Hogyan fektessünk startupokba 2021-ben?
2021.01.26. – Tőkeportál saját tartalom
A startupokba történő befektetés egy valódi kihívás. Szemben a tőzsdei cégekkel, a startupoknak nincs hosszú múltja, amelynek során már bebizonyították volna üzleti modelljük jövedelmezőségét, növekedési képességét, és a befektetés eredményének realizálását. A másodlagos piac nélkül, a (messzi) jövőbeni felvásárlás, vagy a szintén elég ritka osztalék révén szintén nagyobb kockázatot jelent az érett vállalkozásokba történő befektetésnél.
A startupokra jellemző kis méret sem mindig előnyös, mert bár alkalmazkodási- és helyzetfelismerési képességük gyorsabb, hatékonyabb, a nagy méretnek a stabilitás lehet az előnye. Ugyanakkor, a startupok növekedési görbéjén lehet igazán jelentős pénzt keresni, és a nagy kalandban részt venni. Újabban ugyanakkor jelentős figyelmet kap a fenntarthatóság, a zöld faktor és a társadalmi hatás fogalma.
Mi ennek a jelentősége? A befektetők egyre inkább azokat a vállalkozásokat támogatják, amelyek a jövőnket teszik jobbá, esetleg mérsékeltebb elvárt hozam mellett. Mindemellett, számos startup teszi első helyre a környezetvédelmet, a társadalmi kérdéseket. Befektetőik a céljaikkal, a várt hatással azonosulnak, talán egy fokkal jobban, mint a pénzügyi tervükkel.
Mivel a kezdő vállalkozások zöme bankhitelre nem számíthat, így bankrendszeren kívüli, azaz alternatív tőkebevonási pályára lépnek. Ennek formái a közösségi finanszírozás, az angyalbektetés,és a kockázatitőke-bevonás. Cikkünkben elsősorban a közösségi finanszírozás révén befektető és lakossági befektető szempontjait vesszük sorra. Összefoglaljuk azokat a tanácsokat is, amelyek segítségével a befektetők növelhetik a startup-befektetéseik sikerességének esélyeit.
Startupokról az internet elterjedése óta beszélünk, mert elsősorban a gyors növekedésre képes, internet-technológia alapú, a növekedést külső tőkebevonással biztosító vállalkozásokat értjük ezalatt. A 2008-as válság egybeesett a web 2.0 fejlődésével, amely a válságból való kilábalással, a gazdasági növekedéssel és a globalizációval a startupok tömeges megjelenését tette lehetővé. Rengeteg is volt a csőd; sokáig helytálló volt az az állítás, hogy több tucat startupból egy, ha igazán sikeres lesz.
Ezért is alakította sok professzionális befektető úgy a portfólióját, hogyha csak 1 lesz sikeres, az is fedezze a többi bukott befektetés költségét. A tudás és tapasztalat növekedése mára azonban jelentős javulást hozott a bukási rátákban, mert mind az alapító vállalkozók, mind a befektetési tudás is jelentősen fejlődött, így ez az arány nagyot javult, de továbbra is különösen kockázatosnak minősül a kezdő vállalkozásokba történő befektetés a fent taglalt egyszerű okoknál fogva.
Tényleg érdemes startupokba fektetni?
Nyilvánvalóan nincs 100%-ban helyes válasz a feltett kérdésre, mivel a különböző befektetők egyéni preferenciái eltérnek egymástól. Cikkünkben áttekintjük, milyen előnyök, kockázatok rejlenek ezen befektetésekben. továbbá milyen „házi feladatot” szükséges a befektetőknek elvégezni a sikeres befektetések előtt. Kezdjük azzal a kulcsfontosságú kérdéssel, amelyet mindenkinek figyelembe kell vennie a startupokba való befektetés során.
A várt előnyök
Mi motiválja a befektetőt?
