Rekordösszegű tőkét gyűjtött a Chip fintech cég a közösségi finanszírozási kampánya során
A rekordösszegű kampány nemcsak a fintech szektor népszerűségét mutatja, de a közösségi finanszírozás növekvő térhódítására is remek példa. Olvass tovább, hogy még több sikersztorit megismerj, és hogy akár még ma be tudj fektetni!
2021.11.03. – Tőkeportál saját tartalom
A Chip névre hallgató londoni fintech startup több, mint 4,6 milliárd forintnak megfelelő összeget gyűjtött össze a CrowdCube-on meghirdetett közösségi finanszírozási kampányában. Több, mint 12 ezer ember fektetett be a megtakarítási- és befektetési piac innovációját kitűző startupba. A koncepció lényege, hogy egy felhasználóbarát applikáció formájában kínálják a különböző megtakarítási és befektetési lehetőségeket, amelyek többek közt olyan nagy nevek által vannak biztosítva, mint a BlackRock. A szolgáltatást a nyílt banki technológia biztosítja, és fő vonzereje, hogy a felhasználók zökkenőmentesen kezelhetik megtakarítási és befektetési számlájukat, egy helyen. Többféle kockázatú és futamidejű konstrukció áll rendelkezésre, amely egy automatikus megtakarítás funkcióval is ki van egészítve.
A 2017-ben alakult fintechnek mára már több mint 400 ezer felhasználója van, és összesen több, mint 250 milliárd forintnak megfelelő befektetett összeget menedzsel.
Bár a kampány sikere tagadhatatlan, a valaha volt legnagyobb részvénycélú közösségi finanszírozási kampány még ennél is több tőkét gyűjtött. A NowRx egy távegészségügyi (telehealth) startup, amely 6,2 milliárd forintos közösségi körös befektetéssel vezet az első helyen. A 2015-ben alapított cég az online egészségügyi szektorban kínál teljeskörű online gyógyszertári szolgáltatást, beleértve a házhozszállítás, a vény írás, illetve az online diagnosztika folyamatokat is. A NowRx jelenleg a Series C körű közösségi finanszírozási kampányát folytatja, 73 millió dollár (22 milliárd forint) kitűzött tőkéért.
Jelentős közösségi finanszírozási sikereket értek el más szektorokban is: a What3words egy geolokációs startup, amely 2020-ban sikeresen vont be több, mint 3 milliárd forintnak megfelelő közösségi tőkét. Fő célkitűzésük az általuk elavultnak titulált utcanév alapú helymeghatározási rendszer javítása. A What3words lényege, hogy a digitális világtérképen egy 3×3 méteres virtuális négyzethálót terítenek el, majd minden négyzethez egy egyedi, háromszavas kifejezést társítanak. Ez alapján, a pontos utcanév és házszám helyett (amely sok esetben nem is létezik) egy háromszavas kifejezéssel a föld bármely pontjához el lehet navigálni. A szolgáltatás felhasználói és támogatói között olyan nevek szerepelnek, mint a Mercedes-Benz, a Ford vagy az Airbnb.A közösségi finanszírozási kampányok a wellness szektorban is nagy sikernek örvendenek. A 2014-ben alapított Urban házhoz viszi a wellness szolgáltatásokat, legyen szó masszázsról, fitneszről, vagy akár szépségápolásról. A szolgáltatás egyfajta centralizált platformként működik, amelyről a felhasználók házhoz hívhatják a különböző képzett szakembereket, most már több, mint 50 területről. A kampány 2020-ban ért véget, és közel 2,5 milliárd forint értékű összeget generált. A Tőkeportálon jelenleg is fut egy wellness piaci kampány, az Infratrainer, amelyről bővebben a cikk további részében olvashatsz.
Miben rejlik a közösségi finanszírozás népszerűsége?
A közösségi finanszírozás piaca folyamatosan növekvő népszeűrségnek örvend, és az elemzők szerint fényes jövő előtt áll. 2020-ban mintegy 12 milliárd dollárra (3,8 trillió Ft) nőtt a szegmens nagysága, amely az előrejelzések szerint akár több, mint duplájára is nőhet 2027-re. És hogy miért is ennyire kelendőek a közösségi finanszírozási kampányok?
Egyszerű tőkebevonás
A közösségi finanszírozási kampányok viszonylag egyszerű lehetőséget adnak a tőkebevonásra az alternatív megoldásokhoz képest (kockázati tőke, hitel, stb). Ameddig egy kockázati tőke befektető szigorú és előre meghatározott befektetési feltételeket szab, addig egy közösségi finanszírozási kampány során a kampánygazda szabadabb kezet kap a feltételek alakításában.
Befektető-vásárló konverzió
Emellett, a befektetők nagy arányban válnak rendszeres vásárlóvá vagy felhasználóvá. Így a támogató nemcsak a befektetési cél eléréséhez járul hozzá, hanem a jövőbeli cash flow növekvéséhez is.
Termékpiaci illeszkedés
Nem elhanyagolható jelentősségű a termékpiaci illeszkedés funkciója sem a közösségi finanszírozási kampányoknak. Az ilyen befektetési körök még a nagyobb alapító-, és kockázati tőke oldali tőkebevonások előtt megejthetők, amely jó módszer a kezdeti fázisú kockázat csökkentésére. Bónuszként a kockázati tőke cégek is nagyobb eséllyel fektetnek be olyan startupokba, amelyek már részt vettek sikeres közösségi finanszírozási körben.
A közösségi finanszírozásnak még megannyi előnye van, amelyekről egy következő blogposztban fogunk beszámolni.
Hogyan fektess be még ma?
Szerencsére nem kell külföldig menni, hogy sikeres közösségi finanszírozási példákat találjunk. Nemrég számoltunk be, hogy a Las Vegan’s vegán gyorsétteremlánc közel 100 millió forintos közösségi tőkét gyűjtött össze, amelyből többek között regionális terjeszkedésbe vágnak bele.
A Tőkeportálon jelenleg is fut néhány közösségi finanszírozási kampány, amelyekbe akár a linkekre való kattintással te is befektethetsz (vagy előregisztrálhatsz).
Enniakarok – Blundee
A már létező, ételházhozszállítással foglalkozó startup nem kisebb célt tűzött ki, mint az éttermi világ digitalizálását. Az Enniakarok új szolgáltatása keretében applikáción keresztüli asztalfoglalásra, rendelésre, és fizetésre ad majd lehetőséget. A sikertelen éttermi foglalások, és a hosszadalmas várakozási idők korszakának vége.
Az Infratrainer alapjaiban változtatja meg a fogyás, alakformálás, narancsbőrkezelés, és méregtelenítés koncepcióját. Minden eddiginél gyorsabb és hatékonyabb megoldást kínál felhasználóinknak. Az innovatív megoldás a kerékpár és az infraszauna pozitív hatásait kombinálja egy kényelmes és felhasználóbarát megoldásban.
A Syrius 11 éve működő nehézipari hegesztés- és vágástechnikai gépgyártó és kereskedelmi vállalkozás. Árbevételük 2020 során majdnem elérte a 200 millió forintot, a továbbiakban pedig terjeszkedni szeretnének a növekvő kereslet kielégítése érdekében.
Amennyiben segítségre lenne szükséged a befektetések elvégzéséhez, keresd bátran a Tőkeportál kollégáit!
A Tőkeportál jelenleg is tárgyal a következő kampányok indítása érdekében. Ha nem akarsz ezekről lemaradni, regisztrálj még ma a heti hírlevelünkre!