#TŐKEPORTÁL RENDEZVÉNY
Kanapé Pitch & befektetői találkozó Vol. 50. | Mi fán terem a jó vállalkozó? 👨💼
A Kanapé Pitch 50. epizódjában ezúttal is a Future Proof Consulting irodájából jelentkezünk be, újfajta, hibrid módon: az epizód egy részét korábban felvettük, ugyanakkor az adás időzítésével ugyanúgy lehetővé tesszük a kérdezést élőben, és a szereplők online, real-time válaszolnak 😃
#Támogatónk
#Vendégek
A Tőkeportál kiemelt missziója a hazai startup-ökoszisztéma aktív támogatása és fejlesztése, ezért minden alkalommal neves szakértők osztják meg tapasztalataikat a Kanapé Pitch közönségével.
Vendégünk:
- Moll János | Ifjúsági Vállalkozásélénkítő Egyesület, Elnök
- Horváth Balázs | Startup Grind, alapító
- Csíki László | Bizdev.hu, alapító & üzletfejlesztési tanácsadó
A Syrius és a Recash kampánygazdái is ismertetik a legújabb fejleményeket és híreket a közösségi kampányok kapcsán.
#Témánk
Az adást a Best of Kanapé Pitch 2 videoval kezdjük! 😄
Moll János – IVE (03:26 – 19:59)
Moll János, a Corvinus Egyetem Vállalkozásfejlesztési Intézetének Egyetemi Docense és Tudományos Munkatársa, a Tőkeportál mentora és az Ifjúsági Vállalkozásélénkítő Egyesület elnöke bemutatja az Egyesületet, amely több száz vállalkozás elindulását, alapítását segítette elő. A 2009-ben egyetemi oktatók által létrejött szervezetről és annak tevékenységéről beszélgetünk.
Megtudjuk, hogy a viszonylag hosszú név mögött elsőre egyszerűen hangzó feladatok ellátása húzódik meg, mint
- a vállalkozásra való felkészítés,
- az ötletek és a tőkék találkozásának megteremtése
- a fiatal vállalkozók fontosságának megismertetése a döntéshozókkal.
Moll János több évtizedes tapasztalattal állítja: a megvalósítás komoly akadályokba ütközik:
- a pénzügyi és vállalkozói kultúra fejletlensége
- a bizalom, az üzleti etika és prudencia hiánya.
Beszélgetésünk során kitérünk arra is, hogy miért fontos ezeket az akadályokat leküzdeni, illetve, hogy miért fontos megteremteni a befektetésekhez a jogi biztonságot, ahogy a Tőkeportál is teszi. János egyik szellemes mottója is elhangzik: míg bt-t jó ismerősökkel, kft-t pedig saját tőkével alapítunk, igazán nagy dolgokat mások pénzével lehet véghezvinni – és ez a Zrt. Ezt szolgálja a crowdfunding: míg a sok kis megtakarítás külön-külön elégtelen egy vállalkozáshoz, azok együttese már képes lehet akár egy nagyobb beindításához.
Syrius – Elindul a visszaszámlálás! ( 20:00 – 22:37)
Toma Zoltán, a Syrius tulajdonosa és kampánygazdája nagyszerű hírekkel jelentkezik be, pontosabban számadatokkal. A tavalyi számok alapján a forgalom elérte a 250 millió forintot 37,8 millió forintos eredménnyel – ami bár nagyon jól hangzik, Zoltán céljait még nem érik el.
Az idei adatok már most felülmúlták a várakozásokat, ugyanis március elejére elérték a 136 millió forintos megrendelési állományt, amit, ha kiegészítenek a tavalyi évről áthúzódó megrendelésekkel, akkor a teljes évre kitűzött 454 millió forintos cél közel 40-45%-nál járnak. Emellett pedig olyan fejlődéseken mennek keresztül, amik nagyban erősítik a cég márkájának erejét: a Proficut rendszer mellé megtörtént a finomsugaras plazmavágó asztal és lézervágó asztal megrendelése is!
