A vezető befektető szerepe a közösségi finanszírozási tőkebevonási körben
2022.08.17. – Tőkeportál saját tartalom
Szerző: Szeles Nóra
A közösségi finanszírozási kampányok gyakori szereplője a lead investor, a vezető befektető. Gyakran magánszemélyek, angyalbefektetők vállalják fel ezt a szerepet, ami végső soron az első befektetőt jelenti: azt a személyt, amely tőkéjével, és reputációjával is elindítja, beindítja a kampányt. Nem feltétlenül a legnagyobb befektetője a kampánynak, (a nemzetközi legjobb gyakorlat szerint min. 10ezer eur befektetést vállal) de jelenléte azt jelenti, hogy a befektetési feltételeket ő tárgyalta le a kampánygazdával, és ő fogja az átvilágítást is felügyelni, elfogadni. A befektetést követően pedig ő képviseli a crowd érdekeit a társaság döntéshozatala során, és felügyeli, hogy a tőkét a kampánygazda arra költi, amire a kampány során azt kérte. A kampánygazda vezetőségével együtt felel a befektetői kapcsolatokért is. Mivel a crowdfundingoló vállalkozások kisméretűek, a befektetési feltételekben szabályozott időközönként adnak hírt az üzletmenet előrehaladtáról. A vezető befektető ezért cserébe több, a term sheetben feltüntetett jogot kap. A vezető befektetőt mágnesbefektetőként is szokás említeni – lásd a lenti linken elérhető tudományos kutatást is.
A crowd kör révén növekedni tudó vállalkozások gyakran a későbbi, magasabb cégértéken történő, nagyobb tőkét is crowdundingolják, de gyakori, hogy intézményi, azaz kockázati tőkét vonnak be. A kockázatitőke-befektetésben is több intézmény is részt vehet, ez esetben a lead leginkább a legnagyobb befektetést vállaló szereplő. S egyre gyakoribb, hogy az alternatív (azaz nem-banki) tőkebevonással sikeresen növekedő vállalkozás hazai tőzsdérelépéssel biztosítja az exitet a korai befektetői számára, 5-7 évvel az első crowd kör után. Az igazán globális sikert felmutató startupok növekedési ideje az exitig 10-12 év.
A témához lásd:
Tudományos kutatás:
Egyik ismert észt vezető befektetővel készült interjúnk: