Woman-power az üzleti életben, a befektetésekben és a közösségi finanszírozásban
2022.03.08. – Tőkeportál saját tartalom | 2022.03.16. – Hangos blogposzt
A hangos blogposzthoz nyomd meg lent a lila gombot.
A női vállalkozókról való gondolkodás egyik fő problémája az, hogy a vállalkozó szerepét sztereotip módon férfiasnak ítélik. A női befektetők bár számosságukat tekintve kevesebben vannak a férfiaknál, azonban a realizált hozamok tekintetében több kutatás szerint is jobban teljesítenek a férfi társaiknál. A közösségi finanszírozási piacon ez a trend hatványozottan érvényesül, ahol a női alapítású startupok sokkal sikeresebbek, több tőkét tudnak bevonni a crowdfunding kampányokon keresztül.
A női befektetésekről általában…
A női befektetők száma egyre nő, de a befektetések világára továbbra is a férfidominancia jellemző. A YouGov Omnibus kutatásából kiderül, hogy a nők több mint fele soha nem rendelkezett még semmiféle befektetéssel, míg ez a férfiak 37%-ra igaz. Ez számos okra vezethető vissza, melyek közül a leggyakrabban elhangzóak a következők: magabiztosság, pénzügyi ismeretek hiánya valamint a túlterheltség.
Sztereotípiaként él a női befektetőkkel kapcsolatban, hogy kockázatkerülőbbek férfi társaiknál. Ennek hátterében az állhat, hogy míg a férfiak sajátjukként kezelik, és örömmel menedzselik befektetésüket, addig a nők hajlamosak a megtakarításaikra a család vagyonaként tekinteni, még akkor is, ha a saját befektetéseikről van szó. Ennek köszönhetően alapvetően inkább tartózkodnak a kockázatos befektetésektől, és nagyobb eséllyel tartják megtakarításaikat készpénz formában. A valóságban inkább az a jellemző, hogy később hozzák meg a döntéseiket, de kitartóbbak, és etikusabbak, azaz végsősoron kockázatvállalóbbak a férfiaknál!:)
E késlekedés egyik oka az önbizalomhiányra vezethető vissza. A felmérésből kiderült, hogy csupán 13%-uk gondolja úgy, hogy megfelelő pénzügyi ismeretekkel rendelkezik a befektetésekről és a tőzsdéről. Végül a családanya szerep ellátása melletti kevés szabadidő is szerepet játszik abban, hogy kevesebb ideje jut a nőknek a pénzügyi tervezéssel foglalkozni.
Ez a gondolkodás az elmúlt időszakban megváltozott: a Qartz kutatásából kiderült, hogy egyre inkább növekszik a női befektetők száma. Ha ez nem lenne önmagában elég, a női befektetők, megfontoltabbak és megbízhatóbb befektetési stratégiákkal rendelkeznek, mint a férfiak. Mivel a nők kevésbé versengenek egymással e téren a férfiakhoz képest, így annak is alacsonyabb az esélye, hogy belehajszolnák egymást egy kockázatosabb befektetésbe a magasabb hozam reményében. A női következetességből adódóan sokkal kevésbé próbálnak meg rövidtávon gondolkozni, és ki-be ugrálni a különböző eszközökben a magasabb profit reményében, inkább hosszú távon gondolkoznak.
Ezeket a megállapításokat a Stash nevű befektetési applikáció adatai teljes mértékben igazolják. A több százezer felhasználó adatai alapján levont következtetések arra mutatnak, hogy bár a nők gyakrabban vallják magukat kockázatkerülőnek, a tényleges viselkedésük nem mindig ezt tükrözi.
A regisztrációkor feltesz egy kérdést az applikáció, hogy milyen kockázatú (alacsony, közepes vagy magas) eszközökbe kívánnak majd befektetni a felhasználók. Ilyenkor a nők 90%-a, míg a férfiak 75%-a válaszolja az alacsony és közepes kockázatú eszközöket. A gyakorlat azonban mást mutat. Valójában nincs kimutatható eltérés a női profilok kockázatvállalási kedve között, ugyanolyan (15%-os) mértékben tartanak részvényeket a portfóliójukban, mint a férfiak. Árfolyam ingadozások és volatilis piacok esetén azonban eltér a két nem viselkedése. Ebben a helyzetben a férfiak 87%-al nagyobb valószínűséggel adtak túl a befektetéseiken, ezzel veszteséget realizálva, míg a nők inkább kitartottak a zuhanó piacok ellenére is, és megvárták, míg a piac később talpra áll.
