#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 25. epizód
*BESZÁMOLÓ
Kiss Sándor
Kiss Sándor | Barion alapítója és vezérigazgatója
Első vendégünk a Barion társalapítója és ügyvezetője, Kiss Sándor, alias Alex volt, aki az informatika és programozás szeretete mellett közgázon végzett, így nem is olyan meglepő, hogy egy pénzügyi app ötletgazdája. A Barion alapötlete az, hogy olyan pénzügyi szolgáltatást nyújtson a potenciális ügyfeleknek, amivel ők több ügyfelet tudnak szerezni, miközben csökkentik a költségeiket, hasonlóan, mint a PayPal a Google üzleti modelljével. Ez azt jelenti, hogy az általuk biztosított alacsony költségű fizetési kapu, „payment gateway”, szolgáltatásért cserébe a cég biztosítsa a Barion számára a hozzájárulásukat adó vásárlók adatait. Ezekből az adatokból minden vásárlónak generálódik egy profil, melyre a Barion ügyfelei célzott hirdetési kampányokat tudnak létrehozni. A cég korrektségét bizonyítja, hogy csak olyan adatokat használnak fel és biztosítanak a célzásokhoz, melyek nem érintik a vásárlók magánéletét, tehát például az egészségügyi vagy vallási adatok tabuk. A cég sikerét pedig az bizonyítja, hogy lassan 10 ezer ügyfelük van 5 különböző országból, például TESCO Mobile, Telenor, SuperFaktura, Extrem Digital, Rendi.hu, akiken keresztül nagyjából 35 millió euró a havi átmenő forgalmuk. Ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy rendszerük könnyen integrálható a legtöbb webes felületre. Az adatmonetizációs szolgáltatás mellett fontos kiemelni, hogy bankfüggetlenek és a piacteres szolgáltatásukat, mely lehetővé teszi a jutalékos rendszerek és kifizetések gördülékenységét is.
Alex elmondása szerint óriási segítséget jelentett, hogy a Sense/Net Zrt. spinoff projektjeként indultak. A Sense/Net vállalati tartalom menedszement rendszereket fejleszt a világ számos országában. A kiválás pedig azért volt szükséges, hogy a négy első körös angyal befektető kifejezetten a Bariont tudja támogatni. Mivel nemzetközi növekedés a cél, így a második körös befektetéseknél szempont volt, hogy ne magyar, hanem nemzetközi befektetőtől származzon a pénz, így lett a Home Credit és a Financial Services Capital a Barion következő befektetője, nagyjából 40 befektetői tárgyalás után. Alex kiemelte, hogy nagyon fontos az igazán támogató befektető megtalálása, ők például azt is kikötötték, hogy még az üzleti tervbe sem szólhat bele a befektető az ő egyetértésük nélkül.
Ha szeretnél többet tudni arról, hogyan sikerült megtalálni a megfelelő befektetőt és milyen az együttműködésük, nézd meg Alex előadását itt, amelyből még az is megtudhatod, hogy milyen hobbijai vannak a cégvezérnek! 🙂
Faluvégi Balázs
Faluvégi Balázs | A Magyar Fintech Szövetség elnökségének tagja
Következő vendégünk a Magyar Fintech Szövetség (MAFISZ) társalapítója és elnökségi tagja, Faluvégi Balázs volt, aki 20 éve mozog értékpapír piaci területen, 4 éve pedig már a roboadvisor, azaz az automatikus portfólió-tanácsadó technológiát építve egy wealthtech céget hozott létre, a Blueopest. De Balázs tágabb értelemben kezdte, azzal, hogy mi is az a fintech? A szó a financial technology szavak összevont formája, vagyis a pénzügyi szolgáltatások mögött álló valóban digitális technológia, mint például a PayPal, a Revolut, a Transferwise vagy éppen a Barion. Ahogy a Barion példájából is látszott, a fintech cégek, így a fintech ágazat is pár év alatt hatalmas növekedést tudtak elérni, tehát egy gyorsan növekvő, dinamikus terület, amelyben komoly növekedési potenciál van. A magyar piacon van pár kiemelkedő cég, azonban az ágazatnak jelentősen növekednie, erősödni kell. Ezért is hozták létre a MAFISZ-t, hogy a szabályrendszert formálják, az ökoszisztémát erősítsék a lakosságot pedig edukálják. A szabályozás és a piac jellege miatt a hazai fintech vállalatok leginkább B2B fókuszúak (több, mint 80%), melyek árbevétel növekedése magas, 30%-ot is meghaladó, melyet a járványhelyzet sokaknak még inkább megnövelt. A hazai fintech iparban rejlő potenciált az is alátámasztja, hogy erős bázis van a tehetségek felkutatására, tehát jó szakemberek kerülnek a felsőoktatásból a piacra, emellett megfelelő az infrastruktúra és ésszerű költség vannak, nem csoda tehát, hogy olyan nemzetközi cégek is jelen vannak, mint a Transferwise, a Blackrock és az MSCI. A szabályozási környezet azonban kicsit rugalmasabbá lehetne tenni, mindamellett, hogy a jelenlegi fogyasztóvédelmi szabályzási törekvések is érvényesülnek.
