Hogyan legyünk milliomos crowd befektetők?
2021.04.27. – Tőkeportál saját tartalom
Sokan sokféleképpen váltak milliomossá, milliárdossá a befektetések révén. Recept nincs, de valós példákon keresztül bepillantást nyerhetünk a közösségi finanszírozás révén milliomossá vált befektetők konkrét ügyleteibe. Ma már elég sok sikeres exit-en esett át az iparág ahhoz, hogy legyen példa a tőke hatvanháromszorozására is.
A címbeli kérdésre a válasz az, hogy úgy, hogy befektetünk egy-egy kiszemelt közösségi finanszírozási kampányba és várunk addig, amíg az értéke felmegy… a kérdés már „csak” az, hogy felmegy-e, mennyivel, és mikorra.
Pedig már az is igazi nóvum, főleg Magyarországon, hogy egyáltalán befektethetünk kezdő vállalkozásokba, hogy van egy szolgáltató, amelyik ezt bárki számára lehetővé teszi, méghozzá igen egyszerűen. A részvénycélú közösségi finanszírozás vívmánya ugyanis (többek közt), hogy hétköznapi, lakossági befektetők, kis kockára tehető pénzzel rendelkező megtakarítók is befektethetnek innovatív startupokba. Így az már nem csak az intézményi befektetők, azaz a kockázati- és a magántőke-alapok kiváltsága. A lakossági befektetők körében tapasztalt diverzifikáció azt is jelentette, hogy a befektetési portfóliók egyre nagyobb része tartalmaz valamilyen alternatív finanszírozási eszközt a magasabb hozam elérése érdekében.
A TAB iparági elemzéssel foglalkozó vállalkozás tanulmánya megállapította, hogy a részvénycélú crowdfunding befektetések átlagos megtérülési rátája 8,6%, amely figyelembe veszi startupok bedőlési esélyeit is. A portfóliókban kell lennie nagyon magas – 10x – hozammal rendelkező befektetésnek, hogy a piaci átlagot meghaladó megtérülés biztosított legyen. Az elmúlt években több ilyen crowdfunding kampány is volt, ezekből most négyet emelnénk ki.
Revolut: 1900% / 5 év
Revolut 1 millió fontot gyűjtött 2016 júliusában 433 crowdfunding befektetőktől, csak egy évvel a cég alapítása után. A Balderton Capital és az Index Ventures, két kockázatitőke-társaság is befektetett a közösségi finanszírozási kampányba.
A vállalkozás alapítói jól megtervezett tőkebevonási ötletekkel rendelkeztek már az első kampány indításakor, ezért a crowdfunding befektetőket egyenként 5 ezer font befektetésre korlátozta. Az a lakossági befektető, aki a maximális 5 ezer font összeget fektetett be, annak a részesedése ma már 95 ezer fontot ér, ami 1900%-os hozamot jelent.
Az újabb tőkebevonási körökben, amelyekben többek között a JP Morgan bankcsoport is részt vett, a crowd befektetőknek lehetőségük volt vagy eladni részvényeiket a Revolut-nak, vagy megtartani őket. Akik eladták e pontokon a részvényeiket több, mint 1000%-os hozammal szálltak ki a Revolut-ból.
Ma naponta több, mint 12 000 Revolut számlát nyitnak. Az alapítók, Nikolay és Vlad által 2015-ben indított Revolut célja az volt, hogy segítse az embereket abban, hogy könnyebben kezeljék és mozgassák pénzeszközeiket több pénznemben. Az alapítók rámutattak az árfolyam-felárak és a külföldi tranzakciós díjak körüli általános frusztrációkra, amelyek valódi gondot okoztak a határon átnyúló tranzakciók során.
Freetrade: 4670% / 5 év
Az online kereskedési alkalmazást fejlesztő Freetrade 2016 szeptemberében indította el az első közösségi finanszírozási kampányát abban a reményben, hogy 100 ezer fontot gyűjtsön lelkes lakossági befektetőktől a brit Crowdcube közösségi finanszírozási platformján. Befektetői szempontból, magas kockázatot vállaltak a résztvevők, mert nem csak az a veszély áll fent, hogy a vállalkozás nem tudja megvalósítani a terveit, hanem az is, hogy az esetleg egyre értékesebb vállalkozásból származó hozamot hogyan tudja a befektető realizálni, ha nincsen szervezett másodlagos piac. A kezdő vállalkozások túlnyomó része persze nem jut el a nyilvános tőzsdei kibocsátásig (IPO) vagy a felvásárlásig. A Sifted szerint a Freetrade crowdcube-os befektetői, akik 2016-ban legalább 18.750 fontot fektettek be, ma már 1 millió fontot meghaladó értékű részvényekkel rendelkeznek. És még van ennél is feljebb: a Companies House nyilvántartása szerint az a lakossági befektető, aki a 2016-ban indított kampányt követő tőkebevonási körökhöz is csatlakozott, 2021-re nagyjából 8,4 millió font értékű részvénycsomagot birtokol.
