#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 27. epizód
*BESZÁMOLÓ
A Kanapé pitch a 2020-as Év Startupja és Befektetője oklevelek átadásával kezdődött. Az oklevelet Pacher Tibor, a NASA-díj nyertes Puli Space Technologies alapítója adta át, mivel Ő ajánlotta fel, hogy a Puli által a Holdra jutó Téridő Plakettre felkerüljön a nyertesek neve. Ilyen különleges díjban szerintünk keveseknek van része, így reméljük a díjazottak még büszkébbek magukra. A Puli kampánya a Tőkeportál oldalán még mindig elérhető, így ha Te is szeretnél ennek a különlegese lehetőségnek a részese lenni, még tudod őket támogatni az öröklétért cserébe!
Oszkó Péter
Oszkó Péter | Kockázatitőke-befektető, OXO Holdings
Az este szakmai vendége Oszkó Péter volt pénzügyminiszter, kockázatitőke-befektető volt. Karrierjét a Big4-nál, a tanácsadói szférában kezdte, ahol 15 év alatt kimerítette a területen elérhető karriercélokat, és hogy ne égjen ki, további kihívásokat keresett. Ez gyorsan meg is érkezett: a 2008-as pénzügyi válság idején érkezett a felkérés a pénzügyminiszteri pozícióra, ami kétség kívül kihívás a javából. A felkérésen egy hétig gondolkozott; ez volt addig a leghosszabb ideig tartó döntése. Az átmeneti időre vállalt miniszteri pozícióban személyes meggyőződése, indíttatása volt a költségek lefaragása és a válságstratégia kidolgozása, hogy a meglévő rendszer a víz felszínén maradjon. 2010-ben látta, hogy az uniós programok révén el tud indulni az aktivitás a kockázati tőkepiacon. Nem akart többé a monoton Excel táblák és a költségfaragás világában ragadni, és kicsiből szeretett volna nagyot csinálni; ehhez remek alapjai voltak, hiszen kiismerte multik és a pénzügyi szektor világát. Csatlakozott az OTP csoport kockázatitőke-befektetési üzletágához, majd önállósult: elindította saját befektetési vállalkozását. Ezt a döntését azóta se bánta meg, hiszen ha 2010 volt a tél a válság miatt, akkor most tavasz van, beindult a virágzás. A magyar piacméret az igazi szakosodáshoz még kicsi; és persze így lehet a legtöbb, izgalmas vállalkozást megismerni, tanulni, ezért az OXO-val bármilyen, innovatív technológiával foglalkozó cégbe, az életciklus bármely szakaszában be tud fektetni. Nem koncentrálnak egy területre, és inkább ők fejlesztik magukat tovább, ismerik meg az eddig ismeretlent. Ugyanúgy fektetnek be korai fázisban lévő vállalkozásokba, amelyeknek 40-50 millió Ft kell egy fejlesztés befejezésére, és olyanokba is, akiknek több millió euró befektetés kell. Kivásárlásokat is végrehajtanak, amivel eléggé egyedállóak a piacon, hiszen a legtöbb kockázatitőkés ezt nem vállalja. Korai fázisban a csapatot, a csapat tudását és teljesítőképességét veszik figyelembe míg a későbbi érettségi fázisokban egyre inkább a cég üzleti pozíciója, piaci részesedése és üzleti eredményei számítanak. Portfóliójuk 90%-a b2b vállalkozás, ezt az üzleti modellt tartja jobban átláthatónak, és többet tudnak ezeknek segíteni, elég kiterjedt a kapcsolatrendszerükkel, illetve nemzetközi terjeszkedés a b2b modellel hatékonyabban megvalósítható.
