#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 24. epizód
*BESZÁMOLÓ
Pál Kata
Pál Kata a BIB (Budapest Institute of Banking) nemzetközi üzletfejlesztési vezetője
Elsőként Pál Kata a BIB (Budapest Institute of Banking) nemzetközi üzletfejlesztési vezetője kért szót, akire jól emlékszünk Tőkeportál körökben, hiszen nyáron zárta sikeresen támogatás-célú kampányát. Kata arra hívta fel a Fintech piaci szereplők figyelmét, hogy a világ egyik legjelentősebb szakmai rendezvénye, a Szingapúri FinTech Fesztivál keretén belül megrendezett Future of Payments Awards-on a jövő fizetési megoldásait díjazó eseményre szavazhatunk: a legjobb game changer, azaz a piacot forradalmasító szabályozóra, szolgáltatóra és emberére is lehet szavazni ezen a linken– A felhívást még vonzóbbá teszi az a lehetőség, hogy ezzel részvételt lehet nyerni egy a jövő fizetési megoldásairól szóló nemzetközi modul elvégzésére. További információkért kattints az esemény linkjére, az eseményről készült videó megtekinthető az alábbiakban.
Cselovszki Róbert
Cselovszki Róbert az Erste Befektetési Zrt. vezérigazgatója
Cselovszki Róbert az Erste Investmentet vezeti hosszú ideje. Elmondta, hogy 30 éve dolgozik a tőzsde környékén, még a parketten, tőzsdetermi brókerként kezdte, 1998 óta pedig az Erste Befektetési Zrt. ügyvezető igazgatója, majd elnök-vezérigazgatója, emellett az Erste Bank Pénz-, Tőkepiacok és Vagyonkezelés üzletágának vezetője. Diplomáját a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerezte, tudását számos hazai és külföldi képzésen bővítette. Az Erste Investment elsősorban érett fázisú tőzsdei részvényekhez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújt, eddig ötször nyerte meg „Az év legjobb befektetési szolgáltatója” címet, legutóbb a 2019-es év teljesítményével. Ezek a díjak is bizonyítják, hogy az Erste Investment a sokszor nagyon változékony tőzsdei környezet ellenére is megtudta őrizni vezető szerepét. Róbert azért is jött el a Kanapéra, hogy hangot adjon annak, hogy az érett fázisú befektetések fenntarthatóságának kulcsa, ha az utánpótlást biztosító startup világgal kapcsolódnak, ha támogatják a tőzsdei kibocsátás előtti fejlődési fázist annak érdekében, hogy minél több hazai cég kerüljön be a tőzsdére. Emellett, azt is tudják, hogy rengeteg érdekes és szükséges innovációs megoldást találnak a startup-világban, amelyre szükségük lehet a fejlődés érdekében. A közösségi finanszírozás és az egyéb korai fázisú befektetések is a tőzsde irányába terelhetik a magyar kis- és közép vállalkozásokat, hiszen minél korábbi fázisban kap egy vállalkozás külső tőkét, annál inkább hozzászokik a befektetők irányában szükséges kommunikációhoz. Amellett, hogy a startupok viszonylag kicsi befektetési méretéből kifolyólag az Erste nem tud egyes kisméretű vállalkozásokba befektetni, monitorozzák a startupvilágot; s ha egyesével nem is, viszont valamilyen kollektív formában, például egy befektetési alapba, társaságba szervezve a startupokat már befektetésre alkalmasnak találná. A világon számos példa van startupokba fektető kollektív befektetési formára, így ebben látja az igazi kapcsolódási pontot. Ahogy mi is, Róbert is fontosnak találja, hogy a befektetők diverzifikálják a portfóliójukat, azaz több különböző befektetésbe allokálják megtakarításaikat egyrészt, hogy csökkentsék az egy cégen esetleg elviselendő kockázat mértékét, másrészt, hogy növeljék annak az elvi lehetőségét, hogy valamelyik befektetésük ténylegesen nagy sikert tud majd elérni a jövőben. A startupokba való befektetés így jó diverzifikációs lehetőség akár a tőzsdei befektetőknek is. Magyarországon egymillió embernek van megtakarítása, melynek nagy része a legbiztonságosabbnak tartott állampapírban vagy állambetétben van, de nem éri el a százezret a részvényekbe fektető magánszemélyek száma; ezen is tudna segíteni a crowdfunding piac fejlődése. Az idei év pedig megmutatta, hogy a befektetők nagyon sokat tanultak, nyitottak és érett módon kezelik befektetéseiket, ezért Róbert azt gondolja, hogy sokkal hamarabb számíthatunk az Erste megjelenésére is ezen a piacon, mint eddig gondoltuk.