Az a 143 crowdfunding befektető, akik részt vettek a 2016-os közösségi finanszírozási kampányban, 47 szeres hozamot értek el. A vállalat már hét sikeres crowdfunding fordulón van túl, összesen 13 ezer befektetőt számlálva. Ez azt jelenti, hogy a lakossági befektetők a Freetrade legnagyobb közvetlen tulajdonosai, és együttesen nagyobb részesedéssel rendelkeznek, mint a kockázatitőke-befektetők (pl. a Draper Espirit).
A Freetrade szerint a bevételek továbbra is dinamikusan nőnek, és csak 2020 decemberben több, mint egymillió font tiszta bevétel keletkezett. 2021 Januárban ismét egy erős hónap következett a GameStop-saga közepette, egyetlen nap alatt 30 ezer regisztráció volt tapasztalható. A Freetrade legutóbb 2020 novemberében frissítette a növekedési mutatóit, amikor kiderült, hogy 120 ezer felhasználó aktívan használja havonta az alkalmazást, és a negyedéves kereskedési volumen meghaladja az 1 milliárd fontot.
Monzo: 6300% / 3 év
A Monzo, egy ún. challenger bank, az Egyesült Királyság leggyorsabban növekvő bankja, több millió ügyféllel rendelkezik. A Monzo több körben is vont be tőkét közösségi finanszírozás segítségével:
- 2016-ban 1 millió fontot 1 perc 36 másodperc alatt
- 2017-ben 2,3 millió fontot be több, mint 6400 befektetőtől.
- 2018-ban 20 millió fontot 2 nap alatt 36 000 befektető révé
Tom Blomfield vezérigazgató kommentje a 2018-as sikeres tőkebevonást követően:
„Nagyon izgalmas, amikor a közösségi befektetők alakíthatják a banki szolgáltatásokat mindenki számára. Több mint 2 millió ügyféllel hosszú utat tettünk meg a kezdetektől fogva, de még sok a tennivaló – a közösségünk meghallgatásával továbbra is keményen dolgozunk termékfejlesztésünkön. Tehát mit jelent ez a meglévő befektetők számára? Az a lakossági befektető, aki a 2016-os első crowdfunding fordulóban fektetett be, az három év után 6300%-os hozamot realizálna a részvények értékesítése után. 2020-ra a Monzo már több, mint 4 millió ügyféllel rendelkezett, és , újabb 60 millió font friss tőkét vont be intézményi befektetőktől, úgy mint Y Combinator, General Catalyst, Accel, Stripe, Goodwater, Orange, Thrive and Passion Capital. A vállalkozás pre-money értéke 1,24 milliárd font, amelyre ugyan negatívan hatott a koronavírus által előidézett pénzügyi visszaesés, de a sikeres tőkebevonást követően a bank újra növekedési pályára állt. Több új termék bevezetését is tervezik a lakosság és a vállalatok számára az Egyesült Királyságban.
Brewdog: 8000% / 11 év
A hazánkban is ismert márkát, amely a világon az első karbon-negatív sörgyártó, sokszor szokták a közösségi finanszírozás mintapéldájaként is emlegetni, mivel az első közösségi kampánya óta, 12 év alatt 11 újabb sikeres tőkebevonási kört hajtott végre, folyamatosan növelve a vállalatértékét. Utolsó nyilvános adat alapján 2 milliárd dollárra értékelik a céget, ami a 2009-es első crowd kör 80-szorosa, és javában zajlik az utolsó közösségi finanszírozási kampányuk, amelynek célja 25 millió font gyűjtése. A kampány 96%-on áll, így várhatóan hamarosan sikerrel zárul ez a tőkebevonási kör, amely után a Londoni tőzsdére való bevezetés a cél, amikor is a crowd befektetőknek lehetőségük nyílik exitálni a befektetésből.
A „crowd” ereje, és az exitlehetőségek
A közösségi finanszírozásban minden befektető részt vehet, és pár dollártól, fonttól, forinttól kezdve nagyobb összegeket fektethet be egyszerre több vállalkozásba: kis összegeket, diverzifikáltan lehet így befektetni, ami a portfólió kockázatát csökkenti. A startupokba való befektetés nemcsak a platform alapú befektetések esetére igaz, és két lényeges eleme van: a kiforratlan üzleti modellből fakadó fokozott bukásveszély, és az illikviditás, azaz a szervezett másodlagos piac hiánya. Ez utóbbit, a likviditás növelését segíti elő az Európai Unió rendelete a közösségi finanszírozásról, ami lehetővé teszi a platformoknak a másodlagos értékesítés elősegítését, előbbit, a nagy bukási rátát pedig az edukáció és a tapasztalat, továbbá a diverzifikáció tudja orvosolni, aminek révén már most kimondható, hogy egyre jobban teljesítenek a startupok, a befektetők pedig egyre okosabban választanak.
És ki az aki igazán profitálhat egy sikertörténetből?
A vezető befektető. Róla szól majd cikkünk következő része.
Forrás: