Szűcs Norbert, a TEA Solar alapítója I Kanapé Pitch vol. 91 I Tőkeportál Podcast
2024. szeptember 06.
Tőkeportál saját tartalom
Kampányzáró összegzés és az utolsó kedvezmények bejelentése
A TEA-Solar alapítója, Szűcs Norbert a tegnap esti kampányzáróban összefoglalta a befektetőknek, érdeklődőknek szóló legfontosabb üzleti információkat, az alábbiakban abból idézünk.
Visszanézheted a felvételt, és visszanézheted az összes korábbi találkozót e linken, az oldal alján összegyűjtve:
- https://www.facebook.com/watch/live/?ref=notif&v=8059239090841468¬if_id=1725552202875209¬if_t=live_video_explicit
- https://tokeblog.hu/itt-az-inflaciokoveto-osztalekpapir-szucs-norbert-a-kanapen-a-tea-solar-alapitoja/
Üdvözlök mindenkit! Nagy örömmel látom a szép érdeklődést és a sikeres kampányt!
- A Sarkcsillag a mi családi vállalkozásunkban működtetett hajdúszoboszlói cégcsoport.
- Eredetileg naperőműveket fejlesztettünk: az első naperőmű fejlesztésébe 2013-ban vágtunk bele,
- 2015-ben adtuk át az első naperőművünket,
- majd ezt követően több fél megawattos és egy megawattos naperőművet építettünk a Hajdú-Bihar megyében.
- 2020-ban döntöttünk úgy, hogy az elektromos autózás világában is megmérettetjük magunkat, és elektromos autótöltő hálózat építésébe fogtunk.
- Jelenleg is fut két naperőműves projektünk, egy Hajdúszoboszlón, egy két és fél megawattos erőmű is Olaszországban
- már több mint 110 helyszínen vagyunk jelen,
- 55 franchise partnerünk van
- Az első külföldi projektünk egy 1 megawattos projekt.
- Autótöltő hálózatunkat is építjük, a Tea Pontot amit a Tea Mobilitás Kft. üzemeltet, és innen jött a Tea Solar elnevezés erre a közösségi pénzgyűjtésre.
- Kiszámoltuk: 30x meg lehet kerülni a Földet egy elektromos autóval, annyi villamos energiát termeltek a naperőműveink.
Ahogy ezt eddig is prezentáltuk, 90 és 180 millió forint között szeretnénk tőkét bevonni. Az egyik naperőművünket értékesítjük, vagy az egyik naperőművünkhöz keresünk tulajdonostársakat, tehát egy meglévő naperőműről van szó. Ez a crowdfunding világában szerintem viszonylag új, hiszen itt egy meglévő terméket adunk el, és nem egy startupszerű fejlesztéshez keresünk tőkét. Ezzel nem a startupokat akarom negatív színben feltüntetni, inkább csak azt akarom megjegyezni, hogy ez egy más jellegű befektetés, mint egy applikációfejlesztés vagy egy bármilyen más IT-hoz kapcsolódó vállalkozás. Ennek megfelelően mi nem is tudunk olyan óriási ígéreteket adni, hogy 100 százalékos megtérülést, vagy 100 százalékos IRR-t tudunk prezentálni. Ez ettől egy sokkal konzervatívabb szakma, de az üzleti tervünk szerint, ami fel van töltve a tőkeportál oldalára, egy 8-10 év, várható megtérülést tudunk ígérni.
Miről szól a crowdfunding kampányunk?
Az alapötlet az volt, hogy a széles autótöltő felhasználói körünknek tudjunk kínálni egy másfajta együttműködési lehetőséget is. Sok olyan vásárlónk van, akik nagyon szeretnének mondjuk napelemet, de nem tudnak a háztetőre tenni, vagy egy társasházban laknak, és igazából nekik tudjunk kínálni egy olyan lehetőséget, hogy ők is naperőmű tulajdonosok vagy napelem tulajdonosok lehessenek, ők is tudjanak egy szeletet megszerezni ebből. És ebből nőtte ki magát ez az ötlet, és tartunk most ott, hogy a kampány során az utolsó befektetői találkozót tartjuk.