Az idén létrejött Szövetség aktívan dolgozik a hazai és a CEE régiós ökoszisztéma kiépítésén, globális erősítésén és Budapest régiós fintech központjává alakításán. Ha Te is szeretnél hozzátenni ehhez vagy csak érdekel a téma, keresd Balázst és a MAFISZ-t bizalommal!
Dr. Réti Bálint
dr. Réti Bálint | A Magyar Fintech Szövetség elnökhelyettese
A sikeres hazai fintech cég, a Péntech társalapítója és a MAFISZ elnökhelyettese, dr. Réti Bálint is vendégünk volt. Bálint végzettsége szerint jogász és mindig is a pénzügyi jog és üzletfejlesztés területén mozgott. Egyetem alatt egy társával létrehozta az első magyar social startupot, aztán egy fejlesztési ügynökségnek építette fel és vezette a nemzetközi kommunikációját, majd egy piacvezető ügyvédi irodában dolgozott pénzügyi jogon. Így szinte magától értetődő, hogy saját startup-jában, a Péntech-ben, ő a Jogi- és Üzletfejlesztési vezető. Az viszont pár éve még nem volt egyértelmű, hogy egy vállalkozás pénzügyeit mennyire megkönnyítik majd kényelmes és gyors, digitális megoldások. A fintech azonban nem csak a kényelemről szól, hanem az átláthatóságról is, amely egyfajta biztonságot ad. A Péntech Magyarországon elsőként nyújt digitális faktoring szolgáltatást, emellett pedig komplex pénzügyi megoldást is biztosít. Mi az a faktoring? Egy termék vagy szolgáltatás ellenértékének kifizetése nem mindig azonnal történik, viszont ki kell fizetni a felmerülő költségeket, melyet úgy lehet megtenni, hogy a termék vagy szolgáltatás számláját lényegében eladjuk egy faktorháznak. Ez a faktoring, ami hagyományosan egy meglehetősen hosszadalmas, idő- és energiaigényes folyamat. Ezt digitalizálta a Péntech, mellyel könnyebben és gyorsabban lehet a faktoring folyamatát elvégezni. Így akár 24-48 órán belül a bankszámlánkon lehet a számla ellenértéke, ami egy komoly kockázatelemző algoritmusnak köszönhető. Ám itt nem álltak meg, hiszen mára már hitelt is lehet igényelni egyszerűen az oldalukon keresztül, hosszadalmas banki ügyintézés és rengeteg papírmunka helyett. A Péntech nem csak közvetlenül a kis-és középvállalatok finanszírozását segíti, hanem célja a nagyvállalatok megszólítása és közös egy finanszírozási megoldás megalkotása, ezzel működőképesebbé téve a magyar gazdaságot.
A Barionhoz hasonlóan a Péntech is szeretne nemzetközi babérokra törni, így az ő befektetőik között is megtalálható külföldi vállalat.