Bár a kampányindítást a tavalyi évre tervezték – ami a cégátalakulás bonyolult folyamata miatt nem történhetett meg – most már biztosak abban, hogy ha a kampánnyal elérik az ideális tőkeállapotukat, akkor a cég szárnyalni fog, így Zoltán mindenkit arra ösztönöz, hogy bizalom mellett pénzt is fektessenek a vállalkozásba.
Horváth Balázs – Startup Grind ( 22:39 – 41:20 )
Horváth Balázs, a nemzetközi Startup Grind hazai közösségének az alapítója bejelentette, hogy együtt fognak dolgozni a Tőkeportállal a Mentorplatform fejlesztésében – ami Mentor-Partner Platformmá alakul a közeljövőben–, ugyanis mindkét szervezet célja az, hogy a startupokat és az őket körülvevő ökoszisztémát egy platformra tudjuk hozni, ezzel elősegítve a vállalkozásfejlesztést.
A Startup Grind, az elmúlt években a világ legnagyobb startup- és vállalkozói hálózatává nőtte ki magát. A 2010-ben Amerikából elindult és mára kiterjedt globális hálózattal rendelkező szervezet célja, hogy a startupok, technológiai cégek számára egy olyan platformot nyújtson, ahol a legkülönbözőbb szereplők egymásra találnak, és együttműködnek – ezzel megkönnyítve a vállalkozók dolgát, valamint, hogy az országos ökoszisztémák fejlődni tudjanak egy széles kapcsolati háló segítségével. Arra pedig, hogy az üzlet és a jótevés kéz a kézben tudjon járni, az igény folyamatosan nő.
Jó példa lehet erre a World Summit Awards, aminek már több mint 10 éve célja az, hogy a társadalmi, környezeti és fenntarthatósági innovátorokat felkutassa és kiállítsa. A WSA nemzetközi mezőnyébe pedig Balázsék bejuttatták a hazai Colibri Charity-t, ami egy ingyenes böngésző kiegészítő, amivel automatikusan adomány gyűjthető az online vásárlások után, ami bejutott a Top 15 European Young Innovators kategórába.
Balázsék munkájának eredményeként a számos országban megrendezett EWC vállalkozói verseny hazai fordulójában több magyar startup is részt vett. Az indulók között volt a MedInnoScan, mely egy orvosdiagnosztikai szolgáltatás mesterséges intelligenciával, aki sikeresen továbbjutott a következő körös selejtezőre, és végezetül bekerült az EWC Top100 vállalkozói közé.
RECASH – mikor indul már? ( 41:21 – 42:34 )
A RECASH kampánya kapcsán Korchmáros Sára, a vállalat kereskedelmi vezetője jelentkezik be, hogy ismertesse a kampánnyal kapcsolatos legújabb fejleményeket. Az alig pár hete bejelentett közösségi finanszírozási kampány előregisztrációja minden várakozást felülmúló érdeklődést mutat, és az előrejelzések már most nagyon pozitívak, ugyanis az előzetes befektetni kívánt összegek már most elérték a kitűzött célt, ami már csak a megvalósításra vár! Külön öröm, hogy megvalósult az is, amit a Tőkeportál mindig hangsúlyoz: a befektetőkből felhasználók, a felhasználókból pedig befektetők lesznek egy közösségi finanszírozási kampány során.
Csíki László – Bizdev.hu ( 42:36 – 1:02:50 )
Csíki Lászlónak, a Tőkeportál mentorának a szakterületei közé a vállalkozásfejlesztés, az üzletviteli tanácsadás és a tőkebevonási tanácsadás tartozik. Vele főként startupok finanszírozási lehetőségeiről esik szó, hiszen az ő esetükben nemcsak a tőkéhez való hozzáférés nehéz, hanem az is, hogy valóban olyan tőkéhez férjenek hozzá, amit érdemben fel tudnak használni, mivel más tőkére van szükség korai fázisban, mint érettebb fázisnál, főleg, hogy az induló fázisban még sokszor a 4F sem áll rendelkezésre (család, alapító, „bolondok” és barátok vagyona), vagy nem elegendő egy valóban innovatív termék kifejlesztésére sem.
