A 2021-es év rekordokat döntött a közösségi finanszírozás terén
2022.02.15. – Tőkeportál saját tartalom
A hangos blogposzthoz nyomd meg lent a lila gombot.
A tavalyi év számos tekintetben kiemelkedőnek bizonyult a crowdfunding terén. Nemcsak a befektetett tőke mennyiségében volt jelentős előrelépés, de a befektetők-, valamint a finanszírozási módot választó startupok számában is. Megragadtuk az alkalmat egy gyors visszatekintésre, és kiemeltünk néhány fontosabb eredményt, eseményt és iparági trendet.
A 2021-es USA-beli crowd-befektetések meghaladták az előző 5 év összesített eredményét
A Crowdfund Capital Advisors (továbbiakban CCA), egy online tőkebevonásokat nyomon követő kutatási és tanácsadó csoport arról számolt be, hogy az Egyesült Államokban a Regulation Crowdfunding (Reg CF) iparág indulása óta több mint 1,1 milliárd dollárt fektettek be az értékpapírokat kibocsátó cégekbe.
A CCA jelentése szerint csak az amerikai piacot nézve 2016 óta mintegy 4850 startup és kisvállalkozás kapott támogatást összesen több, mint 1,3 millió befektetőtől. A Reg CF alapján tőkét bevonó cégek mind az 50 államban és több mint 1300 különböző városban képviseltették magukat. Ezen a piacon a 2021-ben befektetett tőke meghaladta a 2016 és 2020 közötti mennyiséget. 540 000 befektető tett ajánlatot 1500 kampány esetében az elmúlt évben. Azzal, hogy az Egyesült Államok Értékpapír és Tőzsdefelügyelete (SEC) – melynek működéséről egy korábbi cikkünkben részletesen írtunk – márciusban jelentősen felemelte az egy kampány során gyűjthető maximális összeget 1 millió dollárról 5 millió dollárra, ez jelentősen elősegítette a piac növekedését.
10-ből 9 fintech kampány sikeresen zárul
A Seedrs 2021-es iparági trendeket elemző kiadványából kiderül, hogy a pénzügyi szektor kampányait tekintve 91%-os volt a sikerrátájuk és több, mint 300 millió font tőkét sikerült bevonni ezen a területen, ami 310%-os növekedés az előző évhez képest. Megfigyelték azt, hogy a különböző generációk befektetési szándéka nagyban eltér egymástól. Míg az idősebb generációkhoz (Boomers és Gen X) tartozó emberek leginkább a saját vagyonosodásukra fókuszálnak, addig a fiatalabbak (Millenials és Gen Z) már sokkal inkább olyan eszközökbe vagy vállalkozásokba fektetnek, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődnek. Jó példa erre az ikonikus veterán autók piaca, ami 17%-os bővülést mutatott az elmúlt évben és 460%-ot növekedett egy évtized alatt. A Fintech szektoron belül a DeFi, (Decentralized Finance) vagyis decentralizált pénzügyek a legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező terület, ami a legegyszerűbb meghatározás szerint a fintech azon területe, amely lehetővé teszi, hogy bárki igénybe vegyen pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat egy nyilvános decentralizált blokklánc-hálózaton keresztül, ahelyett, hogy közvetítőkön, például bankokon és brókereken keresztül járna el.
Nagy lehetőségeket rejt az élelmiszer- és italpiac digitalizációja
Azzal együtt, hogy az elkövetkező évek legnagyobb befektetései valószínűleg az NFT-k, a kriptóvaluták és a metaverzum világából fognak kikerülni, nem szabad elfelejteni, hogy az élelmiszer- és italpiac továbbra is nagyon érdekes helyzetben van a koronavírus járvány okozta sokk után.
Már most látható, hogy az aktív online jelenléttel rendelkező, és a házhozszállítási szolgáltatásra építő márkák előtt hatalmas jövő állhat.
Jól mutatja ezt a trendet, hogy a Deliveroo angol online ételkiszállító vállalat 2021-ben vonult tőzsdére. A Seedrs kampányait tekintve összesen 71 kampány indult ebben a témában, melyek 94%-a sikerrel zárult, ezzel közel megduplázva az egy évvel ezelőtti befektetések mértékét.
Fej-fej mellett haladnak az európai és USA-beli tech kampányok
A SeedBlink éves visszatekintéséből kiderül, hogy az európai tech kampányok a korai fázisú vállalatok esetében a teljes volumen 33%-át tették ki 2021-ben, míg amerikai eredetű kampányok 35%-ot. Ezzel együtt az európai kockázati tőkealapok csupán befektetéseik 5%-át fordították közép- és kelet-európai vállalatokba a tavalyi évben. Ezen a platformon besorolásukat tekintve a kampányok közül slágertémának számítottak a vállalati szoftvergyártók, az egészségügyi technológiával foglalkozó cégek, az oktatás-technológia és a fintech vállalatok.