#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 30. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Matteo Masserdotti
Matteo Masserdotti | CEO, 200crowd
A 30. Kanapé pitch egyik meghívott szakértője Matteo Masserdotti, az olasz 200 Crowd közösségi finanszírozási platform alapítója és vezérigazgatója volt. Matteo 10 éve dolgozik vállalkozóként a digitális pénzügyek világában. Véleménye szerint a közösségi finanszírozás a marketing fejlett verziója, aminek a segítségével a vállalkozások validálhatják az ötletüket és az üzleti modelljüket. 2014-ben indított közösségi finanszírozási szolgáltatása az elsők között volt Olaszországban, amit a szabályozókkal való egyeztetés után 2016-ban indított el. Az első kampány 2016-ban indult, ami egy turizmussal foglalkozó startup tőkebevonása volt. Máig körülbelül 50 vállalkozásnak segítettek összesen nagyjából 20 millió eurót bevonni közösségi finanszírozáson keresztül. Elsődlegesen fintech fókuszú cégekre/kampányokra szakosodtak, mert ő és csapata főleg ehhez ért.
A 200 Crowd működésére eleinte nem volt jellemző, hogy kockázati tőke- és intézményi befektetők nagy számban vennének részt a közösségi finanszírozásban. Mára azonban elindult ez a folyamat, mivel az intézményi befektetők is egyre inkább szeretnének ezekbe a befektetésekbe is bekapcsolódni. Az intézményi befektetők jellemzően egy SPV-t bekapcsolva fektetnek be, ami az összes crowd befektetőt egy személyben kezeli. (A Special Purpose Vehicle a csak egy céltársaságba való befektetéssel foglalkozó, e célra alapított társaság).
Matteo elmondása alapján a lakosság egyre nagyobb arányban vesz részt a közösségi finanszírozásban, de valószínűleg az olasz lakosság kevesebb, mint fele ismeri a lehetőséget. A hagyományos befektetési formák ismertebbek, elsősorban a közvetített szolgáltatásokat veszik igénybe, és vagyonkezelőn keresztül fektetnek be érett fázisú vállalkozásokba és ingatlanokba, de a sok olasz közösségi finanszírozási platform, az olasz startup-,és közösségi finanszírozási törvények és az új európai jogszabály révén egyre több platformon egyre több kampány indul, miközben edukálja a lehetséges befektetőket.
A 200Crowd egyik legnagyobb kihívása, hogy olyan vállalkozások indítsanak kampányt náluk, akik eléggé innovatívak és érdekesek ahhoz, hogy később ők vonzzák be a befektetőket, illetve, hogy megtanítsák a vállalkozókat és startuppereket arra, hogy hogyan is kell a befektetővel kommunikálni, hiszen sokszor hiába nagyszerű az ötlet, ha a befektető nem kapja meg a számára kellő információt. Emiatt a platform egyik tevékenysége arra is kiterjed, hogy tréningelje a kampánygazdákat a befektetői kommunikációra. Sokáig tartott, mire a kampánygazdák rájöttek, mennyire hatékony és alapítóbarát a crowdfunding, amit a termékük, szolgáltatásuk piacra viteléhez is használnak.
Sikerét azonban nem lehet elvitatni. Egy fintech vállalkozás például már 3 alkalommal is indított náluk kampányt. Az első körben 1,25 millió eurót, a második körben 2,5 millió eurót, a harmadik körben pedig majdnem 2 millió eurót gyűjtöttek össze. A vállalkozás célja az volt, hogy a meglévő ügyfeleiket befektetővé konvertálják, az új befektetőket pedig ügyfelekké, hiszen maga a közösségi finanszírozás is erről szól, hogy szorosabb kapcsolatot alakíts ki a stakeholderekkel, így a befektetőid a vásárlóid is lesznek és fordítva. A három kampánnyal összesen nagyjából 1000 befektetőt vontak be. Sok befektetőjük több kampányukba is befektetett mivel megbíztak a cégben, elköteleződtek a cég sikeres működése mellett, ami annak köszönhető, hogy a cég folyamatosan informálta, up-to-date tartotta őket a cég tevékenységeivel kapcsolatban.
Az új európai jogszabály minden bizonnyal élénkíteni fogja a piacot. Azonban a 200 Crowd egyelőre marad Olaszországban, ott szeretné tovább fejleszteni a közösségi finanszírozási piacot, szeretnék a hazai cégeket segíteni és elérni, hogy egyre több befektető szálljon be ebbe a tőkebevonási formába is. Matteo tervei szerint csak akkor kezdenek el külföldi befektetőket is bevonni és kilépni a nemzetközi piacra, ha már elég népszerű a cég az olaszok között és emiatt biztosabb lábakon áll majd ez európai piacon is.
