#TŐKEPORTÁL BLOG
Kanapé Pitch - ilyen volt a 49. epizód | dr. Kozma Andrea, Suppan Márton | Express Innovation Agency
*BESZÁMOLÓ
Szeles Nóra, a Tőkeportál üzletfejlesztési vezetője nagy örömmel kezdte meg az adást azzal a hírrel, hogy a Tőkeportál saját kampánya már elérte a kitűzött minimum 30 millió forintos tőkecélját, de kiemelte, hogy nem állnak meg a maximális, 50 millió forintig. Így mindenkit bátorított arra, hogy ha valaki szeretne tenni a magyar startup ökoszisztéma fejlődéséért, akkor használja ki ezt a lehetőséget, és fektessen be a kampányba. A másik hír, hogy hamarosan elérjük a 3333. felhasználónkat, így ehhez kapcsolódóan hamarosan kitűzünk egy kis versenyt – ha az adás végéig nem gyűlik össze annyi felhasználónk. Természetesen akkor utólag köszöntjük a szerencsést!
*dr. Kozma Andrea
Dr. Kozma Andrea | CEU InnovationsLab
Dr. Kozma Andrea, a CEU InnovationsLab (iLab) igazgatója korábban jogászként és ügyvédként dolgozott, majd az iLab-bal 2017-ben, az alapítást követő második évben elnyerték a legjobb hazai inkubátor címet, és azóta is számos sikersztorit tudhatnak maguknak.
Az iLab a Közép-Európai Egyetem akcelerátora, és Kozma Andrea, mint MBA hallgató került a befektetések és az inkubátorok világába. A 20 éves nemzetközi jogi pályafutása után úgy érezte, hogy újabb kihívásokra van szüksége, így jelentkezett az egyetem MBA programjára, ahová a legtöbben azért jelentkeztek, mert vállalkozók szerettek volna lenni. Az egyetemnek már akkor létezett egy olyan része, ami inkubátorként működött, ami lehetőséget adott arra, hogy ott dolgozhassanak a hallgatók a saját projektjeiken, azonban program nem kapcsolódott hozzá. Andrea ezt a lehetőséget kapta meg 2016-ban.. A program organikusan fejlődött: alulról jövő kezdeményezésként elsősorban azt figyelték, hogy az induló vállalkozások milyen problémákkal küzdenek, és ehhez kapcsolódóan milyen segítségre van szükségük. Két lehetőséget ismertek fel: az egyik, ha átveszik a nemzetközi best practice-ket, a másik, ha a startupokkal együtt tanulják meg, mi számít hasznos tudásnak ezen a területen.
Azt a kérdést, hogy mi a pontos különbség egy inkubátor és egy akcelerátor között, maga is kutatja, de úgy látja, hogy manapság kicsit divat is, hogy éppen miről beszélünk – az elmúlt 5-10 évben inkább akcelerátor programok vannak jelen. Mind a két program alapvetően egy olyan környezetet biztosít a korai fázisú startupok számára, ahol még csak az ötlet létezik, vagy egy nagyon korai prototípusa egy későbbi terméknek. Egyik legnagyobb feladatuk, hogy egy csoportból hatékonyan működő csapatot formáljanak, kialakuljanak a csapaton belüli szerepek és felelősségi területek, valamint, termék piaci validációja is a megtörténjen. Az, hogy ez milyen hosszú folyamat, több tényezőtül is függ; egy technológiai alapú megoldás esetén néhány hónap, míg más iparágaknál ez hosszabb is lehet. Az időtartam tehát nagyon különböző, de a cél azonons: kiderüljön, lesz-e termékből piacképes végtermék, vagy sem. A startupok egy része, akik elkezdik a programot, nem is fejezik be, mert kiderül, hogy az ötlet nem elég erős, a csapat nem tud együtt dolgozni vagy a csapattagok projekt iránti elkötelezettsége különböző.