Az OXO Holdings azt szeretné elérni, hogy mindenki lássa, hogy ebben a régióban is lehet üzleti alapon befektetéseket eszközölni, illetve, hogy ezek a befektetések nem csak állami vagy uniós pénzekből jöhetnek létre, hanem magántőkéből is. Az OXO csoport célja nem az, hogy „a” befektető legyen, hanem az, hogy bebizonyítsa, hogy üzleti alapon is működnek és nyereségesek ezek a befektetések és így másik 10-15 ilyen szereplő legyen a magyar piacon. Ami az ökoszisztémát illeti, Péter álláspontja szerint az a jó, ha több szereplő tud együttműködni, akár több terülten is, és így tudnak értéket teremteni. Mindenképpen pozitív, hogy ennyi szereplő van ma a piacon, amit 10 éve nem gondolt volna; és nem kell elkeserednünk, hogy nem tartunk ott, ahol például az 50 éve fejlődő nyugati piacok vagy a kis méretéből fakadóan gyorsabban fejlődő Baltikum. Magyarország köztes piac: se nem túl kicsi, hogy azonnal globális expanzióra késztesse a startupokat, se nem elég nagy, hogy már a belföldi kereslet kellő növekedést biztosítson. Széles spektrumú portfóliójuk, amely nagyságrendileg 50 millió eurónyi befektetés kezelését jelenti, változatosan teljesített a válság alatt, megmutatva, hogy mely vállalkozások tudtak igazi reszponzív startup módjára jól reagálni; kiemelkedő közülük az a startup, amely a 2019-ben kapott mindössze 60 millió forintnyi befektetésből a második évben már 150 millió forint eredményt tudott hozni.
Régi terveik szerint, hamarosan befektetői körük is bővülni fog. A tőzsdére, a nyilvános piacra szeretnének belépni, a tőzsdére, hogy aki ilyen típusú befektetéseket szeretne tenni, az ne csak aközül választhasson, hogy ő maga befektet egy cégbe vagy leköti legalább 10 évre a pénzét egy kockázati tőkealapba, hanem nyilvános piacon nyilvános forgalmazás alatt álló részvénybe történő befektetés révén is megtehesse ezt: mintha egy alapba tenné be a pénzét, és így egy nagyobb portfólióba száll be egyszerre, úgy hogy nem kell várnia 10 évig, hogy történjen valami, hanem azt akármikor eladhassa. Ezt a lehetőséget már február- márciusban is szeretnének lehetővé tenni, mely első körben zártkörű kibocsájtás mellett 150 intézményi és magánbefektető számára lesz elérhető, majd másodlagos kereskedelemből bárki vásárolhat OXO Nyrt. értékpapírt.
Péter egyébként személyes indíttatásból a kultúrába, turizmusba, ingatlanokba is befektet; közismert, hogy a Művészetek Völgyének fő befektetője, és azóta több fesztivállal bővült a technológiai befektetéseitől jól elkülönített kulturális portfólió; e projekteknek saját szervezetük van, ő leginkább pénzügyi és reorganizációs tudásával segíti, ha szükséges. Sőt akár beugrik egy zenekarba szájharmonikázni is, ha arról van szó! Ha szeretnél még többet tudni, illetve hallani Péter véleményét a közösségi finanszírozásról, nézd meg videóját!
Romhány Gergely
Romhány Gergely | Év Startuppere | Trustchain, Alapító, CEO és Társalapító
Az OXO csoport által is igénybe vett és az általatok tavaly megszavazott Év Startupja, a Trustchain képviseletében Romhány Gergő volt következő vendégünk. A Trustchain elektronikus aláírást biztosító cég 2019-ben kapta meg harmadik körös befektetését a Hiventures-től, abból léptek piacra . 2020 elején még nagyjából 100 felhasználójuk volt és összesen 300 ügyletet volt aláírva a rendszeren keresztül, év végére már viszont 2500 ügyfelük lett, akik több, mint 12.000 szerződést írtak alá rajtuk keresztül, és ebből 300 befektetési szerződés is rajtuk ment keresztül. Ezek között volt olyan is, ami a tranzakciót mentette meg, mert a lehetetlené váló személyes aláírás… Ügyfélpalettájukban nemzetközi ügyfelek is szerepelnek, ami nem meglepő, alapból nemzetközi szinten gondolkoztak, ehhez mérten terveztek, végezték el a piackutatásokat. Ennek két oka van: egyrészt, Gergő és alapítótársa olyan ügyvédi irodánál dolgozott, mely import-export szerződésekre szakosodott, így e területet kiválóan ismerték, másrészt a hazai piac nem elég nagy ahhoz, hogy egy céget fenntartson. Ügyfeleik között található magyar-bolgár IT cég, nemzetközi klinikai kutatással foglalkozó cég, illetve a hazai inkubátorok és tőkealapok mellett, mára már külföldiek is írnak alá a Trustchainnel: ma már 56 országban tudnak jogilag és technológiailag azonosítást és szerződéskötést biztosítani. Ez az a szektor, ahol a jogi biztonság és megbízhatóság kifejezetten fontos, mely a Trustchain számára ez egyfajta KPI-t és fémjelzést is jelent.