Itthon a tőkekínálati oldalon a szereplők jellemzően elkülöníthetőek aszerint, hogy milyen preferenciák mentén fektetnek be. Nagyon sok hazai intézményi befektető termék- vagy szolgáltatás fejlesztési fázist nem finanszíroz, csak már piac által validált termék, üzleti modell megléte és kezdeti árbevétel megjelenése után tárja ki kapuit a startupok előtt. A vissza nem térítendő pályázati lehetőségek itthon pedig szigorú előfeltételekhez kötöttek, ezért sokszor nem jönnek számításba egy induló vállalkozás számára.
Pénz és pénz között is óriási különbség van. Minden vállalkozásnak, de különösen egy startupnak ismernie kell a sajátosságait és lehetőségeit és eszerint megválasztani a finanszírozás időzítését, mértékét és formáját, ugyanis ez kritikus a jövőjére nézve. Ezért érdemes ezzel szakértőhöz fordulni, ami indulásnál sokszor ingyenes vagy minimális költséggel jár.
László saját vállalkozása, a bizdev.hu egyfajta stratégiai szaktanácsadás, mely a cégektől összegyűjthető adatokra építve egy reális és tartós növekedési pálya felállításában segít. A korábban elért, és a jövőben reálisan megcélozható növekedés az árbevétel és a haszon maximalizálásán túl pedig a cég finanszírozásának szempontjából is kritikus, hiszen ettől is függ, hogy kitől, mikor és milyen feltételek mellett tud a vállalkozásnak további forrást bevonnia.
#Beharangozók
Ismerd meg vendégeinket!
@Moll János
Moll János | Ifjúsági Vállalkozásélénkítő Egyesület, Elnök
Az egyetem után a kiskereskedelemben, először, mint bolti eladóként dolgoztam, (ott volt boltvezető Baldauf László, a CBA alapítója), majd boltelszámoltatás, üzletirányítás, végül hálózatfejlesztés területekkel foglalkoztam. Innen származik az első krédóm: ismerd meg, vegyél részt a közvetlen (fizikai) végrehajtásban, gyűjts itt tapasztalatot, kellő elméleti felkészültséggel igen rövid idő alatt kiismerhetők az üzleti folyamatok, a rendszerek sajátosságai, problémái és legtöbbször lehet találni javító-fejlesztő megoldásokat.
A szakmai pályám során több ágazatban dolgoztam: a kiskereskedelemben, nagykereskedelemben, szervező intézetnél, iparvállalatnál, bejárva a ranglétrát a gyalog-dolgozótól az egységvezetőn át a vezérigazgató helyettesig. A munkaterületeket tekintve pedig a bolti eladástól a munkaszervezésen, beruházás előkészítésen át a pénzügy, könyvelés területeit követően vállalkozások-alapítása, -szervezése, majd a gazdasági igazgatói szakterületig. Innen származik a második krédóm: csinálj valami mást is, többet is mint amivel megbíztak, vegyél részt aktívan a szervezet életében, tedd magad vezetővé (vállalkozz és tedd magad vállalkozóvá), maradj jó kapcsolatban a beosztottakkal, segíts nekik (kibontakozni) és hasznosítsd a képességeiket, késztetéseiket, tudásukat.
Oktatói-kutatói állást is vállaltam különböző egyetemeken, részt vettem több tantárgy kialakításában, bevezetésében, több kutatási téma kidolgozásában, tananyagok készítésében. Ezek alapján nyertem el a címzetes egyetemi docens címet. Alapító tagja vagyok egyesületünknek és a Spin off Klubnak. Miután nyugdíjba mentem, az oktatás megmaradt a BCE Kisvállalkozás szakirány nappali és tanári levelező szakon. Innen a harmadik krédó: folyamatosan képezd magad, nevelj másokat, törődj a fiatalokkal, a tanítás tanít. Rendkívül fontosnak tartom a fiatalok vállalkozási ismereteinek és képességeinek fejlesztését!
Fiatal korom óta rendszeresen sportolok, hol egyesületben, hol amatőr módon. Például egy baráti társasággal 30 éven át minden hétfőn este fociztunk. Már felnőttként több mint tíz éven át versenyszerűen vitorláztam. Jelenleg rendszeresen teniszezek (gimnáziumi és egyetemi tantársakból barátokká váló, és évtizedeken át megőrzött társakkal!), rendszeresen úszom, télen síelek. Tavasztól-őszig ha csak lehet kerékpárral közlekedek a városban. Innen a negyedik krédó: jó fizikummal vidámabb az élet, de ha nem sportolsz, akkor is legyen valami hobbid, rendszeres, tartós baráti társasággal. Ragaszkodj a kedvteléseidhez és őrizd meg a barátaidat!
Szeretem a művészeteket (film, múzeumok, hangversenyek), szeretek főzni és rendszeresen vezetem a családi konyhát, és – mint XX. századi maradvány – sokat olvasok, de próbálok nem lemaradni, kimaradni a digitális rohanásból.
@Horváth Balázs
Horváth Balázs | Startup Grind, alapító
A turizmusban kezdtem a pályafutásomat, majd marketing és értékesítési területen folytattam. A technológia nyújtotta lehetőségeket kihasználva, mélyebben megismerkedtem a mobilapplikáció-fejlesztéssel, valamint különböző digitális platformokkal, s ez egyben belépő volt a startupok világába. Az elmúlt években több nemzetközi startup-közösség és -kezdeményezés hazai elindításában vettem részt, úgymint a Startup Grind Budapest, a Global Student Entrepreneur Awards, vagy a World Summit Awards.
Az idei évben elindítottuk a Tech In The City platformot, ami a különböző aktivitásainkat fogja össze, egyben lehetővé teszi, hogy még több terület és partner bevonásával dolgozzunk a magyarországi vállalkozói, startup és innovációs kultúrát építésén, fejlesztésén. A vállalkozói és startup közösségépítés mellett, olyan edukációs és networking tevékenységeken keresztül szeretnénk segíteni és támogatni a hazai ökoszisztéma szereplőit, mint a hamarosan induló European Startup Universe Hungary programsorozat. Kiemelt célunk, hogy minden fiatal vállalkozó és startup vállalkozást indító cég számára rendelkezésre álljon a megfelelő információ és erőforrás.
@Csíki László
Csíki László | Bizdev.hu, alapító & üzletfejlesztési tanácsadó
A Bizdev.hu is ennek szellemében született
Ha ki kellene emelnem egy nagyon fontos, általam leszűrt tanulságot az elmúlt évekből, az a következő: A legtöbb cégvezető nem látja a fától az erdőt, vagyis nem tervez annyira előre, hogy észrevegye, hogy mi vár rá két lépéssel távolabb. Sokszor stratégiai célok sincsenek megfogalmazva, és ha esetleg mégis, akkor nincsenek meghatározva a célokig vezető konkrét lépések. Ez induló vállalkozásokra és sajnos sok esetben a már piacon lévő, akár milliárdos árbevételű cégekre is egyaránt igaz. Míg az előbbieknél gyors bedőlést, addig az utóbbiaknál árbevétel ingadozást és csökkenő profitot okoz a stratégiai szemlélet hiánya.
#Kampányok
Ismerd meg az induló és már futó befektetés-célú és támogatás-célú kampányokat! Légy a sikereik részese és állj jó ügyek mellé!
Jelenleg is elérhető kampányaink:
- Sztárüzenet | A magyar szórakoztatóipar digitalizációja megkezdődött!
- TRIP | Támogasd a kampányukat! Légy Te is az Első Magyar-Nemzetközi Webszínház alapítója!
Regisztrálj elő előkészítés alatt álló kampányainkra!
*REGISZTRÁCIÓ
Kérjük, mindenképp jelezd részvételedet!