Andrea szerint fontos minden esetben átbeszélni a csapatokkal, hogy egy sikertelen projektet ne kudarcként éljenek meg, hiszen, ha egy projekt nem valósul meg, az nem feltétlen az alapítót minősíti. Általánosságban elmondható, hogy a nagy sikeres vállalkozók mind sorozatvállalkozók, akiknél a siker 6-8-10 vállalkozás után jön el. Szerinte a vállalkozás egy tanulási folyamat, és azt szükséges hangsúlyozni, mit tanultál, hogy mit lehet tanulni és a következő projektbe azt beépíteni. Gyorsan fejlődni pedig azok tudnak, akik nem félnek szembesülni a visszajelzésekkel, és ezeket az információkat felhasználva hozzányúlni az eredeti ötletükhez. Az, hogy a kudarcokból is tudjunk tanulni, egy képesség, ami megszerezhető és fejleszthető. Az iLab-ben is arra törekszenek a program során, hogy egy olyan környezetet teremtsenek meg, ahol a folyamatos tanulás lehetősége biztosított. Rengeteg tehetséges emberrel találkozik, és látja, hogy vállalkozónak lenni nehéz pálya. Sokszor látja, hogy kimerülnek, éppen ezért sokat beszélnek arról is, hogy hogyan tudnak kialakítani egy egyensúlyt.
2016 óta már több mint 85 startupot tudhatnak maguk mögött, amiket inkubáltak. Manapság 5-6-szoros túljelentkezés van náluk, ezért feladataik közé tartozik, hogy a kiválasztási folyamataikat úgy alakítsák ki, hogy azokkal a vállalkozásokkal dolgozhassanak, amiknek a legtöbb segítséget tudják nyújtani. Különleges egyetemi struktúra az ő programjuk, ugyanis a diákokat nagymértékben bevonják a csapatokkal való együttműködésbe az úgynevezett capstone projekteknek, vagy a kifejezetten jogi ssegítséget nyújtó ’LLM Clinic’-nek köszönhetően.. A projekt során a diákok egy 8 kredites munkamennyiséget – ez 3-4 hónapnyi munkát jelent – egy startupnál tölthetnek abból a célból, hogy belelássanak a működésükbe, és szaktudásukkal segítsék a vállalkozókat, aminek teljesítése után a hallgatók több esetben munkavállalóként csatlakoznak a startup-okhoz.ű
Egyik sikeres startupjuk a Talk-A-Bot, ami egy chatbot ügynökség. Amikor elkezdtek ennek megvalósításával foglalkozni, ez a megoldás még nem létezett a magyar piacon, sőt maga a Facebook is abban az évben nyitotta meg a chat funkciót. A csapat viszont jól tudott ezzel a lehetőséggel élni, és nagyon gyorsan lefedték a piac nagy részét. Ehhez az kellett, hogy a csapattagok régóta ismerték egymást, jól tudtak együtt dolgozni, jól le voltak osztva a szerepek, ezáltal minden területnek megvolt a vezetője, és mindemellett volt egy komoly fejlesztői tapasztalat is a háttérben, amire tudtak támaszkodni.
Egy másik startupjuk, amire nagyon büszke, az a BrokerChooser, akik egy olyan algoritmust fejlesztettek ki, aminek alapján a befektetők és a brókercégek könnyedén meg tudják egymást találni. Az alapítók azt a problémát ismerték fel, hogy akik brókercéget keresnek, azok azt az országhatáron belül teszik, mivel nem ismerik a nemzetközi lehetőségeket. Mivel a jogi szabályozás ezt lehetővé teszi, ők készítettek egy ennek megoldására szolgáló platformot. Mikor megjelentek az iLab-nél, még csak egy excel táblázatuk volt jó brókerekkel, ma pedig már egy olyan kifinomult algoritmusra alapuló platformjuk van, ami komoly referenciává vált a nagyvállalatok számára is.