Alapvetően 5 tényezőt szokás azonosítani, amely meghatározza a befektetői döntéshozatalt, különös tekintettel a startup-befektetésekkel járó előnyöket tekintve:
- A potenciális nyereség: Jó tervezéssel és termékkel, felkészült csapattal,nagy növekedésre alkalmas piaccal, és szerencsés időzítéssel a startup-befektetések kiemelkedően nyereségesek lehetnek. A korai befektetés miatt, amikor még alacsonyabb egy vállalat értéke, kedvező feltételek mellett van lehetősége a befektetőknek részesedést vásárolni. 5-8 év után, amikor egy érettebb fázisban lévő vállalat részben vagy egészben felvásárolja a startupot, a befektetők jelentős megtérülést realizálhatnak. De nem minden befektetőt érdekel csak a nyereség, így a következő szempontok is jelentős szerepet játszanak.
- A diverzifikáció: A startupok széles eszközosztálya lehetővé teszi a különböző piaci szektorok és befektetési alternatívák felfedezését. A startupokba történő befektetések talán kockázatosabbak, de a széles választék és a diverzifikáció lehetővé teszi a kockázat csökkentését.
- A részvétel, és az impact: Befektetésünkkel hozzájárulunk egy vállalkozás sikerre viteléhez, közelebbről megismerhetünk egy piaci szegmenst. Akár fontosabb is lehet ez, és hatást gyakorlunk a jövőnkre. A befektetési döntésünknek hatása van a közvetlen környezetünkre. Például, ha a jelen cikk megjelenésekor is futó Solarbnb kampányába befektetsz, akkor elősegíted a magyarországi megújuló energia szektor fejlődését.
- Fenntarthatóság: a crowd funding lehetővé teszi azt is, hogy a lakosság számára fontos, a jövőt felélni nem kívánó, hanem azt építő, vízióval és misszióval rendelkező kisvállalkozásokba és startupokba fektessünk. Azokba is akár amelyeket az intézményi befektetők a vállalkozásik kis mérete, és a lassabb vagy kockázatosabb befektetés miatt nem vállalnak.
Tipikus kockázatok
A startupok valóban magas növekedési potenciállal rendelkező vállalkozások, ugyanakkor magas kockázatú befektetéseknek számítanak. Tehát minden esetben a befektetések előtt ajánlott mérlegelni azokat a kockázatokat, amelyekkel a befektetők szembesülhetnek a startup vállalkozásba történő befektetést követően.
- A csődkockázat a legnagyobb kockázat, mivel ez a befektetésünk elvesztését jelenti. Ugyan más befektetési formákkal szemben (mind például a tőkeáttételes vagy hitelből finanszírozott tőzsdei pozíciók) a startup-befektetéskor a befektetési összegnél többet nem lehet veszteni, de ez az eshetőség is elkerülendő
- A lassabb növekedés kockázata a legvalószínűbb kockázat. Ekkor az eredeti üzleti terv nem annyira sikeres, mint azt korábban várták tőle. A modell működőképes, csak nem jár dinamikus fejlődéssel. Ekkor a megfelelő stratégia-váltásra egyébként könnyebben alkalmas startupnak még vannak esélyei az átstrukturálásra.
- A hibás értékelés kockázata azzal jár, hogy a későbbi, további tőkebevonások során estleg alacsonyabb cégértéket kell elfogadni, és így befektetésünk leértékelődik. Ez ellen bár lehet védekezni azáltal, hogy a befektetés feltételei tartalmazzák az erre az esetre vonatkozó alapítói kompenzációt, azonban az az alapítók számára előnytelen. A startup-értékelés azt mutatja meg, hogy a kért befektetésért felajánlott tulajdoni hányad alapján kiszámolt teljes cégérték hány forint/EUR/USD. Ez azonbe nem jelenti azt, hogy a teljes cég azon a számított értéken eladható lenne. A startupok értékelését jellemzően a piaci szegmens, az érettségi fázis, elért eredmények, és a traction határozza meg. Ezek alapján a startupok piaci értékelése gyakran magasabb, mint a vállalkozásban lévő eszközök értéke. (Az értékeléssel külön cikkben foglalkoztunk).
