Társfinanszírozás: a tőkebevonás sikerének egyik kulcsa
A korai fázisú vállalkozások számára a klasszikus banki finanszírozás követelményei jellemzően nem teljesíthetőek: a szabványosított felülvizsgálati eljárást az innovatív üzleti modellel rendelkező vállalkozások csak nehézségek árán vagy nem tudják teljesíteni, illetve biztosíték híján az innovatív üzleti modellek jellemzően nem bankképesek; de az alternatív finanszírozási formák igénybevételével ezek az akadályok áthidalhatók.
Az optimális finanszírozási mix fontos eleme a közösségi finanszírozás, ami már a vállalkozás korai fázisában lehetővé teszi a piaci tesztelést, visszajelzések gyűjtését, azaz a validációt; és ezáltal nemcsak a termék vagy szolgáltatás továbbfejlesztését, de akár további finanszírozás bevonását is.
Elemzésünkben az egyik legnagyobb európai kutatóintézet, a müncheni székhelyű Fraunhofer Institut kutatásának friss eredményeit, valamint az osztrák befektetés-célú platform, a Conda alapítójának, Paul Pöltnernek írását dolgozzuk fel.
A korai fázisú vállalkozások számára a klasszikus banki finanszírozás követelményei jellemzően nem teljesíthetőek: a szabványosított felülvizsgálati eljárást az innovatív üzleti modellel rendelkező vállalkozások csak nehézségek árán vagy nem tudják teljesíteni, illetve biztosíték híján az innovatív üzleti modellek jellemzően nem bankképesek; de az alternatív finanszírozási formák igénybevételével ezek az akadályok áthidalhatók.
Az optimális finanszírozási mix fontos eleme a közösségi finanszírozás, ami már a vállalkozás korai fázisában lehetővé teszi a piaci tesztelést, visszajelzések gyűjtését, azaz a validációt; és ezáltal nemcsak a termék vagy szolgáltatás továbbfejlesztését, de akár további finanszírozás bevonását is.
Elemzésünkben az egyik legnagyobb európai kutatóintézet, a müncheni székhelyű Fraunhofer Institut kutatásának friss eredményeit, valamint az osztrák befektetés-célú platform, a Conda alapítójának, Paul Pöltnernek írását dolgozzuk fel.
Társfinanszírozás előfinanszírozás-célú közösségi finanszírozás esetén
Az előfinanszírozás-célú (reward-based) közösségi finanszírozás során a kampány támogatói vagy ajándékokat kapnak, vagy a később létrehozott terméket kapják meg. A sikeres közösségi finanszírozási kampány a termék vagy szolgáltatás iránti keresletet validálja a bank számára a vállalkozás korai szakaszában, és akár további (banki) finanszírozáshoz segítheti a vállalkozást. A Fraunhofer Institut az ilyen jellegű finanszírozás három modelljét különbözteti meg:
1. A független társfinanszírozás: A közösségi finanszírozási körtől függetlenül jut a vállalkozás a bank felülvizsgálati eljárása után a kívánt hitelhez. A közösségi finanszírozás csak addicionális forráshoz juttatja a vállalkozást, emellett fontos szerepe van a vállalkozás ismertségének növelésében, a márka erősítésében. A két finanszírozási kör egymástól függetlenül zajlik le.
2. A feltételes társfinanszírozás: a banki finanszírozás elnyerésének feltétele, hogy a vállalkozás az adott időszakban egy meghatározott célösszeget elérjen közösségi finanszírozási kampányában. A kampány piaci validációként szolgál, biztosítja a hitelintézetet arról, hogy a vállalkozás megoldására számottevő kereslet van, ezáltal várhatóan a későbbiekben is képes lesz a bank által biztosított források törlesztésére.
3. A tőkeáttételes társfinanszírozás: Ebben az esetben egy már meglévő hitelkeret növelése van a közösségi finanszírozási kampány sikeréhez kötve. A kampány ez esetben is a piaci validációt szolgálja, valamint információt szolgáltat a banknak az esetleges kockázatok értékeléséhez.
Az előfinanszírozás-célú közösségi finanszírozás és a banki finanszírozás kombinációjára szép számban találunk sikeres példákat.
Németországban elsőként a baden-württembergi hitelbank hozott létre közös mikrofinanszírozási programot a Startnext platformmal 2017-ben. A kezdeményezést a következő évben a berlini befektetési bank és a hesseni Infrastrukturális Beruházási Bank hasonló programjai követték. E programokban maximum 25.000 euró összegű mikrohiteleket kombináltak közösségi finanszírozással. A bankok nem kértek fedezetet a vállalkozóktól, de meghatároztak egy minimális támogatószámot és támogatási összeget, aminek elérése esetén folyósították a hitelt. Kiegészítő szolgáltatásként a bank hozzáférést biztosított támogatói és tanácsadói hálózatához. A program jelentős érdeklődést váltott ki: 2018-ban Baden-Württembergben több mint 430 finanszírozási kérelem érkezett.
Hasonló együttműködést alakított ki a BNP Paribas a francia Ulule platformmal. A 2013-ban indított első közös projekteket követően a BNP Paribas a platformba való 5 millió euró összegű befektetésével is támogatta a program folytatását. A vállalkozások egy sikeres közösségi finanszírozási kampányt követően legfeljebb 50.000 eurós hitelt vehetnek fel a banknál. A programban részt vevő vállalkozások számára a banki szolgáltatások egy évig díjmentesek, emellett három éven keresztül személyes tanácsadást vehetnek igénybe.
Társfinanszírozás befektetés-célú közösségi finanszírozás esetén
Befektetés-célú közösségi finanszírozás esetén a befektetők a platformon keresztül szereznek részesedést a kampánygazda vállalkozásban, annak reményében, hogy a vállalkozás sikeres működése esetén annak nyereségéből részesülnek. A Fraunhofer Institut a befektetés-célú közösségi finanszírozás és a banki finanszírozás kombinációjának négy modelljét különbözteti meg:
1. Elő-társfinanszírozás: mivel a korai fázisú vállalkozások jelentős része nem alkalmas arra, hogy bankhitelt vegyen fel, megoldás lehet a szükséges önrész közösségi finanszírozással való biztosítása. Ezzel egyidejűleg a bank egyéb szolgáltatásokkal (pl. inkubációval, mentorálással) támogathatja a vállalkozást, ezzel is növelve a vállalkozás sikeres működésének esélyét, amikor már klasszikus (banki) forrásokhoz is juthat.
2017-ben a német GLS Bank és a CrowdDesk Európában elsőként indított banki befektetés-célú közösségi finanszírozási platformot, amelynek célja a fenntartható projektek finanszírozása. A projektek vizsgálatát a GLS Bank végzi, majd az alkalmas projekteket a platformra irányítja, hogy a közösségtől vonjanak be tőkét.
2. Feltételes társfinanszírozás: Ebben a modellben a hitelintézet a finanszírozást a közösségi finanszírozási kampány sikeréhez köti. A közösségi befektetők érdeklődése a bank számára is validációt jelent, és egyszerűsíti a vállalkozás kockázatainak értékelését.
A feltételes társfinanszírozásra jó példa a Nordea Bank és a finn befektetés-célú platform, az Invesdor együttműködése. A bank a hitelfelvétel feltételeként szabhatja meg a vállalkozás számára, hogy előbb egy meghatározott összeget gyűjtsön közösségi finanszírozási kampányával. Az együttműködésből mindkét fél profitál: a platform a bank ajánlásával új ügyfeleket szerez, míg a platformon sikeres kampányt indító ügyfelek csökkentik a bank kockázatát.
3. Bankoldali strukturált társfinanszírozás: Ez a modell azon a feltevésen alapul, hogy a közösségi befektetők készek nagyobb kockázatot vállalni a hitelintézetnél, és alárendelt finanszírozást nyújtani a vállalatnak, annak reményében, hogy e befektetéssel jelentősen magasabb hozamot érhetnek el. Ez a fajta finanszírozás elegendő fedezetet biztosít a vállalkozásnak ahhoz, hogy klasszikus hitelt is felvehessen.
A Deutsche Crowdinvest platform 2018-ban alakított ki a saarbrückeni takarékpénztárral közös finanszírozási programot. A program a magas kockázatú hitelek kockázatát csökkenti azzal, hogy társfinanszírozókat von be a platformon keresztül. A befektetők alárendelt kölcsönöket nyújtanak a kampányban a vállalkozásnak magas hozam reményében.
4. Crowd-oldali strukturált társfinanszírozás: Ebben a modellben a hitelintézet biztosítja az alárendelt finanszírozást a vállalkozásnak. Ezáltal a közösségi befektetők kisebb kockázatot vállalnak, és ezzel együtt várhatóan alacsonyabb hozamban részesülnek.
A társfinanszírozás előnyei
A bank számára is számos előnyt biztosít a közösségi finanszírozás bevonása a vállalatfinanszírozásba. A közösségi finanszírozási kampány addicionális információkat szolgáltat a bank számára a vállalkozás megoldása iránti keresletről, ezáltal a kockázatértékelést egyszerűsíti, és a hitelkockázatot csökkenti. Emellett a bankról kialakított kép erősítésében is segít: az a bank, amely támogatja a vállalkozások közösségi finanszírozását, modern és innovatív szemléletű intézményként pozícionálhatja magát, ezáltal a fiatal ügyfelek célzása egyszerűbbé válik.
Nagyon várjuk a hazai startup-ököszisztémát fontos célcsoportnak tartó innovatív bankoktól az első közösségi finanszírozással kombinált banki termékeket!