Van egy meglévő naperőmű, ez a Sarkcsillag Naperőmű Kettő Kft. tulajdonában van. Ezt a céget a Sarkcsillag Energia Kft. a mi Holding cégünk tulajdonolja. Létrehoztuk a Tea Solar Zrt.-t, ami befektetőket keres, és ebbe fog a crowd befektetni, amiért cserébe a crowd részvényeket fog kapni.
Megtörténik majd a tőkebevonás, tőkeemelés, a részvénykibocsátás, és a befektetőink ennek a Tea Solar Zrt.-nek a tulajdonosaivá válnak. Ezt követően a Tea Solar Zrt. meg fogja vásárolni a Sarkcsillag Naperőmű Kettőnek az üzletrészeit. A megvásárlást követően a Sarkcsillag energia, ami pénzt kap, azt új projektekbe fogja fektetni. Elektromos autótöltő hálózatba, vagy a korábban említett két naperőműbe. Az üzemeltetés során a tulajdonosoknak alapvetően nincs semmi dolga.
Miért érdemes befektetni a cégünkbe?
Ez az erőmű kötelező átvétellel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az inflációval indexáltan változik az átvételi árunk, vagyis van egy fix átvételi ár, ami az infláció mínusz egy százalékkal minden évben változik. Tehát egy inflációkövetőnek mondható értékesítési árunk van. Ilyen engedélyt már nem adnak ki többet, 2016-ig, ’17-ig lehetett ilyet igényelni az energiahivataltól. Saját tulajdonú ingatlana van a naperőműnek, ami valamilyen értékkel mindenképpen bírni fog 20-30 év múlva is.
A csatlakozási pontnak az értékét emelném még ki, hiszen az elmúlt két évben nagyon megszigorodott, majd igazából idén meg is szűnt az új csatlakozási pontoknak a kiosztása. Jelenleg úgy tudjuk, hogy 2030-ig nem lehet új csatlakozási pontot szerezni, tehát olyan fogyasztásmérőt telepíteni, ahol visszatáplálunk a hálózatba.
Ipari körülmények között természetesen a háztartási méretű kiserőművek valamilyen szinten még döcögnek, de naperőmű betáplálási pontok már nincsenek. És ezek a csatlakozási pontok egy értéket képviselnek a naperőművön túl, amit meg lehet osztani a jövőben, akár akkumulátoros rendszerrel, szélerőművel, gázmotorral, másfajta termelővel. Ennek lesz egy értéke a jövőben, amit per pillanat nem tudunk beárazni még az üzleti tervben, tehát ehhez nem tudunk megtérülést vagy értéket rendelni. Mondanék még pár szót a néhány napja kiment hírlevelünkben felajánlott partneri akcióról, vagy különleges ajánlatról a partnerek számára. Ennek az a lényege, hogy az olyan meglévő partnereink, akiknek már üzemeltetünk elektromos autótöltőt, és befektetnek legalább egymillió forintot, el fogunk engedni 3 havi töltőüzemeltetési díjat, kétmillió forint befektetés esetén pedig 6 havi töltő üzemeltetési díjat. És nagyjából ugyanezt ígérjük az új partnerek számára is.
Hogyha vásárolnak tőlünk töltőt, vagy egy meglévő töltőt szeretnének velünk üzemeltetni, akkor három, illetve hat havi üzemeltetési díjat el fogunk tudni engedni abban az esetben, ha befektetnek a kampányunkba.
Folyamatosan fejlesztjük a szolgáltatásainkat, és próbálunk olyan termékeket kínálni, amire valós igény van. Olyan ügyfélszolgálatot működtetünk, akik tényleg felveszik a telefont, próbálnak segíteni. Éjszaka is magyar nyelvű ügyfélszolgálatot működtetünk, nem angol nyelvű ügyfélszolgálatunk van. Töltőértékesítés esetén is szerintem elmondható az, hogy egy viszonylag jó ár-érték arányt képviselünk.