*Mechthild von Knobelsdorff
Mechthild von Knobelsdorff | Startup mentor
Másik szakértőnk Mechthild „Maggie” von Knobelsdorff volt, aki startup mentorként a Female Founders magyarországi részlegének vezetője volt és a Hungarian for Expats alapítója és ügyvezetője. Maggie elkötelezett a klíma változás negatív hatásainak csökkentése mellett, ezért igyekszik felhívni a figyelmet az impact investment opciókra, vagyis arra, hogy befektetéseiket olyan cégekbe és projektekbe tegyék, melyek valamilyen társadalmi fontosságú ügyet próbálnak megoldani, például a környezetszennyező gázok kibocsájtásának csökkentését. Csak a húsfogyasztás miatti ipari állatállomány GHG (üvegházhatású gázok) kibocsájtása 14,5 % a többi forráshoz képest. A környezet változásának negatív hatásait minden nap tapasztalhatjuk: Ausztráliában a fékezhetetlen erdőtüzek, melyből koalákat kellett menteni; Texasban sosem látott mennyiségű hó esett, mely számos áramszünetet okozott; áradások, hurrikánok, hőség hullámok, csak, hogy párat említsünk. Ezek a természeti klímaváltozásból eredő katasztrófák 2016 és 2018 között összesen 650 millió dollárnyi kárt jelentettek a világ számára. És ez az összeg várhatóan emelkedni fog, ha csak nem teszünk valamit ellene.
Az egyik dolog, amit megtehetünk, hogy a pénzünket kivonjuk azokból a befektetésekből, melyeknek közvetve vagy közvetlenül környezetszennyező hatása van, és helyett olyan alapokba fektetjük, melyek a zöld projekteket támogatják vagy mi magunk keresünk olyan vállalkozásokat, melyek hozzájárulhatnak jó ügyekhez, a környezet zöldítéséhez. Ilyen projekt a nemrégiben sikeres kampányt záró Solarbnb, akik a napelem beruházást segítik, a Beyond Meat, akik vegán húshelyettesítő élelmiszereket állítanak elő vagy a Las Vegan’s, ami egy magyar vegán étteremlánc. Ezeknek a projekteknek ugyanúgy van mérhető hatásuk van, melyek alapján meg tudjuk mondani, hogy mennyire sikeres a projekt, bár itt kevésbé a pénzre fókuszál a megtérülés, mint inkább a társadalmi hozzáadott értékre és a generált változásra.
Mindezek alapján nincs lehetőségünk a hezitálásra, már 15 éve el kellett volna kezdeni a zöld projektekbe befektetni, de ha akkor nem tettünk ma még mindig megtehetjük, úgyhogy ne várjunk vele!
*TRIP
Hegedűs D. Géza | színész, rendező
A Kanapé pitch egyik sztárvendége Hegedűs D. Géza, az ország egyik legismertebb színművésze volt, aki a TRIP hajót képviselte. A TRIP hajón megforduló művészektől tavaly az első lezárások kapcsán sokat hallhattunk arról, hogy hogyan tudják a helyzetet kezelni, hogyan próbálják túlélni a teljes leállást, és most még kerekebb képet kaphattunk a Művész Úrtól. Így jellemezte az egy éve zajló helyzetet: először jött a ledermedés, a megdöbbenés, a szorongás, a félelem, majd a ráébredés, a rálátás a helyzetre és a világra, aztán a kommunikáció elindulása, a tény felismerése, hogy ugyanazok az emberek vannak a világban ugyanazokkal az igényekkel, és a technológiának és innovációnak köszönhetően el lehet érni őket. A különböző digitális eszközök demokratizálták a világot, elérhetővé tesznek számtalan lehetőséget a tulajdonosaik számára. Ezt ismerte fel a TRIP hajó vezetője, Magács László is. Nem engedte el a közönséget, inkább létrehozott nekik új műfajt (Karantén Színház) és elérhetővé tette a nézők számára szerte a világban. A Művész Úr például játszott olyan streamelt darabban is, melyre 45 országból vettek jegyet az USA-tól kezdve, Új-Zélandon át, Egyiptom, Izland, Izrael, Ausztrália és egyéb országokig.
Mindebből látszik, hogy az első sokkból felocsúdva, mennyi lehetőséget teremtett ez a helyzet, milyen új megoldásokat hozott létre és mennyire változtatta meg az emberek számára értéket jelentő dolgokat. Egy szemléltető a Shakespeare 37 művét feldolgozó, Magács László által indított kezdeményezés is, melynek lényege, hogy a műveket úgy interpretálják az egyes művészek, hogy a mai helyzetbe helyezik azokat, ezzel is elérve azt, hogy a nézők még jobban átéljék és értékeljék a műveket. Másik példa, hogy a streamelt előadásoknál a képiség mennyire felértékelődött és egyfajta metanyelvet is létrehozott a művészek és nézők között.