A Financial Times még 2020-ban számolt be arról, hogy akkoriban rekord számban regisztráltak különböző kereskedési platformokra a magánbefektetők, és azon belül is leginkább a nők mutattak érdeklődést a részvénypiacok iránt. A Bux európai befektetési platform ugyanezen időszakra vonatkozóan is hasonló adatokról számolt be: az új női ügyfelek száma hatszorosára ugrott, miközben a férfiaknál csak négyszeres növekedés volt megfigyelhető. Természetesen az is közrejátszott ebben, hogy a bázis maga alacsonyabb volt a nők esetén, de jól jelzi, hogy mi várható a következő években.
Nőként a vállalkozók világában
Ahhoz, hogy egy új vállalkozás elinduljon, a vállalkozóknak rengeteg erőforrásokra és támogatásra van szükségük, ahhoz, hogy sikerrel vegye a kezdeti akadályokat. Sajnos a vállalkozói szférában továbbra is fennáll a nemek közötti szakadék, ami azt jelenti, hogy a nők nem férnek hozzá egyformán ezekhez az erőforrásokhoz. Az Egyesült Királyságban minden 10 férfi vállalkozóra kevesebb, mint öt nő jut (bár a szociális vállalkozások sokkal jobban teljesítenek ezen a téren), valamint a nők átlagosan 53%-kal kevesebb tőkével indítanak vállalkozást, mint a férfiak. Világszerte a kockázati tőke mindössze 2%-a jutott női alapítókhoz 2018-ban.
Alison Rose kifejezetten női vállalkozókat vizsgáló kutatásának egyik központi megállapítása az volt, hogy a női vállalkozókat leginkább az hátráltatja, hogy nem kapnak elegendő finanszírozást. Annak érdekében, hogy megoldják ezt a problémát és biztosítsák a női vállalkozások fellendülését új finanszírozási forrásokat kellett létrehozni. Például ilyen célból indult el az Egyesült Királyság Vállalkozási Alapja, amely a Business Growth Fund és a Coutts közötti izgalmas partnerségnek köszönhetően jött létre valamint EU-s szinten is indulnak női alapítókat támogató programok, mint például a Woman TechEU.
Eddig a finanszírozás megteremtésének legjobb útja a kapcsolatépítés volt. Ez a módja a befektetők felkutatásának nagyon kimerítő. Rengeteg találkozó, megbeszélés, ahol nőként sokszor el kell szenvedni a férfiak lenéző hozzáállását. Még mindig sokakban él a sztereotípia, hogy egy nő nem lehet jó vezető, nem érthet a pénzhez és az üzlethez úgy, mint egy férfi. Számos vállalkozónő számol be negatív tapasztalatokról, melyek olykor arra késztetik őket, hogy más finanszírozási alternatívát keressenek a kockázati tőkefinanszírozás helyett.
A befektetőket kereső nők számára már csak azért is nehéz a helyzet, mert az All Raise szerint a 25 millió dollárnál nagyobb vagyonnal rendelkező kockázatitőke-társaságoknál a döntéshozók 88 százaléka férfi. Ráadásul egy nagyon zárt körbe tartoznak.
A finanszírozás biztosítása pedig azt jelenti, hogy a befektetőket nem csak az ötletnek, hanem az ötlet gazdájának, annak személyiségének is meg kell nyernie. Ha pedig az ötletgazda nő, maga az ötlet pedig valamilyen olyan termékre vagy szolgáltatásra vonatkozik, amellyel kapcsolatban a befektetőnek nincsen tapasztalata, szinte garantált a kudarc. Ennek ellenére számos női vállalkozó vont be sikeresen, akár több százmillió dollár tőkét különböző befektetőktől, amely azt mutatja, hogy a női alapítókkal szembeni sztereotípiák halványulnak.
