#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch a TRIP hajóról - ilyen volt a 34. epizód
*BESZÁMOLÓ
*Bedő Beatrix
Bedő Beatrix | Alapító, Impact Hub
Első vendégünk Bedő Beatrix, az IMPACT HUB és a Fenntartható Vállalkozásokért Alapítvány képviseletében érkezett. Bea több mint 20 éves multinacionális cégeknél töltött karrierje után a 2008-as válság és a családjában a rák miatt történő tragédiák hatására lépett arra az útra, hogy másokat támogasson, segítsen, hatással lehessen mások életére. Ezt pedig egy korai fázisú rák kezelésére megalkotott alternatív terápiával foglalkozó vállalkozás keretében tette. Így került kapcsolatba a vállalkozói világgal. Miután ezt a vállalkozást 5 év alatt sikeressé tette, egy hazai közösségi finanszírozási platform alapításán kezdett el dolgozni, ami magával hozta azt is, hogy startupokkal is foglalkozott. Ennek kapcsán realizálódott benne, hogy nincs megfelelő kerete annak, hogy mentorálja ezeket a startupokat, így jutott arra az elhatározásra, hogy coworking irodát fog nyitni, szem előtt tartva, hogy továbbra is segíthessen és hatása legyen a munkájának. E fókusz mentén talált rá a 2009-ben Londonban indult IMPACT HUB-ra, amely mára már 102 nagyvárosban több mint 16.000 taggal van jelen. 2015 óta Budapest is része ennek a globális közösségnek.
Az IMPACT HUB otthon nyújt egy diverz közösségnek és támogatja a pozitív társadalmi változást. Ennek köszönhetően találkozott Bea megannyi ötlettel és vállalkozással, akiket eleinte csak mentorált, de eljött az a pont, amikor már pénzügyileg is támogatni szerette volna őket, hogy megvalósulhassanak a pozitív impacttal rendelkező ötletek. Az ő szavaival élve, bevonzotta ez a dolog, megérezte, hogy szükség van rá, így eleinte mentorálás formájában támogatatja a csapatokat. A mentorálási folyamatot egy „diagnózis” felállításával kezdi, ami annyit jelent, hogy egy hosszabb beszélgetés után megállapítja, hogy a startup milyen akadályokkal, kihívásokkal, problémákkal néz szembe. Ezután közösen megállapodnak arról, hogy ezeket a problémákat, kihívásokat hogyan lehet áthidalni, megoldani, milyen célt és mikor kéne elérnie a startupnak ahhoz, hogy előre tudjon haladni. Miután az elérendő mérföldköveket megbeszélik, átgondolják azt is, hogy azok eléréséhez milyen erőforrásokra van szükség, pl. mennyi idő és energia kell egy bizonyos feladat megvalósításához. Ez kiemelten fontos, hiszen ez a kulcsa annak, hogy a mérföldkövek meg tudnak-e (időben) valósulni, és ez ugyanolyan fontos a mentor és a mentorált részéről is. Ha ez alatt az időszak alatt megérzi a csapatban rejlő potenciált és tenni akarást, akkor angyalbefektetés formájában is támogatja őket.
A COVID hatására az IMPACT HUB BUDAPEST-nek is alkalmazkodnia kellett a lezárások miatt bekövetkezett helyzethez, így saját rendezvényeik és a coworking tér bérbeadása helyett elkezdtek tanulmányokon és vállalkozás fejlesztési programokon dolgozni. Az egyik ilyen program az Academy for Women Entrepreneurs, melyet az itteni Amerikai Nagykövetség első alkalommal hirdetett meg itthon is. A program keretében 30 női vállalkozót keresnek, akiket egy évig kísérnek végig, például az Arizonai Egyetemen egy 13 modulos e-learning alapú programjával, mentorokkal és egyéb tudásátadással. A programra május 2-ig lehet jelentkezni. Kiemelendő a programmal kapcsolatban, hogy vidéki vállalkozásokat állít fókuszba, így budapesti nem, és maximum 5 Pest megyei vállalkozónő kerülhet be a 30 főbe. További kritérium, hogy 25-45 év közötti kezdő vállalkozó legyen az illető, vagy ha már összeállt csapat, akkor az alapító. Ha további részletek érdekelnek, nézd meg az oldalukat!