Mindezek ellenére Hegedűs D. Géza várja már, hogy újra közönség elé állhasson és nem a kamerába, hanem a szemükbe nézve hatolhasson a szívükig. Emiatt is tartja fontosnak a művészetek és a színházak támogatását, hogy a pandémiás lezárások alatt és után is élvezhessék a nézők az előadásokat. Továbbá azt is fontosnak tartja, hogy hátrányosabb helyzetű fiatalokhoz is eljusson a kultúra, ők is részese legyenek a demokratizálódásnak.
Ha Te is szeretnéd továbbra is élvezni ilyen tehetséges színészek előadásait, még van lehetőséged támogatni a TRIP hajó kampányát!
*SZÓFA
Péterfy Gergely | Író
A másik sztárvendég Péterfy Gergely író volt, aki a Szófa vendégeként csatlakozott hozzánk.
A Szófa egyfajta olvasóteremként indult, ahol az emberek irodalmi folyóiratokra tudnak előfizetni, ám ezt szeretnék továbbfejleszteni, hogy egy irodalmi portállá, majd egy általános kulturális és művészeti portállá váljanak, hogy minél szélesebb közönséget tudjanak elérni. A Szófa célja, hogy a Budapesten és egyéb nagyvárosokon kívül élőknek is megadja a lehetőséget arra, hogy hozzájussanak a kortárs irodalomhoz és művészethez, ezzel a művek elérését is növelni. A Szófa Tőkeportálon indított támogatási kampányának célja pedig az, hogy ezt a lehetőséget és üzenetet minél szélesebb körbe tudja eljuttatni.
Mohácsi Árpád kezdeményezését és annak szükségességét, aktualitását bizonyítja, hogy hétről hétre olyan kortárs magyar szerzők mutatkoznak be a Szófa támogatójaként, akiket még az is ismer, aki nem rendszeres irodalomfogyasztó. Ez most is így volt, hiszen Péterfy Gergely író volt a vendége.
A jelenlegi helyzet miatt szinte tény, hogy akik ódzkodtak az online tértől és közösségi média világától, azok is kénytelen voltak csatlakozni valamilyen szinten a mostani digitalizált világba, már csak a társaság miatt is, akár művészi, akár fogyasztói oldalon. A művészeknek valahogy fel kellett venni a kapcsolatot a fogyasztóikkal és valamilyen módon bevételt szerezni. Éppen ezért Péterfy Gergely felolvasásokat tartott a közösségi média csatornáin, ezt az olvasói a PayPal rendszeren keresztül tudták támogatni. Emellett feleségével, Péterfy-Novák Évával olyan tartalmakat gyártanak, amik a meglévő és leendő olvasóikat is elkötelezhetik és bevonhatják, például a vasárnapi délelőtti főzőműsor, melyben aktuális társadalmi, kulturális és politikai kérdésekről beszélgetnek, miközben megfőznek egy pár fogásos ebédet.
Az író szerint a digitalizáció és jelenlegi helyzet miatt kezd megváltozni az a szemlélet, hogy az irodalomnak nyomtatott formában kell megjelennie, hogy mindenképpen 19. századi születésűnek kell lennie az írónak és az is, hogy az online tartalomért nem kell fizetni. Péterfy elmondta, hogy nagyon múltorientált az irodalomképünk, melynek egyik oka, hogy a szocialista kultúrpolitika nagyon megszűrve engedte csak a kortárs irodalmat az oktatásba, így hosszú ideig a legújabb szerző is Radnóti volt. Fontos lenne azonban, hogy minél több emberben átalakuljon ez a kép, hiszen az irodalom rólunk szól, hogy velünk mi van, ma mi van, hogy a ma embere miben él. Bármilyen történetet azért mondunk el, mert a mával összefügg, a ma számára valamilyen jelentősége van. Az író meglátása szerint a kortárs irodalom és egyáltalán az irodalom olvasása arról szól, hogy az olvasó tágítja a horizontját, tágítja a saját tudatát, ezáltal reflektálni tud saját létezésre a világban.
Péterfy szerint a Szófának ezért is kiemelt a jelentősége, mivel a kortárs szerzőknek biztosít lehetőséget arra, hogy a jelen kor problémáival foglalkozó írásokat megjelenítsék, illetve az olvasóknak, hogy ezeket olvashassák, illetve a Szófa előnye, hogy nem csak a folyóiratokat lehet elérni, hanem a saját tartalmak miatt egy átfogó platform, ami más művészeti ágakat is elérhetővé tesz, ezáltal több tartalmat biztosít és nagyobb lehet az elérése.
Támogasd Te is a kortárs irodalmat, a Szófa kampányát és tágítsd világod a rajtuk keresztül!