- A likviditás hiánya az elsőszámú és minden esetben valós kockázat: bár a zártkörű tőkeemeléssel létrejövő startupok részvényei is forgalomképesek, szervezett másodlagos piac híján ezek likviditása alacsony. Ha a startupot nem vásárolja fel egy befektető akkor a befektetés értékesíthetősége nehézkessé válik. Ezen a problémán próbál meg segíteni az új közösségi finanszírozási rendelet, amely lehetővé teszi, hogy a befektetők vételi vagy eladási szándékát a platformra továbbítsák, ezáltal elősegítve a másodlagos kereskedelem kialakulását. (Az ECSPR rendeletről e cikkünkben írtunk)
Mi a házi feladat a döntés előtt?
A startup vállalkozásokba történő befektetés előnyeinek és hátrányainak áttekintését követően, összefoglaljuk mire érdemes figyelni a legjobb lehetőségek kihasználása érdekében a startup befektetések során.
Saját elemzés készítése
Az első teendő befektetői szempontból annak az ellenőrzése, hogy az alapítók elvégezték-e az összes „házi feladatot”. Ilyen például, hogy elérhetővé tették-e a pontos pénzügyi és üzleti terveket, elemezték a versenytársakat és meghatározták a célpiac méretét, megfogalmazták milyen problémára nyújt megoldást a startup terméke és ezeken kívül számos egyéb információt, amely az adott befektetés szempontjából kulcsfontosságú lehet.
A közösségi finanszírozásban a platformok meghatározott elvárásokat támasztanak a kampánygazdák irányába a befektetési dokumentáció minőségére vonatkozóan, amely megkönnyítheti a befektetők számára az elemzéssel járó feladatokat, és biztosítják a további információk beszerezhetőségét is.
Az öt kulcsfontosságú információ
Az alapítók ellenőrzése után a befektetőnek is el kell végeznie a saját házi feladatát. Értékelnie kell a startupot különböző paraméterek alapján, hogy mennyire várható annak sikere a jövőben. A következőekben öt különböző tényezőt mutatunk be, amelyek alapján véleményünk szerint érdemes megvizsgálni az előttünk álló befektetési lehetőséget.
- Csapat: A csapat összetétele alapvető. Fontos a tapasztalat, a kompetencia és a „drive” megléte a csapattagokban, mert ez fogja átlendíteni a vállalkozást a nehezebb időszakokon. Befektetőként elengedhetetlen megérteni, hogy a startupot alkotó csapat alkalmas-e arra, hogy megvalósítsa a vállalkozás stratégiai céljait. Az igazi startuppert az jellemzi, hogy tűzön-vízen keresztülviszi elképzeléseit
- Termék és piac: A befektetőknek ismernie kell a terméket vagy a szolgáltatást. Olyan vállalkozásba fektessünk, aminek piacát meg tudjuk érteni, és ebből fakadóan fel tudjuk mérni a startup versenyképességét.
- Piacralépés, marketing és stratégia: A startupok esetében nem elég a hagyományos bevételek és kiadások elemzését elkészíteni. Nem elég versenyképes üzleti modellt kialakítani: azt igen rövid időn belül, amíg a startup tőkeellátottsága, a runway biztosított, piacra is kell vinni. A lehető legkönnyebben megcélozható elsődleges célcsoportot el kell érni, majd a korai ügyfelek után a tömegpiacot is meg kell hódítani. Ez nem lesz egyszerűbb, mint az első lépés… A piacra lépési stratégia mellett, folyamatosan fejleszteni kell tehát „customer journeyt, az ügyfélélményt”, amely során a vállalkozás értékesíti a termékét vagy szolgáltatását. A piacra lépési stratégia mellett a szabadalom és védjegy bejegyeztetési is megvédheti a startupot attól, hogy egy nagyobb vállalat egyszerűen lemásolja a befektetőknek és startupnak sokat érő innovatív megoldást.