Az InnovationsLab-hez mentorok is jelentkezhetnek, akiknek szintén segítenek abban, hogy megértsék, min megy át egy kezdő vállalkozó. Tavaly ezt amerikai példákkal segítették, de szeretnék ezt továbbra is folytatni. Rendszeresen jelentkeznek a social media felületeiken, mint a Facebook, a LinkedIn vagy az Instagram, de a weboldaluk is rendelkezésre áll, ha szeretnénk róluk újdonságokat olvasni.
*Suppan Márton
Suppan Márton | Peak Financial Services
Suppan Márton, fintech szakértő és a Peak Financial Services alapító igazgatója is egyetért abban, hogy valamilyen módon minden egyetemi hallgatót be kellene csatornázni egy ilyen inkubátor programba. Ő irigyli azokat, akik részt tudnak venni ilyen programokban, hiszen, amikor ő indította a Peak-et 2013-ban, akkor még nem voltak ilyen lehetőségek Magyarországon. Ebből kifolyólag nagyon sokat hibáztak, bár ezeket jó tanulópénznek tartja, elmondása szerint, ha ezek nem lettek volna, az tudáshiányhoz vezetett volna, ami gyengébb alapot jelentene számukra.
Az alapítás egy felismeréssel kezdődött, miszerint szükség lenne Magyarországon egy egyszerűbb fizetőeszközre annál, mint hogy besétálunk egy bankfiókba, nyitunk egy bankszámlát, majd 3-4 hét múlva kézhez kapunk egy bankkártyát. Ezután néhány hónap alatt összeraktak egy olyan infrastruktúrát, mint amilyet ma szolgáltat például a Revolut, de ők alapvetően nem a végfelhasználókra fókuszáltak, hanem infrastrukturális fejlesztésre és szolgáltatásra. A vállalat három pillérből áll össze: fintech termékfejlesztés és szolgáltatás, fintech tanácsadás és portfolió. Bár elsőre érdekesnek hangozhat együtt ez a három pillér, szerinte nagy kohézió van közöttük.
Az 1. pillérben, a Peak Fintech Solutions-szel egy olyan neobanki platformot adnak akár pénzügyi vagy nem pénzügyi vállalkozásoknak, amivel Revolut-szerű termékeket tudnak költséghatékonyan és gyorsan piacra vinni. Példának említette, hogy ha ma egy bank szeretne piacra vinni egy Revolut Union zsebpénzkártyát a 7-18 éves korosztály számára, az a legjobb képességű régiós bankoknál is beletelhet 2-3 évbe és 500 millió és 2 milliárd közötti összegbe. Az ő platformjuknak viszont ezt ki tudják szolgáltatni, és egy service-alapú modellben 3-6 hónapos előkészületi idő után a fenti költség töredékéért – az eredeti költségek 5-10%-a – piacra vihetik a terméket. Ez a termék lehet akár végleges termék, de akár egy pilot termék is, amin tesztelni tudnak, mielőtt belevágnak a nagy fejlesztésbe. Összességében elmondható, hogy gyorsan és kompakt módon tudják odaadni a szolgáltatást a partnerek részére. Az extra ebben a szolgáltatásban az az, hogy olyan nem pénzügyi szegmensek is igénybe tudják venni ezt a szolgáltatás-alapú modellt, akiknek nincs például pénzügyi engedélyük.
A 2. pillér azért jött létre, mert azt látták, hogy nem elég, hogy ők ilyen elemeket visznek a szolgáltatókhoz, hiszen nem teljesen látják át, hogyan is érdemes használni. Nekik pedig rengeteg tudásuk gyűlt fel az évek során, legyen szó technológiáról, üzletfejlesztésről vagy termékfejlesztésről. 1000 feletti céget néztek végig, és kezdtek el monetizálni, majd létrehozták a Peak Science brandet, ami egy kutató-tanácsadó tevékenységet űző részleg a Peaken belül. Olyan önálló entitáns, ami önálló költségekkel és bevételekkel rendelkezik, és ami a cégcsoport tavalyi bevételének több mint 50%-át adta. Ami viszi ezen a területen a költséget, az az, hogy nem csak tanácsot adnak, hanem kutatnak is. Vannak olyan kiszemelt területek, amikről azt gondolják, hogy lesz rá ügyféligény. Ilyenkor ezekre ráfókuszálnak és végigelemzik, hogy van-e rá szükség? Igyekeznek ezt a tudást értékesíteni, főként a fenntartható és zöld pénzügyi termékek piacára, a családi bankolás piacára és a kkv pénzügyekre fókuszálva. Ez a három fő témájuk, de vannak altémáik is.