Gergő szerint a díj elnyerésének oka az, hogy idei év folyamatos használata alatt többször is felmerültek apró hibák, bugok a rendszerben, melyet igyekeztek azonnal orvosolni, hiszen például egy startup számára egy befektetési szerződés aláírás a legfontosabb dolog, ami nem vehet igénybe a Trustchain hibájából heteket, így az ügyfélszolgálat és a fejlesztői csapat munkája, vagyis az emberi oldalról hozzátett érték az, amivel igazán kiérdemelték ezt a címet. A Trustchain folyamataiban az emberi oldal kiemelt hangsúlyt kap, mivel a digitalizáció, habár sokak számára nagyon jó, mások számára egy kényszer, mellyel a komfortzónájukon kívül kell lépni, és ők igyekeznek az ebből adódó feszültséget is csökkenteni (edukációval és segítség nyújtással) és bizonyítani megbízhatóságukat, például azt, hogy nem ismerik a szerződés tartalmát. Tudd meg mi a véleménye Gergőnek a közösségi finanszírozásról, nézd meg videóját!
Kovács Zsolt
Kovács Zsolt | Startup Campus, CEO
Harmadik vendégünk Kovács Zsolt, a Startup Campus ügyvezetője volt.
A Startup Campusnak 3 fókuszterülete van. Az egyik az oktatás, képzés, melynek keretében elindult a képzési programjuk, az InnoGEN. A program célja, hogy megtalálják és támogassák azokat a középiskolai tehetségeteket, akik startupokat megszégyenítő módon tudnak kutatni, fejleszteni, illetve, hogy inspirálják a diákokat, hogy közelebb kerüljenek az innovációhoz. A program alapító partnerei Magyar Innovációs Szövetséggel az NKFIH. A fiatalok elérését a program diáknagykövetei támogatják. Emellett az évek óta működő, mára már zászlóshajóvá vált egyetemi inkubációs programjuk is tovább folytatódik, amelyet a BME-vel és a győri Széchenyi Egyetemmel közösen szerveznek. Ennek a programnak a célja, hogy a már kutatással, fejlesztéssel foglalkozó egyetemisták megkapják az üzleti és vállalkozói hátteret is, hogy tudják validálni ötleteiket és akár tőkét tudjanak bevonni, amiben a Startup Campus partnere a Hiventures. A programot idén országos szinten tervezik meghirdetni, így megszólítva az összes hazai egyetemistát.
Második fókuszterületük a korai fázisú befektetések, melyet különböző privát és EU-s programokon keresztül valósítanak meg, amiből viszonylag nagy portfóliót építettek ki.