*Károlyi Antal
Károlyi Antal | (Angyal)Befektető & alapító, HUNBAN
Következő vendégünk a fent említett program egyik mentorja és egyébként az egyik legismertebb hazai angyalbefektető, Károlyi Antal volt. Tóni is a 2008-as válságnak köszönhetően lépett ki több tíz éves kereskedői, trader szerepköréből és fordult a startupok felé, hogy „az üzlethez értelmet is társítson”. Akkoriban indult a startup élet itthon, így Tóni is beszállt befektetői tapasztalatával. Hiába volt azonban nemzetközi befektetési tapasztalata, a vállalkozói tudás hiánya számos pofont rejtett számára. Az Üzleti Angyalok Egyesülete (HUNBAN) 2017-ben pontosan ezért jött létre, hogy segítse a kezdő befektetni vágyókat, hogy nekik kevesebb legyen a kockázat, kevesebb legyen a pofon és lerövidüljön a tanulási görbe.
Az egyesület legfontosabb alapértéke, hogy nonprofit, vagyis nem kapnak jutalékot a létrejövő dealek után. Célja pedig, hogy egy közös teret hozzon létre, ahol az ötletgazdák és startupok számára könnyebben megtalálhatóak az angyal befektetők. Ezt pitch események szervezésével, eseményeken való részvétellel és beérkezett megkeresések megszűrt továbbításával teszik lehetővé. Jelenleg pedig dolgoznak egy folyamaton, mely a befektetési folyamat és egyáltalán a deal létrejöttének katalizálását segíti.
Az angyalok szeme elé kerülni nem túl nehéz, szinte bármilyen megkeresésre reagálnak, így Facebook-, LinkedIn-, email megkeresésekre és közös ismerős által történő összekapcsolásra is számtalan példa akad. Ezután az egyesület néhány önkéntes tagja megszűri a beérkezett jelentkezéseket. Itt fontos kihangsúlyozni, hogy senki helyett nem döntenek a befektetési lehetőség minőségéről, inkább csak egy etikai alapszűrésen esnek át az ötletek. Tehát minden minimális minőségi szintet elérő ötletet, vállalkozást továbbítanak a tagoknak. Ha pedig valakinek tetszik egy ötlet vagy vállalkozás, ott igyekeznek az ezt követő formális folyamatot is segíteni, minél inkább rövidíteni. A leghatékonyabb bemutatkozás és döntéshozatal azonban a pitch eseményeiken történik, melyre segítenek felkészülni a bemutatkozó csapatoknak, a többieknek pedig igyekeznek visszajelzést adni azzal kapcsolatban, hogy milyen irányban kellene fejlődni, hogy érdekesek lehessenek egy üzleti angyal számára. Tipikusan 6-8 hetente szerveznek egy eseményt; a novemberi eseményükön például a 4 pitchből 2 is kapott befektetést, de azért jó, ha egy fél év átfutással számol minden startup, amíg e módon tőkéhez jut.
Nemsokára a megújuló oldalukon keresztül is tudjátok őket keresni, ahol egy űrlap kitöltésével a megfelelő információt tudjátok eljuttatni nekik!
*Lévai Gábor
Lévai Gábor | Angyalbefektető & alapító, FASE
Vendégeink sorát Lévai Gábor impact befektető folytatta, aki eredetileg a bank szektorban dolgozott. Az ő számára is a 2008-as válság hozta el életébe azt a pontot, hogy ne csak a pénzzel foglalkozzon, hanem kamatoztassa az addig megszerzett multis és pénzügyes tapasztalatát. Így kezdett el 2011-től civil szervezetek fejlesztésével foglalkozni a szabadidejében, hogy ezek is tudjanak professzionális módon működni. Azért civil szervezetekkel, mert úgy gondolta, hogy ők tudják leginkább csökkenteni azokat a káros környezeti és társadalmi hatásokat, amiket a for profit cégek okoznak. Emiatt került kapcsolatba az impact vállalkozásokkal és az impact befektetésekkel.
Az impact Gábor megfogalmazása szerint: egy ember, embercsoport életében vagy a környezet számára valamilyen pozitív változás, ami tartós, mérhető és kívánt hatás. Gábor hisz a pillangó effektusban, tehát hogy mindenkinek mindig van hatása saját magára és másokra, a kérdés az, hogy mi az, amit szeretnénk elérni, és mi az, amit képesek is vagyunk elérni. Az impact (más néven hatás) mérésével foglalkozik, úgy, hogy megpróbálja kiszűrni a nem tervezett hatásokat, számszerűsíti a lehetséges negatív és pozitív hatásokat, és hogy ez kinek az életében történik. Ez egy nagyon komplex folyamat, amiben szociológusok és közgazdászok is részt vesznek, hogy bizonyos hatásokat számszerűsíthetővé lehessen tenni, egyszerű, és jól ismert példa a CO2 kibocsátás a környezetterhelés mérésére, de az életminőség változása sokkal nehezebben fogható meg.