Ha szükséges, kölcsönadnak saját csapattagokat is más projektekhez, de üzletfejlesztésben és termékfejlesztésben is segítik a partnereket. Van egy projektjük, amit Márton még nem nevesített meg, hisz nem jelent még meg a piacon, ami egy 120 ezer főt foglalkoztató, orvostechnikai eszközöket gyártó, nemzetközi multinál kezdett el felépülni. Ez a vállalat felkereste őket azzal, hogy szeretnék a munkavállalóikat érzékenyíteni a fenntarthatóság felé, és ehhez kértek tanácsot. Ennek köszönhetően létrejött egy employee benefit applikáció, ami összekapcsolódik open-banking alapon a munkavállalók bankkártyáival, és költés alapon monitorozza azt, hogy mennyi a CO kibocsátásuk, ezt hogyan lehetne csökkenteni, illetve lehetőség van ehhez kapcsolódóan a belső pontgyűjtésre is, ami a vállalaton belüli fenntarthatóság ösztönzését támogatja.
A 3. pillér pedig a hírszolgáltatás. Márton 6 éve indította el a Fintech Világa rádióműsort a Trend Fm-en, és éppen múlthét pénteken került adásba a 300. felvétel. A rádióműsor létrehozására egy évre megjelent a fintech.hu hírportál, amin keresztül azóta több mint 4000 cikk jelent meg. Márton úgy gondolja, hogy ez a pillér erősíti a másik két pillért. Azóta a médiaportfoliójukban megjelent két másik új rádióműsor is: a Zöld Pénzügyi Percek és a Blockchain Percek, de elindították saját hírlevelüket és a Fintech Sparks online kiadványukat is, aminek az első számában a tavalyi év fintech top sztorijait ismertették.
A médiaportfolióval világos a céljuk: közérthető módon, nagyon kézzelfoghatóan kommunikálják a fintech piac változásait, újításait, trendjeit, és ne csak a szűk rétegnek, ami ma körülbelül 1000 fő szakmabelit jelent, hanem bárki másnak is, akit érdekelhet ez a világ.
Visszagondolva Márton örül annak, hogy nem podcast-csatornát indított, hanem rádióműsort, mivel nagyon szeretik az együttműködést a Trend Fm-el. Jelenleg a hallgatójuk száma meghaladja a 10 ezer főt, és ehhez nem kellett azzal foglalkozniuk, hogy felépítsék ezt a bázist, hiszen a rádiónak már megvolt a saját hallgatóbázisa. Nekik ezt már csak bővíteniük kellett.
Márton végezetül elmondta, hogy óriási potenciált lát a magyar fintech világban, de vannak olyan speciális akadályok, amik visszatérő akadályok, és nem tud megbirkózni vele a szektor, de nem csak a fintech szektor, hanem általánosságban a magyar startup szektor. Vannak azonban olyan sikersztorik, amikre nagyon büszke, például a Scheon, ami hatalmas sikerpályán van.
Egyik probléma, hogy hiányoznak az inkubációs programok és az okosabb kockázatitőke piac. A másik probléma, ami nem magyar specifikus, inkább régiós sajátosság, hogy
inkubáció nagyon kell. au hiányzik, okosabb kockázatitőke piac kell, pici a magyar piac, régiós sajátosság, hogy nehezen tudnak kitörni a belföldi valóságból. Innovatív megoldások vannak a régióban, de nem tudnak a nemzetközi piacra lépni – hozzátette, ez nekik is nehézséget okoz. Ezek miatt viszont úgy gondolja, hogy hatalmas fejlődési potenciál van előttük, amiért érdemes küzdeni.