A harmadik terület a nemzetközi láb: 2018 óta jelen vannak Londonban és Berlinben. Azóta folyamatosan tanulják a helyi piacot és azt, hogy lehet segíteni hazai és külföldi cégeknek az ottani piacra lépésben. Magyar ügyfelek mellett dolgoznak együtt spanyolokkal, franciákkal és britekkel is. Ezen a területen ügynökségi modellben működnek, vagyis startup és scale up cégeket validálnak a piacon, termékeiket demóztatják, bevezetik, és amennyiben sikeres a bevezetés, validáció, úgy a befektetési és értékesítési szakaszokban is segítik őket. Nemzetközi terjeszkedésük azonban nem áll meg Európában, a Discover Europe nevű programjukkal az Európán kívüli partnereik számát szeretnék bővíteni. A program keretén belül Európán kívüli innovatív vállalkozásoknak biztosítanak egy üzletfejlesztési és tanulmányutat Budapest-Berlin-London tengelyen, melyen novemberben elsőként a 9 malajziai startup cég vett részt, akikkel 12 héten keresztül dolgoztak együtt a 3 országban, hogy jobban megismerhessék a lokális és az európai üzleti kultúrát, piacra lépési lehetőségeket. Nemrégiben kötöttek együttműködést az Azerbajdzsáni Innovációs Ügynökséggel és tárgyalásokat folytatnak Törökországgal, Marokkóval és a Fülöp-szigetekkel is. Az általuk kiépített kapcsolatok segítségével nem csak saját ismertségük, terjeszkedésük szeretnék elősegíteni, hanem a portfóliócégeik számára is szeretnének segítséget nyújtani a nemzetközi piacra lépésben.
A 2020-as év több szempontból is sikert hozott a Campus számára, például több rendezvényük valósult meg a tervezettnél, melyeken több embert is értek el, kinyitották kapuikat az innovatív KKV számára, illetve a Tungsrammal közös együttműködés keretében elindult nagyvállalati akcelerátor programjuk is, melyben hardware technológiai cégekbe fektetnek be és támogatják közösen fejlesztéseiket.
*SOLARBNB
Kemény Kornél | A Solarbnb társalapítója
Vendégeink után kampánygazdáink is bejelentkeztek, közülük is elsőként Kemény Kornél a társalapítója. A Solarbnb a napelemes beruházások online piactere a szemünk láttára fejlődik: platformjuk, mely már mindenki számára elérhető e hét eleje óta, tehát már a megrendelők tudnak ajánlatot kérni napelemes projektekre. Az oldal a minimális marketingtevékenység ellenére rögtön nagyon szépszerű, 2 nap alatt 90-en nézték meg, melyből 7 egyből regisztráltak is, akik közül 5-en már le is adták ajánlatkéréseiket, melyekre 7 kivitelező már ajánlatot adott. Ilyen siker mellett nem is csoda, hogy hamarosan véget érő kampányukba már 18,5 millió Ft befektetés érkezett.
Záborszky Péter, a Solarbnb vezető befektetője körülbelül 15 éve online vállalkozó, 7 éve adatvédelemmel foglalkozó cégét vezeti. Pétert már egy ideje érdeklik a befektetések, a Solarbnb előtt már 4 másik angyalbefektetést eszközölt. Azért fektetett a Solarbnb-be, mert Kornélék már az indulás előtt nagyon jól összerakták a projektet, hitt a csapatban, illetve az üzleti modell is eladható, hiszen win-win szituációd ad a vevőnek és a kivitelezőnek is. Emellett pedig látja, hogy a zöld energia és a napelemes piac egyre felkapottabb, így nagy potenciált lát a piacban, az pedig kiemelten fontos, hogy a Solarbnb megtalálja ezen az egyre nagyobb piacon a lehető legjobb ajánlatot a vevő számára. Hangsúlyos tényező, hogy az állam is egyre inkább támogatja ezeket zöld megoldásokat, így a Solarbnb egy olyan piacra lép most be, mely óriás méreteket ölthet majd. Péter pénze mellett azonban tudását, tapasztalatait is a srácok rendelkezésére bocsájtja, hiszen a 15 év során elég sok mindent tanult meg, mellyel segítheti a Solarbnb minél nagyobb és minél gyorsabb sikerét.
Ha nem szeretnél Te sem kimaradni, fektess be! Ha pedig még 01.20-ig befektetsz, akkor bónuszrészvényt is kaphatsz! Ha szeretnéd tudni hogyan, nézd meg Kornél videóját!