Ha szeretnél róluk vagy a faktoringról többet megtudni, keresd fel oldalukat!
Czegle János
Czegle János | startup-szakértő
Fintechtől eltérve, de a startupok területén maradva, Czegle János startupszakértő következett. János több, mint 20 éve dolgozik a tőkepiacon különböző pozíciókban, így már a 90-es évek közepén találkozott startupokkal, bár akkoriban inkább őrült feltalálóknak hívták őketJ 2 éve hivatalosan is mentorál startupokat, emellett pedig az innováció menedzsmentben nyújt segítséget cégeknek. A Glósz és Társa Kft-nél végzett közös munka folyamán fedezték fel egy helyzetet, melyet startup paradoxonnak neveztek el. Mi ez helyzet? A startup valós problémára ad valós választ, melyre a piacnak validáltan szüksége is van, azonban az igazi piacra lépéshez a startup-ot vállalkozásképessé kell tenni. A startup a növekedését a vállalkozásképessé válását finanszírozni kell. A gyorsítósáv igénybevételéhez a startup-nak befektetésekre van szüksége, de ezt nem kapja meg, mivel még nem vállalkozás- és befektetés érett. A tapasztalat az, hogy a befektetők akkor tartanak egy startup-ou vállalkozásra képesnek és ezáltal befektetésre érettnek ha a startup terméke/szolgáltatása minden jellemzője látható és értelmezhető a vállalati gazdálkodás számára.
- A startup terméke szolgáltatása valós problémára nyújtson megoldást (Problem fit)
- A startup terméke az általa kínált szolgáltatás piacképes legyen ami azt jelenti, hogy a startup versenyképes ár/érték arányt tud kínálni egy általa elképzelt üzleti modellben, és a vevők ezért hajlandóak fizetni. (Market fit)
Sok startup ezen a szinten, az úgynevezett „MEGOLDÁS” szintjén próbál befektetéseket bevonni, a tapasztalat az, hogy az üzleti környezet számára ez szükséges de nem megfelelő szint. A befektetők, annak érdekében, hogy meggyőződjenek a startup vállalkozásképességéről további szinteknek való megfelelést várnak el a startup vállalkozástól.
- Minden vállalkozásnak, így astartupnak is biztosítania kell, hogy az 1. és a 2. pontban leírtak szerint létrehozott „MEGOLDÁS” műszaki és jogi szempontból részletesen legyen dokumentálva. (Know-how fit)
- Biztosítani kell, hogy a „MEGOLDÁS” a vállalati vagyon részeként megjelenjen a könyvelésben, és az piaci értéken kerüljön nyilvántartásra. (Value fit)
- Végül a startup vállalkozásnak ki kell alakítania az üzleti céloknak megfelelő jogi védelmet, a „MEGOLDÁS” alapját képező szellemi alkotásokra. (Legal fit)
Jánosék segítenek, hogy sikeressé és vállalkozásképessé váljon a STARTUPOD.
Ha Neked is van hasonló problémád, kíváncsi vagy a részletekre, keresd a Glósz és Társa Kft.-t!
*DOBOX
Molnár Máté | A DoBox alapítója
A szakértő vendégeink után a kampánygazdák sorát Molnár Máté, a DoBox alapítója kezdte. Máté egy videóval készült, melyben Magyarosi Csaba összefoglalta a DoBox lényegét: a DoBoxot a Teslahoz hasonlította. Nézd meg Te is!
A Dobox a legjobb Apple iPad kiegészítőt tervezi piacra dobni, a DoBox Prot, amivel egy mozdulattal laptopot csinálsz az iPadodból.
Ha pedig egyetértesz Csabával, akkor iratkozz fel a hamarosan induló DoBox kampányra!