Kukoda Péter
Kukoda Péter az Aha!Brainstore Startup Program vezetője
Kukoda Péter, aki a Budapesti Corvinus Egyetem pénzügy szakán szerezett diplomája óta eltelt egy évtizedben stratégiai -és pénzügyi elemzéssel, befektetési-, és innováció-menedzsmenttel foglalkozott, először a MOL-nál, majd a KPMG-nél. Ezzel a széleskörű tapasztalattal vágott bele az Antenna Hungária AHa!Brainstorm inkubációs programjának kialakításába és a startup terület vezetésébe. Péter nagyvállalati szempontból mutatta be, hogy miért fontos a startup ökoszisztéma az. A startupok tudnak igazán hatékonyan innoválni, hiszen kis szervezetük és agilis alapítóik gyors döntéseket tudnak hozni a fejlesztéseik kapcsán az ötleteik megvalósítása érdekében, míg egy nagyvállalat nehezebben mozdul, de szüksége van az innovációra. Az AH 3 éve indította el a startupokkal foglalkozó programját annak érdekében, hogy a számára fontos technológiai szegmensekben, mint például a televíziózásban, a rádiózásban, a távközlésben, a műsorgyártásban, valamint a rendezvényszervezésben mozgó startupokat detektálja, azokkal partnerségre lépjen. Ezért évente kiírnak egy felhívást, amelyre jelentkezhetnek e startupok. A kiválasztás a cég munkatársainak aktív bevonásával történik: 33 alkalmazott vesz részt , amivel azt is biztosítják, hogy az alkalmazottak is motiváltak legyenek az általuk kiválasztott startup segítésében. Nem csak mentorálást és szakmai együttműködési lehetőséget kapnak a startupok, hanem befektetést is kapnak. Az Antenna Hungária partnereivel, a Kanapé pitchen már korábban bemutatkozó HiVentures-szel és a Drukkával, együtt dönt a befektetésekről. Péter sem tartja kizártnak, hogy ez a társbefektető akár a crowd is lehet, úgyhogy az Aha!- ba bekerülő startupokat megismerhetjük majd a Tőkeportál platformján keresztül is.
Farkas Zsuzsa
Farkas Zsuzsa alapító, COO – CFO, Compocity
Farkas Zsuzsa végzettsége szerint vegyészmérnök, azonban magával húzta a vállalkozói szféra, amikor társaival 1992-ben indított el egy igazi startupot. Az ott töltött több mint 20 év alatt a cég egy igazi innovatív utat járt be, ipari informatikával és adatgyűjtéssel foglalkozott. Zsuzsa szerepe mindig is az operatív vezetés volt: az innovatív elmék eredményeit igyekezett keretek és formák közé rendezni. Év eleje óta egy hihetetlenül izgalmas projekt részese, a Compocity alapítója, amelynek célja egy beltéri komposztáló eszköz és applikáció rendszer megalkotása, hogy a városi emberek is részesei lehessenek a fenntarthatósági törekvéseknek, tápanyag körforgásnak. Zsuzsa a Design Terminál aktív mentoraként a startup világ minden szegmensét jól ismeri, mentorként a startupok legtöbbször az üzleti tervük felülvizsgálatára és véleményezésesére kérik föl, de ahogy a puding a próbája az evés, most ő is a saját startupját menedzseli.
Balogh Zsolt
Balogh Zsolt, Projektfinanszírozási Igazgató, SOLAR-KONZEPT International GmbH
Balogh Zsolt 12 éve foglalkozik német és nemzetközi megújulóenergia-projektek finanszírozásával és értékesítésével. Pályája kezdetén a Postabanknál és az MFB-nél, valamint a Rabobanknál dolgozott corporate finance területen, majd a legnagyobb német projektfejlesztő vállalatnál, a Juwi AG-nál volt projektfinanszírozási manager. Amerikai és német onshore szélenergia projektek után, 2015 óta nemzetközi napenergia projekteket finanszíroz. Nemzetközi megújulóenergia-piaci szakértőként, a Tőkeportálon nemrégen indult Solarbnb kampánya kapcsán jött el a Kanapéra. Zsolt nemzetközi tapasztalattal bír a napelem-beruházási piac finanszírozási lehetőségeivel kapcsolatban, nem utolsósorban azokkal a németországi törekvésekkel van tisztában, amelyek a helyi naperőművek helyi közösségi finanszírozással történő megvalósítását célozzák meg. Ahogy Zsolt egy nemzetközi konferencián is részletezte, a napenergia piacot hatékonyan lehetne a közösségi finanszírozás útján finanszírozni. A Solarbnb üzleti modelljével kapcsolatban elmondta, hogy nemzetközi példák bizonyítják a modell életképességét. Kornéllal, a Solarbnb alapítójával el is kezdték a konzultációt a hazai megvalósíthatóságról. Kornél élt a lehetőséggel és meghívta a kanapé közönségét a 26-i online befektetői találkozójukra, amelynek folytatásáról a Kanapén, a Tőkeportál híreiben és a Solarbnb csatornáin is hírt fognak adni.
