a hozzájuk érkező és támogatást, együttműködést kérő startupokkal hatékonyabban tudjanak együttműködni. Az SFL célja az innovatív energetikai megoldásokat fejlesztő startupok támogatása, valamint ezek integrálása a nagyvállalat tevékenységébe. A misszió és feladat az, hogy az SFL hidat képezzen a startupok és a nagyvállalatok között, tolmácsként működve a két különböző világ között, hatékony és eredményes folyamatszervezéssel.
Dorka 2019 óta erősíti az SFL csapatát, ahol a belső és külső innovációs programokkal foglalkozik. Ez magában foglalja a startupoknak nyújtott támogatást és a munkavállalók innovációs képességeinek fejlesztését. Dorka hangsúlyozza a nagyvállalati és startup kultúrák közötti áthidalás szükségességét, és azt, hogy ez a folyamat mennyire izgalmas lehet. A MVM-es kollégák mentorálási lehetőséget kitüntetésként élnek meg a startupok mellett.
„Igen, van csengő” – mondja István, arra a kérdésre reagálva, hogy hogyan érkeznek hozzájuk a startupok, az utcáról is. De természetesen az eseményeken és a honlapon keresztül is bejelentkeznek egész évben, tehát nem csak cohortokban fogadják a jelentkezőket. A jelentkezők nagyvállalati és külsős mentorálást, prototipizálási lehetőséget, kutatási kapacitásokat is igénybe vehetnek, és céljuk a 50 millió forintos átlagos befektetési méret elérése. „Mint korai fázisú inkubátor, fontosnak tartjuk a befektetett összegek mellett a startupok gondolkodásmódját is figyelembe venni” – mondja István. „Megvizsgáljuk az adott termék vagy szolgáltatás esetében, milyen mérföldkövek jelenthetnek valós értéknövekedést, és ez alapján határozzuk meg a finanszírozási igényt.” „Akár a crowdtól is majd – mondja Nóra –, hiszen ha a potenciális végfelhasználók, legyen az B2B vagy B2C üzleti modell, befektetésükkel validálják a projektet, ez szakmai és piaci oldalról is megerősítést jelent. A crowd validálja a kreatív és innovatív ötleteket is, amelyeket ha Ti, mint nagyvállalat támogattok, akkor nyugodtabban fektetnek be. Ez nemzetközi best practice, egy bevált gyakorlat a fejlettebb tőkepiacokon és innovációs ökoszisztémákban”.
István: „Mint befektetőknek, számunkra jó, ha van társbefektető, legyen az klasszikus befektető vagy speciális esetünkben más típusú partner. Az eddigi tapasztalataink alapján, az energetikai projektek esetében nehéz a crowdfunding nyelvterületére lefordítani a szakmai tartalmat, mivel ez nem minden esetben vonzó a nem szakértő közönség számára. A befektetési oldalon sokat foglalkozunk a csapatok megoldásaival, hogy azokat megfelelő módon tudjuk bemutatni a befektetőknek. Fontos, hogy a projekt érthető legyen az energetikai oldalról érkező kihívások ellenére is. Az MVM Edison program egy nyolc alkalmas program, 2,5-3 hónapos lefutással. Az egymásra épülő programban nagy hangsúlyt fektetünk a háttérkutatásokra, interjúkra és további információk gyűjtésére. Célunk, hogy a résztvevők megismerjék, hogyan készíthetik el az első prototípusokat a piaci visszajelzések gyűjtése érdekében.
Az SFL célja és létrehozásának háttere: az SFL-t az MVM Csoport hozta létre, annak érdekében, hogy hatékonyabban kezelje a startupokkal való kapcsolatokat. Az MVM korábban sok innovatív energetikai megoldást kínáló startup-tól kapott megkereséseket, azonban a nagyvállalati struktúrában nehéz volt ezeket kezelni. Az SFL ezt a problémát hivatott orvosolni.
Az SFL szerepe az MVM Csoporton Belül: az SFL egyfajta közvetítő szerepet tölt be a startupok és a nagyvállalati kultúra között. A cél az, hogy a startupok innovatív ötleteit integrálják az MVM Csoport működésébe, miközben biztosítják, hogy ezek az együttműködések mindkét fél számára előnyösek legyenek.
Energetikai Innováció és Infrastruktúra: Az SFL kihasználja az MVM Csoport által üzemeltetett széleskörű energetikai infrastruktúrát és tudásbázist az innovatív startupok támogatására. Ez a dinamikus fejlődéshez szükséges erőforrásokat és tudást biztosítja a startupok számára.
Új termékek és innovációk finanszírozása: Az SFL stratégiája szerint az új termékek bevezetése és az ebből származó gazdasági eredmények hasznosításával támogatják az innovációs tevékenységeket, ami új termékek létrehozásához vezet, és ez a sikeres innovációs ciklus újra finanszírozását teszi lehetővé.
Startup bekerülési folyamatok: Az SFL-nél két fő bekerülési módot különböztetnek meg. Az egyik, hogy folyamatosan, nem csak meghatározott időszakokban, nyitottak a startupok jelentkezésére. Ez egyedi vizsgálatot és rugalmasságot biztosít a jelentkező csapatok számára.
Befektetés mértéke: két vagy akár több mérföldkőben 50 millió forint a befektetés mérete.
Ahol nincs kockázatitőke-befektetés, ott nincs innováció!
MVM Edison Program: az ötletfázisú jelentkezőknek nyújt támogatást. A Demo Day-re bekerült csapatok nemzetközi szinten is ütőképes prezentációkkal, videoval mutatkoznak be. A legjobbakat több millió forintos díj illeti meg. Ez eddigi győzteseket ezen a linken lehet megtekinteni: https://mvmedison.hu/korabbi-versenyek.
Dicsőségtáblája, azon cégek listája, amelyek már nemzetközi piacra léptek:
- Volteum: Az MVM Edison programban korábban nyertes elektromos autóflotta-kezelő cég, amely a Techstars Urban Mobility programjába is bekerült. Hallgassátok meg Zsófit a Kanapé sorozatban is!
- Rollin Technologies: Az MVM Edison programban nyertes cég, amely rollerekhez kapcsolódó töltési szolgáltatásokkal foglalkozik.
- Diverzum: MVM Edison győztes csapat, amely korábban egy másik néven indult egy, az SFL által szervezett más innovációs programban, és diákkedvezmények biztosítása révén váltak sikeres vállalkozássá
- Tourmix: „last mile delivery” megoldásával nyerte el az MVM Edison díjat.