*Sztárüzenet
Szőcs Renáta & Meggyes Csabi | Sztárüzenet
A Sztárüzenet nevében most két vendég jelentkezett be, Szőcs Renáta és Meggyes Csabi énekesek, azért, hogy bejelentsék, őket érte az a megtiszteltetés, hogy a Sztárüzenet platform legújabb szolgáltatását, a letölthető extra funkciót ők tesztelhetik elsőként. Ennek megvalósításához készítettek egy Valentin napi duettet Szívünk ünnepén címmel, ami bár elérhető a megszokott platformokon, most különlegességként a szólóverziók megvásárolhatók lettek a Sztárüzenet oldalán. A szerelmes dalnak további a különlegessége, hogy Gajdos Attila szerezte, Sándor Évi, a Together Gospel Singers énekese, zongorázott és vokálozott alatta, míg a dalt Szántó Sándor, humorista keverte.
Csabi elmondta, hogy a rajongók nagyon kedvesen fogadták mind a duettet, mind a letölthető szóló-verziókat is, és az is elmondható, hogy az idősebb korosztály is könnyedén meg tudta vásárolni a tartalmakat. Reni szerint ez egy nagyon érdekes támogatási forma, hiszen, mivel nem ingyenes tartalomról van szó, így az alkotónak is nagyon oda kell figyelnie arra, hogy tényleges értékkel bírjon az adott tartalom. Éppen ezért nagyon hálásak a Sztárüzenetnek és a Tőkeportál befektetőinek is, amiért lehetővé teszik ennek a víziónak a megvalósulását. Már most is épp a következő letölthető tartalmon gondolkoznak, de természetesen ők és a dal létrejöttében résztvevő alkotók is rendelkezésre állnak a továbbiakban is a személyre szóló videó-üzenetek megrendelések elkészítésére is.
Ha Te is szeretnél részt venni ennek a víziónak az elérésében Sztárüzenet részvényesként, jelezd befektetési szándékodat a kampányukba!
*Syrius
Toma Zoltán | Syrius
Toma Zoltán, a Syrius alapítója kezdetben röviden bemutatta, mivel is foglalkozik a vállalata. A cég 2000-ben kezdte meg a működését. Kezdetben elektromos kéziszerszámok, fémipari és benzinmotoros gépek értékesítésével foglalkoztak, majd ez elindult egy olyan irányba, hogy el kezdtek szakosodni inkább csak a fémipar, főleg a hegesztés és plazmavágás irányába. A Syrius versenyelőnye a legjobb ár-érték arány. Nagyon sok piaci szereplő van, ezek közül pedig nagyon sokat csakis kizárólag piaci szereplőnek tekintenek, versenytársaiknak már kevesebbet, ha erre a tényezőre gondolnak. Emellett a jó szervizszolgáltatásuk is egy nagyon jó támogatás.
Zoltán elmondta, hogy ők az egyetlen olyan magyar cég jelenleg, akik külföldi versenytársaikkal egy technikai szinten tudnak gépeket piacra dobni, ebből kifolyólag külföldi terjeszkedést terveznek. A versenytársak összehasonlításában azokkal a márkákkal hasonlítják össze magunkat, akiket a vevőik hasonlítanak hozzájuk. Ilyen versenytárs az ESAB, a FRONIUS és a KEMPPI is. Sokkal gazdaságosabb árakat produkálnak, továbbá sokkal szélesebb termékkínálatuk is van, és weldometer-e senkinek sincs jelen pillanatban. Problémájuk az az, hogy a megnövekedett termékkeresletet nem tudják kielégíteni. Az elindított fejlesztéseik meg vannak rekedve, és a kigondolt fejlesztések egy része fiókban maradt. A nagyobb készlet felállítására azért is lenne szükség, mert a jelenlegi piaci környezetben a gyártók lelassultak, ezért kétszeresére kell növelniük készleteiket, hogy az értékesítést minden nap meg tudják oldani.