Itt az idő, hogy befektess a napelem-beruházási piacba, és akár egy saját beruházás esetén élvezd a priority beszállás előnyeit! https://tokeblog.hu/solarbnb
*NATURAI
Lapusnyik Nóra, A NaturAI alapítója
A NaturAI alapítója, Lapusnyik Nóra kezdte a pitchek sorát. A nemrég elindult támogatási kampányuk során a NaturAI egy olyan platform kiépítésére keresi a támogatókat, illetve befektetőket, ahol az okos étrend-kiegészítésért folyik a küzdelem. A cél, hogy a platformon az étrend-kiegészítők és vitaminok minden tulajdonságát, mellékhatását és a boltokban lévő elérhetőségét is megtalálja egy helyen a felhasználó. Az újdonság a kampányban, a Magyar Dietetikusok Szövetségével való csoportos interjú volt, ahol a résztvevő dietetikusok észrevételei alapján sok új funkció lett felvéve a NaturAI még prototípusként működő webshopjára. Az alkalmazás élesbe lépése januárra lett tervezve, ehhez azonban támogatásra is van szüksége a NaturAI csapatának. Aki hamar szeretne okosan tudni választani az étrend-kiegészítők közül, és hiszi, hogy a járvány idején különösen fontos az immunrendszer helyes karbantartása, támogassa meg az IDA-t: https://tokeblog.hu/naturai_ida
*MAROSTSE
Asztalos Péter: a Maros TSE egyik alapító tagja és vezetője
Asztalos Péter most mutatta be először a Maros TSE hamarosan induló kampányát. Péter az egyik alapító tagja és vezetője a télisport-egyesületnek. A makói egyesület a télisportokkal szeretné megismertetni a helyi gyerekeket, ennek érdekében számos edzést és órát szerveznek az érdeklődőknek. Az alapító tagok még 2013-ban felépítettek egy szabad, fedetlen jégpályát, ám ez azt jelenti, hogy a jégkorong és egyéb edzések csak szezonálisan lehetségesek, főleg az őszi és téli időszakokban. Annak érdekében, hogy az edzések zavartalanul folyhassanak az év minden szakaszában, az egyesület kitűzte célul, hogy a jégpályát fedetté alakítja át, melyhez már meg is vannak a kivitelezők és az önrész nagy része. A jégpályán kívül szeretnének még szociális helységeket is kialakítani, öltözőkonténerek és egy vizesblokk formájában, hogy a sportolók minél kedvezőbb körülmények között élvezhessék az órákat. Nemzetközi támogatókra is számítanak!
#PULI
Pacher Tibor, a Puli Space Technologies egyik vezető fizikusa beszámolt a legújabb hírekről a Puli a Téridő Plakett kampánya kapcsán. A téridő Plakett célja, hogy egy időkapszula Holdra juttatásával megőrizze a Magyar Aranycsapat történetét és nevét, hogy a következő és az azutáni generációk se felejtsék el, mit jelent a magyar football. A támogatók helyet kapnak ezen az időkapszulán, így akik szeretnék nevüket megőrizni az Aranycsapat tagjai mellett, most még tudják támogatni a kampányt. Tibor elmondta, már jövőhéten megkezdik a tárgyalásokat az Astrobotics-al, akik a kapszulát fogják szállítani a Holdra. Hajrá Puli, hajrá magyarok az űrben!
*DOBOX
Molnár Máté a DoBox alapítója
A pitchek végén jött a DoBox alapítója, Molnár Máté zárta, aki a Tunsgram egyik szakértőjével, Viant Zsolttal csatlakozott hozzánk az eseményen. A DoBox gyártási megállapodást kötött a Tunsgrammal. Jelenleg a DoBox termékek közül egy mini típus már forgalomban van, azonban a tömeggyártáshoz még szeretnének fejlődni és ehhez kérték a Tunsgram segítségét, hogy a DoBox Pro típust is piacra tudják dobni. A DoBox kampánya hamarosan megtekinthető lesz az oldalunkon, ahol mindenki be tud fektetni kedvére a szuper ötletbe. Addig is, iratkozzatok fel a linken, legyetek az elsők, akik értesülnek a híreikről!