Milyen befektetői csomagok vannak?
- Már 50 ezer forinttól be lehet fektetni
- 200 ezer forint feletti befektetés esetén adunk kedvezményt, 10% kedvezményt a Tea pontokon, tehát aki elektromos autóját szeretné tölteni, 10 százalékkal olcsóbb árakat fizet a listaáraktól. Ez a kedvezmény 2027-ig lesz érvényes.
- 2 millió forint felett 7,5 százalék cégérték kedvezményt is adunk emellé, illetve meghívjuk majd egy naperőmű bejárással egybekötött tea partira.
- Tízmillió forint fölött pedig 15 százalék cégérték kedvezményt adunk. Itt az üzleti terv szerint kiszámoltuk a várható megtérüléseket és a várható belső megtérülési rátákat. Nyilván a 7,5 százalék kedvezmény és a 15 százalék kedvezmény javítja a megtérülést, mind a százalékot, mind az évet.
- Ha valaki magánszemélyként fektet be, attól az ő cégére, amiben ő tulajdonos vagy ügyvezető, arra él az autótöltő üzemeltetési kedvezmény, és mondjuk oda-vissza, tehát ez a másik irányba is érvényes.
- És szeretnénk még egy ilyen utolsó akciót felajánlani mindazoknak, akik még gondolkoznak befektetésen, aki ma befektet bármennyit, tehát akár 50 ezer forintot is, az választhat aközött, hogy ötezer forint értékű tea töltéskupont, tehát ezt felhasználhatja töltésre, vagy egy tea pólót kapjon, illetve kap egy 5000 forint értékű tőkeportál kupont, amit fel tud használni a tőkeportál valamelyik kampányán. Ahhoz, hogy ezt a kedvezményt igénybe vegyétek, a mai nap kell befektetni. Az is, aki már korábban befektetett, bármennyi összeget, ha befektet még a mai nap, ezt megkapja.
Mivel már biztos a kampány sikere, ezért elkezdtük a jogi átvilágítást is, megbíztuk az ügyvédi irodát, aki ezt fogja végezni, illetve a finanszírozó bankokkal is folyamatban van a tárgyalás arról, hogy itt meg fog változni a tulajdonosi struktúrája ennek a projektcégnek, ami tulajdonolja ezt a naperőművet.
– Mikorra várható az első osztalékfizetés, és azt hová utaljátok majd?
– Már a jövő évben várható, tehát a 2025-ös évben már szeretnénk fizetni osztalékot a 2024 eredményéből. A kampány végén összeálló részvényesi adatokból fogjuk látni a bankszámlaszámotokat, oda kapjátok az utalást.
– Mire költitek a tőkét? Főleg így, hogy a minimum tőkecélt messze meghaladja az összegyűlt tőke.
– Az alapelképzelés az volt, hogy ha összegyűjtjük a 90 millió forintot, azt el fogja nyelni a meglévő két naperőmű fejlesztés, amik már most folyamatban vannak. Mivel több pénz gyűlik össze, így valószínűleg jutni fog az elektromos autótöltő hálózatba is belőle.
– Töltőtelepítéssel kapcsolatban kit lehet keresni? Csenger környékén egyetlen töltő sincs, pedig itt fog kimenni az M49-es autóút Románia irányába, biztos lenne igény rá.
Ezzel kapcsolatban engem tudsz majd keresni. tehát az info@teapont.hu, ott biztosan elértek minket, az működik, és kapjuk is a leveleket, tehát onnan gondoljuk, hogy ez tutira jó. Alapvetően itt tudtok érdeklődni, itt lehet Ádámot is elérni, hogyha autótöltő telepítéssel, vásárlással, üzemeltetéssel, bármi ilyesmivel kapcsolatban szeretnétek érdeklődni.
Miért van különbség töltés és töltés között? A Kápolnásnyéki töltő elvileg 220 kilométerre viszi fel ugyanennyi kilowattal az autót, míg Budapesten a Teve utcában pusztán 186 kilométer hatótávra.