Érdekes ellentmondást mutat az a jelenség, ami a pénzügyi válság után itthon következett: a cégeknek szűkültek a forrásai, ezzel párhuzamosan számos politikai és egyéb változás is végbement., Mindezek miatt jelentősen csökkent a civil szervezetek körül a források mennyisége és a működésük tere, azonban megnőtt az igény arra, hogy bizonyos társadalmi- és környezeti igényeket kezeljenek. Ezen a ponton vált láthatóvá, hogy az előzetes forrásbőség miatt a civil szervezetek nem tanultak meg profin menedzselni, kevéssé tudtak kommunikálni arról, hogy mit csinálnak és alacsony szinten volt a tervezés. Gábor a tanácsadó cége segítségével ezt próbálta fejleszteni, hogy életképesebben tudjanak működni, így kezdett el társadalmi vállalkozásokkal foglalkozni.
A társadalmi vállalkozás Gábor definíciója szerint: egy olyan normál üzleti vállalkozás, aminek az üzleti modelljébe kódolt az, hogy valamilyen társadalmi és/vagy környezeti problémát orvosol. Ez a multiknál a társadalmi felelősségvállalási (CSR) programokban merül ki. Például ha egy nagy telekommunikációs vállalat siketeknek és nagyothallóknak alakít ki egy külön szolgáltatást, akkor az a multi üzleti modelljébe beépített társadalmi célú szolgáltatás, de ha egy vállalkozás kifejezetten ilyen szolgáltatás nyújtására jön létre, erre építi üzletét, akkor az egy társadalmi vállalkozás.
Az előadói panel lezárásaként a közönségtől jött kérdést tettük fel: mi számít jó, sikeres befektetésnek az itt megjelent angyalok számára?
Bedő Bea számára fontos ugyan, hogy nagyjából 3-5 év alatt már megtérüljön a befektetés, de sokkal fontosabb, hogy a társadalmi hatása érzékelhető legyen, figyelembe véve az előzetesen meghatározott kereteket.
Károlyi Antal számára ez elsősorban pénzügyi kérdés, de az is fontos, hogy az ötletet gyorsan tudja validálni a csapat és hamar kiderüljön, hogy nem működik az ötlet. Ez a folyamat azért fontos, mert ezekből a nem összejött dolgokból is lehet tanulni, ezáltal a következő vagy azt követő vállalkozást már sikeressé lehet tenni. Legjobb példája Perényi András, a Webshippy alapítója, aki első három ötletével bedőlt, aztán létrehozott egy igazi sikert, és ő végig támogatta Andrást, a csődöket tanulásnak tekintve.
Lévai Gábor számára impact angyalként 4 szempont van: olyan témával foglalkoznak, amelyek érintik a következő generációt; tudnia kell, mi az impact, legyen számolható, tervezhető; tudjon dolgozni a cégekben, üzletfejlesztési és mérési tapasztalatát tudja hasznosítani, hosszabb távú megtérülésben gondolkozik (8-10 év). Ha pedig a FA-SE-s szerepével gondolkozik, mint az általa képviselt német impact befektetési alapkezelő és tanácsadó, akkor 8-10 éves megtérülési idővel, 10% alatt megtérülési rátával, mérhető impacttel, későbbi fázisban lévő cégek jelenhetik a sikeres befektetést.
*Startup Safari
Oszkó-Jakab Natália | A Startup Safari és a Művészetek Völgye igazgatója
Az előadókat követően két rendezvényről, a Startup Safariról és a Move your brain nevű ötletversenyről hallhattunk röviden. A Startup Safari idei programjairól Oszkó-Jakab Natália számolt be: az aznap indult, 3 napos eseményen százötven előadóval, számos nemzetközi szakértővel, körülbelül 1000 regisztrált részvevővel a 3 napos programsorozat a jegyet váltók számára május 7-ig lesz visszanézhető, ha valaki egy-egy előadáson nem tud részt venni. A jó hangulatot jellemzi, hogy a networkingre is fel tudtak készülni a platformon. Az előadásokat 09.00-12.00 és 14.00-18.00 között szervezik, az ebédidőben pedig networking lunch és jóga várja a résztvevőket.
*AHa Brainstore
Kukoda Péter | AHa Brainstore
A Move your brain ötletverseny az AHa Brainstore, a Telenor, a Hiventures, a Drukka, az INPUT Program és a Tőkeportál közös szervezésében megvalósuló online hackaton, aminek képviseletében Kukoda Péter érkezett a Kanapéra. Az ötletverseny elsősorban az egyetemistáknak szól, de nyitott mindenki számára. 5 téma áll a fókuszban: ipar 4.0, next generation entertainment, online oktatás, egészségügy/egészséges életmód, dróntechnológia. Az ötletverseny több hét alatt bonyolódik le, ebben az időszakban csapatokba fejlődhetnek a jelentkezők, illetve mentorok segítségével kidolgozhatják ötleteiket. Az ötletverseny végén pedig egy szakmai zsűri előtt elpitchelik a kidolgozott ötleteiket.