Ugyanakkor az egyoldalú konszenzus az, hogy a hallgatólagos nemi elfogultság kezelésének legjobb módja, ha több nő kerül be a döntéshozatalba. Az olyan női vezetők, mint például Pippa Lamb, egyelőre kisebbségben vannak a kockázatitőke-társaságoknál, de vállalati szinten egyre több döntéshozatali pozícióban kerülnek kompetens női vezetők.
A közösségi finanszírozás terén azonban úgy tűnik, hogy a nők által vezetett kampányok jobban teljesítenek, mint férfi társaik. De vajon miért?
Női sikerek a közösségi finanszírozásban
A közösségi finanszírozás lényegében egy projekt finanszírozásának folyamata nagyszámú crowd befektető közreműködésével egy adott időszakon belül. Széles körben él az a feltételezés, hogy a közösségi finanszírozás demokratizálja a finanszírozási ágazatot – és úgy tűnik, ez a helyzet. A crowdfunding megnyitotta a játékteret a női alapítók előtt, és azt jelentette, hogy nem kellett megküzdeniük a sztereotípiákkal és az előző pontban részletezett férfi VC befektetőkkel, valamint nem kellett férfiklubokhoz csatlakozni, hogy finanszírozáshoz jussanak. Sokak számára ez lett a nemek közötti egyenlőség szempontjából leginkább megfelelő finanszírozási mód, és idővel a közösségi finanszírozás sikerességi aránya jobban nőtt a női alapítók, mint a férfiak esetében. A PwC 2017-es tanulmánya – több mint 450.000 magvető közösségi finanszírozási kampányból kimutatta, hogy a nők 32%-kal nagyobb valószínűséggel érik el céljaikat, mint a férfiak.
Ennek számos oka van. Sokan úgy vélik, hogy a nők holisztikusabban közelítik meg a közösségi finanszírozási kampányokat. Számukra nem kizárólag Excel táblák léteznek egy tőkebevonás esetén, és jobban megértik a közösségépítésben rejlő előnyöket, rendelkeznek üzleti tudatossággal, valamint ismerik és hatékonyan használják a közösségi média és a tömegtájékoztatás különböző eszközeit üzleti elképzelésük bemutatására. Miért? Mert korábban sokkal keményebben kellett dolgozniuk férfi társaiknál annak bizonyítása érdekében, hogy vállalkozásukra szükség van és érdemes a tőkebefektetésre.
A befektetők sokkal inkább részeseivé szeretnének válni a sikernek, és könnyebben csatlakoznak egy hozzájuk közel álló misszióval rendelkező kampányhoz befektetőként. Tehát, ha egy női alapítónak megvan a kellő számú ügyfélbázisa (networkje) nagyobb valószínűséggel zár majd sikeres kampányt. Ahelyett, hogy valószínűleg egy nem reprezentatív testületet kellene meggyőznie, direktben kommunikálhat potenciális befektetőkkel. Ezáltal a nők által alapított vállalkozások az ún. közösségi validáció segítségével tudnak tőkéhez jutni.
Az elmúlt néhány évben a nagy szervezetek is elkezdtek felfigyelni a női alapítók sikereire a közösségi finanszírozás területén. A NatWest például a Back Her Business kezdeményezésen keresztül többletfinanszírozást nyújtott azon női vállalkozóknak, akik sikeresen zárták a közösségi finanszírozási kampányukat. A közösségi finanszírozási platformok is extra támogatást nyújtanak a nők által alapított vállalkozásoknak, hogy növekedésüket támogassák. A Crowdcube jó példa erre: 2019-ig 216 női alapítású vállalkozás vont be sikeresen tőkét a platformon keresztül.