Nem tudom, melyik irányból melyikbe mész, de hogy az egyik előtt autópályán mész, a másik előtt meg mondjuk városban vagy országúton, és ezért mutat utána más fogyasztási értéket. Igazából ez két hasonló töltő, hasonló működéssel, hasonló tápegységekkel. Még azt sem lehet mondani, hogy az egyik töltőnek valahol több vesztesége van, és hogy az AC oldalon mér a töltő, és mondjuk elfűti időközben azt az energiát, vagy valami, mert ez két nagyon hasonló töltő. Az egyik töltő 60 kilowattos, a másik pedig 75, de én mondom erre a fogyasztásra tippelnék, hogy az más az előző szakaszokon.
Mit gondoltok a villanyautózás jövőjéről? A hullámvölgy, amit a sajtóban olvasható, átmeneti?
A hullámvölgy az új elektromos autóknak az értékesítésére vonatkozik. Igen, ez önmagában véve igaz, hogy most ilyen statisztikák vannak, hogy kevesebb autót értékesít, tehát kevesebb az elektromos autó értékesítés. Szerintem az egész európai gazdaságra elmondható az, hogy Covid után volt egy nagy kilábalás, de utána a teljes európai gazdaság, mintha nem annyira akarna tudni magára találni. Az autóértékesítés azért más abból a szempontból, hogy a töltésben mi nyilván nem vesszük észre, szóval azért azt látjuk, hogy folyamatosan növekednek az elektromos autóállományok. – A használt autópiac eléggé fellendült az utóbbi években. Tehát ha az új autóértékesítés nem is a legerősebb, most a használtautópiacon azért érezhető, hogy egyre jobban megy.
Szerintem nagyon sok hatás van, amiből borzasztó nehéz kihámozni azt, hogy ezeknek a hatásoknak mi az eredője. Egyik részről például még az, hogy az EU 2030-ra be akarta tiltani a robbanómotorokat, aztán ebből visszalépett. Ezzel valószínűleg több kárt csináltak, mintha nem is akarták volna betiltani.
Másik oldalról azért az európai gyártók nem csak elektromos autó szegmensben gyengélkednek. Jön a kínai dömping, amivel nem nagyon tudják, hogy mit kellene kezdeni.
Önmagában véve én mondjuk azzal egyetértek, hogy a hibrideknek nem feltétlen jár a zöld rendszámmal járó kedvezmény, mert amikor így látunk egy olyan, nem tudom, Porsche terepjárót, ami zöld rendszámos, és akkor van benne egy 6 literes benzinmotor, meg egy picike akkumulátor, és zöld rendszámot kap, és soha az életben nem volt egyszer se feltöltve, akkor úgy azért elgondolkozik az ember, hogy ezt minek. És ugye ez egy kalap alá van véve, mondjuk az i3 REx-szel, meg az Amperával, ami meg alapvetően elektromos autó, és mellesleg van benne egy generátor, ami meg tudja növelni a hatótávot. Tehát én nem igazán értek azzal egyet, hogy ezt egy kalap alá véve, egy ilyen fűnyíró elv alapján így mindenkitől el lett véve, de az, hogy valamilyen szigorítás kellett, azt támogatom. Új autóértékesítés esetén, aki eddig plug-in hibridet akart venni, az most elektromos autót fog venni, vagy talán ebbe az irányba tereli a gondolatot. A módszer az biztosan nem jó, hogy az egyik napról a másikra akkor kategóriafüggetlenül minden planét elveszíti.
Senki nem fogja megbánni ezt a befektetését.
Nézd vissza a korábbi befektetői találkozókat:
- https://www.facebook.com/teapont/posts/pfbid02h7bSXwLPkPPMDcseMySyVqchFrFgxQSb3R7j731DhWdFrjoXgeK73JYc5eNyKk8kl
- https://www.facebook.com/teapont/posts/pfbid0weUkVMH8LWMw5cHaQjZTKw6FboiqLMrqh37gyxQuqPF9b7kd68Lm3rS4cwSZ8wyrl
- https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=460036696886881
- https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=988070289347833