*SZÓFA
Mohácsi Árpád | Szófa tulajdonosa
Az eseményt kampánygazdáink zárták. Mohácsi Árpád, a Szófa alapítója meghívott mindenkit a másnapi eseményére, ahol Kukorelly Endrével folyik a beszélgetés. A Szófa küldetése a kortárs irodalmat széleskörben elérhetővé tenni úgy, hogy egy online platformon több irodalmi kiadványt tesz elérhetővé az olvasók számára, illetve lehetőséget biztosít a feltörekvő nemzedéknek.
Tudj meg többet a Szófáról és kampányukról, támogasd őket, hogy támogasd a kultúrát!
*DOBOX
Molnár Máté | DoBox társalapítója
Következő kampánygazdánk Molnár Máté, a DoBox társalapítója volt, aki a DoBox legfrissebb híreiről számolt be. A DoBox a prémium Apple termékek tulajdonosai számára oldja meg azt a problémát, hogy csak egy bemeneti nyílása van az eszközöknek, ám DoBox ezt áthidalja. A DoBox Pro pedig már azt teszi majd lehetővé, hogy laptopként tudjanak az iPadek funkcionálni. A Pro termékcsaládot már a Tungsrammal együtt fogják gyártani és nemzetközi piacon értékesíteni. A Tungsram mellett az iStyle is együttműködik a startuppal, így termékeiket itthon már az összes iStyle üzletben megtalálhatjuk. A termék sikerét mutatja azonban az is, hogy a napokban sikerült megállapodniuk egy újabb Apple termékeket áruló üzlettel is, a macdokival, így egyre több helyen lehet beszerezni egy DoBoxot.
Mátéék 50 millió Ft tőkét keresnek jelenlegi kampányukkal, melynek sikerességéhez hozzájárulhat a cég korábbi közösségi finanszírozási tapasztalata, illetve a már sikeres együttműködések is.
Ha szeretnél befektetni kampányukba, regisztrálj elő és vegyél részt következő befektetői találkozójukon, ahol Gáborral, Máté társával is találkozhattok!
*SPACEBUZZ
Zentai István | SpaceBuzz
Kampányaink sorát Zentai István zárta, a frissen indult SpaceBuzz képviseletében. A SpaceBuzz egy holland űrhajóstól, André Kuiperstől származó kezdeményezés, melynek lényege, hogy a legfogékonyabb korosztály, 10-12 éves gyerekek, iskolai oktatás keretei között részt vesznek egy virtuális űrutazásra felkészítő képzésen, mely során a humán és természettudományi tantárgyakat vegyítve 12 küldetésen (leckén) keresztül ismerkednek a Világűrrel, a Földdel és annak környezetével. A foglalkozások során egy virtuális űrutazás keretén belül megtapasztalják az úgynevezett Overview Effectet, vagyis azt az érzést, amikor az űrhajósok a világűrből először pillantják meg a Földet. Az élmény napjainkig alig 600 embernek adatott meg a világon, ám Kuipers szerint ezt mindenkinek át kellene élni, hogy jobban értékelje bolygónk törékenységét és közelebb kerüljön a természettudományokhoz. Mindez segíthet abban, hogy a jövő generációja még inkább elkötelezett legyen a klíma- és környezetvédelem, valamint a bolygó fenntarthatósága mellett.
A program már így is számos támogatóra lelt, ami nem is csoda, hiszen mindenki számára egyértelmű a fontossága. Így van ezzel dr. Sárhegyi István űrjogász és űripari vállalkozó is, aki kiemelkedően fontosnak tartja a jövő generációjának megfelelő motiválását, tanítását, hiszen rajtuk (is) múlik a bolygónk és életünk jövője! Támogasd Te is a következő generáció zsenijeit, a közös jövőt, támogasd a SpaceBuzz kampányát!
*LAS VEGAN'S
A Las Vegans csapata a terasznyitási intenzív munkálatok miatt nem tudott részt venni az eseményen. Cserébe viszont hamarosan találkozhatsz velük a Rómain és a Vegan Gardenben, ahol a teraszon el tudod fogyasztani befektetői menüdet;) Ha pedig biztosra szeretnél menni, kedden 19.00-tól vegyél részt befektetői találkozójukon! Addig is kampányoldalukon tudsz a részletekről tájékozódni!
Két hét múlva is tarts velünk, addig pedig kövess minket Facebookon, Instán, TikTokon, LinkedInen és a Youtube-on!