Az elindított fejlesztéseik befejezése ugyanilyen fontossággal bír. A proficut finomsugaras plazmavágójuk viszont végre elkészült, ennek piacradobása szükséges, a lézerhegesztésben mindenképpen további fejlesztésekre van szükség, és a weldometer fejlesztését is be kell fejezni – Zoli reményei szerint erre még az idén sor kerülhet.
A cég direkt értékesítéssel értékesíti a termékeit. Jelenleg hat fő értékesítővel dolgoznak, ezeknek a további növelése mindenképpen szükséges a forgalmi célok eléréséhez. Az értékesítői csapat bővítése viszont csakis akkor indulhat el, ha a termékkínálatuk és készletük megnő. A havi 100 millió forintos forgalom eléréséhez húsz profi értékesítőre van szüksége a cégnek. A fejlesztések és a jövő szempontjából mindenképp az NC és a CNC gépeket és a robotalizálást látja egy erős útnak. Erre fognak időt és energiát fektetni a következő években. A lézerhegesztés egy nagyon új technológia, ami még gyerekcipőben jár, de ők ki szeretnék venni belőle a részüket. A tőkebevonás után azonnal el tudnák kezdeni a fejlesztéseiket, ezzel újabb termékek fognak a piacra jönni, amik további forgalomnövekedést fognak hozni számukra. Az értékesítői hálózat bővítésére azért is van szükség, mert a jelenlegi aktív 300 fős vevőszámukat 1500-ra szeretnék növelni.
Vilmányi Zoltán, a cég vezető szerviztechnikusa arról számolt be, hogy olyan márkafüggetlen szervizük van, amiben a saját gépeiket szervizelik, illetve a piaci igényeknek megfelelően más márkákat is. A cégeknél helyszínen hegesztőgépek biztonsági felülvizsgálatát és verifikálását is vállalják. Műhelyükben négyen javítják a hegesztő, plazmavágó és fémipari gépeket. Kiemelte, hogy a Syrius számára nagyon fontos, hogy saját szervizt üzemeltessen a terméktámogatás miatt.
Füst Máté, fejlesztőmérnök elmondta, hogy a Miskolci Egyetemmel karöltve fejlesztenek egy, a hegesztőberendezések általános tulajdonságait mérő, vizsgáló és feldolgozó egységet, amit Weldometer fantázianévvel illettek. Ez a modul mérni fogja a feszültséget, az áramerősséget, a környezeti viszonyokat, mint a hőmérséklet, páratartalom, és van belső óra modulja, hogy ezeket időbélyegzővel is ellássa. Ennek a rendszernek az lenne a lényege, hogy pontosan nyomon lehessen követni a hegesztő szakember munkáját, annak minőségét és idejét. Ez több szempontból, minőségbiztosítási és költségvetési szempontból is rendkívül hasznos lehet. Maga az eszköz nem egy végtermék lesz, hanem szolgáltatásként szeretnék nyújtani. A szolgáltatást majd online lehet igénybevenni bármilyen cég vagy cégcsoport által, és mivelhogy a rendszernek a fő lényege az univerzalitás, igazán jelentős árbevételre számítanak általa.
Petró Anita, gazdasági vezető azt mutatta be, hogy az üzleti terv összeállításánál 3 fő dologra helyezték a hangsúlyt. Az egyik a készletterv felállítása. Minél nagyobb készlettel rendelkezik a cég, annál gyorsabban tudja kiszolgálni az igényeket. A másik fontos dolog, ha van készlet, akkor meg lehet növelni az értékesítők számát is, ami bevételnövekedést eredményez. A harmadik pedig a fejlesztések területén elsősorban a weldometer befejezésére és piacradobására helyeznék a hangsúlyt, majd másodsorban pedig a lézervágással és kézi lézerhegesztéssel foglalkoznának. Ezután néhány számadattal támasztották alá a terveiket.