- Jogi kockázatok: Minden üzleti vállalkozással szembeni alapvető elvárás a jogszabályoknak való megfelelés. Nem kivétel ez alól a leginnovatívabb startup sem. A befektetés előtt álló startupot átvilágítják, azaz jogi szempontból megvizsgálja a befektető, illetve a közösségi finanszírozási platform, hogy például nem folytat törvénytelen tevékenységet.
- Exit stratégia, pénzügyi tervezés: A befektetői hozamelvárás jellemzően a többszöröse a kockázatmentes kamatlábnak. Ezt a hozamot a pénzügyi terv alapján lehet ellenőrizni. Nagyon fontos, hogy a pénzügyi terv inputjai valós, igazolt vagy reálisan elvárható számok legyenek. A hozamot a befektető vagy osztalék, vagy exit útján realizál. Előbbit inkább elméletben, hiszen a startup a keletkező jövedelmét további növekedésre használja, és nem fizeti ki a részvényeseinek. Emiatt fontos annak megítélése, hogy a startup reális exit-tervekkel rendelkezik-e, van-e elképzelése arról, hogy ha sikeresen megvalósítja stratégiáját akkor melyik felvásárlásokat is folytató nagy cég lehet érdekelt a felvásárlásában, illetve reális-e a tőzsdére menetele.
Hogyan informálódhatunk hatékonyan?
Tegyen fel kérdéseket a startup alapítóinak, vezetőinek
A rendelkezésre álló dokumentumok és információk mellett javasolt a startup alapítóit kérdezni a vállalkozásról, olyan témákról a vállalkozás működésével vagy éppen terveivel kapcsolatban, amely foglalkoztatja a befektetőt. Rossz kérdés nincs, viszont információ hiányában meghozott helytelen befektető döntés annál inkább. Ezt kell elkerülnie minden befektetőnek. A közösségi finanszírozási platformok a fórum szekcióban helyet biztosítanak a befektetői kérdéseknek. Az itt feltett kérdésekre a kampánygazdák folyamatosan válaszolnak. Emellett érdemes olyan befektetői találkozókra elmenni, vagy online térben részt venni, ahol lehetősége van a közönségnek kérdést feltenni a kampánygazdáknak.
Mi a házi feladat a befektetést követően?
A befektetést követően is fontos a kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolat fenntartása, amely előnyös a startup vállalkozás és a befektető(k) számára is. A rendszeres, ám a startup vezetését nem túlságosan kimerítő információkérés és együttműködés rendszere akár perdöntő lehet már a befektetési döntés meghozatalakor is.
Hol és hogyan lehet befektetni egy startup vállalkozásba?
Az előnyök, kockázatok és az értékelés megismerése után a befektetések a gyakorlatban több csatornán keresztül érthetőek el befektetői profiltól függően. Vannak angyalokat tömörítő szervezetek, amelyekbe belépve megismerkedhetünk startupokkal, de jellemzően itt minimum többmilliós befektetésről lehet szűk körben tárgyalni.
Kisebb összegeket és akár egyszerre több vállalkozásba közösségi finanszírozást biztosító online platformokon keresztül lehet egyszerűen elvégezni. A platform szolgáltató a befektetési lehetőségeket előminősíti, és összehasonlíthatóvá teszi. A crowdfunding a legegyszerűbb módszer a startupokba történő befektetésre az átlag befektető számára, mivel egyszerű és könnyű hozzáférést biztosít az innovatív startupokhoz, amelyek – közösségi finanszírozási platformtól függően – már átestek egy minőségi ellenőrzésen. A befektetők a közösségi finanszírozási platformon keresztül fektethetnek be különböző startup vállalkozásokba akár pár ezer forintos összegeket.
A közösségi finanszírozás platformokon az átlagos befektetés mérete 96$ volt 2020-ban.
Ez több mint 20%-al magasabb, mint 2019-ben.