*INFRATRAINER
Sándorfi Zoltán | Infratrainer
Következő kampánygazdánk Sándorfi Zoltán volt az Infratrainer képviseletében. Az Infratrainer a túlsúlyra és annak csökkentésére próbál megoldást nyújtani az igénybevevők számára, egy olyan ergonomikus edzőbiciklivel, amit az infrasugárzás és a Zerofat technológia felerősít. Az innovatív technológiának köszönhetően az Infratrainer segíti az anyagcserét, hatékonyan és tartósan segít a súlycsökkentésben, méregtelenít és feszesíti a bőrt. Az Infratrainer több helyszínen is kipróbálható már, így a befektetést nem fejlesztésre szeretnék felhasználni, hanem a további terjeszkedésre, értékesítésre, majd az azokból befolyó összegekből szeretnék a további apró fejlesztéseket elvégezni.
Az Infratrainer segíthet egészségünk megőrzésében a méregtelenítés és a sport lévén, ráadásul COVID biztos, mivel önállón helyiségekben van a gép elhelyezve, melyet folyamatosan fertőtlenítenek. Ennek köszönhetően nem csak a szépségiparban eladható, hanem például vállalati rekreációhoz, sportközpontokban, egészségközpontokban is használható. Jelenleg például az érdi női kézilabda csapat teszteli az egyik berendezést, illetve egy gép található az Istenhegyi Magánklinikában is. A hazai tesztelések után további EU-s országokba is értékesítenek majd, már most is vannak igények a svédektől, hollandoktól, spanyoloktól. A későbbiekben pedig további nemzetközi terjeszkedés is várható, hiszen több EU-n kívüli országból is érkeztek igények, pl. mint Új-Zélandból.
Ne maradj ki Te sem, fektess be az Infratrainerbe!
*SZÓFA
Götz Eszter | Szófa
Bemutatkozó kampányunk, a Szófa képviseletében Götz Eszter jelentkezett be. A Szófa egy webes felület, ahol kortárs magyar folyóiratokra lehet előfizetni, havonta alig több, mint másfél kiló alma áráért. Jelenleg 6 folyóirat elérhető, a Kalligram, a Tiszatáj, a Látó, az Eső, az Alföld és a Székelyföld, de kínálatukat folyamatosan bővítik. Saját tartalmat is kínál, Ebben minden hónapban egy lapajánló olvasható, amelyben a 6 médium friss anyagaiból válogat, illetve egy szépirodalmi műv hangzó változatban is élvezhető. Új Hang rovatában a holnap irodalmát „inkubálják”, itt olyan szerzők műveit olvashatjuk, akik most debütálnak az irodalmi életben.
A Szófa egy baráti beszélgetésből kiindulva született ötlet megvalósítása, melyhez az alapítók nem kívánnak állami támogatást igénybe venni, azt szeretnék, hogy az irodalomkedvelők támogatásából tudjon fenntarthatóan működni.
Csatlakozz Péterfy Gergelyhez, Lackfi Jánoshoz, utazz a kortárs magyar irodalom tengerén, támogasd kampányukat!
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox alapítója
Kampánygazdáink sorát Molnár Máté, a DoBox alapítója zárta. A DoBox a prémium Apple termékek tulajdonosai számára oldja meg azt a problémát, hogy csak egy csatlakozója van az eszközöknek, ám DoBox ezt áthidalja. A DoBox Pro pedig már azt teszi majd lehetővé, hogy teljes értékű laptopként tudjanak az iPad-ek funkcionálni.
A DoBox jelenleg már kapható az iStyle üzletekben, ahol az eladás igencsak megugrott Magyarósi Csaba videójának köszönhetően is. Szintén a videónak köszönhetően Romániából, Máltáról és Lengyelországból is megkeresték Mátéékat viszonteladásokkal kapcsolatban. További elismerés számukra, hogy a Top 100 Digitális Fejlesztés kiadványban is szerepelni fognak. A DoBox sikereinek köszönhetően, már az előregisztráció alatt sikerült egy olyan összeget összeszedni a csapatnak, mely megalapozhatja kampányuk sikerét.
Ne maradj ki Te sem ebből a nemzetközi prémium sikerből, regisztrálj, fektess be!
Két hét múlva újra jelentkezünk, ahol Hild Imre, Csillag Péter és Szűcs Gergely lesz a vendégünk! Ne maradj le!