Az árbevételt 454 millió forintról 1,5 milliárd forintra szeretnék megnövelni 5 év alatt. Az EBITDA közel 65 millió forintról 306 millió forintra fog növekedni a terveik szerint. A költségeik pedig 400 millió forintról 1,2 milliárd forintra fog emelkedni, ebből mind a fix költséget, mind a változó költségek emelkedése értelemszerűen az árbevételnövekedésével együtt fog változni. Az eredményüket 54 millió forintról 266 millió forintra szeretnék növelni 5 év alatt. 50 és 138 millió forint között szeretnének tőkét bevonni a cégbe, ennek 52%-át kimondottan a készletnövelésre fordítanák, 38%-át pedig gépek beszerzésére. A gépeket nem csak bemutatás céljára szeretnék használni, hanem bevonnák a termelésbe is. Marketing költségre pedig a tőke 4%-át szeretnék felhasználni. Szerencsére a marketing tevékenységük az évek alatt meghozta a várt hatást.
Ezt Müller Anna, PR és marketing vezető is igazolta. Napi szinten kommunikálnak a közösségi média felületeiken, mialatt nagy energiát fektetnek arra is, hogy az érdeklődők betekintést nyerhessenek a cég mindennapjaiba. Céljuk, hogy folyamatosan fejlődhessenek, így igyekeznek változatos reklámeszközöket alkalmazni. Arra törekszenek, hogy minél több partnerhez eljusson a nevük a kimagasló minőség nevében.
Ha Téged is meggyőztek a számok, és részt vennél ebben a történetben, regisztrálj elő a kampányra, hiszen hamarosan indul zárt szakaszban!
*Recash
Zádor Balázs | Recash
Zádor Balázs, a Recash fintech startup egyik alapítója és ügyvezetője a már piacon megjelent alkalmazást mutatta be, hiszen nemrég bejelentésre került, hogy ők is közösségi finanszírozási kampányt indítanak a Tőkeportálon.
Balázs szándékosan egy sokak számára ismeretlenül csengő fogalommal kezdte a mondanivalóját. Ők az Európai Unió egyik első PSD2-es szolgáltatótársasága. Tette ezt azért, mert ahhoz, hogy megértsék az emberek, hogy mit csinálnak, ismerniük kell, hogy mit takar ez a fogalom. A PSD2, ami egy rövidítés, az Európai Unió második fizetési szolgáltatási direktívája. Ez annyit jelent, hogy gyakorlatilag a Felhasználói bankszámla adatok elérhetővé válnak bizonyos engedélyezett, szigorúan szabályozott keretek között működő társaságok számára. A cél ezzel az, hogy innováció épülhessen erre a típusú adatra. Balázsék erre az adathalmazra egy marketingeszközt építettek, amely a Felhasználók számára egy – a bankkártyás vásárlásokat követően pénzvisszatérítést, azaz cashback-et adó – mobilapplikációt jelent.
Arra a kérdésre, hogy milyen problémát láttak és oldottak meg, azt látják válasznak, hogy jelenleg, ha valahova be kell illeszteni a Recash-t, akkor a tradicionális hűségprogramok közé illeszkedik, ahol az egyik legnagyobb probléma a Felhasználói oldalról az az, hogy mindig felmerül valamilyen teendője a Felhasználónak. Legyen szó akár egy hűségkártya használatáról, QR kód beolvasásról, vagy egyes esetekben szkennelt nyugta visszaküldésének kényszeréről. Ezek a tényezők mind-mind frusztráló körülmény jelentenek a Felhasználók számára. A résztvevő partnereknél pedig az figyelhető meg, hogy az eddig megszokott rendszerek kiválóan alkalmasak arra, hogy erősítsék a fogyasztói hűséget, viszont alkalmatlanok a piaci részesedés növelésére, hiszen a hagyományos programokkal a társaságok kizárólag a saját fogyasztókat tudják megszólítatni. Ezeket a problémákat látva egy olyan applikációt építettek, amely a bankszámlaadatok birtokában automatikus cashback-et ad a Felhasználóknak a partnereknél történt bankkártyás vásárlásait követően. Ebben az igazi innováció a Felhasználó oldaláról az, hogy az egyperces, mindössze egyetlen email-címmel történő regisztrációt követően a rendszer használata teendőmentes, hiszen a pénzvisszafizetések a vásárlás lekönyvelését követően 6 órán belül automatikusan megérkeznek. A partnerek szempontjából pedig egy olyan marketingeszköz, amely eddig nem létezett, hiszen rajtuk keresztül elsőként tudnak a versenytárs vásárlókra targetálni, majd stabilan megtartani azokat.
Azonban a háttérben ettől sokkal többről van szó, hiszen olyan intézetek számára képesek adatokat szolgáltatni, mint kereskedelmi bankok, nem számlavezető pénzintézetek, közműtársaságok vagy éppen telekom cégek, melyek számára eddig nem voltak elérhetőek ilyen szintű adatok a Felhasználóikról. A vállalatba eddig két kockázatitőke társaság fektetett be, valamint a partnerek száma és nevük is validálják a koncepció életképességét. Amellett, hogy már számos bankot integráltak a rendszerbe, jelentős versenyelőnyben vannak, ugyanis mire megvalósul az engedélyeztetési folyamat, és megtörténik az API-k integrálása, az akár másfél évet is igénybe vehet – ők ennyivel már előrébb járnak. Az üzleti modelljük egyszerű és transzparens; a partnerek által felajánlott jutalék 25%-át kapják meg.
Még csak a cashback üzletág számadatait vették figyelembe a tervezésnél, így azt látják, hogy a 30 ezer eurós megújuló árbevételt őszre tudják elérni. Jelenleg 22 ezer regisztráltjuk van és több mint 100 partnerük, ami nyár óta jó eredmény. A következő hónapok feladata a vállalkozás skálázása lesz. Ennek eléréséhez a közösségi finanszírozási kampányukon keresztül 80-120 milliós forintos befektetést szeretnének összeszedni, aminek elsődleges felhasználása a marketing és sales területen mutatkozna meg. Balázs azt is elmondta, hogy azért döntöttek most a Tőkeportál mellett, mert PR valamint a további tőkebevonás szempontjából komoly és fontos sikerként tekintenek egy közösségi tőkebevonásra, főként, hogy ebben már jelenleg meglévő Felhasználóik is részt vesznek. A PSD2 2019 szeptember 14-én lépett életbe, de a magyar bankok kezdetben nem teljesítették a követelményeket, így csak tavaly nyáron tudták az első magyar bankot integrálni, az első nagyobb marketingkampányt is most fogják indítani. A nemzetközi terjeszkedést a cseh, szlovák és dán piacra a sales folyamatok előkészítésével megkezdték. Az exit tekintetében többféle elgondolásuk és tervük is van, szerinte kézenfekvő lenne egy partner általi felvásárlás, de tárgyalnak szakmai befektetőkkel is az Egyesült Államokból, illetve a tőzsdére lépést sem zárja ki.
Balázs végül arra is kitért, hogy a partnerekkel olyan kereskedelmi alapon történő marketing megállapodásuk van, miszerint a cashback-ket a partnerek állják, de ezt a Recash előfinanszírozza a Felhasználók számára; az összeggel a Felhasználók szabadon rendelkezhetnek. Az applikációt egy információs applikációnak tartja, amivel nincs teendőjük a Felhasználóknak, csupán letölteni és regisztrálni. Nem foglal sok helyet a telefonokon, a funkciója, hogy értesítést kapjanak a legújabb ajánlatokról, így nem gondolná, hogy mindenfajta kiegészítővel kellene kiegészíteni az appot. Szerinte ez mindig is egy egyszerű alkalmazás lesz, inkább az adatszolgáltatási háttérben lesznek további komolyabb teendők.
Ha Te is hiszel a Recash innovatív megoldásában, regisztrálj elő a kampányukra, hogy elsők között értesülhess a kampány legújabb információiról! Ha pedig még többet szeretnél megtudni róla, olvasd el a Portfolio által róluk készült cikkét.