*MAROSTSE
Asztalos Péter | a Maros TSE egyik alapító tagja és vezetője
Asztalos Péter másodikként mutatta a Maros TSE napokon belül induló kampányát. Kampányuk célja, hogy a helyi jégpálya mellé öltöző konténert és vizesblokkot is tudjanak telepíteni, hogy több gyerek tudjon a jégen sportolni. Ebben a pandémiás időszakban pedig kifejezetten fontos, hogy sportolni tudjanak és valamennyire a közösségük is megmaradjon. Emellett elengedhetetlen, hogy kilépjenek az online világból és offline is éljék életüket. Az egyesület pedig ennek lehetőségét szeretné nekik megteremteni, mivel a jelen helyzetben legalább 8-10 órát töltenek el a gyerekek a képernyő előtt. Így nehéz a gyerekek számára valós barátságokat kötni és egy közösség részévé válni, pedig ez elengedhetetlen mindenki számára. Szintén elengedhetetlen a kudarcot is megélni, hogy abból is tudjon építkezni a személyisége és később igazi vállalkozóvá tudjon válni, aki nem fél megpróbálni megvalósítani az álmát.
Ha szerinted is fontos, hogy a gyerekek fejlődhessenek, kilépjenek a való világba és igazi közösség részesei legyenek, támogasd majd a Maros TSE hamarosan kampányát!
*SOLARBNB
Kemény Kornél | A Solarbnb társalapítója
Kemény Kornél a Solarbnb társalapítója és vezérigazgatója két nagy bejelentéssel készült erre az alkalomra! Az első, hogy a napelemes beruházási piactér már éles és a mai naptól már elérhető a kivitelezők számára, akik tudnak regisztrálni, hamarosan pedig már a megrendelők is leadhatják ajánlatkéréseiket a platformon. Ennek kapcsán Kornél vendége a fejlesztő csapatuk vezetője, Soltész Mátyás volt. A DigitalBuilts Kft-t három nagyvállalati tapasztalattal rendelkező fejlesztő alapította, akik a Solarbnb projektjén agilisen és nagy odaadással dolgoztak. A fejlesztőcsapat elsősorban mobil és webes appok tervezésével és fejlesztésével foglalkozik. Kifejezetten szeretnek együtt dolgozni startupokkal már az ötlet megszületésétől kezdve. A közös munka során fontos számukra, hogy a nagyvállalati best practice-eket beépítsék és a terméket minél hamarabb MVP állapotba hozzák. A Solarbnb-vel való közös munka során a legnagyobb kihívást a folyamat finomhangolása jelentette. Hosszú, sokkörös iterációs folyamat után jutottak el Kornélék és Mátyásék közösen addig a folyamatig, ami a már éles webapplikációban ölt testet. Ha szeretnéd látni, hogy hogyan fog működni a platform, nézd meg Kornél videóját!
Kornél másik fontos bejelentése a második befektetői találkozó, aminek alkalmával különleges ajánlattal készültek.
Ha téged is érdekel a befektetői ajánlat vagy szeretnél egyszerűbben napelemhez jutni, nézd meg oldalukat és fektess be!
*PULI
Pacher Tibor | A Puli Space Technologies alapítója
A kampányok sorát Pacher Tibor, a Puli Space Technologies alapítója fejezte be, aki beszámolt arról, hogy Dan Hendrickson – akit már láthattatok nálunk – is beszállt a Puli kampányába, ezzel átlépték az 50%-os támogatottságot. Dan az Astrobotics cég egyik vezetője, akik a Puli partnerei a Holdra szállás kapcsán és a napokban éppen arról tárgyaltak, hogy hova kerüljön a Téridő Plakett az Astrobotic Holdszondáján, hogy látványos fotók készülhessenek majd róla útközben a Hold felé, és a Hold felszínén is. A Te neved is felkerülhet erre a Téridő Plakettre, ha legalább 25 ezer Ft-tal támogatod a kampányt! Szeretnéd, hogy örökre ott legyen a neved, vagy szeretteid neve a HOLDON? Ajándékozz kampányt karácsonyra! Támogasd a Pulit! https://tokeblog.hu/puli
Legközelebb a két ünnep között találkozhatsz velünk, ahol igazán a magyar startupoké lesz majd a főszerep és több díjat is kiosztunk majd! Kíváncsi vagy kinek és mit? Kövess minket, hogy ne maradj le az infókról!