#TŐKEPORTÁL BLOG
A Sony is közösségi finanszírozással keresi a legújabb sikereket
A közösségi finanszírozás térnyerésével párhuzamosan nemcsak a befektetői oldalon jelennek meg egyre jelentősebb szereplők. Számos nagy cég is felismerte már e finanszírozási forma előnyeit, és a klasszikus termékfejlesztési módszereik, piaci csatonáik mellett elindult az alternatív finanszírozás nyújtotta lehetőségek irányába.
A Sony Corporation a First Flight névre keresztelt saját platform létrehozásával, már 2015-ben csatlakozott a közösségi finanszírozási trendhez. Helyi befektetőket és véleményvezéreket keresve, a japán nyelven elérhető portál a Sony saját munkavállalóinak ötleteit mutatja be. Ez a megoldás nem csupán a cég dolgozóinak jelenthet pozitív szakmai visszajelzést, de a pénzügyi nehézségekkel küzdő japán tech-óriás számára is új bevételi forrást és nagyobb médiafigyelmet, valamint az innovatív brandkép erősítését eredményezi.
Kép forrása: https://first-flight.sony.com/pj/reonpocket
A First Flight legújabb sikeres kampánya a Reon Pocket névre hallgató okoseszköz, amely egy ruhában viselhető légkondicionáló eszköz. A termék mérete nem nagyobb egy átlagos telefonnál, hűtő és fűtő fokozatával segít elviselhetőbbé tenni az extra forró nyarat és az átlagosnál hűvösebb téli időjárást. Az eszközt applikáción keresztül lehet irányítni.
A First Flight koncepciója a co-creation fogalma mentén három fő pilléren nyugszik. Az első fázisban (teaser) az ötletgazdák a platfomon keresztül megosztják az ötletüket a közönséggel. Ez az intezív együttgondolkodás és az interaktív kommunikáció időszaka, ennek során nyeri el a prototípus végleges formáját, vagyis a kitaláló és a leendő felhasználók együtt dolgoznak az ötleten. A hagyományos közösségi finanszírozási oldalak által biztosított fórumbeszélgetés is hasonló célokat szolgál – habár ennek a célja elsősorban a crowd diligence, azaz az átvilágítás. A fórumon felmerülő kérdések és problémák segítenek kiszűrni a nem életképes projekteket és csökkentik a csalások kockázatát.
A második pillér, hogy csak a First Flight közönségének visszajelzései alapján validált termék léphet tovább a második szakaszba: az előfinanszírozás-jellegű (reward-based crowdfunding) fázisban gyűjtik össze a kampány során kitűzött célok eléréséhez szükséges összeget.
A sikeres finanszírozási szakaszt záró projektek harmadik lépéseként értékesítésre kerül a termék. A portál jelenleg három nagy online webáruházzal (Amazon, Yahoo! Shopping és a japán Rakuten) áll szerződésben, valamint saját kereskedelmi hálózatuk bevonásával biztosítja az értékesítést.
A Reon Pocket-kampány zárása előtt néhány nappal már meghaladta a kívánt tőkecélt. A 4200 támogatótól származó közel 190 millió Forintos (70 millió japán yen) összegből a tervek szerint jövőre, a 2020-as Tokiói Olimpiára születik meg a végtermék. A tervek szerint az értékesítés egyelőre csak Japán indul majd el.
Kép forrása: https://first-flight.sony.com/pj/reonpocket
A platform mellett az ötletgazdák a Sony Startup Acceleration Program támogatását is élvezhetik. A megfelelő irodatér mellett a gyártást, valamint a fejlesztéshez szükséges emberi és technikai hátteret is biztosítják a sikeres ötletek tulajdonosainak. A szolgáltatáscsomag és a platformon való megjelenés összegét pedig egyedileg, az ötlet bemutatása után határozzák meg.
Kép forrása: https://www.sony.co.uk/
A First Flight első kampánya azonnal hatalmas sikerrel zárult, az így született termék azóta is megtalálható a Sony és számos webshop termékkínálatában is. A Wena Wrist óraszíj számos funkciót egyesít magában, ezzel bármilyen analóg karórát okoseszközzé alakítva: figyeli az életfunkciókat, jelzi a tulajdonos bejövő hívásait és üzeneteit, de akár fizethetünk is vele.
Kazuo Hirai, a Sony Corporation korábbi elnöke szerint az innováció a vállalat alapvető értékei közé tartozik. Ez az olyat tenni, amit más még nem tett szemlélet jellemzi azokat a mérnököket, tervezőket, akik félelmek nélkül tárják a világ elé ötleteiket. „A First Flight platform […] felgyorsítja és optimalizálja ezt a folyamatot. A Sony maga is startupként indult […] és most visszatér vállalkozói gyökereihez.”
A Sony és a First Flight esete is jól példázza, hogy a nemzetközi szinten is meghatározó óriásvállalatok is felismerték a közösségi finanszírozás szerepét. Az így megvalósuló projektek már a kezdeti fázisban nagy érdeklődést generálnak, megalapozva a sikerhez nélkülözhetetlen vásárlói bázist, miközben előfinanszírozási folyamatuknak köszönhetően anyagilag is csökkentik a vállalatok kockázatát.