Forrás https://www.crowdfunder.co.uk/p/anti-diet-riot-bus
Az Anti Diet Riot Club (fenti képen) az egyik pozitív példa olyan nők által alapított társadalmi vállalkozásra, amely mind a közösségi finanszírozásból, mind a NatWest extra finanszírozásából részesült. 264 embertől 16 270 fontot gyűjtöttek össze, amelyet egy busz megvásárlására, és annak Anti Diet Riot Busszá alakítására fordítottak. Ez a busz munkájukat és rendezvényeiket támogatja a diétás ipar elleni küzdelem és a „testpozitivitás” népszerűsítése érdekében. Mivel egy Egyesült Királyságbeli székhelyű, női alapítású társadalmi vállalkozásról van szó, és megfeleltek a NatWest matchfunding kritériumainak, sikerült további 5 000 fontot bevonniuk a kampányukba.
A női alapítású, közösségi finanszírozású startup másik sikeres példája a német fenntartható divatmárka, a Silfir. 2019 elején több mint 30 ezer eurót gyűjtöttek össze a Kickstarter 221 támogatójától, hogy elkészíthessék első kollekciójukat. Hannah Kromminga berlini származású alapító támogatói a világ minden tájáról érkeztek. Hannah számára a közösségi finanszírozás egy igen hatékony módja volt annak, hogy tesztelje és népszerűsítse termékötletét. Ahogy ő mondja:
„Alacsony kockázat mellett tudod a termékedet bemutatni a közösségi finanszírozás közösségén belül.”
A 3 legfontosabb tipp
Tavaly a Crowdfund 360-nál ügyfeleink 75%-a női alapító volt. Nemcsak azt látjuk, hogy sikeresek a közösségi finanszírozási kampányaik, hanem azt is láthatjuk, hogyan növekszik általános önbizalmuk, és láthatjuk, hogyan fejlődnek a projektjeik – emelte ki a platform alapító CEO-ja. Összességében a közösségi finanszírozás segíthet a női alapítóknak mind vállalkozásuk beindításában, mind pedig azok bővítésében. A sikeres közösségi finanszírozáshoz elengedhetetlen a következő három tipp megfontolása:
- Nem szükséges kizárni senkit a networkből, sokszor nehezen elképzelhető helyekről érkezik a támogatás, akár olyan személyektől, akikről korábban nem derült ki a segítő szándék.
- Az őszinteség fontos az erősségeket és gyengeségeket illetően: az érzelmek és a szenvedély jelenjen meg a kommunikációban.
- Fontos együttműködések aktív keresése vállalati partnerekkel és más vállalkozásokkal. Mindez elősegítheti a projekt külső validációját, és növelheti a potenciális befektetők számát, így a tőke nagyságát is.
Női startupperek, női befektetők, jelentkezzetek! 😄
Felhasznált források:
- https://natwestbusinesshub.com/articles/women-in-business-how-crowdfunding-can-improve-access-to-finance
- https://natwestbusinesshub.com/articles/female-entrepreneurship-the-post-pandemic-landscape
- https://www.natwestgroup.com/news/2021/03/alison-rose-review-female-entrepreneurship-the-story-continues.html
- https://theconversation.com/how-women-led-companies-can-raise-more-money-through-crowdfunding-168808
- https://www.origo.hu/gazdasag/20211028-befektetes-hozam-portfolio-no-ferfi.html
- https://www.uzletnoknek.hu/befektetesek/miert-keves-a-noi-befektet%C5%91
- https://g7.hu/elet/20180919/a-noi-befektetok-kevesebbet-panikolnak-mint-a-ferfiak/
- https://qz.com/work/1386775/study-of-investors-shows-differences-between-men-and-women/
- https://yougov.co.uk/topics/politics/articles-reports/2018/04/12/over-half-women-have-never-held-investment-product
- https://www.portfolio.hu/befektetes/20201202/elleptek-a-nok-a-befektetesi-platformokat-ritkan-latni-ilyet-459978
- https://www.ft.com/content/36d9d064-d259-4d45-a637-fe2114c630e1
- https://www.uzletnoknek.hu/befektetesek/miert-sikeresebb-eredmenyesebb-befektetok-a-nok
- https://theconversation.com/how-women-led-companies-can-raise-more-money-through-crowdfunding-168808
- https://www.pwc.com/gx/en/about/diversity/womenunbound.html
- https://www.pioneerspost.com/business-school/20200305/how-crowdfunding-gives-women-edge-business